جمع بندی چگونه می توان خدا را برای دیگران اثبات کرد؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه می توان خدا را برای دیگران اثبات کرد؟
سلام خسته نباشید میخاستم ببینم چجوری میشه برای کسی خدا رو اثبات کرد؟ ینی اگه کسی ازما سوال بپرسه چجوری جوابش رو بدیم که قانع شه؟اگه از من سوال کنن جواب میدم ولی میخاستم یکم پیشرفته تر باشه . ممنونم
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مشکور
جمع بندی پرسش: چگونه خدا را برای دیگران اثبات کنیم؟ پاسخ: در پاسخ به سؤال شما نکاتی را تقدیم می کنیم: در زمينه اثبات وجود خدا، براهين بسيارى در منابع مختلف قرآنی، فلسفی و کلامی وجود دارد. كتاب هاي زيادى در اين زمينه تأليف شده، اگر علاقه‏ مند به بيان ساده و روان و در عين حال استدلال محكم و منطقى هستيد، كتاب آفريدگار جهان، تأليف آيت‏ الله ناصر مكارم شيرازى و نيز كتاب خدا را چگونه بشناسيم، از همين مؤلف، را به شما پيشنهاد مى‏ كنيم. بعلاوه می توانید به کتاب استاد و پیر آیت الله شهید هاشمی نژاد و کتاب نشانه هایی از او، سید رضا صدر نیز برای قوی تر شدن در اعتقادات و خداشناسی مراجعه کنید. در مورد اثبات وجود خدا در این مجال، به بيان یک برهان در اين زمينه بطور اختصار اكتفا مى ‏كنيم: برهان نظم: خداپرستان براى اثبات خداى جهان به دلايل فراوانى استدلال كرده ‏اند. در ميان دلايل آن ها روشن‏ ترين و قانع‏ كننده ‏ترين دليلى كه جلب نظر مى‏ كند «برهان نظم» است. زيرا اين برهان، هم عقل را قانع مى‏ كند و هم وجدان را راضى مى‏ سازد. از اين جهت هم مورد توجه قرآن و روایات دینی و هم مورد توجه دانشمندان و فلاسفه الهى بوده است. اين برهان بر دو پايه اساسى قرار دارد: 1ـ در هر گوشه اى از اين جهان پهناور آثار نظم و حساب و قانون و هدف به چشم مى‏ خورد. 2- هر دستگاهى چنين باشد، سازنده آن يك مبدأ عالم و عاقل و توانا است. اكنون به توضيح اين دو مقدمه می پردازیم: مقدمه اول: در هر گوشه ‏اى از جهان پهناور، دستگاه‏ هاى منظم و سازمان‏ هاى مرتب به چشم مى‏ خورد. برنامه و حساب و قانون حتى بر كوچك ترين اجزاي عالم حكومت مى‏ كند. هر يك از اين موجودات گوناگون چون لشكرى انبوه كه به دسته‏ هاى مختلفى تقسيم شده باشند، با صفوف منظم و با هماهنگى شگرفى تحت فرماندهى واحدى به سوى مقاصد خاصى حركت مى ‏كنند. همه موجودات و حوادث در يك خط سير معينى سير مى ‏كنند. يك نوع ارتباط و هماهنگى خاصى در ميان تمام اجزا و موجودات عالم هستى مشاهده مى ‏شود كه در اولين نظر محسوس است. بعنوان نمونه: - قانون جاذبه عمومى به ضميمه قوه «گريز از مركز» بر تمامى سيارات حكمفرما است. در هر يك از اجرام بالا، اين دو قوه به طور متعادل وجود دارد. اگر تساوى بين اين دو قوه برقرار نبود، يعنى مثلًا قوه جاذبه بيش تر از قوه دافعه مى ‏شد، جسم بزرگ تر، كوچك تر را به سوى خود جذب مى ‏كرد . اگر قوه دافعه زيادتر مى ‏شد، سيارات تدريجا از مركز خود دور شده، نابود مى‏ گرديدند. - حركت سيارات يكى از شواهد بارز نظم است كه روى يك حساب منظم و دقيقى به طور يكنواخت در حركتند. به طورى كه طى هزاران سال كمترين تغييرى در وضع آن ها ديده نمى‏ شود. - مسأله خسوف و كسوف هم از موضوعات قابل ملاحظه است، زيرا مى ‏توان وقوع آن ها را از سال‏ها قبل دقيقا پيش‏ بينى كرد . اين خود به خوبى حكايت مى‏ كند كه گردش كواكب چقدر منظم و دقيق است. - نگاهى گذرا به نظم موجود و ظرافتها و پیچیدگی هایی که در همه هستی وجود دارد از بزرگترین موجودات و مخلوقات عالم گرفته تا انسان و اسرار نهفته در خلقت ظاهری و باطنی آن و نیز در كوچك ترين