اعلم پس از اعلم

معنای احتیاط واجب نزد فقها یکی نیست

[="Times New Roman"]سلام، طاعات و عبادات قبول.
در موارد متعددی در سایت دیده‌ام که کارشناسان «احتیاط واجب» را به این صورت تعریف کرده‌اند: «این اصطلاح بدین معناست که مجتهد در این مسئله فتوایی ندارد و به همین خاطر مقلد می تواند به اعلم بعدی مراجعه کند.» (مثلاً از استاد سجاد دراینجا)
اما به نظر می‌رسد نظر همهٔ فقهاء این نیست. مثلاً آیت‌الله شبیری زنجانی عمل به احتیاط واجب را لازم دانسته‌اند و رجوع به مجتهد دیگر را جائز ندانسته‌اند. مطلب زیر را عیناً از سایت ایشان کپی کرده‌ام:

نقل قول:
ب: احتياط واجب: در جايى است كه قيد «وجوبى» يا «واجب» همراه احتياط ذكر شده باشد، مثل آنكه گفته شود: «بنابر احتياط واجب بايد براى قضاى نماز آيات غسل كرد».عمل به اين‌گونه احتياط، واجب است و نمى‌توان در آن به فتواى مجتهد ديگر رجوع كرد.
[/]

روش انتخاب اعلم پس از اعلم در تقلید(اعلم دوم)

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
1.برای رجوع به اعلم بعدی،در مواردی مانند احتیاط واجب یا موارد دیگر،راه تشخیص اعلم یعد از اعلم اوّل چیست؟(آیا مانند راه های انتخاب اعلم است؟چطور؟)
2.در چه صورتی ممکن است از راه دوم انتخاب اعلم(شهادت دو عال)،پی به تساوی دو مرجع برد؟
با تشکر