جمع بندی چه کسی به امام حسین(ع) شیر داد؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چه کسی به امام حسین(ع) شیر داد؟

[="Black"]آیا درست است که میگویند زمانی که امام حسین(ع) به دنیا آمد. پیغمبر(ص) واقعه کربلا را برای حضرت زهرا(س) تعریف کردند. و حضرت زهرا(س) از ناراحتی به امام حسین(ع) شیر نمیدادند و پیغمبر(ص) با انگشت شصتش به امام حسین(ع) شیر میدادند.[/]

با نام الله


کارشناس بحث: استاد مقداد

پرسش:
میگویند زمانی که امام حسین(ع) به دنیا آمد. پیغمبر(ص) واقعه کربلا را برای حضرت زهرا(س) تعریف کردند و حضرت زهرا(س) از ناراحتی به امام حسین(ع) شیر نمیدادند و پیغمبر(ص) با انگشت شصتش به امام حسین(ع) شیر میدادند.آیا این گفته صحت دارد؟

پاسخ:
با عرض سلام و ادب
این مطلب که حضرت زهرا(س) بخاطر ناراحتی از سرنوشت امام حسین(ع) به فرزندش شیر نداده است،قابل قبول نمی باشد،چرا که با مقام عصمت و تقوای الهی آن حضرت منافات دارد.

منابع تاریخی علت اینکه امام حسین(ع) از مادرش فاطمه زهرا(س) شیر نخورده است را خشک شدن شیر آن حضرت بخاطر بیماری ذکر کرده اند:

ابن شهر آشوب روايت كرده كه هنگام ولادت امام حسين عليه السلام فاطمه عليها السلام مريض شد و شير در پستان مباركش خشك گرديد رسول خدا صلی الله عليه و آله مرضعی(زنی شیردهنده) طلب كرد يافت نشد پس خود آن حضرت تشريف آورد به حجره فاطمه عليهاالسلام و انگشت ابهام ( انگشت بزرگ )خويش را در دهان حسين می‌گذاشت و او مي مكيد. بعضی گفته‌اند كه زبان مبارك را در دهان حسين عليه السلام می‌گذاشت و او را زقه(1) می‌داد .تا چهل شبانه روز رزق حسين عليه السلام را حق تعالی از زبان پيغمبر صلی الله عليه و آله گردانيده بود، پس روئيد گوشت حسين عليه السلام از گوشت پيغمبر صلی الله عليه و آله، و روايات به اين مضمون بسيار است.

و در علل الشرايع روايت شده كه حال امام حسين عليه السلام در شير خوردن بدين منوال بود تا آنكه روئيد گوشت او از گوشت پيغمبر صلي الله عليه و آله و شير نياشاميد از فاطمه عليهاالسلام و نه از غير فاطمه.

و شيخ كلينی در كافی از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده كه حسين عليه السلام از فاطمه عليهاالسلام و از زنی ديگر شير نياشاميد او را به خدمت پيغمبر صلی الله عليه و آله می‌بردند حضرت انگشت ابهام را در دهان او می‌گذاشت و او می‌مكيد و اين مكيدن او را دو سه روز كافی بود. پس گوشت و خون حسين عليه السلام از گوشت و خون حضرت رسول صلی الله عليه و آله پيدا شد.(2)

پی نوشت:
(1). آب و دانه که پرنده از گلو درآورد و در دهان بچه اندازد.
(2). منتهی الامال، تألیف حاج شیخ عباس قمی،تک جلدی،انتشارات حضرت بقیةالله(عج)،ص389.

موضوع قفل شده است