ذرات عالم یعنی اتمها و اینکه در همه هستی نظم و نیروهای فوق العاده و اسراری نهفته که علم و عقل از درک گوشه کوچکی از آنها ناتوان است، همه اینها انسان را به حیرت و شگفتی و تسلیم در برابر این مطلب وا می دارد که این همه ظرافت و عظمت و پیچیدگی و نظم و هماهنگی و هدفمندی نمی تواند بدون خالق و آفریننده باشد. مقدمه دوم: سازمانى با اين نظم و دقت و هماهنگی و هدفمندی نمى‏ تواند معلول تصادف و اتفاق باشد، يعنى يك سلسله علل فاقد عقل و شعور آن را ايجاد كرده باشند. از اين دو مقدمه (عالم منظم است و نظم آن بدون فاعل عاقل حكيم ممكن نيست) چنين نتيجه مى ‏گيريم كه جهان داراى مبدئى دانا و توانا است كه اين سازمان عظيم را طبق نقشه و هدف خاصى ايجاد كرده و رهبرى مى‏ كند. براى رسيدن به اين حقيقت كه نظم همواره حكايت از يك مبدأ عاقل و متفكر مى ‏كند، دو راه در پيش داريم، از هر كدام ميل داشته باشيد مى‏ توانيم به مقصد برسيد ولى چه بهتر كه هر دو راه را با هم جمع كنيم: راه اول: همه مى ‏دانيم كه براى ساختن يك آپارتمان آبرومند یا يك خانه معمولى نمی توان از هر نوع مصالحی استفاده کرد نوع مواد و کمیت مصالح مهم است، اندازه مصالح هم موضوعیت دارد، بعلاوه باید کیفیت مصالح هم مورد نظر ما باشد، بعبارتی براى هر ساختمانى «مواد مخصوص» با «كميت مخصوص» با «كيفيت مخصوص» لازم است. تازه از اين سه مرحله كه گذشتيم ،صحبت از «طرز تركيب» و «طرز بکارگیری» اين مصالح مختلف پيش مى‏ آيد كه آنها را به صورت خاصى بر اساس یک «نقشه مهندسی شده» به هم پيوسته و تركيب كنيم تا ساختمان مورد نظر به دست آيد. بديهى است هر يك از اين مراحل ششگانه، محتاج به يك مبدأ عقل و شعور است كه آن را انجام دهد و بدون آن هيچ يك از اين مراحل عملى نيست. بعلاوه اگر شما حتی مصالح مناسب از لحاظ کمیت و کیفیت و نقشه مناسب و دستور ترکیب را داخل یک زمین مناسب، داخل یک کوره چرخان قرار دهید و روزها و شبها، بلکه ماه ها و سالها کوره را بچرخانید آیا پس از چند سال اگر درب کوره را باز کنید، ساختمان مورد نظر بصورت اتفاقی و تصادفی احداث می شود؟ قطعاً خیر! بنابراین، تصادف كور و كر نمى ‏تواند مصالح لازم و كيفيت و كميت آن را انتخاب كرده و به طرز خاصى به هم تركيب كند، از اين جاست كه ما از مشاهده يك ساختمان، فورا متوجه مبدأ عقل و شعورى كه در ساختن آن به كار رفته مى ‏شويم. راه دوم: از طریق حساب احتمالات، كتابى است علمى، مطالب آن طبق شماره صفحه مرتبه شده و داراى 100 برگ است. اوراق آن را در هم ريخته و مخلوط سازيد ،به طورى كه شماره ‏ها و مطالب به طور مشوش و نامنظمى قرار گيرند، اكنون كتاب را به دست شخص بي سواد يا نابينايى بدهيد و خواهش كنيد كه آن را به صورت اول بازگرداند. با توجه به اینکه علم و آگاهی و توانایی لازم را ندارد چند درصد احتمال مرتب و منظم کردن آن را دارد؟ به یقین احتمال مذکور در حد صفر است، حال چگونه کسی بدون علم و توانایی قادر است خالق چنین کتاب علمی باشد؟ و ده ها مثال دیگری که می توان در این رابطه زد ... . از دو مقدمه فوق نتيجه مى ‏گيريم: اين دستگاه شگفت‏ انگيز و این کتاب عظیم هستی با آن همه ريزه‏ كارى ‏هاى دقيق از روى «تصادف» به وجود نيامده است. احتمال پيدايش تصادفى آن مساوى با صفر است، بلكه وجودى عاقل و مقتدر كه خود در هستى ‏اش محتاج به غير نيست، جهان هستى را خلق كرده و اداره مى ‏كند. برای مطالعه بیشتر ر.ک: - سایت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، مقاله: وجود خدا را به زبان ساده اثبات کنید. - پرسمان دانشگاهیان، اثبات وجود خدا به زبان ساده.
موضوع قفل شده است