جمع بندی کار کردن زن در بیرون از منزل و ایجاد مشکل برای جامعه

تب‌های اولیه

50 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کار کردن زن در بیرون از منزل و ایجاد مشکل برای جامعه

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب

اگر در یک جامعه زنان پای به پای مردان کار کنند مشکلات بزرگی برای مومنان و جامعه ایجاد میشود زیرا زنان از طرفی حقوق خاص خود را دارند و از طرف دیگر حقوق مردان را نیز غصب میکنند .

به عنوان مثال زنی وارد بازار کار میشود و پای به پای مردان کار میکند، در آمد خانواده ی زن کارمند بالا میرود و از سایر مومنان جلو می افتند ، مرد و زن مومن هم نمیتوانند پای به پای آنها بیایند در نتیجه روز به روز فقیر تر میشوند .

اما چرا ؟ چرا مرد و زن مومن نمیتوانند پای به پای آنها بیایند ؟

زیرا زن مومن با حیا تر از آن است که در جمع مردانه کار کند زیرا در جمع مردانه رفتار مردانه باید داشت و حقوق مردانه ، از طرفی این با فطرت زن سازگار نیست .
( زن کارمند حقوق زن مومن و مرد مومن را همزمان میخواهد )

دوما زن مومن مشغول تربیت فززندان مومن و صالح است و نمیتواند همزمان کار کند و هم به این مسئولیت به نحو کامل برسد .

پس در نتیجه کار کردن بیرون از خانه برای زن مومن در غیر شرایط ضروری مقدور نیست .

به نظر بنده حکومتی که دم از حقوق مسلمین و مومنان میزند نباید اجازه دهد زنی بدون داشتن شرایط اضطراری کار کند تا باعث مشکلات جامعه شود در حالی که این مساله در جامعه ما باب شده است ، چه کسی باید به این مساله رسیدگی کند ؟

وضعیت اقتصادی نابسامان به لطف ربای بانکی و کار کردن زنان و هر کاری که خلاف اسلام است به نظر بنده ، در این جامعه به وجود امده چه کسی مسئول است؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

به من بیاموز;996299 نوشت:
وضعیت اقتصادی نابسامان به لطف ربای بانکی و کار کردن زنان و هر کاری که خلاف اسلام است به نظر بنده ، در این جامعه به وجود امده چه کسی مسئول است؟

برای پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است:

نکته اول:

این که به لحاظ اقتصادی کار کردن زنان به اشتغال مردان لطمه زده و موجب بالا رفتن آمار بیکاری مردان، آسیب های تربیتی، آسیب های اجتماعی، بالا رفتن آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج میشود حرف درستی است.
آنچه که موجب رونق گرفتن اشتغال خانم ها شده است در حقیقت یک جوّ روانی است که زنان با اشتغال احساس هویت می کنند، وگرنه اگر این جوّ شکسته شود کار خانه با روحیه خود خانم ها سازگارتر است تا اینکه مغازه باز کنند و هر روز صبح مغازه را تی بکشند و...

بنابراین در خصوص این مسائل باید فرهنگ سازی کرد، همانطور که با فرهنگ سازی غلط بسیاری از زنان برای اشتغال و یافتن هویت به جامعه کشانده شدند، همانطور با فرهنگ سازی باید این مانع را رفع کرد.

نکته دوم:

علی رغم آنچه گذشت حکومت اسلامی به عنوان حکم اسلام هرگز اجازه چنین ممنوعیتی را ندارد، بالاخره استنباط احکام اسلامی چارچوب وقواعدی دارد، اسلام منعی برای کار کردن زنان با رعایت شرایطش نگذاشته است، اگر خانمی برای کار خارج از خانه اجازه شوهر را داشته باشد و محیط کار هم غیر شرعی نباشد ما نمیتوانیم به نام اسلام این کار را ممنوع کنیم!

اصلا در برخی مشاغل خصوصی صاحب کار دلش می خواهد خانم استخدام کند! مثلا خانم های فامیلشان را استخدام کرده، خب به چه دلیلی می توان مانع او شد؟ اگر بگوییم استخدام خویشاوندان مانعی ندارد خب حالا باید اثبات کنیم که کی با کی خویشاوند است و...!
لذا عملا این راهکار نشدنی است.

نکته سوم:

طبق آنچه گذشت باید به جای ممنوعیت، باید این مسئله را با تعیین و تغییر فاکتورها مدیریت کرد، و این بر عهده دولت هاست؛ باید تمام جریان ها را برای رفع این مشکل به صورت هدفمند مدیریت کنند. یعنی ازآمار جذب دانشجوی دختر و پسر، اولویت بندی در جذب، تا جذب دانشجو از هر جنس متناسب با نیاز اجتماعی، اولویت در استخدام پسران و موارد مانند آن.

اما متاسفانه می بینیم که برخی از کاندیداها برای رأی آوردن شعارهای دیگری می دهند و حتی می بینیم در برخی دولت های گذشته جذب دانشجوی دختر بیشتر از پسر بوده است. یکی از آشناهای ما در دوره کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میگفت از 35 دانسجوی ارشد حدود 30 نفر دختر بوده اند!
البته باز اجرای مسئله به این سادگی ها هم نیست، در بسیاری از مشاغل به زنان نیاز هست، شاید در تشخیص این مسئله باز اتفاق نظری به وجود نیاید. یا در برخی مشاغل ممکن است نیروی خانم برتر از گزینه مرد باشد.

بنابراین این مسائل نیازمند یک تحلیل و برآورد آماریِ میدانی است که باید توسط اقتصاددانان و جامعه نشاسان و مانند آن بررسی شود، و از سوی دولت ها پی گرفته شوند.

سرخسی تأکید می کند: «آشکارا معلوم است زنان نمی توانند کسب و کار کنند. کار زنان موجب فتنه است.»

بیرون رفتن زن از خانه، بنا بر نظر فقها، بسته به اجازه همسر است، مگر اینکه پدر و مادر زن بیمار باشند و یا زن بخواهد به دیدن آنها برود.

حال بعضی ها بیرون رفتن را به معنای کار کردن گرفتند و گفتن چون برای کار کردن بیرون رفتن لازم است پس اجازه کار کردن هم به زن داده اند

خب زن میتواند برای زنا بیرون برود ، آیا زنا برای زن حلال میشود با این استدلال ؟

از نظر بنده کار کردن زن بیرون از خانه بدون وجود ضرورت اشکال دارد ، فقیه هم نیستم حرفم خریدار نداره دلیل هم میارم میگن درسته ولی اسلام نگفته .

چند نفر زن در تاریخ کار میکردن دلیل بر این نیست که کار کردن زن به طور کلی حلال است ، خب اولا ممکن بود ضرورت داشته کار کنن ، دوما ممکن است مسلمان کامل نبوده باشند و ...

چطور آن حجاب را بعدا اجباری کردند و گفتند جامعه آمادگی دارد ولی این مسائل مهمتر را نتوانستند ؟ حق داریم فکر کنیم احتمالا به دنبال ظاهر سازی بوده اند ؟

به من بیاموز;996725 نوشت:
سرخسی تأکید می کند: «آشکارا معلوم است زنان نمی توانند کسب و کار کنند. کار زنان موجب فتنه است.»

بیرون رفتن زن از خانه، بنا بر نظر فقها، بسته به اجازه همسر است، مگر اینکه پدر و مادر زن بیمار باشند و یا زن بخواهد به دیدن آنها برود. اگر زن بدون اجازه همسر، از خانه بیرون رود

حال شما بیرون رفتن را به معنای کار کردن گرفتید و گفتین چون برای کار کردن بیرون رفتن لازم است پس اجازه کار کردن هم به زن داده اند ؟

خب زن میتواند برای زنا بیرون برود ، آیا زنا برای زن حلال میشود با این استدلال ؟

از نظر بنده کار کردن زن بیرون از خانه بدون وجود ضرورت اشکال دارد ، فقیه هم نیستم حرفم خریدار نداره دلیل هم میارم میگن درسته ولی اسلام نگفته .

