جمع بندی کلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوتِ

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوتِ

با سلام
:::[]کلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوتِl]:::: این آیه به حتمی بودن مرگ برای همه نفوس اشاره کرده است راستی پس تکلیف شهدای که کشته شده اند اما قرآن می گوید زنده هستند چیست؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
مراد از نفس در جمله كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ انسان است نه روح انسانى چون معهود كلام خدا نيست كه نسبت موت را به روح انسانى داده باشد تا ما آيه را هم حمل به آن كنيم. شهدا از اين جهت كه روح آن ها از جسمشان بيرون رفته است، با ديگران كه از دنيا رفته اند و منظور آیه ذکر شده است فرقي ندارند.
زيرا آن مرگي كه به هر حال، سراغ هر انساني مي آيد، به معناي جدايي روح از بدن است كه دربارة شهدا هم اتفاق افتاده است ـ چون مقصود خداوند متعال از نمردن شهيدان، اين نيست كه روحشان از بدنشان جدا نشده است ـ لذا مقصود از حيات شهيد، حياتي مخصوص نزد خداوند است.
پس شهدا قبل از قیامت از این دنیا می روند و زندگی جاویدان و همیشگی ندارند که منظور آیه است.
موفق باشید

کل نفس ذائقه الموت

مامرگ رابه نوبت فردا نشسته ایم / بارسفر به دوش مهیا نشسته ایم

یاران همه یکایک از این خانه رفته اند / دردا که ما به ماتم آنها نشسته ایم



درزندگی انسان اتفاقات تلخ وشیرینی روی می دهد که در ذهن انسان به عنوان خاطرات، ثبت وضبط می شود که یاد آوری آنها در آینده باعث خوشی وسروریا بالعکس باعث ناراحتی وافسردگی انسان می گردد.بعضی از اتفاقات تلخ درزندگی اگر پشتوانه اعتقادی نداشته باشد تحمل آنها بسیارسخت وسنگین است.یکی از اتفاقات،از دست دادن عزیزان،از خویشان درجه یک گرفته تا دوستان،همکاران،اقوام ونزدیکان انسان است که باید راضی به رضای الهی باشی وتسلیم امراوشوی،درغیراین صورت دوری آنها وفراق عزیزان سخت وغیر قابل تحمل است،در حدیث از معصوم (ع)آمده است که خداوند به اندازه سنگینی مصیبت ،صبر وتحمل راهم به بازماندگان عنایت می فرماید

قرآن مى‏خواهد بگويد شهدا بعد از مردن زنده هستند، مستشعرند،شادمانند، مرزوقند و آگاهند، حتى آگاهند از دنيايى كه از آن عبور كرده‏اند.
اين نشان مى‏دهد كه قرآن واقعا بعد از مردن حياتى قائل است، در صورتى كه شكى نيست كه اين جسد مرده است؛ قرآن نمى‏خواهد بگويد اينها كه اينجا زير خاك هستند،مثلا دهانشان را باز كرده‏اند و در دهانشان شير و عسل مى‏ريزند؛ نمى‏گويد در زير اين خاك، مى‏گويد آنها در نزد پروردگارشان (عِنْدَ رَبِّهِمْ) مرزوق هستند. و اگر بعضى نتوانستند بفهمند، بخاطر اين بود كه حواس خود را منحصر در درك خواص زندگى در ماده دنيايى كردند و غير آن را نخواستند بفهمند، و چون نفهميدند، لذا نتوانستند ميان بقاء به آن زندگى و فنا (نابودی ) فرق بگذارند و آن زندگى را هم فنا پنداشتند و اين پندار اختصاص بكفار نداشت، بلكه مؤمن و كافر هر دو در دنيا دچار اين اشتباه‏ هستند. مانندکسانی که گمان کرده اند منظور از زندگى بعد از شهادت اين است كه نام شهيد زنده ميماند و در اثر مرور زمان ذكر جميلش كهنه نميشود.

