جمع بندی چگونه یقین به وجود امام زمان (عج) را در دل مان نهادینه کنیم؟
تبهای اولیه
چگونه یقین به وجود امام زمان (عج) را در دل مان نهادینه کنیم؟
سلام
چگونه یقین به وجود امام زمان را در دلمان نهادینه کنیم؟
در بسیاری از شبکه ها و ... می گویند ایشان هنوز به دنیا نیامده اند و در آخرالزمان به دنیا خواهند آمد؟؟
سلام چگونه یقین به وجود امام زمان را در دلمان نهادینه کنیم؟ در بسیاری از شبکه ها و ... می گویند ایشان هنوز به دنیا نیامده اند و در آخرالزمان به دنیا خواهند آمد؟؟سلام و تشکر در پاسخ به سؤال شما نکاتی را تقدیم می کنیم: اولاً یقین، از ارزشمندترین دغدغه های مؤمنان است که در آیات و روایات دینی به اهمیت آن نیز بسیار اشاره شده امری که در پیشرفت معنوی و سیر کمالی انسان بسیار تاثیر گذار است. تمنای یقین حتی مورد تقاضای انبیاء و اوصیاء و اولیاء الهی نیز بوده که به واسطه صبر و استقامت و مجاهدت ایشان و لطف و هدایت الهی به چشمه های یقین دست یافته اند بنابراین رسیدن به یقین با صبر و مجاهدت، در پرتو دعا و توسل و با لطف و هدایت الهی برای دیگران نیز امکان پذیر است.(1) از این رو، بر همگان لازم است همواره در مسیر ازدیاد و تعمیق یقین خود گام بردارند. ثانیاً رسیدن به یقین و باور قلبی در همه مبانی اعتقادی، اهمیت دارد.(2) و البته موضوع اعتقاد قلبی و یقینی به وجود امام عصر (عجل الله فرجه) و معارف مهدوی در زمانه غیبت که مؤمنان بیشتر در معرض شبهات و فتنه انگیری سامری های زمان قرار دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید با همه وجود برای رسیدن به یقین قلبی نسبت به آن خورشید عالمتاب تلاش کنیم، راههایی برای این منظور توصیه می کنیم: 1. با مطالعه و تحقیق در آیات و روایات دینی و منابع اعتقادی- کلامی شیعه و منابع مهدویت که بطور گسترده و مفصل به اثبات و تبیین وجود امام و فلسفه غیبت امام عصر (عجل الله فرجه) و آثار و برکات ایشان در زمانه غیبت اشاره می کنند می توانید معرفت و شناخت خودتان را نسبت به آن حضرت، تحکیم و تقویت کنید. (3) بدون شک، بیان همه ادله آن در این فرصت و مجال مختصر نمی گنجد. 2. با عمل به دستورات دین، پیروی از عالمان دینی در زمانه غیبت،(4) رعایت تقوا و پرهیزکاری و مجاهدت با نفس، قلب خودمان را آماده دریافت معارف و علوم حضوری و هدایت های خاص که از انوار لطف الهی نشأت می گیرد بکنیم. (5) و نیز با اتکاء به عبادت و بندگی خدای متعال در مسیر رسیدن به انوار و موهبت های خاص یقین حرکت کنیم.(6) 3. از تماس و ارتباط با افراد و جریانات و فضاهایی که کارشان شبهه افکنی و ایجاد تردید در باره معارف حقه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است، پرهیز کنید. نطفه های ناپاکی همچون وهابیت که اساساً با اصل اسلام مخالفند، نه اعتقادی به تشیع دارند و نه اهل سنت، و تمام همّشان سمپاشی و شبهه افکنی و ایجاد اختلاف بین مسلمانان در شبکه های ماهواره ای و فضاهای منحرف مجازی است. زیرا کسانیکه از لحاظ اعتقادی آگاهی های لازم را در باره معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) نداشته و قدرت تجزیه و تحلیل قوی ای ندارند ناگزیر در مواجهه با این قبیل شبهات دچار تردید می شوند. 4. طبق روایات دینی اعتقاد به وجود امام زمان (عجل الله فرجه) یکی از مصادیق ایمان به غیب در آیه شریفه «الَّذِینَ یُۆْمِنُونَ بِالْغَیْبِ ...» (7) ذکر شده،(8) مضافاً اینکه ندیدن چیزی به معنای نبودن آن نیست آن هم با آن همه نشانه و حجت هایی که از طریق براهین عقلی و ادله نقلی و روایات وجود امام (علیه السلام) ثابت است.