چند نفر زن در تاریخ کار میکردن دلیل بر این نیست که کار کردن زن به طور کلی حلال است ، خب اولا ممکن بود ضرورت داشته کار کنن ، دوما ممکن است مسلمان واقعی نبوده باشند و ...

چطور آن حجاب را بعدا اجباری کردند و گفتند جامعه آمادگی دارد ولی این مسائل مهمتر را نتوانستند ؟ حق داریم فکر کنیم به دنبال ظاهر سازی بوده اند ؟

سلام
سرخسی کیه؟

یه احتمال هم بدید که زن توی خونه کار کنه و به درامدی برسه و در نهایت اون زن و مرد مومن شما که نمیتونن وقت زیادی رو به کار کردن بگذرونن ازش عقب بمونن. یا مرد دو شیفت کار کنه یا به خاطر تلاش زیاد، که احتمالا به خاطرش از خیلی جنبه های دیگه زندگی صرف نظر کرده، به مهارتی برسه که درامدش بالاتر از مرد مومن شما باشه. مگه قراره درآمد همه یه اندازه باشه؟ اصلا کجای نگاه اسلامی این هست که به درامد همدیگه نگاه کنن و اجساس پیشرفت یا عقب ماندگی کنن؟

الرحیل;996729 نوشت:
یه احتمال هم بدید که زن توی خونه کار کنه و به درامدی برسه و در نهایت اون زن و مرد مومن شما که نمیتونن وقت زیادی رو به کار کردن بگذرونن ازش عقب بمونن. یا مرد دو شیفت کار کنه یا به خاطر تلاش زیاد، که احتمالا به خاطرش از خیلی جنبه های دیگه زندگی صرف نظر کرده، به مهارتی برسه که درامدش بالاتر از مرد مومن شما باشه. مگه قراره درآمد همه یه اندازه باشه؟ اصلا کجای نگاه اسلامی این هست که به درامد همدیگه نگاه کنن و اجساس پیشرفت یا عقب ماندگی کنن؟

سلام

بنده برای شما کلی مطلب نوشتم ولی متاسفانه ارسال نشد و با قطع ارتباط اطلاعات از بین رفت و حوصله ندارم دقیق دوباره براتون توضیح بنویسیم ولی خلاصه عرض میکنم :

یک محله فرض کنید که توش یک قضاب و دو تا خانواده زندگی میکنند ، یکی خانواده مومن و دیگری خانواده ی مادی گرا

در خانواده ی مومن زن مشغول تربیت معنوی فرزندان و رسیدگی به امور خانه است .

در خانواده ی مادی گرا زن مشغول کارکردن در بیرون و جمع آوری طلاست .

شغل پدر هر دو خانواده هم جمع آوری طلاست .

خانواده مادی گرا با کار کردن دو نفره منابع مادی بیشتری را جمع میکنند .

خانواده متدین بین جمع آوری منابع مادی و معنوی هماهنگی برقرار کرده اند .

اما ، چون خانواده ی مادی گرا طلای بیشتری دارند و ارزش برای قصاب طلاست ( زیرا برای کسب و کار مغازه ساخته ) گوشت بیشتری میخرند و این روند همینطور ادامه پیدا میکند .

هر بار خانواده ی مادی گرا منابع طلایی بیشتر کسب میکنند و شکاف بین آنها و خانواده ی متدین بیشتر میشود .

نتیجه حاصل این میشود که یک خانواده ی فقیر و متدین و یک خانواده ی مادی گرا و ثروتمند خواهیم داشت

کافیست شیطان تیر آخر را بزند و توجه بچه های خانواده ی متدین را به ثروت خانواده ی مادی گرا جلب کند ( چیزی که الان در جامعه ی ما به شدت در حال اتفاق افتادن است )

آن وقت است که خانواده متدین هم سرمایه ی معنوی و هم سرمایه مادی خود را از دست میدهند و این ظلم و بر هم زدن تعادل جامعه به نفع جامعه ی مادی گراست .

____________________________

و اما اینکه شما گفتین ممکنه زن مادی گرا در خانه کار کنه ، خب در این صورت اگر به وظایف همسری و مادری خودش برسه و وقت اضافه بیاره میتونه کمی هم به شوهرش کمک کنه فکر نکنم اینقدر جلو بیوفتن که خانواده ی دینی از بین بره .

الان اگه دقت کنید مشاغل خانگی خیلی کم در آمد هستند و هم اینکه در چنین صورتی میدان رقابت یک میدان رقابت ناعادلانه به آن اندازه که در کار کردن زن در بیرون از خانه است نخواهد بود .

____________________________

حال فرض کنیم مرد مادی گرا بیشتر کار میکنه و مرد مومن مثلا مدتی رو صرف نماز و روزه و این کارها میکنه ، خب این هم به نظر میاد نمیتونه باعث بشه که خانواده ی مومن از بین بره ، در نهایت فقط میتونه میدان رقابت رو بیشتر کنه .

_________________________________

البته بنده وقتی بیشتر فکر کردم دیدم اگر اجازه کار کردن به زنان وقتی ضرورتی نیست در کشور ما داده نشه ممکنه اینبار از کشورهای همسایه عقب بیوفتیم ، مثلا در کشوری خارجی زن با حداقل دستمزد در تولیدی ها کار کنه و در ایران زنان اینکارو انجام ندن در نتیجه تولید کشور کاهش پیدا کنه .

البته این باعث میشه کشور ما در مقایسه با سایر کشور ها فقیر تر بشه نه اینکه واقعا فقیر بشه .

ولی اگه اینکارو نکنیم خانواده دینی و فرهنگ دینی به شدت مورد تهاجم قرار میگیره و حتی ممکنه از بین بره .

الرحیل;996729 نوشت:
سرخسی کیه؟

به نقل از ویکی پدیا : محمد بن احمد سرخسی، از دانشمندان عالی رتبه سده چهارم هجری قمری است. او از بزرگ‌ترین فقهای حنفی است. طوسی نیزاز او به عنوان فقیه بزرگ حنفی نام برده است.

این دانشمند بزرگ در سال ۴۸۴-۴۸۳ هجری قمری و به روایتی در سال ۴۹۰ هجری قمری وفات یافته است.

آثار منفي كار زنان


تأثير منفي كار زنان بر كودكان: اطفال به رعايت و مهرباني نياز دارند، واين مهر و محبت را تنها در مادر خود مي‌يابند؛ و مادر كسي است كه درد دل خود را با او در ميان مي‌گذارند؛ اين مادر است كه به آن‌ها راه درست را مي‌نماياند و آن‌ها را با عواطف و با تربيت صحيح بار مي‌آورد؛ طبعاً وقتي زن خسته از كار برمي‌گردد، چنان از مسؤوليت‌ها و گرفتاري‌هاي محيط كار خسته و درمانده‌است، كه كودكان را تنبيه و توبيخ مي‌كند، يا بر آن‌ها فرياد مي‌كشد و يا به آن‌ها بي‌اعتنايي مي‌كند؛ در نتيجه كودكان كه مدت طولاني دوري مادر را تحمل كرده‌اند؛ رنج و سختي مضاعفي نيز خواهند كشيد- و اين به ويژه بر اطفال كم‌سن و سال تأثير سلبي بسياري خواهد گذاشت؛ چنان‌چه از نظر اخلاقي آسيب‌پذير خواهد بود و با عقده و احساس ذلت بار خواهد آمد و يا دچار افسردگي و پرخاشگري خواهد شد.

تأثير منفي كار زنان بر خود آن‌ها: طبعاً تحمل مسؤوليت‌ها و دغدغه‌هاي كار بيرون از خانه، بسيار سخت است؛ چه بسا كه وقتي مرارت‌ها و مشقت‌هاي داخل خانه نيز به آن افزوده گردد؛ زن در طول زمان به بيماري‌هاي مزمن دچار خواهد شد- اگر كار زن همراه با اختلاط با مردان باشد، زن به مرور زمان ويژگي‌هاي زنانه خود را از دست خواهد داد.

