سخن چینی کردن

سخن چینی

با سلام و خسته نباشید
من یک مشکلی در مورد سخن چینی دارم: توی خانواده ما یک نفر از اقوام هست که بین من و یکی از فامیل هام را میخواد خراب کنه: یعنی حرف هایی که  من بهش میزنم را بهش خبر میده و چند تا دروغ هم روی حرف میزاره و حرف هایی که خود اش در مورد فلان شخص را که به من گفته را به من نسبت میده !! و کلا میخواد رابطه من را با آن شخص قطع کنه ولی من سکوت می کنم و چیزی نمیگم
البته خودم سوتی از آن طرف زیاد دارم و میتونم به طرف مقابله که نسبت به من بدبین شده بگم تا شفاف سازی بشه یا میتونم حتی آن شخص سخن چین را زیرآب اش را بزنم و رسوا اش کنم البته این شخص توی فامیل به دروغگو -حسود- بخیل و.. معروف هست و یک جور بیمار روانی هست که مرض داره انگار: سئوال اینجا هست ایا من میتونم مقابله به مثل کنم نسبت به ان آدم دیوانه؟ یا مثلا من  هم  ایا می تونم سخن چینی کنم تا آبرو را نبره آن طرف؟
سپاس

سخن چینی و نمیمه

از سخن چینی و سخن چین چه می دانید؟

سخن چینی از گناهانی که کبیره بودنش، به واسطه وعده عذاب در قرآن و اخبار مسلم شده، سخن چینی(نمیمه) است. خداوند در سوره مبارکه رعد می فرماید:
«وَ یقطَعونَ ما أمرَ اللهُ بهِ أن یوصلَ و یفسدونَ فی الارضِ أولئکَ لهُم اللعنهُ و لهُم سوءُ الدارِ»؛[1]
«و کسانی که قطع می کنند آنچه را خداوند امر به وصل آن فرموده و در زمین فساد می کنند، برای ایشان است دوری از رحمت خداوند و برایشان بدی سرای آخرت است یعنی عذاب اخروی».
و روشن است که نمّام یعنی سخن چین، و کسی که حرفی را ازیک نفر درباره کسی شنیده و برای آن کس نقل می کند، قطع کرده، آنچه خدا امر به وصل آن فرموده و در زمین فساد کرده، زیرا عوض این که بین مؤمنین ایجاد محبت و الفت نماید و اتحادشان را محکم سازد، نفرت و تفرقه و دشمنی ایجاد کرده است پس برای او است لعنت خداوند و عذاب آخرت.
قال الصادق ـ علیه السلام ـ : «و إنّ مِن أکبرِ السحرِ النمیمه یُفَرقُ بها بینَ المتحابینَ و یُجلبُ العداوهُ علی المُتَصافیینِ و یُسفَکُ بها الدماءُ و یُهدَمُ بها الدُورُ و یُکشَفُ بها الستورُ و النمامُ شرُّ مَن و طَئَ الأرضَ»؛[2]

امام صادق ـ علیه السلام ـ پس از بیان اقسام سحر می فرماید: «جز این نیست که بزرگترین اقسام سحر، نمامی است که به واسطه آن بین دوستان جدایی می اندازد و دشمنی را بجای صفا در بین کسانی که با یکدیگر یک رنگ بودند قرار می دهد و به سبب سخن چینی خون ها ریخته می شود و خانه ها خراب می شوند و پرده ها کشف می شود و نمام بدترین کسانی است که روی زمین راه می رود».

...