کسی که مدتی نمازش را به خاطر مشکلات تجویدی اشتباه می خوانده

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کسی که مدتی نمازش را به خاطر مشکلات تجویدی اشتباه می خوانده

سلام علیکم

همه که کتاب های فقهی آموزش نماز مطالعه نکردند؛ یا طلبه نیستند یا کلاس آموزش نماز نرفتن؛ لذا ممکنه اشتباهات زیادی در نماز داشته باشند.
به این خاطر تصمیم گرفتم نمازهای بعضی ها رو بررسی کنید و مشکلاتشون رو بهشون گوش زد کنم.
بعضی های این مشکلات رو داشتند و جاهل مقصر هستند چون کتاب و روحانی و همه امکانات برای یادگرفتن هست یا نمیدونستن نمازش اشتباه هست یا تنبلی کردند؛ خلاصه عذر موجه ندارند.

مشکلات تجویدی دارند: به نظر آیت الله مکارم شیرازی: تلفّظ صحيح به مقدارى كه عرب آن را عربى صحيح بداند لازم است ولى مراعات دقّتهاى علماى تجويد لازم نيست.

حرفی رو شبیه یا کاملا مثل حرفی تلفظ میکنند؛ مثلا ح شبیه یا مثل همزه؛ ص شبیه یا مثل س یا ص و س شبیه یا مثل ث
در صورت شباهت نمازهای گذشته شان (باتوجه به توضیحات داده شده) چه حکمی دارد؛ در صورتی که حروفی را کاملا به حرفی تبدیل کردن نمازهای گذشته شان چه حکمی دارد؟ و در صورت منی که نمازشان رو بررسی میکنم یا خودش بعدا تجوید یاد بگیره و یقین حاصل نشه که فلان حرف رو شبیه فلان حرف تلفظ میکرده یا مثلش، تکلیف چیست؟

چون افراد مختلف هستند لطفا نظرات آیات سیستانی و مکارم را ذکر کنید.

باتشکر

پاسخ کارشناس

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد شفا

علی سجاد فاطمی;581989 نوشت:
سلام علیکم

همه که کتاب های فقهی آموزش نماز مطالعه نکردند؛ یا طلبه نیستند یا کلاس آموزش نماز نرفتن؛ لذا ممکنه اشتباهات زیادی در نماز داشته باشند.
به این خاطر تصمیم گرفتم نمازهای بعضی ها رو بررسی کنید و مشکلاتشون رو بهشون گوش زد کنم.
بعضی های این مشکلات رو داشتند و جاهل مقصر هستند چون کتاب و روحانی و همه امکانات برای یادگرفتن هست یا نمیدونستن نمازش اشتباه هست یا تنبلی کردند؛ خلاصه عذر موجه ندارند.

مشکلات تجویدی دارند: به نظر آیت الله مکارم شیرازی: تلفّظ صحيح به مقدارى كه عرب آن را عربى صحيح بداند لازم است ولى مراعات دقّتهاى علماى تجويد لازم نيست.

حرفی رو شبیه یا کاملا مثل حرفی تلفظ میکنند؛ مثلا ح شبیه یا مثل همزه؛ ص شبیه یا مثل س یا ص و س شبیه یا مثل ث
در صورت شباهت نمازهای گذشته شان (باتوجه به توضیحات داده شده) چه حکمی دارد؛ در صورتی که حروفی را کاملا به حرفی تبدیل کردن نمازهای گذشته شان چه حکمی دارد؟ و در صورت منی که نمازشان رو بررسی میکنم یا خودش بعدا تجوید یاد بگیره و یقین حاصل نشه که فلان حرف رو شبیه فلان حرف تلفظ میکرده یا مثلش، تکلیف چیست؟

چون افراد مختلف هستند لطفا نظرات آیات سیستانی و مکارم را ذکر کنید.

باتشکر

سلام عليكم

با اين اوصافي كه در سوال مطرح شد بايد نمازها را قضا كنند.

الفاظي را كه صحيح تلفظ مي كرده اند صحيح است ومشكلي ندارد ودر صورت شك در صحت تلفظ بايد تلفظشان را تصحيح كنند.

شفا;583354 نوشت:
سلام عليكم

با اين اوصافي كه در سوال مطرح شد بايد نمازها را قضا كنند.