تأثير منفي بر شوهر: وقتي شوهر از محل كار باز مي‌گردد، نيازمند است كه زن مرارت و خستگي را از دل او دور كند؛ اما اگر تنها در خانه بنشيند، و كسي نباشد كه سختي‌هاي روزگار را با او در ميان بگذارد، در بدگماني بين زن و شوهر گشوده خواهد شد، و اگر هر يك از ايشان به ديگري خيانت كند، چنان‌است كه كار زن كوتاهي در وظايفي‌است كه او نسبت به شوهرش دارد؛ اگر مرد بداند كه رغبت‌ها و تمايلات و نيازهاي او را زن برآورده نمي‌كند، يا گمان كند كه زن قصد خيانت به او را دارد، استمرار رابطه زناشويي بين آن‌ها دشوار خواهد بود؛ و به همين دليل طلاق و جدايي افزايش مي‌يابد.

تأثيرات منفي بر اجتماع: مهم‌ترين اثر كار كردن زنان در بيرون از خانه، افزايش آمار بيكاري در بين مردان است؛ زيرا حضور زنان در صحنه اشتغال، فرصت‌هاي شغلي را براي مردان شايسته محدود خواهد كرد؛ بيكاري از معضلات و مشكلاتي است كه آثار بدي در جامعه برجاي مي‌گذارد. همچنين چنان چه زن هر روز براي كار از خانه بيرون برود؛ كراهت و زشتي اين عمل از بين مي‌رود و خروج از منزل براي او تبديل به يك عادت مي‌شود و اين خطر بزرگي براي اجتماع است؛ همچنين اختلاط زنان و مردان در محيط كار باعث مي‌شود كه زنان در محيط شغلي خود را برابر با مردان تلقي كنند و اين مسأله موجب بروز مشكلات اجتماعي و شيوع فساد در بين زنان و مردان خواهد شد.

به من بیاموز;996725 نوشت:
از نظر بنده کار کردن زن بیرون از خانه بدون وجود ضرورت اشکال دارد ، فقیه هم نیستم حرفم خریدار نداره دلیل هم میارم میگن درسته ولی اسلام نگفته .
چند نفر زن در تاریخ کار میکردن دلیل بر این نیست که کار کردن زن به طور کلی حلال است ، خب اولا ممکن بود ضرورت داشته کار کنن ، دوما ممکن است مسلمان کامل نبوده باشند و ...
چطور آن حجاب را بعدا اجباری کردند و گفتند جامعه آمادگی دارد ولی این مسائل مهمتر را نتوانستند ؟ حق داریم فکر کنیم احتمالا به دنبال ظاهر سازی بوده اند ؟

ما از کار کردن زنان در صدر اسلام حکم جواز را استخارج نکرده ایم؛ بلکه اصل در اسلام بر جواز است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود؛ نه اینکه اصل بر عدم جواز باشد تا جوازش اثبات شود. بنابراین اگر کسی بخواهد عدم جواز اشتغال زنان را اثبات کند باید دلیل بیاورد، نه آن کسی که معتقد به جواز است!

حجاب دستور صریح قرآن و روایات است، شما در مورد ممنوعیت اشتغال زنان چنین دلیل آشکاری سراغ دارید؟

به من بیاموز;996738 نوشت:
آثار منفي كار زنان

من عرض کردم این آثار تا حدی درست است اما اسلام معتقد به حرمت نشده است؛ دستورات اسلام متناسب با فطرت بشر است ما فقط کافیست جوّ فرهنگی را اصلاح کنیم.
باور کنید خود خانم ها در نهادشان دنبال اشتغال خارج از خانه نیستند، هرآنچه که موجب این امر شده سنت ها و فرهنگ غلط حاکم بر جامعه ماست، وگرنه من معتقدم اگر این فرهنگ اصلاح شود و زن بداند که زن خانه دار ارزشش کمتر از زن شاغل نیست بلکه بیشتر است خودش از اشتغال خارج از خانه ابا خواهد داشت.
آنچه که امروز زنان را به سمت و سوی اشتغال سوق داده است احساس هویت است، گمان می کنند با اشتغال ارزش خواهند یافت، شخصیت می یابند، و دیگران برای آنها ارزش بیشتری قائل هستند، و یا گاهی اینکه زمینه ازدواج آنها میشود و مسائلی از این قبیل.
این را نمیشود با حلال و حرام درست کرد باید با فرهنگ سازی و تبیین نقش عظیم و بی همتای زن خانه دار جا انداخت.

هر گونه ممنوعیت شرعی یا قانونی جز موضع گیری و همچنین بهانه افتادن به دست مخخالفین ما ثمره ای نخواهد داشت.

مرد مومن بهتر است بجای دخالت در زندگی دیگران و انداختن بی عرضگی در پول دراوردن خود به گردن کار کردن زنان ، قناعت کند که از صفات خوب و صالح میباشد.
وقتی نمیتوانید پول در بیاورید لازم نیست از اسلام مایه بگذارید و سعی کنید ناتوانی خودتان را با اسلام جبران کنید
در طول تاریخ امثال این تفکر کم نبوده که بعد این همه سال جوامع اسلامی اینجور عقب مانده مانده اند و جوامع طاغوتی پیشرفت کرده اند.

Ali407;996804 نوشت:
مرد مومن بهتر است بجای دخالت در زندگی دیگران و انداختن بی عرضگی در پول دراوردن خود به گردن کار کردن زنان ، قناعت کند که از صفات خوب و صالح میباشد.
وقتی نمیتوانید پول در بیاورید لازم نیست از اسلام مایه بگذارید و سعی کنید ناتوانی خودتان را با اسلام جبران کنید
در طول تاریخ امثال این تفکر کم نبوده که بعد این همه سال جوامع اسلامی اینجور عقب مانده مانده اند و جوامع طاغوتی پیشرفت کرده اند.

به نظرم آمد مثل اینکه شما توی این مملکت زندگی نمیکنید ( غافل هستید از وضعیت اقتصادی مردم ) و یا اینکه آقازاده ای چیزی هستید .

مسلم;996786 نوشت:
ما از کار کردن زنان در صدر اسلام حکم جواز را استخارج نکرده ایم

بنده فقیه نیستم ولی فکر میکنم آنقدر که زور میزنند ولایت فقیه و ... را از روایت و قرآن استخراج کنند اگر تلاش میکردند شاید میتوانستند این موضوع را هم از احادیث و روایات و قرآن استخراج کنند .

بسم الله الرحمن الرحیم

الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ...؛ مردان سرپرست زنانند به سبب آن‌که خداوند برخى را بر برخى دیگر برترى بخشیده و نیز مردان سرپرست همسران خویش‏‌اند به خاطر آن‌که از اموالشان خرج مى‏کنند. پس زنان شایسته مطیع و فرمانبرند و به پاس آن‌که خداوند نگه داشته، آنها هم نگه دارنده‌‏اند.

7 ـ عبدالله بن عباس ك از رسول الله e روايت مىكند كه فرمودند: ((لا تسافر المرأة إلاَّ مع ذي محرم، ولا يدخل عليها رجل إلاَّ ومعها محرم، فقال رجل: يا رسول الله إنّي أريد أن أخرج في جيش كذا وكذا، وامرأتي تريد الحج، فقال: اخرج معها)). [متفق عليه].
زن مسافرت نكند مگر اينكه با محرم خود باشد.
و هيچ مردى بر او داخل نشود، مگر اينكه با او محرم باشد، يكى از صحابه گفت: اى رسول خدا! من مىخواهم با جيش و لشكر فلانى براى جنگ بروم، و زنم مىخواهد به حج برود، رسول الله e فرمود: با زن خود به حج برو.

