امامت، منزلت، غدیر، ولایت

شبهه در آیات و روایات دال بر امامت از منظر شیعه

انجمن: 

سلام، از آنجا که اصول دین تقلیدی نیست، شبهه‌ای در خصوص آیات مربوط به ولایت و امامت ،
شیعه میگوید که پیامبر اسلام از همان روزهای ابتدایی دعوت خود مثلا در قضیه دعوت اقوام مشرک خود علی را به امامت و جانشینی خود معرفی کرده.
و در مواقف گوناگونی هم به این اشاره کرده، از جمله حدیث منزلت و در خود قرآن هم آیه ولایت صریحا امامت ایشان را اثبات میکند، حال چند نکته:
علامه طباطبایی در تفسیر آیه تبلیغ میگوید :، لحن شگفت انگیز آیه در اصرار بر ابلاغ ولایت امام و تضمین آیه والله یعصمک من الناس ، به خاطر ترس پیامبر از ابلاغ جانشینی امام بوده، چون ممکن بوده دیگران فکر کنند که پیامبر به جای نبوت سلطنت موروثی راه انداخته و پسر عم خود را جانشین خود کرده و به همین نگران از واکنش مردم بوده.( تفصیل مطلب در المیزان سوره مائده ).
سوال اینکه:
اگر واقعا آن احادیث و آیات قبلی بر امامت ایشان دلالت دارد، چطور به هنگام ابلاغ آنها برای مردم و اصحاب و اقوام خود دچار ترس و نگرانی نمی شده ، اما تکرار همان مطلب قبلی برای حضرت ( ص) مشکل آفرین شده?
چند جواب از منظر من:
1_ آن قبلی ها یا دلالتی بر امامت ندارند یا جعلی اند.و آیه تبلیغ نخستین آیه دال بر امامت است.
2_ هم قبلی ها دلالت دارند هم آیه تبلیغ، منتهی تفسیر اینکه در آیه تبلیغ پیامبر نگران از ابلاغ آن امر بوده صحیح نیست.پس مشکلی بابت اینکه بین ابلاغ های قبلی و این ابلاغ امامت تناقض پیش بیاید وجود ندارد و صرفا تکرار یک مطلب بوده همانند تکرار توحید و اقامه نماز و غیره. اما متن آیه و سیاق آن همانطور که علامه اشاره داشته، همان حالت نگرانی پیامبر را می‌رساند.
3_ آن قبلی ها بر امامت دلالت دارند اما آیه تبلیغ دلالتی بر امامت ندارد.
4_ هیچکدام دلالتی ندارند.:>