الفاظي را كه صحيح تلفظ مي كرده اند صحيح است ومشكلي ندارد ودر صورت شك در صحت تلفظ بايد تلفظشان را تصحيح كنند.


باسلام و تشکر
ببخشید من منظورمو ساده و رک بیان نکردم؛ (هنگام نگارش شدیدا خواب غلبه کرده بود)

الان رک و ساده بیان میکنم

سوال اول: کسی که در حال یادگیری تجوید است؛ مثلا در سن 20 سالگی هم هست؛ این روزایی که تجوید یاد میگیره و به کلاس تجوید شرکت میکنه (مثلا روزی نیم یا یک ساعت)، خوب قرائتش کاملا یا قسمتی اشتباهه؛ آیا نماز دوران یادگیری تجویدش برعلاوه نماز دوران قبل از شمولیت در کلاس تجوید باطل است؟

سوال دوم: کسی که حروف مشابه را مثلا ص ث س را طوری که گفته شده یعنی طوریکه عرب تأیید کنه، تلفظ نمیکنه؛ ولی طوری تلفظ میکنه که اگه عرب یا فارسی زبانی بشنوه؛ با وجودیکه نحوه تلفظ درست نیست؛ قادر به تشخیص ص ث و س میشود؛ چنین قرائتی در نماز درست است؟

سوال سوم: کسی که حرفی در قرائت شبیه حرف دیگر است ولی دقیقا خودش نیست؛ باید اصلاح کند؟ اگر عمداً آنطور بخواند، نمازش باطل است؟

سوال چهارم: شخصی نزدیک به 1 سال پشت سر یک نفر نماز خوانده؛ الان یقین به اشتباه بودن قرائت امام کرده، تکلیف نمازهای جماعت این شخص چیست؟ اگر صورتی که قبلا از یقین به اشتباه بودن قرائت؛ شک داشته باشد حکم فرق میکند؟

سوال پنجم: بعضی از امام های جماعت، بعضی قسمت های نماز را درست تلفظ میکنند بعضی قسمتها را نمیکنند؛ مثلا حرف «ح» را در بَسمله و قل هوالله احد درست تلفظ میکنه ولی در تلفظ کفوا احد؛ کاملا ح و هـ مثل هم هستند؛ در صورتی که قصد خود امام احد است نه اهد؛ حکم چیست؟ و در صورتی که کاملا ح و هـ مثل هم نباشند شبیه هم باشند حکم فرق میکند؟

سوال ششم: آیا اشباع از حروف مدی از جمله واجبات است؟ کسی به جای اینکه یاء را در وَلضّالِّین اشباع کند طوری میخواند که اشباع نمیشد یعنی انگار یاء رو سکون میداد؛ به این صورت وَلضّالّین.
آیا اشباع از موارد واجب است که باید در قرائت رعایت شود؟
این شخص قبلا فکر میکرده درسته میخواند ولی الان فهمیده؛ تکلیف نمازهای گذشته اش چه میشود؟

خواهش مندم تک تک سوال ها رو با سوالات درونی که در بین هر سوال با «بولد» مشخص شده رو پاسخ بدید.
لطفا تمام پاسخ ها از آیات سیستانی و مکارم شیرازی مد ظلهم العالی باشد
نیاز است
ممنونم

علی سجاد فاطمی;583361 نوشت:
باسلام و تشکر
ببخشید من منظورمو ساده و رک بیان نکردم؛ (هنگام نگارش شدیدا خواب غلبه کرده بود)

الان رک و ساده بیان میکنم

سوال اول: کسی که در حال یادگیری تجوید است؛ مثلا در سن 20 سالگی هم هست؛ این روزایی که تجوید یاد میگیره و به کلاس تجوید شرکت میکنه (مثلا روزی نیم یا یک ساعت)، خوب قرائتش کاملا یا قسمتی اشتباهه؛ آیا نماز دوران یادگیری تجویدش برعلاوه نماز دوران قبل از شمولیت در کلاس تجوید باطل است؟

سوال دوم: کسی که حروف مشابه را مثلا ص ث س را طوری که گفته شده یعنی طوریکه عرب تأیید کنه، تلفظ نمیکنه؛ ولی طوری تلفظ میکنه که اگه عرب یا فارسی زبانی بشنوه؛ با وجودیکه نحوه تلفظ درست نیست؛ قادر به تشخیص ص ث و س میشود؛ چنین قرائتی در نماز درست است؟