أبو أسيد الأنصاري t ـ در حالى كه از مسجد بيرون مىرفت و مردان با زنان در راه با هم اختلاط مىكردند و در هم مىآميختند ـ از رسول الله e شنيد كه به زنان چنين فرمودند:
((استأخرن فإنَّه ليس لكن أن تحققن الطريق، عليكم بحافات الطريق، فكانت المرأة تلتصق بالجدار حتى إن ثوبها ليلعلق بالجدار من لصوقها به)) ([8]).
اى زنان كنار رويد كه براى شما به وسط راه رفتن جايز نيست، بر شماست كه از كنار راه و جاده برويد، پس زن خود را به ديوار مىچسپاند تا اينكه لباسش به ديوار مىچسپيد، چون به شدت خود را به ديوار مىچسباند تا برود.

عقبة بن عامر t از رسول الله e روايت مىكند كه فرمودند: ((إياكم والدخول على النساء، فقال رجل من الأنصار: يا رسول الله أفرأيت الحو؟ قال: الحو الموت)) ([10]).
واى بر شما كه بر زنان داخل شويد ـ با زنان خلوت كنيد ـ مردى از انصار گفت: اى رسول الله ما را از دخول حمو با خبر كن؟ آنحضرت e فرمود: الحمو: الموت، يعنى مرگ است

عبدالله بن مسعود t از رسول الله ص روايت مىكند كه فرمودند: ((إنَّ المرأة عورة فإذا خرجت استشرفها الشيطان، وأقرب ما تكون من وجه ربها وهي في مقر بيتها))

زن عورت است، و هنگامى كه از خانه بيرون مىرود شيطان او را زينت و آرايش مىدهد، و نزديكترين جا به خدايش درون خانه اش مىباشد.

استشرفها الشيطان: او را در چشم هاى مردان زينت و آرايش مىدهد تا به او نگاه كنند، تا آنها را فاسد كند.

[باب: منع كردن زن از سخن در مقابل مردان نامحرم، مگر در وقت ضرورت]

16 ـ أبو هريره t روايت مىكند كه رسول الله e فرمودند: ((التسبيح للرجال، والتصفيق للنساء)) ([18]).

تسبيح گفتن براى مردان است، و دست به هم زدن براى زنان است.

اين موضوع در وقت نماز است كه وقتى امام اشتباه كرد مردان مىگويند: (سبحان الله) و زنان دو دست خود را به هم مىزنند.

43 ـ عبدالله بن عباس م روايت مىكند كه: ((لعن رسول الله e المتشبهن من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال))([57]).

پيامبر e زنانى كه خود را به مردان همانند مىكنند، و مردانى كه خود را به زنان همانند مىكنند لعنت فرموده است.

به من بیاموز;996823 نوشت:
بنده فقیه نیستم ولی فکر میکنم آنقدر که زور میزنند ولایت فقیه و ... را از روایت و قرآن استخراج کنند اگر تلاش میکردند شاید میتوانستند این موضوع را هم از احادیث و روایات و قرآن استخراج کنند .

happyhappy:d

به من بیاموز;996824 نوشت:
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ...؛ مردان سرپرست زنانند به سبب آن‌که خداوند برخى را بر برخى دیگر برترى بخشیده و نیز مردان سرپرست همسران خویش‏‌اند به خاطر آن‌که از اموالشان خرج مى‏کنند. پس زنان شایسته مطیع و فرمانبرند و به پاس آن‌که خداوند نگه داشته، آنها هم نگه دارنده‌‏اند.

دلالتی بر آنچه که می فرمایید ندارد

به من بیاموز;996825 نوشت:
7 ـ عبدالله بن عباس ك از رسول الله e روايت مىكند كه فرمودند: ((لا تسافر المرأة إلاَّ مع ذي محرم، ولا يدخل عليها رجل إلاَّ ومعها محرم، فقال رجل: يا رسول الله إنّي أريد أن أخرج في جيش كذا وكذا، وامرأتي تريد الحج، فقال: اخرج معها)). [متفق عليه].

به من بیاموز;996826 نوشت:
((استأخرن فإنَّه ليس لكن أن تحققن الطريق، عليكم بحافات الطريق، فكانت المرأة تلتصق بالجدار حتى إن ثوبها ليلعلق بالجدار من لصوقها به)) ([8]).

هرچه در منابع شیعه و سنی گشتم آدرس روایت اول را پیدا نکردم، و روایت دوم هم روایت مرسله ای است که فقط در منابع اهل سنت آمده است.

در هر صورت فتوا دادن به این سادگی نیست، ضمن بررسی سند روایات، باید سایر آیات و روایات را هم دید.

به من بیاموز;996821 نوشت:
به نظرم آمد مثل اینکه شما توی این مملکت زندگی نمیکنید ( غافل هستید از وضعیت اقتصادی مردم ) و یا اینکه آقازاده ای چیزی هستید .

یک جواب بلند بالا برایتان نوشتم ولی پشیمان شدم از ارسال آن
فقط این رو بگم به نظرم تمام مشکلاتی که جامعه فعلی ایران دارد حاصل تفکر انسان هایی مثل شماست !
کسانی که از دین درامد زایی میکنند !

مسلم;996719 نوشت:
بنابراین در خصوص این مسائل باید فرهنگ سازی کرد، همانطور که با فرهنگ سازی غلط بسیاری از زنان برای اشتغال و یافتن هویت به جامعه کشانده شدند، همانطور با فرهنگ سازی باید این مانع را رفع کرد.

باسلام
خداقوت
ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تسلیت باد

فرهنگ سازی شود مسئولیت این فرهنگ سازی با کیست چیست نیست
یه بار یکی بهم گفت این همه درس خوندی واسه چی نشستی تو خونه بیچاره پدر مادرت که این همه هزینه کردن برات اگه میخواستی بیکار باشی همون بهتر درس نمی خوندی :-??:-?:|

Ali407;996845 نوشت:
کسانی که از دین درامد زایی میکنند !

باسلام

درامد زایی Smile

این همه زن فرستادیم تو بازار کار که درامد زایی کنند مردامون هم ان شاءالله نقش خوبی خواهند داشت در مشاغل خانگی خوب میشورندو میسابند و میپزند

خدایشان حفظ کند

به نام خدا
با سلام

به من بیاموز;996299 نوشت:
اگر در یک جامعه زنان پای به پای مردان کار کنند مشکلات بزرگی برای مومنان و جامعه ایجاد میشود

اگر در یک جامعه زنان مومن هم پا به پای مردان کار کنند جامعه پیشرفت میکند

نمونه بارز حضرت خدیجه (س) هستند که در جامعه جاهل عرب، تاجری موفق بود و از این ثروت در جهت ترویج دین اسلام کمک گرفت

شما به تلاش انسان ها در جهت رشد جامعه اسلامی برچسب مادی گرایی می زنید؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

عجیب است؟

جامعه ی امروز ما از تنبلی رنج می برد نه بیکاری و اشباع بازار کار توسط زنان

اگر زنان هم بازار کار را رها کنند ، تنبلی تن پروران درمان نخواهد شد

به من بیاموز;996299 نوشت:
و از طرف دیگر حقوق مردان را نیز غصب میکنند .

زنان حقوق مردان را غصب میکنند؟!!!!!!!!!!!!!!!!

خانوم هایی هستند که سالیان زیاد از عمرشان را برای تحصیل و علم آموزی وقف می کنند

و از همه ی تفریح و راحتی شان می گذرند

و بعد هم در جامعه خدمت میکنند : نمونه ی بارزشان بسیاری از معلمان ، و زنان پزشک

یا حتی زنانی که به مشاغل هنری چون خیاطی و آرایشگری و ... مشغولند

در کنار خدمت به جامعه ، به در آمد خانواده هم کمک می کنند

حال شما از چنین لفظی استفاده می کنید؟!!!!!

بفرمایید این مومن خانومی که در خانه مشغول تربیت فرزند تشریف دارند، خواستند لباس بدوزند شما برایشان می دوزید؟
یا خواستند آرایشگاه بروند آقایون کارشان را راه میندازند؟!!!!!!!!!!!!!

یا بسیاری از زنان که خدا استعداد زیادی به آنها عطا کرده چرا نباید در خدمت جامعه باشد؟

آیا مغازه فروش لوازم مربوط به خانوم ها را باید آقایان اداره کنند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

سلام

دختر ایرونی;996874 نوشت:
نمونه بارز حضرت خدیجه (س) هستند که در جامعه جاهل عرب، تاجری موفق بود و از این ثروت در جهت ترویج دین اسلام کمک گرفت

حضرت موسی هم آدم کشته بود ، پس قتل هم حلاله ؟

اگه نظر بنده رو بپرسین اون برای قبل از تشکیل حکومت اسلامی بود .

در ضمن حضرت خدیجه زنی عاقله و ثروتمند بود که مردان با سرمایه و مال او تجارت می کردند

دختر ایرونی;996875 نوشت:
یا بسیاری از زنان که خدا استعداد زیادی به آنها عطا کرده چرا نباید در خدمت جامعه باشد؟

شما به سخنان بنده دقت نکردید ، مشکلش را عرض کردم ، و همچنین عرض کردم :

به من بیاموز;996299 نوشت:
بدون داشتن شرایط اضطراری کار کند

اینها که شما گفتید شاید بتوان گفت ضروری هستند .

به من بیاموز;996876 نوشت:
اگه نظر بنده رو بپرسین اون برای قبل از تشکیل حکومت اسلامی بود .


پس با این حساب بفرمایید اسلام هم برای 1400 سال قبل بود!!!!!!!

دستورات اسلام هم مربط به همان زمان بود و برای اعراب جاهل!!!!!!![-x

اگر مرد واقعا مرد باشد ، مردانه وارد بازار کار می شود ، تلاش می کند و

و برای هر چه بهتر شدن شرایط جامعه (هر چند در حد توانش) مردانه مبارزه و تلاش می کند

نه اینکه بگوید زنان بازار کار را گرفته اند

دختر ایرونی;996880 نوشت:

پس با این حساب بفرمایید اسلام هم برای 1400 سال قبل بود!!!!!!!

دستورات اسلام هم مربط به همان زمان بود و برای اعراب جاهل!!!!!!![-x

اگر مرد واقعا مرد باشد ، مردانه وارد بازار کار می شود ، تلاش می کند و

و برای هر چه بهتر شدن شرایط جامعه (هر چند در حد توانش) مردانه مبارزه و تلاش می کند

نه اینکه بگوید زنان بازار کار را گرفته اند

خدا خیرت بده اخوی
این دوستمون حالش خوب نیست
ظاهرا

دختر ایرونی;996880 نوشت:
پس با این حساب بفرمایید اسلام هم برای 1400 سال قبل بود!!!!!!!

اینو چطوری از کلام بنده برداشت کردید ؟ بهتر است بگویید حرف دل خودتان است تا کلام بنده .

متاسفانه عده ای تا پای منافع خودشان به میان می آید به الله و اسلام و امام زمان هم پشت میکنند چه برسد به مطالبی که در آنها نیاز به بحث است .

با سلام و احترام

اللیل والنهار;996848 نوشت:
این همه زن فرستادیم تو بازار کار که درامد زایی کنند مردامون هم ان شاءالله نقش خوبی خواهند داشت در مشاغل خانگی خوب میشورندو میسابند و میپزند

دختر ایرونی;996874 نوشت:
اگر در یک جامعه زنان مومن هم پا به پای مردان کار کنند جامعه پیشرفت میکند


به نظرم بین شما خواهران بزرگوار اختلاف نظری وجود نداشته باشند؛ و اختلاف لفظی است چرا که به نظرم هر دو اصل جواز اشتغال از نظر اسلام و قانون و منطق را قبول دارند و بعید می دانم در آن اختلافی باشد؛ آنچه که مهم است این است که در این مسئله نباید افراط و تفریط کرد
ما نه می توانیم مطلقا اشتغال خانم ها را نفی کنیم، و نه مطلقا می توانیم بی قید و شرط آن را ترویج کنیم.
این مسئله در گرو شاخص های متعددی است از شرایط خود خانم گرفته تا شرایط جامعه و خصوصا آن شغلی که خانم میخواهد بر عهده بگیرد. بالاخره برخی مشاغل چون وکالت زنان، پزشکی، معلمی و مانند آن ضرورت دارد.

نفی 100 درصدی و توصیه 100 درصدی هر دو اشتباه است.

مسلم;996923 نوشت:
نفی 100 درصدی و توصیه 100 درصدی هر دو اشتباه است.

اگر نفی ده درصدی بشود که نمیشود ، انگار توصیه نود درصدی شده .

چرا ؟

چون یک مرد مومن شرایط رقابت با یک زن را ندارد ، چرا که مرد مومن سرپرست یک خانواده است و محدودیت دارد مثل بعضی زن ها از روی زیاده خواهی کار نمیکند . بنابر این جامعه به سمت استخدام زنان که انتظار کمتری دارند سوق پیدا خواهد کرد .

وقتی توی یک دین مرد سرپرست است ، بدیهی است که کار کردن غیر ضروری زن در آنجا موجب فتنه و فساد میشود و دلایل هم آمد .

اما متاسفانه علما با فنون خاص خودشان به طرز عجیبی از روی چند روایت اجماع به عدم رکن بودن مهریه در عقد دائم کرده اند ، ولی نتوانسته اند چنین چیزی را از بین این همه آیه و حدیث متوجه شوند .

به من بیاموز;996962 نوشت:
اگر نفی ده درصدی بشود که نمیشود ، انگار توصیه نود درصدی شده .

واقعا نمیشود درصد تعیین کرد، چون خود این درصد وابسته به شاخصه های متفاوتی از جمله جمعیت زنان و مردان در هر شهر است، فرض کنید در یک منطقه زنان تعداشان بیشتر از مردان باشد، خب به همان تناسب نیازشان به مشاغل زنانه بالا می رود.

اما من این را با تمام وجود قبول دارم که این فرهنگ که زن وارد هر کاری میشود حتی رانندگی ماشین سنگین، این فرهنگ غلط است، فرهنگی که زن احساس کند اگر درخانه بنشیند از زنان دیگر عقب مانده 100 درصد غلط است؛ این فرهنگ غلط است که بسیاری از زنان را به اشتغال کشانده است وگرنه اگر ما اجازه نمی دادیم عرف جامعه برای ما تصمیم گیری کند و خودمان بودیم بسیاری از مشکلات حل میشد.
زن اگر خودش باشد و متأثر از فرهنگ ها و توقعات اجتماعی نباشد می فهمد که کار خانه با روحیه او سازگارتر است.

و همچنین این را معتقدم که فارغ از مشاغل خصوصی که بالاخره هر کسی هر طوری که دوست دارد استخدام می کند؛ در مشاغل دولتی در شرایط مساوی باید اولویت جذب با مردان باشد، مگر آنکه زن هم سرپرست خانواده باشد. حتی در مشاغل خصوصی هم مردم ما باید این را یاد بگیرند که اگر مرد و زنی هر دو طالب جذب هستند و شرایط و تخصصشان برابر است قطعا اولویت با مرد است، چون اگر غیر از این باشد آسیب زاست.
یعنی خود زنان هم ضربه می خورند چون بیکاری مردان منجر به عدم ازدواج زنان خواهد شد، همانطور که امروزه بیش از یک میلیون و چهارصد هزار دختر مجرد بالای سی سال در کشور داریم! خب این یک آسیب بزرگ است.
وقتی می گویند سن مناسب بارداری برای زنان نهایتا 35 سال است، معلوم میشود سن ازدواج که از 30 بگذرد چه آسیب بزرگی برای جامعه محسوب میشود.

به من بیاموز;996962 نوشت:
اما متاسفانه علما با فنون خاص خودشان به طرز عجیبی از روی چند روایت اجماع به عدم رکن بودن مهریه در عقد دائم کرده اند ، ولی نتوانسته اند چنین چیزی را از بین این همه آیه و حدیث متوجه شوند .

