[=arial][="]علت نامگذارى قرآن و اهلبيت به «ثقلين[/] [="]»[/] [/]
[=arial][="]
[/] [/]
[=arial][="]كلمه [/][="]«ثقلين» تثنيه است از ماده ثَقَل، به معناى متاع و توشه سفر و هر چيز نفيسى كه احتياج به محافظت داشته باشد(1) يا از ماده ثِقل به معناى سنگينى است.[/] [/]
[=arial][="]
[/] [/]
[=arial][="]ثعلب مى گويد: كتاب و عترت را ثقلين ناميدند؛ زيرا عمل به آن دو سنگين است و آن ها را به دليل بزرگ جلوه دادن قدر و منزلتشان ثقلين ناميدند.(2[/][="])[/] [/]
[=arial][="]
[/] [/]
[=arial][="]ابن حجر مكّى مى گويد: «رسول خدا(ص) قرآن و عترت را ثقلين ناميد. «ثقل» به هر چيز نفيسى گفته مى شود و كتاب و عترت از اين قبيل است؛[/] [/]
[=arial][="]
[/] [/]
[=arial][="] زيرا هر كدام از آن دو معدن علوم لدنّى و اسرار و حكمت هاى الهى اند، از همين رو، پيامبر(ص)مردم را به پيروى از آن دو تأكيد و سفارش نموده است.»(3[/][="])[/] [/]
[=arial][="]
[/] [/]
[=arial][="]به بيانى ديگر: ثقل، عيارى است كه براى تثبيت ترازو وضع مى شود و آن دو به اين دليل به عيار تشبيه شده كه كتاب و عترت مايه استقرار حيات و زندگانى مردمند؛ يعنى با از بين رفتن آن دو استقرار و طمأنينه از حيات مردم برچيده خواهد شد.(4[/][="])[/] [/]
[=arial][="][/] [/]
[=arial][="]پي نوشت:
[/] [/]
[=arial][="]1. قاموس المحيط، ماده ثقل.[/] [/]
[=arial][="]2. لسان العرب، ماده ثقل.[/] [/]
[=arial][="]3. الصواعق المحرقه، ص 90.[/] [/]
[=arial][="]4. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(2)، ص 327.[/] [/]