(9) 5. همچنین یادآوری غیبت های انبیاء گذشته الهی و امتحاناتی که اقوام گذشته از طریق غیبت پیامبرانشان شده اند می تواند ایمان و اعتقاد و یقین انسان را به وجود امام بعنوان حجت الهی تقویت کند. طبق روایات معتبر، همه امتحاناتی که از قوم بنی اسرائیل شد، نعل به نعل از امت آخرالزمان خواهد شد(10) که بارزترین آنها غیبت چهل روزه پیامبرشان حضرت موسی (علیه السلام) و فتنه سامری، گمراهی و ضلالت قوم و ابتلائات و امتحانات گوناگون بنی اسرائیل بود که در زمانه غیبت شاهد بسیاری از آنها هستیم. 6. و در آخر توصیه می کنیم اگر بدنبال شناخت و کشف حقیقت هستید شبهاتی که نسبت به امام مهدی (عجل الله فرجه) و حتی دیگر اعتقادات شیعی تحت تأثیر شبکه های وهابی و ... پیدا کرده اید را روی کاغذ لیست کنید و مورد به مورد بر اساس اولویت، در قالب شبهه و سؤال در همین سایت مطرح کنید، یقین بدانید هیچ شبهه و سؤالی در مکتب قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) بدون جواب نیست. موفق باشید ... پی نوشت ها: 1. فلذا سفارش شده ایم به خواندن دعای: «اللهم عرفنی نفسک ... اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی»، الکافی، جلد ۱، صفحه ۳۴۲، کِتَابُ اَلْحُجَّةِ، بَابٌ فِی اَلْغَیْبَةِ؛ کتاب الغیبة (للنعمانی) , جلد ۱ , صفحه ۱۶۶. 2. «اللهم عرفنی نفسک ... رسولک ... حجتک...» همان منبع. 3. برای این منظور مطالعه کتاب های مهدویت: پیش از ظهور و دوران ظهور/رحیم کارگز، از ولادت تا ظهور (سید کاظم قزوینی)، الغیبة (نعمانی)، کتاب قیام و انقلاب مهدی/ شهید مطهری؛ دادگستر جهان/ آیت الله امینی؛ امامت و مهدویت ج ۱و۲ / آیه الله لطف الله صافی گلپایگانی؛ فلسفه امامت/ دکتر سید یحیى یثربى، و ... را توصیه می کنیم. 4. «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ»،کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص484، اسلامیة؛ «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ»؛ كافي (طبع دارالحديث)، ج1، ص 77. 5. «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ، و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راههای (معرفت و لطف) خویش هدایت میکنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است.» عنکبوت، آیه 69. 6. «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ، و دایم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین (ساعت مرگ و هنگام لقای ما) بر تو فرا رسد.» حجر، آیه 99. 7. (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند ...»، بقره، آیه 3. 8. در تفسیر برهان ابن بابویه از حضرت امام صادق روایت نموده است که آن حضرت فرموده (الغیب هو الحجه الغائب) یعنی مراد از غیب در آیه شریفه مخصوصا و منحصرا حجت غائب است. بنقل از پرتوی از آیه های مهدوی، اثر محسن قرائتی. 9. به منابعی که ذکر کردیم رجوع کنید. 10. در «كمال الدّين» با اسناد خود از غياث بن ابراهيم از حضرت صادق از پدرانش (عليهم السلام) روايت است كه گفت: رسول خدا صلّى الله عليه و آله گفت: «كُلّ مَا كَانَ فِى الاُمَمِ السّالِفَةِ فَاِنّهُ يَكُونُ فِى هذِهِ الاُمّةِ مِثْلُهُ حَذْوَ النّعْلِ بِالنّعْلِ، وَ الْقُذّةِ بِالْقُذّةِ، تمام آنچه در امّتهاى پيشين بوده است مثل آن در اين امّت خواهد بود مانند تشابهى كه يك لنگه نعل با لنگۀ ديگر آن دارد، و مانند تشابهى كه يك چوبه تير با يك چوبۀ ديگر دارد.»، به نقل از کتاب امام شناسی، علامه حسینی طهرانی، سید محمد حسین، ناشر علامه طباطبائی، مشهد، 1383، باب روايات شباهت عملكرد اين امت با امتهاى گذشته.