این نگاه های بدبینانه را بریزد دور؛ مراجع انسان هایی نیستند که استنباط احکام را جهت گیر دنبال کنند! من شاگرد برخی از آنها بوده ام.

نقل قول:
حضرت موسی هم آدم کشته بود ، پس قتل هم حلاله ؟

خداییش وجدانا خودتون این مثالی رو که از حضرت موسی آوردین قبول دارین؟
آخه حضرت موسی توی یه دعوا اون هم غیرعمد این کار رو کرد بعد شما اون رو با کار حضرت خدیجه مقایسه می کنید و نتیجه می گیرید پس چون کار حضرت موسی نمی تونه الگو باشه پس کار حضرت خدیجه هم الگو نیست
حضرت خدیجه کاملا با آگاهی و اختیار تجارت کردند‌ ‌.
خداوکیلی وقتی می خواین مثال بیارین یه ذره درنگ کنین.

نقل قول:
یعنی خود زنان هم ضربه می خورند چون بیکاری مردان منجر به عدم ازدواج زنان خواهد شد، همانطور که امروزه بیش از یک میلیون و چهارصد هزار دختر مجرد بالای سی سال در کشور داریم! خب این یک آسیب بزرگ است.

حرف شما درست است اما من می گویم که برعکسش هم وجود دارد یعنی وقتی که یک دختر مجرد ماند مجبور است کار کند نه اینکه کارکردنش باعث مجردبودنش شده باشد.
من هم تا چندسال پیش فکرم اینگونه بودکه می گفتم اولویت برای یک زن خانه داری، همسرداری، بچه داری و کارمنزل است. اما الان در ۳۲ سالگی دیگر اینگونه فکر نمی کنم جامعه و خانواده من را به سمت کارکردن کشاند حالا دیگر در کارم تجربه و مهارت دارم. چطور کنارش بگذارم وقتیکه این قدر برایش سختی کشیدم؟
من سر کار میروم چون خانواده از من انتظار داشت جامعه انتظار داشت حتی خواستگارها هم انتظار داشتند!!
اندیشه ام دگرگون شد. منی که یک روز میگفتم حاضرم به خاطر همسرم به خاطر فرزندم کار وتحصیل را کنار بگذارم حالا دیگر حاضر نیستم به خاطر هیچ کس و هیچ چیزی کارم را کنار بگذارم‌ .
جدای دختران مجرد ، زنان مطلقه یا بیوه آیا تازه در زمان طلاق یا زمان فوت همسر باید به فکر بیفتند که مهارتی یا دانشی یاد بگیرند برای کارکردن؟ آیا دیر نیست؟
اگر یک زن توانمند باشد بهتر است یا یک موجودی که سرتاپا وابسته به مرد باشد؟
بله من هم موافق این همه اختلاطی که بین زن و مرد رایج شده ابداً نیستم اما راه حل این نیست که زنان را محروم از کار کنیم. خود من با وجود اینکه سرکار میروم حاضرم اگر شغلی متناسب با تحصیلم و استعدادم و با درآمد مناسب وجود داشته باشد که بتوانم در خانه انجامش بدهم قطعا این کار را خواهم کرد اما واقعیت این است که چنین شغلی حداقل برای من نیست. شما اگر انتقاد می کنید در کنارش راهکار عملی بدهید نه اینکه از دور یک چیزی بگویید که انجام نشدنی باشد.
زمانه به من یاد داد خودم تکیه گاه خودم باشم . در این زمانه ای که حتی اگر ازدواج هم کنی از تو توقع کسب درآمد میرود.
( که البته بعضی جاها به مردها حق میدهم خصوصا با این وضعیت تورم و گرانی و بی ارزش شدن شدید پول مملکت واقعا یک مرد به تنهایی از پس این همه هزینه های کمرشکن بر نمی آید و زن اگرکمک حال شوهرش باشد واقعا فداکاری کرده است)

مسئله دیگر این است که کارکردن جدای از درآمدزایی یک وجهه دیگر هم دارد و آن حس مفید بودن و مثمرثمر واقع شدن است. حس اینکه من هم می توانم مفید باشم. لطفا در جوابم نگویید که یک زن با مادر بودن و همسر بودن و ادای تکلیف در برابر شوهر می تواند حس مفید بودن را تجربه کند. من دارم از نگاه دختران مجردی حرف می زنم که هیچ وقت نه همسرداری خواهند کرد نه طعم مادر بودن را خواهند چشید .
حس مفید بودن فقط با کارکردن مفید و البته کسب درآمد معنا پیدا می کند. اگرنه یک دختر مجرد که نیاز مالی هم نداشته باشد می تواند با کلاس های مختلف ،باشگاه، تفریح و ... وقتش را یکجوری پر کند. اما آن چیزی که با کار کردن معنا دار و هدفمند به دست می آید قطعا لذت بیشتر و عمیق تری دارد.
یک نکته هم خدمت کارشناس محترم:
ما دختران مجرد آسیبی برای جامعه نداریم و مثل بقیه آدمها داریم زندگیمونو می کنیم!!!happy

زن باید کار کنه و دستش توی جیب خودش باشه، حالا میخواد آرایشگر یا خیاطی یا رانندگی یا .. باشه. نمیتونیم صبر کنیم ببینیم کی شوهرمون طلاقمون میده یا پدر و شوهرمون از دنیا میرن و ما محتاج یک لقمه نون میشیم و اونوقت به فکر این باشیم که با پرورش استعدادهامون دستمون رو جلوی دیگران دراز نکنیم. اگر ما در دوران جوانی تجربه و مهارت و سابقه کاری نیندوخته باشیم در زمانی که به درامدی برای زندگی آبرومندانه نیازداریم باید برویم کلفتی در منازل مردان پولدار - زیر سالمندانشان لگن بگذاریم و آلزایمریهایشان را ترو خشک کنیم، سرویسهای بهداشتی شان را برق بیندازیم و گندکاری بچه هایشان را از روی زمین جمع کنیم- .

خیلی به بسیاری از خانمهایی که می گویند با وجود تحصیلات عاااااااالیه در منزل نشسته اند اعتماد نکنید. من تعدادیشان را میشناختم. وقتی که کار بالا میگیرد و حساس می شود چنان سرنگونت میکنند و خودشان به جایت می نشینند که باور نمیکنی.

اگر در کشور قانون درستی برای حمایت از زنان وجود داشت و آنها را با حق بیمه منصفانه و بازنشستگی معقول پوشش میدادند، اگر زنان مطلقه و بیوه زیر چتر حمایتی آبرومندانه اسلام - نه کمیته امداد و بهزیستی- قرار داشتند آنوقت میتوان گفت که بععععله، تعدادی از زنانی که میروند سرکار زیاده خواهند! اما در کشوری که پزشکان میروند خود را بیمه کارگران ساختمانی میکنند تا ماهیانه 20 هزار تومان حق بیمه بدهند و هیییییچ کس اعتراض و جلوگیری نمیکند، زنان باید شاغل باشند تا گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

بنده به شخصه در ایران در بعد اجتماعی "اسلام" را نمیبینم که بخواهم بر طبق آن زندگی اجتماعی خود را تنظیم کنم. هر وقت قوانین پایه مملکتی که ادعای آن گوش فلک را کر کرده اسلمی شد، آنوقت من هم اسلامی عمل میکنم.

