اخباریون

اخباری گری و نظریه انسداد

سلام آیا اخباریت و نظریه انسداد درست است؟ اگر اشتباه نکنم اخباریت تنها به حدیث رجوع می کنند و عقل گرا نیستند و نظریه انسداد نیز باز اگر اشتباه نکنم دقیقا برعکس اند معتقدند که دسترسی به حجت الهی علیهم السلام نداریم پس ظن رو فقط باید به کار ببریم، آیا بر این ها اشکال وارده است؟ و وجه اشتراک شون این هست که خبر واحد رو حجت یا قابل اطمنینان نمی دونند البته شاید عالمی از این دو گروه باشد که چنین نباشد، این اطلاعاتم از روی اینترنته ممکنه دقیق نباشه.

سنت واجب یا سنت مستحب مؤکد

با سلام
ما سنت های بسیاری داریم که در پاره ای از روایات از آنها به سنن واجب یاد شده است، نظیر غسل جمعه، قنوت، سجده شکر، تهلیل و استعاذه قبل از طلوع و غروب آفتاب،...
من در سایت شما ودیگر سایتهای دینی مطالعات زیادی کردم راجع به اینکه چرا مجتهدان باوجود لفظ وجوب، آنها را مستحب دانسته اند،
می دانیم که دو گرایش فقهی در شيعه امامیه هست: اصولی(طرفدار اجتهاد و ادله اربعه) و اخباری( مخالف اجتهاد و استنباط، متمسک به حدیث و اخیرا قرآن)
من با یک اخباری بحث می کردم در رابطه با سنت های فوق الذکر، آنها این سنتها را همانگونه که از نص روایت بر می آید واجب می دانند، یعنی دسته بندی اعمال شان به صورت فریضه،سنت واجب،سنت مستحب، مکروه، مباح، حرام است، ولی ما اصولیون واجب را فقط در فریضه می دانیم و مجتهدین در باره لفظ وجوب در آن روایات استنباط می کنند که از باب تاکید گفته شده،
مثلا در پاره ای از روایات، غسل جمعه باشرط کمبود آب در سفر، از زنان برداشته شده(و شیخ حر عاملی تقرير می کند که اگر واجب(=فریضه) بود چرا باید باشرط کمبود آب رفع تکلیف ميشد؟ و نتیجه می گیرد که وجوب را منباب تاکید گفته اند.
سوالم اینجاست که چرا مجتهدین در روش اصولیون وجوب را فقط در فرائض می دانند و سنت واجب(همانند اخباریون) ندارند، این از کجا آمده؟
چون عملا در جامعه می بینیم که مستحب دانستن آن سنن باعث سهل انگاری و تقریباً فراموش شدن آنها شده.

زندگی و شخصیت شیخ صدوق (ره)

شیخ صدوق چه علومی داشتند و در آن زمان چه علوم اسلامی تدریس میشد و ایشون چه نظام فکری داشتند و چه علومی فراگرفتند و به آنها معتقد بودند