جمع بندی چرا غیر مسلمان ها باید جزیه بدهند؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا غیر مسلمان ها باید جزیه بدهند؟

فلسفه ی جزیه چیست و چرا غیر مسلمان ها باید جزیه بدهند.
همچنین مقدار آن چه قدر است؟

با نام الله


کارشناس بحث: استاد صدیق

پرسش:
فلسفه جزیه چیست و چرا غیر مسلمان ها باید جزیه بدهند.؟ همچنین مقدار آن چه قدر است.؟

پاسخ:
جزیه، يك نوع ماليات سرانه اسلامى است كه به افراد تعلق مى ‏گيرد، نه بر اموال و اراضى، و به تعبير ديگر "ماليات سرانه سالانه" است.(1)
مالیاتی است که غیر مسلمانانی که می خواهند در سرزمین اسلامی زندگی کنند، به عنوان رعیت حکومت اسلامی می پردازند. در مقابل نیز حکومت اسلامی خود را موظف می داند خدماتی را به آنان ارائه کند. البته این مالیات علاوه بر این که باعث می شد که آنان به عنوان یک شهروند در کنار مسلمانان زندگی کنند و هم ذمه (جان و آبرو و مال) ايشان را حفظ شود و هم خونشان را محترم بشمارند و هم حکومت آن را به مصرف اداره ايشان برساند،(2) به جهات دیگری نیز بوده است. مثلا این که این مالیات به جای کمک آنان در مواقع جنگ به حکومت بوده است. یعنی آنان در مواقع جنگ به جای آن که در کنار مسلمانان به میدان نبرد بیایند و با دشمنان بجنگند، باید کمک مالی به آنان می نمودند. به همین جهت زمانی که آنان در کنار مسلمانان در جنگ شرکت می کردند، از آنان جزیه گرفته نمی شد.(3)
برخی نیز معتقدند که فلسفه اصلى اين ماليات، کمک به حکومت جهت دفاع از موجوديت و استقلال و امنيت کشور بوده که وظيفه همه افراد آن كشور است. بنا بر اين هر گاه جمعى عملا براى انجام اين وظيفه قيام كنند، و عده‏ اى ديگر به خاطر اشتغال به كسب و كار نتوانند در صف سربازان قرار گيرند وظيفه گروه دوم اين است كه هزينه جنگجويان و حافظان امنيت را به صورت يك ماليات سرانه در سال بپردازند.(4)
مقدار جزیه نیز مشخص نبوده است و به میزان توان پرداخت کنندگان و بر اساس توافق طرفین بوده است.(5)

____________
(1) تفسیر نمونه، مكارم شيرازى ناصر، دار الكتب الإسلامیه، تهران،1374 ش،چاپ: اول، ج7، ص355.
(2) تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ترجمه: موسوى همدانى سيد محمد باقر، قم، نشر اسلامی،1374 ش، چاپ پنجم، ج9، ص322.
(3) مجموعه ‏آثاراستاد مطهری، ج‏20، ص 263( نرم افزار استاد شهید مطهری).
(4) تفسیر نمونه، ج7، ص355.
(5) تفسیر نمونه، ج7، ص358.

موضوع قفل شده است