بهشت قیامتی - عالم مثال و عقل

بهشت «جنات التجری» مربوط به عالم مثال است یا عالم عقل؟

انجمن: 

سلام علیکم

در مورد اینکه آیا اوصاف بهشت افعال و جنات تجری با احکام عالم مثال سازگاری دارد شاهد عقلی و نقلی داره؟ یعنی اینکه عالم مثال بودنش وابسته به عالم دنیا نیست که حتما برزخ بودن از احکام وجود عالم مثال باشه بلکه بعد از حشر عالم طبیعت و دنیا آیا عالم مثال که در اون خبری از جرم اشیاء نیست ولی شکل و هندسه اشیاء باقی است آیا تطبیق بهشت افعال بر عالم مثال که بهشت متوسطین و ضعیفان هست درست نیست؟ چون برخی اشکال وارد کردند که عالم قیامت عالم عقل است و فراتر از برزخ و مثال و بهشت قیامتی بعد از واقعه قیامت، حالا تطبیق بهشت قیامتی البته فقط سطح جنات التجری رو بر عالم مثال برگشت سیر فعلیت به قوه و محال دانستن با این محذورات چطور باید آیات بهشت افعال و جنات تجری رو بی جهت تاویل ظاهر نکرد و جمع بین سیر قیامتی و عالم عقل با عالم مثال موجود در جنات تجری با توجه به اوصاف قرآنی اون داشت؟