در ارتباط با این سئوال و دیگر سئوالات دینی بایستی متذکر شد که با گسترش علم و تکنولوژی متأسفانه قدرت تحلیل و تفکر بسیاری از ما انسان ها کاهش پیدا کرده یا متناسب با آن پیشرفت نکرده. بعضاً مشاهده می گردد که در شبکه های مجازی و ماهواره افراد زیادی برای دور کردن انسان ها از دین به ایجاد شبهه و تردید در میان پیروان دین اسلام به ویژه مذهب تشیع مبادرت می ورزند. ما برای پاسخگویی به این گونه شبهات بایستی به جای پذیرش بی چون و چرا بر دامنه مطالعاتی خود در زمینه مسائل اعتقادی بیفزاییم. فراموش نکنیم که همواره در طول تاریخ دین اسلام به ویژه مذهب تشیع مورد آماج بدخواهان و دشمنان اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده . در مقابل بزرگان و علمای اسلام با قدرت تمام در مقابل آن ها ایستاده اند و نگذاشته اند که تحریف و بدعت در اعتقادات ما شیعیان ایجاد شود. امروز هم با گسترش تکنولوژی ارتباط جمعی شاهد هستیم که بر دامنه تهاجمات افزوده شده وظیفه ما در درجه اول این است که خود را به سلاح علم و ایمان تقویت کنیم سطح مطالعات دینی خود را افزایش دهیم تا در مقابل شبهه افکنان سربلند و پیروز شویم . این امر اتفاق نخواهد افتاد مگر مأنوس شدن با قرآن کریم و شناخت و معرفت نسبت به سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع).
جمع بندی
پرسش:
چگونه یقین به وجود امام زمان را در دلمان نهادینه کنیم؟ در برابر شبهاتی که می گویند ایشان هنوز به دنیا نیامده و در آخرالزمان به دنیا خواهند آمد چه کنیم؟
پاسخ:
در پاسخ به سؤال شما نکاتی را تقدیم می کنیم:
اولاً یقین، از ارزشمندترین دغدغه های مؤمنان است که در آیات و روایات دینی به اهمیت آن نیز بسیار اشاره شده امری که در پیشرفت معنوی و سیر کمالی انسان بسیار تاثیر گذار است. تمنای یقین حتی مورد تقاضای انبیاء و اوصیاء و اولیاء الهی نیز بوده که به واسطه صبر و استقامت و مجاهدت ایشان و لطف و هدایت الهی به چشمه های یقین دست یافته اند بنابراین رسیدن به یقین با صبر و مجاهدت، در پرتو دعا و توسل و با لطف و هدایت الهی برای دیگران نیز امکان پذیر است.(1) از این رو، بر همگان لازم است همواره در مسیر ازدیاد و تعمیق یقین خود گام بردارند.
ثانیاً رسیدن به یقین و باور قلبی در همه مبانی اعتقادی، اهمیت دارد.(2) و البته موضوع اعتقاد قلبی و یقینی به وجود امام عصر (عجل الله فرجه) و معارف مهدوی در زمانه غیبت که مؤمنان بیشتر در معرض شبهات و فتنه انگیری سامری های زمان قرار دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید با همه وجود برای رسیدن به یقین قلبی نسبت به آن خورشید عالمتاب تلاش کنیم، راههایی برای این منظور توصیه می کنیم:
1. با مطالعه و تحقیق در آیات و روایات دینی و منابع اعتقادی- کلامی شیعه و منابع مهدویت که بطور گسترده و مفصل به اثبات و تبیین وجود امام و فلسفه غیبت امام عصر (عجل الله فرجه) و آثار و برکات ایشان در زمانه غیبت اشاره می کنند می توانید معرفت و شناخت خودتان را نسبت به آن حضرت، تحکیم و تقویت کنید. (3) بدون شک، بیان همه ادله آن در این فرصت و مجال مختصر نمی گنجد.
2. با عمل به دستورات دین، پیروی از عالمان دینی در زمانه غیبت،(4) رعایت تقوا و پرهیزکاری و مجاهدت با نفس، قلب خودمان را آماده دریافت معارف و علوم حضوری و هدایت های خاص که از انوار لطف الهی نشأت می گیرد بکنیم. (5) و نیز با اتکاء به عبادت و بندگی خدای متعال در مسیر رسیدن به انوار و موهبت های خاص یقین حرکت کنیم.(6)
3. از تماس و ارتباط با افراد و جریانات و فضاهایی که کارشان شبهه افکنی و ایجاد تردید در باره معارف حقه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است، پرهیز کنید. نطفه های ناپاکی همچون وهابیت که اساساً با اصل اسلام مخالفند، تمام همّشان سمپاشی و شبهه افکنی و ایجاد اختلاف بین مسلمانان در شبکه های ماهواره ای و فضاهای منحرف مجازی است. معمولاً کسانی که از لحاظ اعتقادی آگاهی های لازم را در باره معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) نداشته و قدرت تجزیه و تحلیل قوی ای ندارند ناگزیر در مواجهه با این قبیل شبهات دچار تردید می شوند.
