شهیدان عباس و حسن آندی

شهیدی که 8 کمونیست‌ را مسلمان کرد

[="Black"]





کتاب «دو برار» قصه عباس و حسن، قصه تنها فرزندان ذکور خانواده‌ای از اصناف است که با عرق جبین و زحمت فراوان پدر و مادری فداکار بزرگ و تقدیم اسلام شده‌اند.

این اثر در قالب تاریخ‌شفاهی زندگی دو برادر به نام‌های حسن و عباس آندی را روایت می‌کند. آن‌ها اهالی شهر خمین بودند. عباس در سال 1330 به دنیا‌ آمد و بیست‌وششم اردیبهشت ماه سال 1360 در تپه‌های شهید معلمی در آبادان به شهادت رسید و حسن متولد سال 1333 بود و یک سال بعد در بیست‌ و دوم اردیبهشت ماه سال 1361 در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس شهید شد. پدر آن‌ها بنا و مادرشان خیاط هستند و حسن و عباس قبل از پیروزی انقلاب وارد جریان‌های انقلابی شدند و به مبارزان پیوستند.


روایان کتاب «دو برار» علاوه بر اعضای خانواده، چهارده همرزم شهیدان هستند. ماجراهای این دو برادر براساس سیر زمانی و در چهار فصل نگاشته شده است و زندگی آن‌ها از‌ آغاز تولد با روایت مادر شهدا شروع می‌شود. در ادامه گفته‌های خواهران و سپس دوستان و همرزمان شهیدان تا پایان کتاب دنبال می‌شود.

در این کتاب زندگی دو برادر همراه با هم روایت شده‌اند و داستان‌ها به صورت مستقل نیستند. البته محوریت اصلی زندگی حسن آندی است زیرا فعالیت‌ها و عملکرد او در دوران انقلاب و هشت سال دفاع‌مقدس پر فرازتر از زندگی برادرش بوده است. وی در دوران هشت سال دفاع‌مقدس و زمانی که سمت فرمانده اطلاعات سپاه زنجان را بر عهده داشت به شهادت رسید و زندگی عباس در کنار حسن نگاه می‌شود.

این کتاب به ترتیب توالی زمانی راویان بیان شده است و دانای کل دخالتی نداشته است و روایت‌ها تقطیع شده است. هر راوی از جایی که با این دو برادر آشنا شده تا شهادتشان را می‌گوید و با نظم زمانی از مادر شهدا آغاز می‌شود و به ترتیب زمان راویان وارد صحنه می‌شود تا هر کس در جای خود و در زمان وقوع حادثه روایت خود را بازگو می کند.
نویسنده در تدوین کتاب سعی کرده است تا حد ممکن لحن راویان را حفظ کند. کتاب در چهار فصل بالیدن، پس از انقلاب، در زنجان و شهادت تدوین شده است.
[/]