با چه آیاتی بیشتر انس دارید؟

آیات دلنشین ..... صیقل روح و جان

با سلام

همۀ آیات قرآن، برای اهل معنا و معرفت، روحبخش و لذت بخش است و دنیا دنیا پیام بدنبال دارد.

هر کدام از ما هنگامی که قرآن می خوانیم با آیاتی برخورد می کنیم که برایمان دلنشین تر و کاربردی تر بنظر می رسد.

برخی آیات چنان در روح و روان ما مؤثر افتاده که خواسته و یا گاهاً ناخواسته آنها را حفظ کرده ایم و مدام یادآوری کرده و در جای جای زندگی مان به آنها توجه ویژه می کنیم.

شما هنگام قرائت قرآن، به چه آیاتی برخورد کرده اید که در جهت بخشی و معنادهی زندگی تان خیلی مؤثر بوده است؟

آیا تا کنون چنین تجربه ای را احساس کرده اید؟ در مواجهه با این قبیل آیات چگونه عمل کرده اید؟

یکی از آیاتی که بنده گنهکار را خیلی امیدوار می کند این آیه است که خداوند می فرماید: «يَـعِبَادِيَ الذِينَ أَسْرَفُوا عَلَي ´ أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَهِ؛ اي بندگان من که در عمرهاي خود اسراف کرده ايد، از رحمت خدا نوميد نباشيد (که خداوند جميع گناهان را مي آمرزد!)» (زمر/53).

اما در مقام انسان مؤمن و امیدوار به رحمت خدا آیات زیر دلنشین تر و امیوار کننده تر است، آنجا که گويد: «لَهُم مَا يَشَآءُونَ عِندَ رَبـِهِمْ؛ براي بهشتيان در نزد پروردگارشان هر چيزي است که بخواهند و اراده شان به آن تعلق گيرد» (شوري/22) و نيز گويد: «لَهُم مَا يَشَآءُونَ فِيهَا وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ؛ براي بهشتيان در بهشت هر چيزي است که بخواهند و در نزد ما علاوه بر آن زياد بهائي است» (ق/35) و اين آيه مي فهماند که در آنجا براي بهشتيان ، چيزهائي خداوند آفريده است که مافوق مشيت و خواسته آنهاست . چون خواسته انسان و مشيت او به چيزي تعلق مي گيرد که به دل او خطور کند، از سعادت و امور خيريه . و عليهذا از اين آيه استفاده مي شود که در آنجا چيزهائي است که بر قلب هيچ آدمي خطور نمي کند، و بالاتر از حيطه انديشه و فکر انسان است.

تجربه تان را در اختیار ما و دیگر کاربران محترم هم بگذارید ...