سپیده دم;997125 نوشت:
حرف شما درست است اما من می گویم که برعکسش هم وجود دارد یعنی وقتی که یک دختر مجرد ماند مجبور است کار کند نه اینکه کارکردنش باعث مجردبودنش شده باشد.
من هم تا چندسال پیش فکرم اینگونه بودکه می گفتم اولویت برای یک زن خانه داری، همسرداری، بچه داری و کارمنزل است. اما الان در ۳۲ سالگی دیگر اینگونه فکر نمی کنم جامعه و خانواده من را به سمت کارکردن کشاند حالا دیگر در کارم تجربه و مهارت دارم. چطور کنارش بگذارم وقتیکه این قدر برایش سختی کشیدم؟
من سر کار میروم چون خانواده از من انتظار داشت جامعه انتظار داشت حتی خواستگارها هم انتظار داشتند!!
اندیشه ام دگرگون شد. منی که یک روز میگفتم حاضرم به خاطر همسرم به خاطر فرزندم کار وتحصیل را کنار بگذارم حالا دیگر حاضر نیستم به خاطر هیچ کس و هیچ چیزی کارم را کنار بگذارم‌ .
جدای دختران مجرد ، زنان مطلقه یا بیوه آیا تازه در زمان طلاق یا زمان فوت همسر باید به فکر بیفتند که مهارتی یا دانشی یاد بگیرند برای کارکردن؟ آیا دیر نیست؟
اگر یک زن توانمند باشد بهتر است یا یک موجودی که سرتاپا وابسته به مرد باشد؟
بله من هم موافق این همه اختلاطی که بین زن و مرد رایج شده ابداً نیستم اما راه حل این نیست که زنان را محروم از کار کنیم. خود من با وجود اینکه سرکار میروم حاضرم اگر شغلی متناسب با تحصیلم و استعدادم و با درآمد مناسب وجود داشته باشد که بتوانم در خانه انجامش بدهم قطعا این کار را خواهم کرد اما واقعیت این است که چنین شغلی حداقل برای من نیست. شما اگر انتقاد می کنید در کنارش راهکار عملی بدهید نه اینکه از دور یک چیزی بگویید که انجام نشدنی باشد.
زمانه به من یاد داد خودم تکیه گاه خودم باشم . در این زمانه ای که حتی اگر ازدواج هم کنی از تو توقع کسب درآمد میرود.
( که البته بعضی جاها به مردها حق میدهم خصوصا با این وضعیت تورم و گرانی و بی ارزش شدن شدید پول مملکت واقعا یک مرد به تنهایی از پس این همه هزینه های کمرشکن بر نمی آید و زن اگرکمک حال شوهرش باشد واقعا فداکاری کرده است)

مسئله دیگر این است که کارکردن جدای از درآمدزایی یک وجهه دیگر هم دارد و آن حس مفید بودن و مثمرثمر واقع شدن است. حس اینکه من هم می توانم مفید باشم. لطفا در جوابم نگویید که یک زن با مادر بودن و همسر بودن و ادای تکلیف در برابر شوهر می تواند حس مفید بودن را تجربه کند. من دارم از نگاه دختران مجردی حرف می زنم که هیچ وقت نه همسرداری خواهند کرد نه طعم مادر بودن را خواهند چشید .
حس مفید بودن فقط با کارکردن مفید و البته کسب درآمد معنا پیدا می کند. اگرنه یک دختر مجرد که نیاز مالی هم نداشته باشد می تواند با کلاس های مختلف ،باشگاه، تفریح و ... وقتش را یکجوری پر کند. اما آن چیزی که با کار کردن معنا دار و هدفمند به دست می آید قطعا لذت بیشتر و عمیق تری دارد.
یک نکته هم خدمت کارشناس محترم:
ما دختران مجرد آسیبی برای جامعه نداریم و مثل بقیه آدمها داریم زندگیمونو می کنیم!!!

با سلام و احترام
با عمده سخنان شما موافقم؛ آفت هایی که فرمودید که مثلا در جامعه خواستگاران توقع کار از زن دارند و مانند آن را قبول دارم و می دانم متاسفانه این ها وجود دارد؛ و همچنین کار برای خانمی که تاکنون فرصت ازدواج نیافته است.
در مورد قسمت پایانی پیامتان و آسیب از بابت دختران مجرد منظورم این نبود که دختران مجرد به جامعه آسیب می زنند، چون بالاخره در برابر این دختران مجرد، پسران مجردی هم هستند؛ منظورم این بود که خود این دختران گرفتار آسیب هایی هستند.
البته بخشی هم ممکن است به جامعه آسیب بزنند؛ اما من منظورم بیشتر آسیبی بود که متوجه خود این دختران است.

سپیده دم;997125 نوشت:
ما دختران مجرد آسیبی برای جامعه نداریم و مثل بقیه آدمها داریم زندگیمونو می کنیم!!!

مشکل ما با دختران مجرد نیست ، مشکل ما با دختران و زنان کارمند زیاده خواه است .

همین بلایی هم که سر زنان اومده از همین کار خودشونه ، چونکه میرن کار میکنن و درآمد اضافه دارند رقابت رو برای خانم های دیگه سخت کردن .

ولی من تقصیر رو از حکومت میبینم که از اول فکری واسه این مشکل نکرده و الان با این مشکلات جمع و جور کردنش خیلی سخته .

به من بیاموز;997365 نوشت:
ولی من تقصیر رو از حکومت میبینم

البته منظورم فقط حکومت جمهوری ایران نیست ، منظورم حکومت های دیگه هم هست که میخوان هر بدبختی رو خودشون تجربه کنن بعد فکری به حالش بکنن ولی نمیدونن که اینطوری میرن ته باتلاق بعد تازه یادشون میوفته دارن غرق میشن و اون وقت تازه دست و پا میزنن و بعدش هم میدونین چی میشه .

انگار باید همه ی حکومت های ممکن ایجاد بشن و بعد که همه فهمیدن کاری از دست هیچکس بر نمیاد تازه به فکر کمک به برقراری حکومت امام زمان بیوفتن ، نمیدونم چرا نسل های جدید از اشتباهات گذشتگان خودشون درس نمیگیرن هیچ ، بلکه با حرص میخوان خودشون حکومت رو به دست بگیرن .

به من بیاموز;997365 نوشت:
ولی من تقصیر رو از حکومت میبینم که از اول فکری واسه این مشکل نکرده و الان با این مشکلات جمع و جور کردنش خیلی سخته .

من البته خودم بسیار منتقدم به برخی دولت ها، خصوصا آن دولت هایی که در دوره آنها آمار جذب دانشجوی دختر از تعداد پسران فزونی گرفت؛ اما به طور کلی از بیرون از گود نگاه کردن و نقد کردن آسان است، اما وارد گود شدن و عمل کردن خیلی تفاوت دارد. تحلیل مسئله و برخورد با یک مشکلی که ریشه های مختلفی دارد از شبکه هایی که دارند فرهنگ سازی غلط می کنند، تا منفعت طلبی کارفرمایان، حمایت زنانی که سرپرست خانواده هستند و...؛ مقابله با این مشکلات خیلی سخت است.

به من بیاموز;997369 نوشت:
انگار باید همه ی حکومت های ممکن ایجاد بشن و بعد که همه فهمیدن کاری از دست هیچکس بر نمیاد تازه به فکر کمک به برقراری حکومت امام زمان بیوفتن

در اینکه تا امام زمان(عج) نیایند همه مشکلات حل نمیشود حرفی نیست، اما این به معنای این نیست که تا ایشان نیامده پس حکومت تشکیل ندهیم...!
آب دریا را گر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید

مسلم;997382 نوشت:
آب دریا را گر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید

سلام ، اینطوری میشه دیگه ... مومن ها سود نمیکنن هیج ، کافر ها هم ناراضی هستن و بهانه پیدا کردن همه چیزو گردن اسلامی بودن مملکت بندازن .

به من بیاموز;997387 نوشت:
سلام ، اینطوری میشه دیگه ... مومن ها سود نمیکنن هیج ، کافر ها هم ناراضی هستن و بهانه پیدا کردن همه چیزو گردن اسلامی بودن مملکت بندازن .

اینکه حکومت اسلامی مضرات و منافعش برابر باشد را قبول ندارم، چه برسد به این که مضراتش بیش از منافعش باشد، اما از آنجا که به موضوع تاپیک مربوط نمیشود آن را به مجال خودش واگذار می کنم.
یا حق

مسلم;997389 نوشت:
اینکه حکومت اسلامی مضرات و منافعش برابر باشد را قبول ندارم، چه برسد به این که مضراتش بیش از منافعش باشد، اما از آنجا که به موضوع تاپیک مربوط نمیشود آن را به مجال خودش واگذار می کنم.
یا حق

میدانید که در تایپک فواید ولایت فقیه در مورد فواید آن هم سوال کردم ، ولی چیزی که فهمیدم این بود که فوایدش فایده به حال مومنان ندارد .

