جمع بندی یقین به قرآن بدون دانستن محتوای آن

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
یقین به قرآن بدون دانستن محتوای آن
با سلام و تشکر از شما  لطفا این شبهه را بررسی نمایید : (ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭﻙ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺁﻥ ﯾﻘﯿﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ!)  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شعیب
با سلام خدمت شما دوست گرامی اولا اینگونه نیست که ملیون ها مسلمان قرآن را نخوانده باشند و به آن ایمان آورده باشند برعکس قرآئت قرآن یکی از برنامه های روزانه اکثر مسلمانان است که حد اقل روزی چند آیه از آن را می خوانند و این قرآن خوانی به صورت یک فرهنگ در بدنه اصلی جامعه مسلمانان می باشد. از طرفی خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان برای مسلمانان اهمیت ویژه ای پیدا می کند و بسیاری از مسلمانان در طول این ماه حد اقل یک بار قرآن را قرائت می کنند. ثانیا: برای یقین به درستی یک مجموعه نیاز نیست آن مجموعه کاملا درک شود و به آن احاطه پیدا شود بلکه یقین به درستی یک مجموعه می تواند از راه های مختلفی برای انسان حاصل شود:   ادامه دارد...
ادامه ... 1) شناخت اجمالی مجموعه: این که انسان اجمالا بداند که این مجموعه صحیح است هر چند به تمام آن علم نداشته باشد. چند سوره از قرآن را دیده است که در اوج علمیت و بلاغت و نظم است و به صحت کل یقین می کند این نوع شناخت آنگاه درستی خود را نشان می دهد که خدا حتی به یک سوره هم تحدی کرده است یعنی یک سوره از لحاظ اعتبار در حکم کل قرآن است. 2) شناخت علل: گاهی انسان به علل یک مجموعه علم دارد می داند که این فرد حکیمی این مجموعه را ساخته است علم پیدا می کند که آن مجموعه ، مجموعه صحیح خواهد بود وقتی که به پیامبر اسلام و خدای او ایمان آورد کلام خدای محمد را هم به تمامه قبول می کند. 3) گاهی انسان از آثار یک مجموعه می یابد که آن مجموعه صحیحی است  تولیدات یک کارخانه را می بیند می فهمد که آن کارخانه در اوج نظم و عالمانه ساخته شده است. آثار علمی و عملی قرآن در جامعه را می بیند به صحت آن یقین می کند..   ادامه دارد...
ادامه... 4) گاهی نشانه های صدق یک مجموعه انسان را بر می آن دارد که به آن مجموعه یقین پیدا کند نشانه های متعددی برای صدق قرآن وجود دارد که اکثر مسلمانان با آن آشنا هستند (هر چند کل قرآن را درک نکرده باشند) مانند این که می دانند پیامبرشان درس نخوانده بوده است و از یک فرد درس نخوانده این حجم از مطالب عالی محال است یا این که زندگی پیامبر در طول تاریخ حیات مبارکشان فراز و نشیب های متعددی داشته است اما قرآن یک دست و بدون اوج فرود است متن فاخر و عالی دارای یک زبان واحد. این نشان از ما فوق بشری بودن قرآن می دهد و ... 5) گاهی انسان خود متخصص نیست از اهل خبره و متخصصین یک امر سوال می کند و نظر آنها را قبول می کند اهمیت این نظرات خبرگان آنجا دو چندان می شود که انسان می بیند حتی دشمنان قرآن درباره خارق العاده بودن قرآن سخن های فراوانی گفته اند . 6) قرآنی که 1400 سال است با صدای بلند فریاد تحدی می زند که اگر کسی می تواند یک سوره مثل قرآن بیاورد و با وجود این همه دشمنان مختلف هنوز نتوانسته اند مانند آن را بیاورند برای انسان یقین حاصل می شود که این قرآن از سوی خداست و راهنمایی حقیقی انسان هاست و در اوج صحت و کمال قرار دارد. از این رو به آن ایمان می آورند و بدان معتقد می شوند .   والسلام
اما قرآن یک دست و بدون اوج فرود است
نگارش سوره های مدنی تفاوت قابل ملاحظه ای با سوره های مکی دارد، اما اعتقاد بر این است که این تفاوت صرفا ناشی از تفاوت شرایط بوده و بلوغ گوینده هیچ نقشی در این تفاوت ندارد. حال چطور می توان این دو را تفکیک کرد و کاملا صفر بودن یک عامل را نتیجه گرفت؟ ظاهراً این موضوع بیشتر به شکل تعبدی پذیرفته شده و بنابراین در استدلال نمی توان از آن استفاده نمود.