4. طبق روایات دینی اعتقاد به وجود امام زمان (عجل الله فرجه) یکی از مصادیق ایمان به غیب در آیه شریفه «الَّذِینَ یُۆْمِنُونَ بِالْغَیْبِ ...» (7) ذکر شده،(8) مضافاً اینکه ندیدن چیزی به معنای نبودن آن نیست آن هم با آن همه نشانه و حجت هایی که از طریق براهین عقلی و ادله نقلی و روایات وجود امام (علیه السلام) ثابت است.(9)
5. همچنین یادآوری غیبت های انبیاء گذشته الهی و امتحاناتی که اقوام گذشته از طریق غیبت پیامبرانشان شده اند می تواند ایمان و اعتقاد و یقین انسان را به وجود امام بعنوان حجت الهی تقویت کند. طبق روایات معتبر، همه امتحاناتی که از قوم بنی اسرائیل شد، نعل به نعل از امت آخرالزمان خواهد شد(10) که بارزترین آنها غیبت چهل روزه پیامبرشان حضرت موسی (علیه السلام) و فتنه سامری، گمراهی و ضلالت قوم و ابتلائات و امتحانات گوناگون بنی اسرائیل بود که در زمانه غیبت شاهد بسیاری از آنها هستیم.
6. و در آخر توصیه می کنیم اگر بدنبال شناخت و کشف حقیقت هستید شبهاتی که نسبت به امام مهدی (عجل الله فرجه) و حتی دیگر اعتقادات شیعی تحت تأثیر شبکه های وهابی و ... پیدا کرده اید را روی کاغذ لیست کنید و مورد به مورد بر اساس اولویت، در قالب شبهه و سؤال در همین سایت مطرح کنید، یقین بدانید هیچ شبهه و سؤالی در مکتب قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) بدون جواب نیست.
پی نوشت ها:
1. فلذا سفارش شده ایم به خواندن دعای: «اللهم عرفنی نفسک ... اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی»، شیخ کلینی، الکافی، کتابفروشی علمیه اسلامیه، تهران، 1369، جلد ۱، صفحه ۳۴۲، کِتَابُ اَلْحُجَّةِ، بَابٌ فِی اَلْغَیْبَةِ؛ کتاب الغیبة (للنعمانی) , نشر صدوق، تهران، 1376، جلد ۱ , صفحه ۱۶۶.
2. «اللهم عرفنی نفسک ... رسولک ... حجتک...» همان منبع.
3. برای این منظور مطالعه کتاب های مهدویت: پیش از ظهور و دوران ظهور/رحیم کارگز، از ولادت تا ظهور (سید کاظم قزوینی)، الغیبة (نعمانی)، کتاب قیام و انقلاب مهدی/ شهید مطهری؛ دادگستر جهان/ آیت الله امینی؛ امامت و مهدویت ج ۱و۲ / آیه الله لطف الله صافی گلپایگانی؛ فلسفه امامت/ دکتر سید یحیى یثربى، و ... را توصیه می کنیم.
4. «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ»،کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، کتابفروشی علمیه اسلامیه، تهران، 1377، ج1، ص484، اسلامیة؛ «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ»؛ كافي، ج1، پیشین، ص 77.
5. «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ، و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راههای (معرفت و لطف) خویش هدایت میکنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است.» عنکبوت، آیه 69.
6. «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ، و دایم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین (ساعت مرگ و هنگام لقای ما) بر تو فرا رسد.» حجر، آیه 99.
7. «(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند ...»، بقره، آیه 3.
8. در تفسیر برهان ابن بابویه از حضرت امام صادق روایت نموده است که آن حضرت فرموده (الغیب هو الحجه الغائب) یعنی مراد از غیب در آیه شریفه مخصوصا و منحصرا حجت غائب است. بنقل از پرتوی از آیه های مهدوی، اثر محسن قرائتی، بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود (عج)، قم، ۱۳۹۲
9. به منابعی که ذکر کردیم رجوع کنید.
10. در «كمال الدّين» با اسناد خود از غياث بن ابراهيم از حضرت صادق از پدرانش (عليهم السلام) روايت است كه گفت: رسول خدا صلّى الله عليه و آله گفت: «كُلّ مَا كَانَ فِى الاُمَمِ السّالِفَةِ فَاِنّهُ يَكُونُ فِى هذِهِ الاُمّةِ مِثْلُهُ حَذْوَ النّعْلِ بِالنّعْلِ، وَ الْقُذّةِ بِالْقُذّةِ، تمام آنچه در امّتهاى پيشين بوده است مثل آن در اين امّت خواهد بود مانند تشابهى كه يك لنگه نعل با لنگۀ ديگر آن دارد، و مانند تشابهى كه يك چوبه تير با يك چوبۀ ديگر دارد.»، به نقل از کتاب امام شناسی، علامه حسینی طهرانی، سید محمد حسین، ناشر علامه طباطبائی، مشهد، 1383، باب روايات شباهت عملكرد اين امت با امتهاى گذشته.