به من بیاموز;997390 نوشت:
میدانید که در تایپک فواید ولایت فقیه در مورد فواید آن هم سوال کردم ، ولی چیزی که فهمیدم این بود که فوایدش فایده به حال مومنان و ... ندارد .

همین بحث را در آن تاپیک مطرح بفرمایید، ببینم کدامیک از منافع است که فایده ای به حال مومنین ندارد؛ من اینجا نمی توانم پاسخ بدهم.

دختر ایرونی;996880 نوشت:

نه اینکه بگوید زنان بازار کار را گرفته اند

سلام و عرض ادب

شما هم اگر کارگر بودید و سر ماه می گفتند :

دیگر قرار داد را تمدید نمی کنیم

قرار است به جای شما خانم هایی سر کار بیایند که فقط پول آرایشگاه و لوازم آرایش و کرایه ماشین ایشان را می دهیم

بیمه هم نمی خواهند !

حق اولاد هم نمی خواهند

حق مسکن و ... هم نمی خواهند

هر کاری هم با ایشان بکنیم ! صدایشان در نمی آید

منظور این بنده خدا رو درک می کردید!!!!!!

اگر کارخانه ای که جزو برترین کارخانه های صادر کننده است را دیده بودید

که اکثر کارگران آن زن هستند

و بین 6 الی 29 ماه است که حقوق نگرفته اند! و صدایشان در نیامده !

وضعیت جامعه را درک می کردید!

سپیده دم;997124 نوشت:

حضرت خدیجه کاملا با آگاهی و اختیار تجارت کردند‌ ‌.

سلام و عرض ادب!

حضرت خدیجه(س) خودشون راه نمی افتادن تو کوچه و خیابون تجارت کنن!!!!!!

ایشون سرمایه خودشون رو برای تجارت به دست افراد مورد اعتماد می دادن !

سرمایه گذاری با اون تجارتی که مد نظر شما هست از زمین تا آسمون فرق داره!

در پناه حق تعالی

شروحیل;997692 نوشت:
سلام و عرض ادب!

حضرت خدیجه(س) خودشون راه نمی افتادن تو کوچه و خیابون تجارت کنن!!!!!!

ایشون سرمایه خودشون رو برای تجارت به دست افراد مورد اعتماد می دادن !

سرمایه گذاری با اون تجارتی که مد نظر شما هست از زمین تا آسمون فرق داره!

در پناه حق تعالی

سلام
ای کاش دقت می کردید من منظورم چی بود بعد جواب می دادید. من اصلا وارد این بحث نشدم که حضرت خدیجه ( س) خودشان تجارت می کردند یا کسی برایشان کار می کرد. اون یک بحث جداست. من فقط خواستم بگم مثال حضرت موسی با مثال حضرت خدیجه تناسبی نداشت.

[="3"]به نظر بنده بهتر است حکومت در این موضوع دخالت مستقیم نکند مگر جایی که شارع لازم دانسته مثلا لازم است پزشک زنان حتما زن باشد. وظیفه حکومت است که فضای کسب و کار رو آماده کند. مردم خودشان مختارند و تفاوت خاصی هم نمیکند.[/]

پرسش:
با توجه به مشکلاتی که اشتغال زنان در جامعه به وجود می آورد، مشکلاتی چون بیکاری مردان و همچنین کاستی های تربیتی نسبت به فرزندان و مشکلاتی مانند آن، آیا حکومتی که دم از حقوق مسلمین و مومنان میزند نباید مانع اشتغال غیر ضروری زنان شود؟


پاسخ:

برای پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است:

نکته اول:
این که به لحاظ اقتصادی کار کردن زنان به اشتغال مردان لطمه زده و موجب بالا رفتن آمار بیکاری مردان، آسیب های تربیتی، آسیب های اجتماعی، بالا رفتن آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج میشود حرف درستی است.
اما آنچه که موجب رونق گرفتن اشتغال خانم ها شده است در حقیقت یک جوّ روانی است که زنان با اشتغال احساس هویت می کنند، وگرنه اگر این جوّ شکسته شود کار خانه با روحیه خود خانم ها سازگارتر است نسبت به اینکه هر صبح مغازه باز کنند و مغازه را تی بکشند و...

خود خانم ها در نهادشان دنبال اشتغال خارج از خانه نیستند، هرآنچه که موجب این امر شده سنت ها و فرهنگ غلط حاکم بر جامعه ماست، وگرنه من معتقدم اگر این فرهنگ اصلاح شود و زن بداند که زن خانه دار ارزشش کمتر از زن شاغل نیست بلکه بیشتر است خودش از اشتغال خارج از خانه ابا خواهد داشت.

آنچه که امروز زنان را به سمت و سوی اشتغال سوق داده است احساس هویت است، گمان می کنند با اشتغال ارزش خواهند یافت، شخصیت می یابند، و دیگران برای آنها ارزش بیشتری قائل هستند، و یا گاهی اینکه زمینه ازدواج آنها میشود و مسائلی از این قبیل. این را نمیشود با حلال و حرام درست کرد باید با فرهنگ سازی و تبیین نقش عظیم و بی همتای زن خانه دار جا انداخت؛ این مسائل باید فرهنگ سازی شوند، همانطور که با فرهنگ سازی غلط بسیاری از زنان برای اشتغال و یافتن هویت به جامعه کشانده شدند، همانطور با فرهنگ سازی باید این مانع را رفع کرد.

نکته دوم:
علی رغم آنچه گذشت حکومت اسلامی به عنوان حکم اسلام هرگز اجازه چنین ممنوعیتی را ندارد، بالاخره استنباط احکام اسلامی چارچوب وقواعدی دارد، اسلام اگرچه توصیه به این دارد که کار خارج از خانه بر عهده مرد باشد، اما منعی برای کار کردن زنان با رعایت شرایطش نگذاشته است، اگر خانمی برای کار خارج از خانه اجازه شوهر را داشته باشد و محیط کار هم غیر شرعی نباشد ما نمیتوانیم به نام اسلام این کار را ممنوع کنیم!
اصلا در برخی مشاغل خصوصی صاحب کار دلش می خواهد خانم استخدام کند! مثلا خانم های فامیلشان را استخدام کرده، خب به چه دلیلی می توان مانع او شد؟

نکته سوم
:
طبق آنچه گذشت باید به جای ممنوعیت، باید این مسئله را با تعیین و تغییر فاکتورها مدیریت کرد، و این بر عهده دولت هاست؛ باید تمام جریان ها را برای رفع این مشکل به صورت هدفمند مدیریت کنند. یعنی ازآمار جذب دانشجوی دختر و پسر، اولویت بندی در جذب، تا جذب دانشجو از هر جنس متناسب با نیاز اجتماعی، اولویت در استخدام پسران در مشاغل دولتی و موارد مانند آن.

اما متاسفانه می بینیم که برخی از کاندیداها برای رأی آوردن، یا به خاطر نوع نگرش هایشان شعارهای دیگری می دهند و حتی می بینیم در برخی دولت های گذشته جذب دانشجوی دختر بیشتر از پسر بوده است. البته باز اجرای مسئله به این سادگی ها هم نیست، در بسیاری از مشاغل به زنان نیاز هست، شاید در تشخیص این مسئله باز اتفاق نظری به وجود نیاید. یا در برخی مشاغل ممکن است نیروی خانم برتر از گزینه مرد باشد.

بنابراین این مسائل نیازمند یک تحلیل و برآورد آماریِ میدانی است که باید توسط اقتصاددانان و جامعه شناسان و مانند آن بررسی شده، و از سوی دولت ها پی گرفته شود.

موضوع قفل شده است