حکم تجارت باغیرمسلمان

طرح دو موضوع در ارتباط با تجارت با غیر مسلمانان

با سلام و احترام

در ارتباط با موضوع تجارت با غیر مسلمانان دو موضوع میخواستم مطرح کنم:

موضوع اول:

فرض کنید میخواهیم یک کارخانه راه اندازی کنیم که نیاز به یک سرمایه گذار داریم ، حال بفرض یک فرد از چین یا آلمان ، علاقمند به سرمایه گذاری در پروژه ما میشود و مثلا باهم قرار میکنیم در سود پروژه 50-50 شریک. حال سوالاتی در این زمینه هست:

اول اینکه آیا در اینکه طرف غیر مسلمان ما ، اهل کتاب باشد ( مسیحی ، یهودی و... ) و یا اینکه لاییک و یا کافر حربی باشد و یا اینکه مثلا اهل ادیانی مثل بودا و... باشد تفاوتی وجود دارد؟
دوم اینکه اصلا لازم است در مورد دین طرف تحقیق کنیم ؟ مثلا طرف اگر چینی بود لازمه تحقیق کنیم که مثلا مسیحی هست یا بی دین هست؟
سوم اینکه اگر تجارت با افراد غیر مسلمان ایراد ندارد ، ایا با توجه به اینکه احکامی که ما مسلمونها در کسب درامد داریم رعایت میکنیم و اونها رعایت نمیکنند ، مثلا ممکنه طرف پولش مخلوط به مالی باشه که مثلا از راه ربا حاصل شده باشه و یا اینکه پولش مخلوط به مالی باشه که مثلا از فروش مشروب و یا گوشت خوک به دست اومده باشه و.... ، ایا اصلا لازم هست تحقیق کنیم پولی که میخواد وارد پروژه کنه از چه راهی حاصل شده؟ و اگر تحقیق نکنیم و این پولهای حرام ، نادانسته وارد زندگی ما بشه حکم چی هست؟
چهارم اینکه با توجه به اینکه قراره اون فرد در سود حاصله از پروژه شریک بشه ، ایا اینکه احتمال داره اون فرد با توجه به فرهنگ خودشون این پول سود رو صرف کارهای حرام مثل حضور در مراسم گناه در کاباره ها و خرید مشروب و... کنه ، ایا گناهی گردن ما نمیفته؟
پنجم اینکه ، ایا اگر اون پولی که اون فرد غیر مسلمان ، قراره وارد پروژه بکنه و ما باهش کار کنیم ، مخلوط به حرام باشه ، و ما ندانیم ، ایا این موضوع اثر تربیتی در زندگی ما داره؟ یعنی ممکنه به خاطر این پول که تبدیل به خوراک ما میشه ،ما از خدا دور بشیم و یا مثلا فرزندان ما ناصالح و ناخلف بشن؟
ششم اینکه با توجه به اینکه در کشور ما در بخش های مختلف صنعت و تولید و نفت و گاز و... از افراد و شرکت های خارجی غیر مسلمان ، جذب سرمایه میشه ، اگر احیانا این موضوع با هر یک از سوالات مطرح شده در بالا ، دچار اشکال میشه ، در این مورد هم توضیح بفرمایید.

در فرض سوال بالا این موضوع مطرح بود که از یک غیر مسلمان جذب سرمایه کنیم ، حالا لطفا شش سوال فوق رو با این فرض بفرمایید که ما به یک غیر مسلمان یک کالا یا خدمات بفروشیم و و پولش رو بگیریم و رابطه ما تمام بشه .. حالا ایا مهمه اون طرفی که ما بهش کالا میفروشیم و قراره پولش وارد زندگی ما بشه ، بدونیم دینش چیه؟ ایا پولش حلاله یا نه و....

اما موضوع دوم :

یکی از جاهایی که ربا در انجا حرام نیست ، اینه که مسلمان از کافر (حربی) ربا بگیره... آیا با توجه به این حکم ، این موضوع رو میشه به سایر روشهای کسب درامد غیر شرعی از کفار تعمیم داد؟ مثلا گرانفروشی حرام هست اما ایا میشه به یک کافر جنسی رو گران فروخت؟ مثلا شرط بندی حرام هست ، ایا میشه با یک کافر در موضوعی که میدونی صد در صد در شرط برنده میشی ، شرط بست و ازش پولش رو دریافت کرد؟ و...

با تشکر.