روش جلوگیری از گناه

امیدواری بیش از حد به خدا

سلام علیکم،

برای عنوان نتونستم چیز بهتری انتخاب کنم، اساتید خودتون بعد از جمع بندی مختار به انتخاب عنوان مناسب هستید.

راستش من دوستی دارم که بیش از حد به خدا امیدواره، حالا من بحثی رو امیدواری اش به خدا ندارم، اتفاقا خوبه ولی این کار همیشگیشه خوب گناهانش رو میکنه و بعدش شروع میکنه به توبه و حرف های عرفانی زدن.
فرض مثال عرض میکنم، فلان گناهی که نباید بکنه رو میکنه و یه ذره جلوی نفسش مقاومت نمیکنه و خوب که از اوج فشار رها شد، میشینه برنامه ریزی میکنه و حرفهای عرفانی میزنه، حالا من هم نصیحت میکنه که کمی به خدا امیدوار باشم، من بهش میگم آقا باید همون لحظه گناه آدم یه ذره جلوی خودش رو بگیره بعد بره سراغ مراحل بعدی مگه نگفتن اولین قدم ترک محرمات الهی است، مگه نگفتن بهترین ذکر، ذکر عملی است و بهترین ذکر عملی ترک گناه است!
حالا خوب که گناه کرد و به ظاهر آسوده شد می آد کلیپ مذهبی و سخنرانی های تاثیر گذار و .... گوش میده، برای من برنامه ریزی میکنه که از فردا شروع میکنم قرآن میخونم، میرم مسجد و دعا و .... بعد از روز بعد دوباره همون آش و همون کاسه. حالا تا بخوام چیزی هم بگم میگه تو خودت از من آلوده تری. تو کلا ناامیدی، انسان با امیده زنده است و از این دست حرفها.

ولی خب چیزی که هست اینه که این رفتار ایشون به مرور باعث میشه همین یه ذره امید هم گرفته بشه! چون کم کم سیاه و سیاه تر میشه.
تجربه خودم هستش که باید در مقابل گناه نکردن درد کشید مخصوصا برای کسی که خیلی بهش عادت داره، باید تحمل کرد، به نظرم این تحمل از هزار تا نماز مستحبی و دعا هم بالاتره و اعتماد به نفس خیلی بالاتری هم به انسان میده و خدا هم بیشتر کمک میکنه ولی مشکل دوستم اینه که نمی خواد درد بکشه، خیال میکنه گناه نکردن هلو برو تو گلوست! در حالی که اینطور نیست. حرف های عرفانی زدن همه بلدن، کارهای عرفانی کردن هنر هر کسی نیست.

ولی از اونجایی که دوستمه و خیلی دوستش دارمو نمی خوام از مسیر حق منحرف بشه، اینجا اومدم درخواست کمک کنم چه کنم. حالا چیزی که باعث میشه نتونم زیاد پافشاری کنم گناهان خودم هست، خودم در جایگاهی عملی و اعتقادی آنچنان بالایی نیستم که براش الگو باشم و دو کلمه حرف حساب هم اگه بزنم انگار یه آدم درست حسابی بزنه و نه من!

چیزی که تا الان بهش پی بردم سخنرانی هایی است که گوش میده از حاج آقای پناهیان و ... ، اگه بتونید ضمن راهکاری که ارائه میدید، کلیپی، سخنرانی در همین ضمینه ارائه بدید تا به بهانه ای بهش بدم گوش بده شاید بیدار کننده باشه.

متشکرم/.