سه ، سوال

سه سوال از سه آیه شریفه

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت دوستان عزیز و بزرگوار ...
وقتتون بخیر.:ok:
سه تا سوال واسم پیش اومده بود که ذهنم رو مشغول کرده بود . در صورت پاسخگویی ممنون میشم :

1) با توجه به آیه :وَ قالَ الَّذينَ کَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً کَذلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتيل"32 فرقان" با ترجمه : "و کافران گفتند: «چرا قرآن یک جا بر او نازل نمی شود؟!» این بخاطر آن است که قلب تو را بوسیله آن محکم داریم ، و ( از این رو ) آن را به تدریج بر تو خواندیم."
مگر کافران نمی دانستند که قرآن در شب قدر یک باره بر پیامبر نازل شده ؟ و اگر میدانستند چرا همچین سوالی رو مطرح کردن ؟

2)با توجه به آیه 62 یونس "أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ" و با توجه به اینکه ما می دانیم ائمه و پیامبران از اولیای خدا هستند ، چرا در موارد بسیاری مشاهده می کنیم که ایشان محزون میشن ؟ مثلا در ماجرای قتل زبیر ، امام علی علیه السلام با دیدن شمشیر زبیر محزون شد و به نقلی گریست. البته در ترجمه آیت الله مشکینی اومده که در آخرت محزون نمی شوند. ولی این آیه هیچ قیدی ذکر نکرده ؟

3) این سوال بیشتر اعرابی هستش : در آیه "قالت الاعراب ..." یا "قالت الیهود..." "ت" در قالت به چه منظوری به کار رفته ؟ مطمئنا ضمیر که نیست !

با تشکر مجدد...

برچسب: