مشابهات ..و.. تفاوتهاي ....غدير ...و....سقيفه..

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مشابهات ..و.. تفاوتهاي ....غدير ...و....سقيفه..

مشابهات و تفاوتهاي غدير و سقيفه

[=&quot]در تاریخ صدر اسلام دو حادثه مهم رخ داده است که در وقایع پس از خود، به ویژه دسته بندی درونی نظام اسلامی تأثیر به سزایی داشته و هر دو مورد در ماه های پایانی عمر پیامبر اسلام(ص) واقع شده است. [/]

[=&quot]این دو حادثه عبارت اند از: [/]

[=&quot]1-واقعه غدیرخم در هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت،[/]

[=&quot] 2- ماجرای سقیفه بنی ساعده در اوایل سال یازدهم هجرت.[/]

[=&quot] این دو حادثه، شباهت ها و تفاوت هایی دارند که به آن ها اشاره می کنیم[/][=&quot]:[/]

[=&quot] مشابهت ها[/]

[=&quot]1- [/][=&quot]هر دو حادثه در اواخر حیات پیامبر(ص) رخ داده است[/][=&quot];[/]

[=&quot]2-[/][=&quot]هر دو واقعه درباره مسئله جانشینی و زعامت و پیشوایی امت اسلامی پس از پیامبر(ص) است[/][=&quot];[/]

[=&quot]3- [/][=&quot]هر دو واقعه با مردم ارتباط پیدا کرده و آنان از طریق تأیید و بیعت، حضور خود را اعلام نموده اند[/][=&quot];[/]

[=&quot]4- [/][=&quot]در هر دو حادثه، اصحاب پیامبر(ص) حضور داشته اند[/][=&quot];[/]

[=&quot]5- [/][=&quot]در هر دو حادثه، محور موضوع به یکی از اصحاب پیامبر(ص[/][=&quot]) [/][=&quot]برای تصدی جانشینی برمی گردد و هر دو (علی(ع) و ابوبکر) از قبیله قریش (قبیله پیامبر(ص)) بوده اند[/][=&quot];[/]

[=&quot]6 [/][=&quot]هر دو واقعه، مبدأ پیدایش دسته بندی مذهبی بعدی در اسلام و پیدایش دو نظام امامت و خلافت در تقابل با یکدیگر در تاریخ اسلام شده است;

به عبارتی این دو واقعه، نقطه کانونی پیدایش دو مذهب تشیع و تسنن در جهان اسلام می باشند[/][=&quot].[/]

[=&quot]
ادامه دارد....
[/]

[=&quot]ادامه پست قبلي

تفاوت ها[/]

[=&quot]1-[/][=&quot]اجتماع غدیر به صورت عام و گسترده از همه افراد قبایل و شهرهای اسلامی که در سفر حج (حجة الوداع) پیامبر(ص) حضور داشته و در راه بازگشت بودند برگزار گردید،[/]

[=&quot] در حالی که اجتماع سقیفه ابتدا از سوی انصار برپا شد و سپس چند تن از مهاجران در آن اجتماع حضور یافتند; بنابراین، رنگ قبیله ای داشت و مجمعی عام نبود[/][=&quot];[/]

[=&quot]2- [/][=&quot]زمان واقعه غدیر و ابلاغ موضوع به پیروان، در ایام یکی از مراسم باشکوه مذهبی مسلمانان، یعنی سفر حج بوده است،[/]

[=&quot] در حالی که اجتماع سقیفه در اندوهناک ترین شرایط، یعنی زمان درگذشت پیامبر بزرگ اسلام(ص) که مردم و بهویژه بنی هاشم بر بالین پیامبر و در حزن و اندوه بودند، واقع شد[/][=&quot];[/]

[=&quot]3- [/][=&quot]محل برگزاری اجتماع غدیر خم در محل جُحفه بود که به گروه خاصی تعلق نداشت و در فضایی باز و گشاده بود، [/]

[=&quot]اما مکان اجتماع سقیفه به گروهی خاص، یعنی بنی ساعده از انصار، وابسته بود. بنابراین، مکان رنگ قبیله ای داشت[/][=&quot];[/]

[=&quot]4- [/][=&quot]برگزار کننده غدیر شخص پیامبر(ص) با مأموریت و انگیزه ای الهی بود،[/]

[=&quot] لکن برگزار کنندگان اجتماع سقیفه برخی از بزرگان قبایل و با انگیزه تصاحب خلافت و براساس رقابت قبیله ای صورت گرفت (غدیر در حضور پیامبر واقع شد، اما سقیفه در زمان وفات ایشان و در نتیجه با عدم حضور وی تشکیل شد[/][=&quot]);[/]

[=&quot]5- [/][=&quot]در غدیر، مسئله ولایت و جانشینی پیامبر(ص) با معیارهای دینی و با ابلاغ خدا به رسول، به مردم اعلام شد و موجب اکمال دین و اتمام نعمت و یأس کفار گردید،[/]

[=&quot] اما در سقیفه، مسئله خلافت با معیارهای قبیله ای و بیان تفاخرات به انگیزه رقابت با یکدیگر مطرح شد و تنازع نیروهای درون نظام اسلامی را در پی داشت; یعنی در واقع، اساس اختلاف و تفرقه مذهبی میان مسلمانان شد[/][=&quot];[/]

[=&quot]6- [/][=&quot]مسئله غدیر به نص بود، اما مسئله سقیفه به شورا و رایزنی شرکت کنندگان واگذار شد[/][=&quot];[/][=&quot]

7- [/][=&quot]واقعه غدیر بسیار شفاف و با سخنرانی پیامبر و معرفی جانشین مورد نظر (حضرت علی(ع)) به جمع حاضر و سپس اعلام وصایت او انجام گرفت و مردمِ حاضر آشکارا شنیدند و تبریک گفتند و قرار شد به غایبان هم برسانند،[/]

[=&quot] اما اجتماع سقیفه، عجولانه، مخفیانه و با پیش دستی انصار برای تعیین زمام دار از میان خود، برگزار گردید، در حالی که کاندیداهای مورد نظر نیز به وضوح مشخص نبود.[/]

[=&quot] با رسیدن سه تن از مهاجران، اختلاف شدید شد و گفت و گوهای بعدی و اختلاف میان انصار موجب انتخاب خلیفه گردید.
روز بعد، خلیفه را به مسجد آورده و از مردم خواستند بر کار انجام شده بیعت نمایند، حال آن که گروه بسیاری از مسلمانان که در مدینه بودند در اجتماع سقیفه حضور نداشتند[/][=&quot];[/]

[=&quot]8- [/][=&quot]شخصی که در غدیر به مردم معرفی شد از نظر سنی جوان، نماینده روح پویا و پرتحرک اسلام بود،[/]

[=&quot] اما منتخب سقیفه، متأثر از نظام شیخوخیت قبیله ای، شیخ به شمار می آمد و از سن بالا برخوردار بود و عمر او پس از انتخاب بیش از دو سال نپایید[/][=&quot];[/]

[=&quot]
[/][=&quot][/]
موضوع قفل شده است