انتصاب ولی فقیه

شرايط رهبری

عرض سلام و ادب و احترام ، در قانونن اساسی کشور  آمده است که یکی از شرایط رهبر ، ایرانی بودن است. از طرفی هم ما ، رهبر خود را ولی امر مسلمین جهان مینامیم. سوال بنده ی حقیر اینست که اگر رهبرمان، ولی امرِ مسلمانان جهان است پس دیگر ، لزوم ِ ایرانی بودنش چه معنایی دارد؟ با سپاس بیکران

آیا ولی فقیه نائب امام زمان(عج) است؟

با سلام آیا جایی داریم  معیار انتخاب نایب امام زمان علیه السلام  مجلس خبرگان ؟  آیا خود اشخاص خبرگان که برخی شون اشتباهات علنی دارن وهمه شون هم معصوم نیستن معیار خوبی برای انتخاب نایب هستن؟ اگر برداشت از نایب اینه که همه امور امام زمان علیه السلام را انجام بدن ، چه نیازی بخود مولاهست؟ وازطرفی گفته میشه ولایت دارن ولی وقتی جایی ایراد میشه به اموری گفته میشه که اختیارات شون محدوده ، این تناقض چطوری قابل حله؟ آیا گفته میشه ولی امر مسلمین، توکل جهان گشتن وهمه علما را انتخاب کردن ودر مورد  ایشان نظر سنجی کردن و...بعد انتخاب شدن وشدن ولی فقیه مسلمین؟ اگر اشتباه نکنم از علمایی فقیهی که در فقاهت استادن، مثل آقای وحید خراسانی  ، این امر را قبول نکردن ،  خب پس بااین وجود وعدم دستور مستقیم از خود امام زمان علیه السلام  ومسایلی که عرض کردم میشه گفت ایشان نایب هستن اونهم به این شکل تبلیغ میشه؟ حدولایت در زمان غیبت به چه میزان وایا مجتهد همان ولی فقیه است ؟ وایا روایتی که در مورد رجوع به فقیه هست منظور مجتهد یا حاکم  یا ..؟

جانشین امام را باید خدا انتخاب کند

 سلام علیکم چندروزیه این سوال مطرح شده و من هرچی میگردم جوابی پیدا نمیکنم: نائب امام را خود خداوند باید انتخاب کند و امام معصوم هم اجازه تعیین جانشین بعد خود را ندارن اطلاعاتی درباره ولی فقیه میخاستم

آیا ولی فقیه منصوب از سوی خداست؟

خیلی از افراد شامل بعضی از مراجع تقلید و فقهای شورای نگهبان و اعضای خبرگان رهبری هستند که میگویند ولی فقیه منصوب خداست در صورتی که میدانیم در فقه شیعه فقط پیامبر و امامان منصوب خدا هستند چرا که معصومند اما ولی فقیه معصوم نیست پس گفتن اینکه ولی فقیه منصوب خداست در واقع همانند این میماند که بگوییم ولی فقیه معصوم است. با گفتن اینکه ولی فقیه منصوب خداست در واقع مقام ولی فقیه را در سطح پیامبر و امامان بالا برده ایم و ایشان را معصوم کرده ایم در این صورت نظارت بر رهبری و در صورت لزوم عزل ایشان که در قانون اساسی آماده تبدیل به اصلی تزیینی میشود و قابلیت اجرایی ندارد.

سوال من این است که چرا شخص ولی فقیه یعنی آیت الله خامنه ای که در مقابل بسیاری از اظهار نظر ها واکنش نشان میدهد با اینکه مطمئنا این سخنان به گوششان رسیده چرا در مقابل آن واکنش نشان نمیدهند؟ آیا ایشان خودشان هم فکر میکنند که منصوب خدا هستند و معصومند؟