یک چیزی بگم ما این همه مغرور و این همه تهمت و غیب و گناه میکنیم

ولی اخر چی ثروتمند و فقیر اخرش چی میشه ؟؟؟؟

همه رو در همچین جایی قرار میدن اون وقت ما میمونیم و اعمال و رفتارمون

با خودمون فکر کنیم ایا امادگی داریم برای مردن مرگی که مثل سایه پشت سر ما هست و ما از ثانیه بعدی خودمون خبر نداریم

انشالله هیچ کس شرمنده نباشه ما هم تو قبر و قیامت شرمنده خدا و اهلبیت وپیامبر نباشیم

با سلام.
درباره روح که خیلییییییییی اطلاعات نداریم مراد این آیه مرگ به معنی ارتباط مادی جسم و عقل ( اول مخلوق) است . من این رو می دانم که انسان مخلوقی مرکب است و وقتی ارتباط بین نفس به عنوان کم مرتبه ترین مخلوق عالم( از نظر مرتبه وجودی ) با عقل قطع می شود دیگه فرد دچار مرگ می شود حالا درباره شهید هم همین طور است حالا چه طور شد [=arial]وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ، این اموات با اون موت فرق نمی کنه؟؟؟؟؟؟ اون شباهتی که شما فرمودید اصلا شباهت نیست مرگ مرگ است دیگه نکته اصلی یه جای دیگه باید باشه .
ببینید این حقیر دچار شبه نیستم برام این موضوع خیلی جالب بود چرا ؟ چون به نظر می رسد این انسان که رزق داره رزقش بعد مرگ مادی قطع می شود ولی اینجا به صراحت می گوید رزق برای شهید باقی است وشهید زنده است دارای حیات این حیات باید مادی باشد چرا چون روزی دریافت می کنه.
تا حالا جای ندیده بودم بگویند فرشته ای روزی داره .
یادم می آید یه جای دیدم می گفت اسماء خدا رو انسان درک کرد چون مفهوم خیلی از اسماء خدا از مخلوقات مجردش پنهان بود مثلاً رزاق بودن خدا همین طور برای ما رحمان بودن خدا تا روز محشر پنهان می مونه چون اونجا رحمتش بیشتر اشکار می شه . چطور مرده ای مثل من با شهید یکی بشه درحالتی که رب الرباب می فرماید چنین تصوری نکنید آن هم مواکد و برای فهم این موضوع از دارای روزی بودن صحبت می کند
ببخشید از اصل موضوع فاصله گرفتم این جواب شما اصلا قانع کننده نبود به نظرم از سر باز کردن بود .

پرسش:
در آیه زیر به حتمی بودن مرگ برای همه نفوس اشاره کرده است راستی پس تکلیف شهدای که کشته شده اند اما قرآن می گوید زنده هستند چیست؟
کلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوتِ .آل عمران 185 .

پاسخ:
مراد از نفس در جمله كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ انسان است نه روح انسانى چون معهود كلام خدا نيست كه نسبت موت را به روح انسانى داده باشد تا ما آيه را هم حمل به آن كنيم. شهدا از اين جهت كه روح آن ها از جسمشان بيرون رفته است، با ديگران كه از دنيا رفته اند و منظور آیه ذکر شده است فرقي ندارند.
زيرا آن مرگي كه به هر حال، سراغ هر انساني مي آيد، به معناي جدايي روح از بدن است كه دربارة شهدا هم اتفاق افتاده است ـ چون مقصود خداوند متعال از نمردن شهيدان، اين نيست كه روحشان از بدنشان جدا نشده است ـ لذا مقصود از حيات شهيد، حياتي مخصوص نزد خداوند است.
پس شهدا قبل از قیامت از این دنیا می روند و زندگی جاویدان و همیشگی ندارند که منظور آیه است.

موضوع قفل شده است