سوال سوم: کسی که حرفی در قرائت شبیه حرف دیگر است ولی دقیقا خودش نیست؛ باید اصلاح کند؟ اگر عمداً آنطور بخواند، نمازش باطل است؟

سوال چهارم: شخصی نزدیک به 1 سال پشت سر یک نفر نماز خوانده؛ الان یقین به اشتباه بودن قرائت امام کرده، تکلیف نمازهای جماعت این شخص چیست؟ اگر صورتی که قبلا از یقین به اشتباه بودن قرائت؛ شک داشته باشد حکم فرق میکند؟

سوال پنجم: بعضی از امام های جماعت، بعضی قسمت های نماز را درست تلفظ میکنند بعضی قسمتها را نمیکنند؛ مثلا حرف «ح» را در بَسمله و قل هوالله احد درست تلفظ میکنه ولی در تلفظ کفوا احد؛ کاملا ح و هـ مثل هم هستند؛ در صورتی که قصد خود امام احد است نه اهد؛ حکم چیست؟ و در صورتی که کاملا ح و هـ مثل هم نباشند شبیه هم باشند حکم فرق میکند؟

سوال ششم: آیا اشباع از حروف مدی از جمله واجبات است؟ کسی به جای اینکه یاء را در وَلضّالِّین اشباع کند طوری میخواند که اشباع نمیشد یعنی انگار یاء رو سکون میداد؛ به این صورت وَلضّالّین.
آیا اشباع از موارد واجب است که باید در قرائت رعایت شود؟
این شخص قبلا فکر میکرده درسته میخواند ولی الان فهمیده؛ تکلیف نمازهای گذشته اش چه میشود؟

خواهش مندم تک تک سوال ها رو با سوالات درونی که در بین هر سوال با «بولد» مشخص شده رو پاسخ بدید.
لطفا تمام پاسخ ها از آیات سیستانی و مکارم شیرازی مد ظلهم العالی باشد
نیاز است
ممنونم

سلام عليكم

1-بايددر جلسه اول قرائت صحيح نماز را ياد بگيرد وبه صورت صحيح انجام دهد والا نمازهايش باطل است.
2-چنين قرائتي صحيح است.
3-اگر عرب معناي صحيح را مي فهمد كافي است.
4-طبق نظر آيت الله سيستاني نمي توانسته اقتدا كند وطبق نظر آيت الله مكارم شيرازي نمازهاي قبلي صحيح است وبراي نمازهاي بعدي به او اقتدا نكند.
5-
طبق نظر آيت الله سيستاني نمي توانيد به او اقتدا كنيدتا زماني كه يقين به صحت قرائت ايشان پيدا كنيد.
وطبق نظر آيت الله مكارم شيرازي ،در صورت شك در صحت قرائت امام جماعت اقتدا به ايشان اشكالي ندارد.

6-اشباع در نماز واجب نيست البته بايد به صورتي تلفظ كند كه كلمه به صورت صحيحش اداء شود كه اگر اين نياز به مقداري اشباع داشته باشد بايد لحاظ شود.
واگر كسي نمي دانسته ومطمئن بوده به اين صورتي كه مي خواند صحيح است وبعد متوجه شد غلط مي خوانده نمازهاي قبليش صحيح است.

شفا;584160 نوشت:
وطبق نظر آيت الله مكارم شيرازي ،در صورت شك در صحت قرائت امام جماعت اقتدا به ايشان اشكالي ندارد.

باسلام
من از جایی پرسیدم اینطور نگفتند.
لطفا سند این گفته رو قرار بدید.
باتشکر

user;602683 نوشت:
باسلام
من از جایی پرسیدم اینطور نگفتند.
لطفا سند این گفته رو قرار بدید.
باتشکر

سلام علیکم

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی :

شک در قرائت امام
اگر کسی شک در قرائت حمد و سوره امام دارد آیا می تواند حمل بر صحت کند یا باید تحقیق کند؟
هرگاه امام عادل است حمل بر صحت کنید مگر اینکه قرائن خلافی بر شما ظاهر شود.

موضوع قفل شده است