جمع بندی یاران امام زمان (عج) و یادگیری زبان های خارجی

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
یاران امام زمان (عج) و یادگیری زبان های خارجی

با سلام یادگیری زبان انگلیسی و در قیاس با آن زبان عربی برای کسی که می خواهد واقعا یار امام زمان( عج)باشد، باید چگونه و در چه حدباشد و یا آیا اصلا ضرورتی دارد؟
سپاسگزارم.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مشکور

[TD][/TD]

پرسش:
یادگیری زبانهای خارجی (انگلیسی و عربی) برای کسی که می خواهد واقعا یار امام زمان(عجل الله فرجه) باشد، باید چگونه و در چه حد باشد؟ یا آیا اصلا ضرورتی دارد؟

پاسخ:
در پاسخ گفتنی است: بدون شک منتظران امام عصر (عجل الله فرجه) در هر شرایط و موقعیتی که باشند در خصوص یاری آن حضرت، دائماً یک سلسله وظایف فردی و اجتماعی بر دوش دارند که این مجموعه وظایف در جای خود بسیار گفته شده که در این مجال، از محل بحث ما خارج است. اما به جرأت می توان گفت: مهمترین وظیفه هر مؤمنِ منتظری در وهله اول، رعایت اصل تقوا و پرهیزکاری؛ عمل به واجبات، ترک محرمات و رعایت حقوق الهی و انسانی است. زیرا در بین انواع و اقسام روشهای تبلیغ، آنچه از همه مهمتر، تأثیرگذارتر و بانفوذتر است، تبلیغ عملی است. با این وجود، آشنایی و تسلط به لغت و زبان یك جامعه در كنار سائر عوامل می تواند نقش بسیار مهمی در تاثیر گذاری بر دیگران ایفا كند. بعبارتی تسلط به زبان جامعه هدف و فصاحت و توانایی در گفتگو توسط آن زبان، چنان از اهمیت خاصی برخودار است كه حضرت موسی (علیه السلام) عدم فصاحت خود را به عنوان یكی از مشكلات زبانی خود در راستای ارتباط با فرعونیان بیان می كند و از خداوند متعال درخواست می كند كه برادرش هارون كه با فصاحت تمام، قادر به گفتگو و بیان مطالب است را با او همراه كند. (1)

پیشرفت تكنولوژی و صنعت در قرن بیست و یكم، دنیا را به یك دهكده بسیار كوچك تبدیل كرده كه انسان ها به راحتی و در هر ساعتی از شبانه روز می توانند با یكدیگر در ارتباط باشند و افكار و عقاید و علوم خود را با یكدیگر به اشتراك بگذراند و مسلماً این فضا بستر مناسبی برای استفاده بهینه در تبلیغ معارف "قرآنی و اهل بیتی" و "شیعی و مهدوی" است، چرا كه می توان با یادگیری یك زبان خاص، انسان های متعدد و مستعدّی را در سراسر جهان، با حقائق و معارف ناب قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) آشنا و آنها را از زلال چشمه وحی سیراب كرد و بسا ده ها و صدها هزار نفر از طریق فراگیری این معارف، به هدایت الهی، عاشق و شیفته یاری حجت بن الحسن العسکری (عجل الله فرجه) شوند. این مهم در بیان امام خمینی (رضوان الله علیه) نیز بخوبی تأکید شده است: «پیشتر احتیاج به زبان، زبانهاى خارجى نبود، امروز احتیاج است به این، یعنى جزو برنامه تبلیغات مدارس باید زبان باشد، زبانهاى زنده دنیا، آنهایى که در همه دنیا شایع ‏تر است. این باید یکى از چیزهایى باشد که در مدارس دینى ما که مى‏ خواهند تبلیغ بکنند، این امروز محل احتیاج است، مثل دیروز نیست که ما صدامان از ایران بیرون نمى‏ رفت. امروز ما مى ‏توانیم در ایران باشیم و به زبان دیگرى همه جاى دنیا را تبلیغ کنیم، در همه جا مبلغ باشیم ... .»(2)

در تأیید آنچه بیان کردیم توجه به این حكایت شنیدنی خالی از لطف نیست: آیت الله خرازی از قول یكی از علمای معاصر به نام حجة الاسلام حاج شیخ محمد حسین فاضلی ابرقویی نقل می كند كه فرمودند: «در منا بودم، دیدم شوق دارم از خیمه بیرون بروم، بیرون رفتم گویا به طرف مسجد خیف رفتم، به چادری رسیدم دیدم حضرت در آنجا تشرف دارند و ملل مختلف خدمتشان مشرف می شوند و با هر کدام به زبان خودشان صحبت می فرمایند و با من به زبان فارسی صحبت فرمودند، و فرمودند: این ها تشنه معارف دین هستند، چرا زبان های مختلف را فرا نمی گیرید تا معارف دینی را به آنان برسانید.»(3) بنابراین، در اهمیت فراگیری زبان های زنده دنیا بمنظور تبلیغ معارف حقه دین الهی و مکتب تشیع و جذب قلوب و دلهای جهانیان به سوی قطب عالم بشریت، حضرت مهدی (عجل الله فرجه) خصوصا برای فعالان عرصه های فرهنگی و مبلغان دینی، سخن بسیار است که به همین مختصر بسنده می کنیم. بی شک، اهتمام به این مهم در شرایط کنونی که دشمنان برای تضعیف جبهه حق و تأثیرگذاری منفی بر افکار عمومی جهانیان، بطور جدی از اهرم زبان استفاده می کنند، خصوصاً برای خواص فرهنگی، حوزویان، دانشگاهیان و مبلغان دینی و هر کسی که توانایی ارتباط و نشر و ترویج معارف دینی دارد یک ضرورت انکارناپذیر است.

پی نوشت ها:
1. قوله کریم: «وَ أَخی‏ هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعی‏ رِدْءاً یُصَدِّقُنی‏ إِنِّی أَخافُ أَنْ یُكَذِّبُونِ : و برادرم هارون از من زبان‏ آورتر است، پس او را با من به دستیارى گسیل دار تا مرا تصدیق كند، زیرا مى‏ ترسم مرا تكذیب كنند.»، القصص/ آیه 34.
2. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، تهران، بی تا، ج 18، ص 99.
3. آیت الله خرازی، سید محسن، کتاب روزنه هایی از عالم غیب، نشر: مسجد مقدس جمكران، قم، ۱۳۸۴، ص 39.

موضوع قفل شده است