چرا نماز عید فطر در عصر غیبت واجب نیست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا نماز عید فطر در عصر غیبت واجب نیست؟

سلام
چرا نماز عید فطر (و هم چنین نماز جمعه و نماز عید قربان) در زمان غیبت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) واجب نیست؟

مـــریم;139573 نوشت:
چرا نماز عید فطر (و هم چنین نماز جمعه و نماز عید قربان) در زمان غیبت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) واجب نیست؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
نماز عید فطر و قربان در زمان غیبت حضرت ولی عصر (ع) مستحب است و احوط این است که آنها را به صورت فرادا بخوانند، ولی خواندن آن دو به صورت جماعت به قصد رجا و امید ثواب اشکالی ندارد.
خواندن این دو نماز در زمان حضور ائمه معصومان واجب بوده است. در زمان غیبت اگر ولی فقیه‏ (مرجع تقلید) یا مأذون از طرف او اقامه جماعت نماید اشکال ندارد.

منبع:تحریرالوسیله، ج 1، ص 241؛ توضیح ‏المسائل مراجع، ج 1، م، 1516؛ آیت اله خامنه‏ ای اجوبة الاستفتاءات، س 644.

در پاسخ به علت عدم وجوب نماز عیدین و جمعه می توان به نکات زیر توجه داشت:

اولا:
این سئوالات که حاکی از فلسفه احکام است، در بسیاری موارد مشخص نیست و با ظهور حضرت حجت(عج) و افزایش عقول مردم روشن می گردد، شاید یکی از دلایل عدم شفافیت فلسفه احکام، یادآوری لحظه به لحظه غیبت حضرت، و دعا برای ظهور حضرتش باشد.شاید یکی دیگر ازحکمتهای استحباب نماز جمعه و نمازعید فطروقربان درزمان غیبت، تخفیف وسهل گیری برای مومنین باشد ومی توان انرا از احکام امتنانی اسلام برشمرد .

ثانیا:
نماز جمعه با حصول شرائط آن به دلیل آیه 9 سوره جمعه واجب است.
همچنین اخبار و روایات فراوانی دلالت بر وجوب آن دارداز جمله:
1)قال امیر المومنین علیه السلام:... الْجُمُعَةُ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِن...؛نماز جمعه بر هر مومنی واجب است (وسائل الشيعة ج‏7 ص 297 1 باب ح4)
2)قال الباقر علیه السلام:... صَلَاةٌ وَاحِدَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي جَمَاعَةٍ وَ هِيَ الْجُمُعَة...؛نمازجمعه نمازی است که خداوند آن را به جماعت واجب گردانیده است (همان منبع ح1)
از طرفی در بعضی از روایات شرط حضور امام را ذکر نموده است.از آن جمله:
عن أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِيضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ مَعَ الْإِمَام؛ نماز جمعه و اجتماع بر نماز جمعه با وجود امام واجب است(همان ح5)
از جمع این دو دسته روایات و ادله، فقهای عظام نتیجه گرفته اند که نماز جمعه در زمان حضور امام علیه السلام واجب و در غیبت امام با حصول شرایط دیگر مستحب است.

همین نحو استدلال در مورد نماز عیدین هم جاری است.
از طرفی حکم اولی نماز عید بنا به آیات و روایات وجوب است.
(فصل لربک وانحر؛نماز عید را بجا آورید و قربانی نمایید(کوثر آیه 2)و (عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ صَلَاةُ الْعِيدَيْنِ فَرِيضَة ,وسائل الشيعة ج‏7 421 2 باب).
از طرف دیگر در بعضی روایات وجوب آن مشروط به حضور امام معصوم علیه السلام شده است که در جمع بین این روایات فقها به استحباب آن در زمان غیبت فتوا داده اند.

سلام

پس احتیاط واجب دارد اقامه نماز عیدین
و اولی جماعت است و بعد فردی؟:Gol:

mkk1369;140060 نوشت:
پس احتیاط واجب دارد اقامه نماز عیدین و اولی جماعت است و بعد فردی؟


با سلام و تبریک عید فطر

نماز عید فطر و قربان در زمان غیبت حضرت ولی عصر (ع) مستحب است و احوط این است که آنها را به صورت فرادا بخوانند، ولی خواندن آن دو به صورت جماعت به قصد رجا و امید ثواب اشکالی ندارد.

منبع: توضیح ‏المسائل مراجع، ج 1، م، 1516؛ آیت اله خامنه‏ ای اجوبة الاستفتاءات، س 644.

سایه خورشید;140182 نوشت:
ببخشید یه سوال برام پیش اومد که گفتم شاید بشه توی این تاپیک پرسید . آیا نماز جمعه بر خانم ها هم واجب است یا فقط بر آقایون واجب است؟

با سلام واحترام
نماز جمعه در عصر حاضر (یعنی در عصر غیبت) واجب تخییری است و حضور در آن واجب نیست وشركت زنان در نماز جمعه و جماعت اشكال ندارد و ثواب جماعت را دارد.
برداشت از اجوبه الاستفتائات رهبری،س617و595

موضوع قفل شده است