جمع بندی دلیل این حکم فقهی چیه؟
تبهای اولیه
سلام . یه سوالی رو خیلی وقت پیش از کارشناسای احکام پرسیدم .
اینکه اگر کسی یه کتابی رو که کپی رایتش پرداخت نشده بخونه ، علمش حلاله یا حرام گفتن علمش حلاله.
یا مثلا یکی با پول حروم تحصیل کنه مدرکش و علمی که به دست میاره حلاله.
خوب چرا حلاله؟ یکی با پول حروم میره ی وسیله ایی میخره استفاده از اون وسیله هم براش حرامه حالا به جای وسیله مادی علم و دانش تهیه کرده چرا حلاله؟
یا کتابایی که کپی میشن و حق تالیف و ترجمه و ... نمیدن بهشون، بدون رضایت صاحباشون، چطور علم بدست اومده از این کتابا حلال میشه؟
سؤال:
چرا مطالعه کتابی که هزینه تکثیر آن پرداخته نشده است، حلال است؟
پاسخ:
گرچه در این گونه امور که بر اساس تقلید از مجتهد عمل میشود ملاک نظر اوست چون او با استناد به منابع مربوطه فتوا میدهد، نظرش مطاع است و مقلد هم نیازی ندارد تا از فلسفه آن جستجو نماید.
ولی نکتهای که در این جا مطرح میشود این که گرچه آن گونه تصرفات در موارد یاد شده خود کار حرام است و نباید انجام شود و استفاده از آن وسایل غصبی است؛ ولی علم و آگاهی که از این طریق بدست میآورد حرام نیست یعنی این طور نیست کسی که از این طریق فلان اطلاع علمی را بدست آورده استفاده از آن علم برای او حرام باشد.
فرق علم با فلان وسیله که در مثال شما آمده در این است که علم بر اثر زحمت خود فرد حاصل شده گرچه پول دانشگاه او حرام و غصبی بوده است؛ ولی فلان وسیله از پول حرام خریده شده و بر اثر زحمت خود شخص بدست نیامده است وخود شخص در آن نقشی نداشته است.
به فضل الهی، از همه محرمات به دور باشید.
سلام . ممنون از پاسخگوییتون . خوب ممکنه کسی پولی رو بدزده بعد بره باهاش کار کنه . چون زحمت رو خودش کشیده باید بگیم حلاله ؟فرق این مورد یا موارد مشابه با با مورد مربوط به علم چیه ؟
سلام . ممنون از پاسخگوییتون . خوب ممکنه کسی پولی رو بدزده بعد بره باهاش کار کنه . چون زحمت رو خودش کشیده باید بگیم حلاله ؟فرق این مورد یا موارد مشابه با با مورد مربوط به علم چیه ؟
با سلام وتشکر از شما عضو صمیمی که با این همه صمیمیت این مسله را دنبال می کنید .
فرقش روشن است مثلا پول دزدی شده را می توان به صاحبش بر گردانید ولی این علم را نمی توان به صاحب آن کتاب غصبی بر گردانید .
از این گشته موارد دیگر شبیه این وجود دارد مثلا اگر کسی با مرکب غصبی ودزدی شده برود حج کار غصب او حرام ومدیون است ولی حج او صحیح است واگر از حج واجب بوده از گردنش ساقط است وتکلیفش ادا شده است گرچه نسبت به مال ومرکب غصبی مدیون است .