نگارش سوره های مدنی تفاوت قابل ملاحظه ای با سوره های مکی دارد، اما اعتقاد بر این است که این تفاوت صرفا ناشی از تفاوت شرایط بوده و بلوغ گوینده هیچ نقشی در این تفاوت ندارد. حال چطور می توان این دو را تفکیک کرد و کاملا صفر بودن یک عامل را نتیجه گرفت؟ ظاهراً این موضوع بیشتر به شکل تعبدی پذیرفته شده و بنابراین در استدلال نمی توان از آن استفاده نمود.
این که بتوان بین تغییر احوال نویسنده و گوینده یک متن را با تغییرهای محیطی و شرایطی یک متن و سخن  یک کار اجتهادی و تخصصی است و نیاز به دانش تفسیر دارد . اما مولفه هایی را می توان در این میان پیچویی کرد و با آن این دو نوع تییر را باز شناخت یکی از این مولفه ها حفظ یا عدم حفظ اصول کلی در یک نوشتار است اصول غیر قابل تغییری که با شرایط تغییر نکند مانند توحید در سراسر قرآن یا اصل نبوت در متن قرآن در هیچ کجای قرآن با آن همه تغییر در محیط نمی توانیم جایی از قرآن را ببینیم که این اصول تغییر کرده باشد هیچ انعطافی در آن نمی بینیم یا نگاه بالا به پایینی که در قرآن هست نگاه رب به عبد که سراسر قرآن را فرا گرفته است در جایی که اسلام به چند نفر خلاصه می شد و ال آنجا که کل شبه جزیره عربستان مسلمان شده بودند نگاه تغییر نکرده است و اصول دیگری که قابل بررسی است  
جمع بندی پرسش: لطفا این شبهه را بررسی نمایید: ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭﻙ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺁﻥ ﯾﻘﯿﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ! پاسخ: اولا اینگونه نیست که میلیون ها مسلمان قرآن را نخوانده باشند و به آن ایمان آورده باشند، برعکس قرآئت قرآن یکی از برنامه های روزانه اکثر مسلمانان است که حد اقل روزی چند آیه از آن را می خوانند و این قرآن خوانی به صورت یک فرهنگ در بدنه اصلی جامعه مسلمانان می باشد. از طرفی خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان برای مسلمانان اهمیت ویژه ای پیدا می کند و بسیاری از مسلمانان در طول این ماه حداقل یک بار قرآن را قرائت می کنند. ثانیا: برای یقین به درستی یک مجموعه نیاز نیست آن مجموعه کاملا درک شود و به آن احاطه پیدا شود بلکه یقین به درستی یک مجموعه می تواند از راه های مختلفی برای انسان حاصل شود: 1) شناخت اجمالی مجموعه این که انسان اجمالا بداند که این مجموعه صحیح است هر چند به تمام آن علم نداشته باشد. چند سوره از قرآن را دیده است که در اوج علمیت و بلاغت و نظم است و به صحت کل یقین می کند این نوع شناخت آنگاه درستی خود را نشان می دهد که خدا حتی به یک سوره هم تحدی کرده است یعنی یک سوره از لحاظ اعتبار در حکم کل قرآن است. 2) شناخت علل گاهی انسان به علل یک مجموعه علم دارد می داند که این فرد حکیمی این مجموعه را ساخته است علم پیدا می کند که آن مجموعه، مجموعه صحیح خواهد بود وقتی که به پیامبر اسلام و خدای او ایمان آورد، کلام خدای محمد(صلی الله علیه و آله) را هم به تمامه قبول می کند. 3) توجه به آثار گاهی انسان از آثار یک مجموعه می یابد که آن مجموعه صحیحی است.  تولیدات یک کارخانه را می بیند می فهمد که آن کارخانه در اوج نظم و عالمانه ساخته شده است. آثار علمی و عملی قرآن در جامعه را می بیند به صحت آن یقین می کند.  
موضوع قفل شده است