ابن مقفع

جريان سوءاستفاده از کشته شدن ابن مقفع

جريان سوءاستفاده از کشته شدن ابن مقفع

علت باز کردن اين تاپيک اين مي باشد که اخيرا با شبهه قتل وي که او را زرتشتي مي دانند در صددند با شعله ور کردن حس ناسيوناليستي ايرانيان از قاعده اختلاف افکني بين مسلمانان استفاده نمايند ومقصود خود که همان عقب انداختن مسلمانان ومشغول کردن آنان بهم است دامن زنند
ابومحمد عبد الله (ح 142-106 ق )نویسنده بزرگ ومترجم آثار پهلوی به عربی همان ابن مقفه است
درکتابهای کهن زندگی نامه ای که در خور این شخصیت مشهور باشد نیامده است ونیز تاچندی دو اثر عمده که در واقع تنها منابع مفید در باره اوست وبا اندکی تفصیل شرح گوشه های از زندگی اجتماعی وکشمکشهای سیاسی او پرداخته اند در دسترس محققان نبوده است این دو اثر عبارتند از انساب الاشراف بلاذری (د279ق)والوزراء والکتاب جهشیاری (د331ق).گزارش ابن عثم (د314ق)با آنکه بر جهشیاری اقدم است به سودمندی این اثر نیست با اینهمه بخش عمده این دو کتاب با انشایی متفاوت و اندکی اختلاف در وفیات الاعیان ابن خلکان گر دآمده است ومولفان متاخر تر تقریبا همه از او استفاده کرده اند البته در این بخش از روایات از جاده صواب به دور نیفتاده اند امادر جزئیات وربط حوادث به یکدیگر دچار سرگردانی شده اند
نام پدر ابن مقفع در واقع داذویه بوده و نام خودش روزبه بوده است
پدرش از اصیل زادگان فارس بود زمانی که حجاج بن یوسف بر عراق حکم راند از جانب وی مامور خراج فارس شد اما در کار اموال ناروایی کرد وحجاج اور اچندان شکنجه کرد تا دستش مقفع (ناقص ورنجیده )شد
در ابن مقفع سال 126ق در شاپور دبیر مسیح حواری شد که منصوب از طرف امویان بود .در درگیری که بین سفیان ین معاویه مهلبی و مسیح بر سر حکمرانی شاپور افتاد ابن مقفع از مسیح طرفداری کرد و در این جریان سفیان زخمی شد لذا کینه ابن مقفع رابه دل گرفت .وی در خدمت امویان بود تا عباسیان بر سر کار آمدند
در بصره به خدمت عباسیان در آمد که در آنجا علی بن عبدالله عمو منصور دوانقی حکرانی می کرد دراین میان بیشتر به عیسی ابن علی متمتیل بوده است (بلاذری همان 218/3)
اما ابن مقفع که برای دینای خود ار امویان به عباسیان روی آورد از اقبال بدش عموی منصور بر منصور شورید و خود بخود در مقابل منصور قرار گرفت

برچسب: