جمع بندی چرا درب مساجد فقط برای نماز باز است؟

تب‌های اولیه

50 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا درب مساجد فقط برای نماز باز است؟

سلام

بارها برای من پیش اومده که خواستم در مسجدی نماز بخونم، اما درب مسجد بسته بود!

گذشته از این که معلوم نیست چرا مساجد همیشه تعطیل هستند و فقط 20 دقیقه واسه نماز جماعت درشون رو باز می کنند

بر خلاف قدیم که مساجد محل رجوع مردم بودند و امامان جماعت حلال مشکلات مردم.

اون هم در زمان هایی مانند دوره رضاخان که مذهب تحت فشار بود

اما الان اصلا نمیشه امامان جماعت رو دید!

حتی برخی از مساجد برای نماز جماعت صبح هم باز نیستند!

حالا بحث من این نیست

امروز تصاویری رو دیدم که یک کارتن خواب در خیابان بر اثر سرمای زمستان جان سپرده

چرا در مساجد رو برای بی خانمان ها باز نمی کنن تا از سرما یخ نزنن؟

در عهد رسول مگه اصحاب صفه در کنار مسجد سکونت نداشتن؟

چرا در خانه خدا رو به روی بندگان خدا می بندین؟

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد کریم

Anoushiravan;778160 نوشت:
چرا درب مساجد فقط برای نماز باز است؟

علل بسته بودن درب مساجد

سلام وعرض ادب محضر جناب انوشیروان، وتقدیر از اینکه کسی پیدا شد که بعد سالها سخن دل مار ا هم بیان داشت.
واقعا چرا درب مساجد مغفول مانده است؟ چرا خیلی از مساجد کلا تعطیل هستند؟ چرا مساجد از رونق افتاده است؟ ودهها چرای دیگر؟؟؟؟؟
بنده در جواب حضرتعالی تا قدری که خود اطلاعات دارم مطالبی را محضر شما عرض می کنم.
مساجد در عصر نبی مکرم اسلام (ص) وائمه(ع) کاربردهای زیادی داشته است. وتا آنجا که بنده مطالعه کرده ودر تاریخ خوانده ام سیره نبی مکرم اسلام طوری بوده است که مساجد در محوریت وهمیشه مورد توجه باشد.
برخی از کارکردهای مسجد در عصر رسول خدا(ص) وصدر اسلام:
1- برگزاری نماز جماعت.
2- برگزاری بحثهای علمی وآموزش های دینی،
یطوری که امام صادق علیه السلام 4000شاگرد خود را در مسجد نبوی تربیت کرده اند. ویا رسول خدا وارد مسجد شدند ودیدند که اصحاب دو دسته شده اند. عده ای مشغول عبادت، وعده ای مشغول مباحثه علمی که حضرت وارد حلقه بحث علمی شدند. واین نشان می دهد که بحث علمی در مسجد اهمیتش بیشتر از عبادت است.
3- یسیج مردمی برای جهاد:
بسیج مردمی از مسجد شروع می شد. نه از میدان شهر.
4- قضاوت:
قضاوت در مورد دعواهای ورفع نزاع در کنار مسجد بود. ومردم برای رفع نزاع های خود نیز به مسجد مراجعه می کردند. وهمه این امور مسجد مورد توجه قرار می داد. اما حالا کدام یک از اینها بغیر از نماز وجود دارد؟
همه اینها برای این بود که کارهای مردم رنگ وصبغه الهی داشته باشد که قرآن به آن دعوت می کند.
صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ (بقره/138)

اين است نگارگرى الهى؛ و كيست خوش‏نگارتر از خدا؟ و ما او را پرستندگانيم.
در سایه ساخت مجموعه های فرهنگی وفرهنگسراهای قرآنی وغیره بصورت مستقل مساجد دیگر حتی از کلاسهای قرآن هم خالی شده است. حضرات بجیا اینکه مساجدر ا به مجهز کنند واز حالت سنتی در آمده وامکان آموزش های مختلف در آن وجود داشته باشد. مجموعه های مستقل ساخته اند که روز به روز مساجد خالی شده است. وباید این آیه شریفه را گوشزد آنها کرد که خداوند متعال می فرماید:
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ‏ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ في‏ خَرابِها أُولئِكَ ما كانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ (بقره/114)
و كيست بيدادگرتر از آن كس كه نگذارد در مساجد خدا، نام وى برده شود، و در ويرانى آنها بكوشد؟ آنان حق ندارند جز ترسان و لرزان در آن [مسجد]ها درآيند. در اين دنيا ايشان را خوارى، و در آخرت عذابى بزرگ است.
وشما به ابن مساله برنامه های تلویزیونی وغیره که وقت همه جوانان را پر کرده است اضافه کنید که دیگر مجالی به سرکشیدن مسجد نمانده است.
اما اینکه چرا بسته است، توجه به چند نکته لازم است.
1- متاسفانه مساجد ما بودجه مشخص ندارند والان هم بصورت مردمی اداره می شوند. وبنده اطلاع دارم که خیلی از این مساجد از عهده پرداخت هزینه های عادی ومراسماتی که برگزار می شود بر نمی آیند. چون کمک های مردمی چندان چشمگیر نیست. در حالی که در خیلی از کشورها حتی اگر اشتباه نکنم اروپایی مساجد بودجه دارند.
2- مشکل دیگر مدیریت مساجد هنوز هم سنتی است. در حالی که زمان فرق کرده ونیازهای جوانان فرق کرده است. وهیات امناء خیلی از مساجد بروز نیستند. ونیازهای فعلی را آگاه ندارند وخیلی از آنها خود مانع فعالیت مسجد می باشند. که البته ما منکر فعالان هم نیستیم.
3- از طرف دیگر هر مسجدی موذنی دارد که برای باز بودن مسجد باید همیشه حضور داشته باشد. در حالی که مسجد پول چندانی ندارد تا او را تامین کند که بتواند همیشه چراغ مسجد را روشن نگه دارد.
ونکته جالب اینجاست که از کسانی که حقوقش را می توان از بیت المال پرداخت کرد موذن است که در کشور هم اصلا به این مساله عمل نمی شود. وتازه بعد سالها برای آنها اوقاف وامور خیریه بیمه قرار داده است. که بخشی از حق بیمه را هم باید خودشان واریز کنند.
شما اگر اینها را کنار هم قرار داده وخوب دقت کنید متوجه می شوید چرا مساجد بسته است.
4- وقتی در بین مسئولان وارگانهای فرهنگی مربوط به مساجد مثل اوقاف، ارشاد، سازمازن تبلیغات عزم جدی آنچنانی وبرنامه مشخص برای سامان دادن مساجد وجود ندارد شما چه انتظاری دارید؟
البته آنها هم شاید برای خود ادله ای داشته باشند مثل کمی بودجه وغیره، ولی یک چیز مسجل است که همت لازم واراده برای سامان دادن مساجد وجود ندارد. واینها همه از روی اطلاع وتبلیغ بیش از 12ساله در مساجد مختلف عرض می کنم.

راه چاره چیست؟
علاج دقت در این فرموده خداوند متعال است:

إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ (توبه/18) مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‏كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏اند، پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند.
اهل ایمان وخیرین باید بیشتر به مساجد اهمیت دهند. مساجد هم همانند مدارس برای بقاء ورونق نیاز مالی دارند ونباید از دولت ومسئولان فرهنگی امید چندانی داشت. بلکه خود مومنان باید پای کار بیاند. واگر برای مسجد اقامه نماز لازم است. اهل زکات هم باید باشند. تا هزینه های این مساجد تامین شود.
باید جوانان فعال وخوش فکر در مدیریت مساجد به کار گرفته شوند که نمی شوند. واینها همت اوقاف وسازمان تبلغات و.. را می طلبد واز همه مهمتر مومنانی که آیه شریفه به صفات آنها اشاره کرده است.



با سلام

كاربردهای مساجد در كلام امیرالمومنین

همچنین امیرالمومنین علی علیه السلام پیرامون فوائد ارتباط با مساجد در كلامی نورانی خویش اینگونه می فرماید:

«مَنِ اختَلَفَ اِلَی المَسجِدِ اَصابَ اِحدَی الثَّمانِ؛ اَخاً مُستَفاداً فِی اللهِ، اَو عِلماً مُستَطرَفاً اَو آیَةً مُحکَمَةً اَو یَسمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّ عَلی هُدیً، اَو رَحمَةً مُنتَظَرَةً، اَو کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَن ردی، اَو یَترُکَ ذَنبا خَشیَةً اَو حَیاءً: کسی که به مسجد رفت و آمد می‌کند، یکی از منافع هشت گانه نصیب او می‌شود: برادری مفید و با ارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محکم برای تثبیت عقاید یا کلماتی که موجب هدایت شود می شنود یا رحمت مورد انتظاری شامل حال او می ‌شود، یا مواعظی که او را از فساد و گناه باز دارد،می‌شنود، یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک می ‌کند.»[وسائل الشیعه، ج3، ص48ظ ]

این روایت علاوه بر فوائد مهم ارتباط با مساجد در حقیقت به كاربردهای مهم مسجد اشاره می كند كه به عنوان نقشه راه برای مسئولین در حوزه مسجد می تواند به خوبی نقش ایفا كند و وظیفه آنان را در راستای فعال كردن مساجد روشن می‌كند.

كاربردهایی چون:

معرفی و ارتباط با افراد موفق و الگوگیری از آنها در زندگی برادری مفید و با ارزش در راه خدا تمركز مراكز علمی و فرهنگی در مساجد تا افراد بتوانند با حضور در مسجد بر دانش خود بیفزایند:[ یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محکم برای تثبیت عقاید هدایت و راه یافتن به كمال و سعادت در سایه پیروی از نصایح و مواعظ و ترک گناه و معصیت:یا کلماتی که موجب هدایت شود می شنود یا رحمت مورد انتظاری شامل حال او می ‌شود یا مواعظی که او را از فساد و گناه باز دارد
حال بعد از معرفی كاربردهای مفید و قابل توجهی كه مساجد می توانند در جامعه اسلامی داشته باشند،این سوال مهم و اساسی مطرح می شود كه دلائل خلوت شدن مساجد در عصر حاضر چیست؟ چرا شاهد حضور كمتر نسل جوان در مساجد هستیم؟ چرا میانگین سن افرادی كه در مسجد حضور پیدا می كنند روز به روز در حال افزایش می باشد؟
این سوال مهمی است كه مسئولین فعال در حوزه مسجد را برای یافتن پاسخ به آن به چالش كشیده است و به همین جهت در صدد هستند تا با برگزاری همایش ها و مسابقات و ... به پاسخ های مناسبی پیرامون آن دست پیدا كنند

سلام
شاید به بهانه ی اینکه مردم، سوءاستفاده می کنند و می آیند در مسجد می خوابند و فرش ها کثیف می شود و ....
به نظرم باید طوری مدیریت شود که درب مساجد باز باشد و این اتفاق ها هم نیفتد.
همانطور که درب رستورانها و بیمارستان ها همواره باز است و اتفاق بدی هم نمی افتد!

البته بسیاری از مساجد در شهرهای بزرگ، غیر از نمازجماعت هم برنامه های متنوعی دارند که باعث میشود درب مساجد، همواره بسته نباشد.
اما باز هم جای پیشرفت بیشتری دارد.

سلام

لبیک یا علی النقی;779161 نوشت:
شاید به بهانه ی اینکه مردم، سوءاستفاده می کنند و می آیند در مسجد می خوابند و فرش ها کثیف می شود و ....

این چه توجیهی است برادر من؟

یک بنده خدا از سرما در خیابان بمیرد مهم تر است یا کثیف شدن فرش مسجد؟

وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا

...و هـر كـس نفسی را زنـده كـنـد گويا همه مردم را زنده كرده است(مائده 32)

اگر هم کسی در مسجد خوابید که خوابید!

مگر در عهد رسول اصحاب صفه در کنار مسجد حضور نداشتند؟

مگر در ماجرای شهادت امیر مومنان نخوانده ایم که ایشان موقع نماز صبح، کسانی را که در مسجد خوابیده بودند بیدار می کردند؟

لبیک یا علی النقی;779161 نوشت:
به نظرم باید طوری مدیریت شود که درب مساجد باز باشد و این اتفاق ها هم نیفتد.

بنده بارها در همین تهران خواستم نماز بخوانم اما در مسجد بسته بود

چرا چیزهای گرانقیمت در مسجد می گذارید که نگران دزدیدنش باشید؟

يأتي علي الناس زمان لا يبقي من القرآن الارسمه و من الاسلام الا اسمه، مساجدهم يومئذ عامرة من البناء خالية من الهدي.

زماني بر مردم مي‏آيد که از قرآن باقي نماند مگر خط و نشان آن (خوب مي‏نويسد و چاپ مي‏کنند اما از علم و عمل خبري نيست) و از اسلام نماند مگر اسمي (فقط نامشان مسلمان است وگرنه از نظر عقائد و اخلاق و اعمال بوئي از اسلام نبرده‏اند). مسجدهاي آنها از نظر ساختمان آباد است (مساجد را مجلل و زيبا مي‏سازند) اما از هدايت (و بيان احکام دين) تهي و خراب است.

(رواه ابن عدي في " الكامل " (4/227)، والبيهقي في " شعب الإيمان " (3/317-318) من طريق عبد الله بن دكين ، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه ، عن جده ، عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه به . )

کریم;779138 نوشت:
وشما به ابن مساله برنامه های تلویزیونی وغیره که وقت همه جوانان را پر کرده است اضافه کنید که دیگر مجالی به سرکشیدن مسجد نمانده است.

وقتی از 24 ساعت شبانه روز فقط یک ساعت در مسجد باز است، آن جوان کجا برود؟

پشت در مسجد دخیل ببندد؟

کریم;779138 نوشت:
مساجد در عصر نبی مکرم اسلام (ص) وائمه(ع) کاربردهای زیادی داشته است. وتا آنجا که بنده مطالعه کرده ودر تاریخ خوانده ام سیره نبی مکرم اسلام طوری بوده است که مساجد در محوریت وهمیشه مورد توجه باشد.

سوالی که من طرح کرده بودم بسیار تند و تیز بود

اما جناب طاهر برای این که موافقت رئیس سایت را بگیرند، بسیاری از مطالب را سانسور فرمودند

می گویند احترام امامزاده را باید متولی نگهدارد

وقتی ائمه جماعت کاهلی می کنند چه انتظاری از جوانان دارید؟

هر چند ائمه جماعات خوب هم داریم

اما این عزیزانی که بنده در اطرافم میبینم، همیشه در حال بدو بدو هستند

امام جماعت باید یک ساعت قبل نماز در مسجد باشد. بعد از نماز قدری حضور داشته باشد

اما متاسفانه بعضی از این عزیزان مانند جن! که از بسم الله در می رود رفتار می کنند

صدای اذان که بلند شد تازه حاج آقا دوان دوان می آید تا وضو بگیرد

نماز هم که تمام شد، فورا غیب می شود

امامان جماعت قدیم هم همینطوری بودند؟ اصلا نمی شود این عزیزان را دید

انتظار دارید مردم به کسی رجوع کنند که اصلا او را نمی بینند؟

------------
یک مسئله دیگر هم کمبود امام جماعت است

من نمی دانم در قم این عزیزان چکار می کنند که به شهرستان ها نمی روند؟

دوستی می گفت مسجدشان مدت هاست که امام جماعت ندارد

می گفت حتی خانه ای هم برای امام جماعت ساخته اند. اما خود امام جماعت لاموجود!

حالا جای پرتی هم نبود. یکی از مناطق شمال کشور بود

به نظر من هدف اصلی تبلیغ دین است. وگرنه از ضرب ضربا ضربوا چیزی حاصل نمی شود!

-------------
با این حال به نظرم بستن در مساجد را باید یک فکری به حالش بکنید

بعد 40 سال که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد و بودجه سالانه 6000 میلیارد تومانی بخش فرهنگی مملکت

این که پول نداریم و ... مسخره هست

پول هست. مدیریتش نیست

من وظیفه دارم یک تلنگری بزنم. کار بیشتری از دستم برنمیاید

ولی جدا یک فکری بکنید!

مسجد محل ما فقط وقت نماز مغرب و عشا حاج اقا داره :ok:

ان هم دقیقا زمان اذان میاد نماز خونده نخونده میره

:ok:

مسجد تعطیل میشه تا شب دیگه
..............................................................

یکبار یک مسجد رفتم حاج اقاش میکروفن مشکل داشت جلوی جماعت بردش هوا زدش رو زمین

ان شد اخرین بار برم ان مسجد
..................................................................................................

یک حاج اقا داشتیم یاد دوران دبیرستان بخیر

میگفت میرم چند تا جای دیگه

نماز ظهر و عصر میخونم واسه گرفتن پول :ok:

......................................................................................

:khaneh:اعصاب ندارن ملت

Anoushiravan;779183 نوشت:
با این حال به نظرم بستن در مساجد را باید یک فکری به حالش بکنید

بعد 40 سال که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد و بودجه سالانه 6000 میلیارد تومانی بخش فرهنگی مملکت

این که پول نداریم و ... مسخره هست

پول هست. مدیریتش نیست

من وظیفه دارم یک تلنگری بزنم. کار بیشتری از دستم برنمیاید

ولی جدا یک فکری بکنید!


بودجه فرهنگی چقدرش مگر هزینه مساجد می شود؟ از همین بودجه فرهنگی دارند، تیم های والیبال وفوتبال را مدیریت می کنند. معاون فرهنگی شهرداری یکی زا شهرها می گفت: ما بیست میلیارد بودجه فرهنگی وورزشی داشتیم که 12 میلیارد آن هزینه فقط یک تیم والیبال شده است. وبعد شما هزینه کارمند وسایر فعالیتهای فرهنگی را حساب کن. نتیجه مشخص است.
بنده نمی دانم شما چقدر در مسجد فعالیت داشته اید. ولی من از نوجوانی ودهه هفتاد فعالیتهای مختلف در مسجد داشته ام. وبه زعم بنده علاوه بر سخنانی که گفتم. هیات امناء مساجد مشکل بزرگی هستند. وجلوی هرگونه فعالیت را گرفته اند. وکسانی هستند عمدتا که نه سواد درست حسابی دارند، وا زمسجد هم فقط برگزاری نماز جماعت ومجلس ترحیم را می دانند. واگر روحانی هم بخواهد مدیریت مسجد را بدست بگیرد آنقدر حرف وحدیث درست می شود که بنده خدا کنار می کشد.
واکثر این هیات امناء هم موروثی هستند یعنی پدر رفت پسر جایش را می گیرد. ویقین داشته باشید که در مساجد خبری از بودجه دولتی نیست. وقریب به اتفاق مساجد کشور ما مردمی دارند اداره می شوند.
درد ما در جامعه امروزی این است که بودجه فرهنگی کشور صرف زنده کردن موسیقی می شود نه قرآن واهل بیت(ع). واکثر این بودجه ها هم در همایش ها حیف ومیل می شود. والسلام.
اگر می خواهیم مساحد ما از این حالت در بیاید. باید اهل ایمان وکسانی که دغدغه مند هستند کنار نکشند.
البته با هم عرض می کنم که هیات امناهایی هم داریم که خوب کار می کنند وفعال بودن برخی از مساجد هم دال بر این مساله است.

[="Navy"]سلام
نمیشه باز باشه
من قبلنا شندیده بودم یک مسجدی شبا باز بود که یک نماز شب خونی سائلی کسی اگه خواست در بروش بسته نباشه اما جوانای ورق بازی کن و دیدن که توی مسجد جمع شدن شرط بندی میکردن!

درش و نبندن مشروب هم می خورن توش!

تا چیزی نباشه عاقلان کاری نمی کنن[/]

Anoushiravan;779183 نوشت:
این چه توجیهی است برادر من؟

به جمله ی من دقت نکردید...

لبیک یا علی النقی;779161 نوشت:
شاید به بهانه ی اینکه مردم، سوءاستفاده می کنند و می آیند در مسجد می خوابند و فرش ها کثیف می شود و ....

یعنی شاید بهانه ی آنها برای بستن درب مساجد، ابن باشد...
شما جمله ی منو اینجوری خوندید:

نقل قول:
باید به خاطر اینکه کثیف نشه در مسجدو ببندن و حق هم دارن و همین هم درسته!!!!

نه عزیز....من با بسته بودن مساجد، موافق نیستم که بخوام توجیهش کنم...
موفق باشید

لبیک یا علی النقی;779210 نوشت:
به جمله ی من دقت نکردید...

من که شما رو نکوبیدم برادر من

من این توجییه رو کوبیدم

موفق باشید

کریم;779191 نوشت:
بودجه فرهنگی چقدرش مگر هزینه مساجد می شود؟

یکبار بنده را بابت قرار دادن متن پایین از سایت اخراج کردند

باز هم قرار می دهم

ندیدید مرا حلالم کنید :khaneh::ok::khaneh::ok::khaneh:

جمع این مبلغ بیش از 6 هزار میلیارد تومان است

یعنی سالانه دو میلیارد دلار

مبالغ به میلیارد تومان است!

۱- سازمان صدا و سیما ۱۱۴۰ میلیارد تومان
۲- سازمان بسیج مستضعفین ۱۰۳۵
۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷۷۰
۴- مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قم ۵۲۸
۵- شورایعالی حوزه‌های علمیه ۳۲۹
۶- کمک به بازسازی عتبات عالیات ۳۱۳
۷- کمک به اشخاص حقوقی غیر دولتی (جدول ۱۷) 289
۸- جامعه المصطفی العالمیه ۲۱۸
۹- اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآن ۲۰۰
۱۰- شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران ۱۹۳
۱۱- سازمان تبلیغات اسلامی ۱۱۵
۱۲- نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ۱۰۲
۱۳- دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۹۲
۱۴- کمک به آستان‌های مقدس تحت نظر مقام معظم رهبری ۸۰
۱۵- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۷۸
۱۶- شورای برنامه‌ریزی و مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان ۵۷
۱۷- موسسه نشر آثار امام (ره) ۵۷
۱۸- دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران ۵۶
۱۹- شورای عالی انقلاب فرهنگی ۵۰
۲۰- احداث و تکمیل مساجد کشور ۵۰
۲۱- بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ۳۹
۲۲- شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ۳۷
۲۳- مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) ۳۶
۲۴- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ۳۵
۲۵- سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها ۲۲
۲۶- موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ۲۰
۲۷- ستاد اقامه نماز ۱۹
۲۸- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۱۲
۲۹- بیمه هنرمندان (فعالان قرآنی، مداحان و سایر هنرمندان) ۱۰
۳۰- موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی ۸
۳۱- کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی ۶
۳۲- بنیاد سعدی ۶
۳۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه بازی‌های رایانه ۴
۳۵- شورایعالی انقلاب فرهنگی بابت تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها ۳
36- دانشگاه اهل‌بیت 3
جمع: 6012 میلیارد تومان

منبع

یک زمانی ما کوچیک بودیم یادمه میگفتن

مساجد همیشه شب تا صبح باز بود

چه واسه ادم های غریبه چه ومهمان و چه و چه وچه چون خونه خداست

......................

اما الان خونه خدا فقط وقت اذان بازه حاج اقا میاد نماز تعطیل تا وقت نماز بعدی

خیلی از مساجد دیگه نماز صبح برگزار نمیشه

صدای اذان مردم اذیت میکنه

چه روز گار بدی شده

دلم برای ان روزگار تنگ شده :Ghamgin:

تغییر مذاق:
برای اینکه مساله درست روشن شود وقضاوت درستی داشته باشیم باید محضر عزیزان عرض کنم که مذاق مردم هم عوض شده است. الان در برخی از موارد که بنده خود بوده ام. وقتی صدای اذان پخش می شود در نماز صبح، اهالی منطقه که نماز نمی آیند کار نداریم. بلکه اعتراض می کنند که چرا صدای اذان پخش می شود. ومار از خواب باز می دارد.
در مورد روحانیون عزیز قدیم وحال هم عرض کنم. با اینکه در مقام دفاع هم نیستم. وهمه اینها از بابت این است که بدانیم مقصر یک نفر نیست. وهمه در بوجود آمدن این شرایط مقصر بوده اند.
در قدیم مردم روحانی ار تامین می کردند. وروحانیت وابستگی به دولت نداشت. ولی متاسفانه الان بنده خود تجربه کرده ام. که مردم تصور می کنند وضع همه روحانی ها خوب است. ودرآمدهای دولتی دارند. لذا مردم روحانی را تامین نمی کنند. وهمین روحانی مجبور است. برای تامین زندگی خود در ارگانی ونهادی که مناسبت دارد مشغول کار شود وزندگی خودر ا تامین کند.
وخوب نیست که بنده محضر عزیزان عرض کنم که روحانیون زحمتکشی که در روستاها وشهرها در قابل طرح هجرت مشغول تبلیغ هستند. درآمدشان چقدر است. که باور نمی کنید. اینقدر کم باشد.
بنایراین دوستان باری قضاوت درست باید همه تقصیر خود را قبول کنند ودر مقام علاج باشند. از مسئول مربوطه گرفته تا هیات امناء وروانی وعامه مردم.

خاطره ای تلخ:
ما در محله مسجدی داریم که انصافا مسجد فعالی است ودر سایه تلاش چندین روحانی وجوانان مومن وفعال در پایگاه وکانون ثمرات خوبی داشته است.
یکی از هیات امناء این مسجد مجری مراسمات عروسی است. کارش رقصاندن مردم وکسب درآمد از این طریق است. ودر عین حال تمام تلاش خود را انجام می دهد تا مدیریت کامل مسجد را هم داشته باشد. که در سایه تلاش دوستان تا بحال موفق نشده است.
ما با دوستان خیلی تلاش کردیم از طریق سازمان اوقاف وامور خیریه این شخص عوض شود در سایه انتخاب دوباره هیات امناء
هر قدر تلاش کردیم کسی از کارمندان ومتولیان امر حاضر نشد تا این انتخابات را برگزار کند. ویکی از مسئولان هم قارئ معروف قرآنی واز فعالان فرهنگی بود. که در به زعم ما خوش فکر ودغدغه مند بود.
وقتی زیاد با ایشان کلنجار رفتیم. آخر سر برگشت گفت: برید باهم تعامل کنید.
مگر می شود با کسی که تابلوی فسق خودر ا روبروی مسجد نصب کرده است. وخحالت هم نمی کشد. مدارا کرد که هیات امناء باقی بماند. این ننگ برای همه ماست.
ولی متاسفانه چون آقایان نمی خواستند خارج از ساعات اداری ورایگان برای خدا کار ی انجام دهند. حاضر نشدند. بیایند. ولی اگر برگه ماموریتی ویا حق ماموریتی پرداخت میشد. شاید مسابقه می دادند.
مشکل ما این است. که ادارات فرهنگی ما هم در حد ساعات اداری کار می کنند. ولی مسجد با این چیزها باقی نمی ماندو بلکه مومنانی جهادی می خواهد که با برنامه ریزی درست وفقط برای خدا راه بیفتند. وکار کنند.

استحاله فرهنگی:
مثل معروف است که می گویند: زاغ می خواست مثل کبک راه برود، راه رفتن خودش هم گم کرد.
کشور ما ایران عزیز، هم اسلامی است وهم ایرانی، یعنی هر قوم وملتی برای خود آداب ورسومی دارند. مثل عید نوروز برای ایران، از طرف دیگر ملتهای مسلمان در طول تاریخ تلاش خود را انجام داده اند که فرهنگ ملی آنها در تضاد با اسلام وارزشهای دین یآنها نباشد. ولذا بزرگترین افتخار مردم ایران این است. با اینکه اسلام بعد از نبی مکرم اسلام وارد ایران شد. ولی با آغوش باز آن را پذیرفتند. وآداب ورسوم خود را طبق آن تنظیم کردند.
ولی با کمال تاسف ا زدهه دوم قرن بیشتم به بعد وبالاخص از دهه 80میلادی به بعد هجمه علیه سنن وارزشهای سایر ملتها بالاخص کشورهای اسلامی آغاز شد. واین حمله با اسلحه وخشونت نبود. بلکه توسط قاب شیشه ای وسلیه ای مربع شکل به اسم تلویزیون بود که وارد خانه همه شده است. وجای صفای خانگی وصمیمیت آنرا گرفته است.
وبعد این وسیله آنقدر کوچکتر شد که در جیب ها هم جا گرفت وبدون وجود آن وسیله ای مربعی هم می شود با همه جا ارتباط داشت. وخواسته های خود را بدون هیچ فشاری تحمیل کرد.
وامروز ما شاهد تغییر فرهنگ ملی ودینی هستیم. از پوشش، رفتار اعم از: اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، فردی گرفته تا نوع حرف زدن، سبک های زندگی وهمه امور را فرا گرفته است.
در وایع ما از فرهنگ خود جدا شده ایم، ولی فرهنگ غرب هم چون غربی نیستیم هیچوقت نمی تواند کاملا در ما پیاده شود. بلکه مثل ما می شود مثل همان زاعی که می خواست مثل کبک راه برود. از فرهنگ خود بریده وچیزی هم بدست نیاورده.
از باب مثال باید عرض کنم. یک زمانی ارتباطهای محرم ونامحرم در کشور ما خیلی حساب شده وبا وقار بود ولی الان شما در فضای دانشگاهی کم دختری پیدا می کنید که آرایش نکرده باشد. ونوعا آرایش غلیظ.
امروز روابط محرم ونامحرم خیلی عادی شده است.
امروز پارتی های شبانه، نشست های شبانه در کلوپ ها وکافی شاپ ها جای مسجد را گرفته است.
باید قبول کنیم. امروز خیلی از ماها زمانی راهمان به مسحد می افتد که مرده ای داشته باشیم.
قرآن را در مراسم عروسی وختم می بینیم. وشاید الان آنهم جمع شده باشد که در عروسی سر عروس قرآن بگیرند.
باید همین کلام قرآن را دائم برای خود تکرار کنیم. فأین تذهبون.
ما باید آن مقداری فرهنگ مان هم که مانده است. حفظ کنیم. ونگذاریم از بین برود.
البته در کنار اینها خیلی جوانها ودختران وپسرانی داریم که واقعا پایبند به ارزشهای دینی هستند. وایمان اینها واقعا ثابت ومحکم می باشد.
بزرگی به من می فرمود: الان در همین تهران نوجوان 17ساله ای است که با امام زمان علیه السلام ارتباط دارد.
ما هم نباید منفعل باشیم. واز این ظاهر پوشالی کفر بترسیم بلکه باید دلسوزانه به فکر جوانان وکودکان خود باشیم که در این چاه عمیق نیفتند. وزندگی ها اینقدر به سادگی نابود نشود.

عالی بود واقعا این سوال همیشه تو ذهنم بود
خیلی ممنون از شما
موفق باشید

سلام

از سوالتون خیلی خوشم اومد.

البته بنده از طرز تفکر و نیت تان نسبت به سوال آگاهی ندارم اما میخوام بگم

کل کره ی هستی کل دایره ی نظام وترتیبش! دایره خیر و شر این دنیا همه چیزهای این دنیا بستگی به مسجد داره.

حدیثی است که می فرمایند (مفهوم حدیث) : در وجود انسان در جسم انسان یک تکه گوشت است اگر آن درست شد تمام اعضا درست می شود اگر آن خراب شد تمام اعضا خراب می شود.
و اون دل است. و پیامبر سه بار لفظ دل را بکار برده است.

اگر مساجد آباد شوند تمام دنیا آباد می شوند (آبادی مساجد رنگ و روغن و تزیینات مساجد نیست اگر چه تا حدودی اینا جایزه و اشکال نداره اما)

آبادی مساجد اینه که نماز جماعت صبح مثل نماز جمعه باشه! اونوقت که کل انرژی های هسته ای جمع شوند نمی توانند جلوی 313 نفر مسلمان بایستند(جنگ بدر)

در زمان پیامبر صحابه هر مشکلی دینی دنیایی داشتند سریع به مسجد و الله رجوع می کردند.

یعنی کلا مسایل و مشکلات در مساجد حل می شد.

در مسجد رحمت وسکون نازل می شود به همین خاظر انسان احساس راحتی می کند( البته نباید در مسجد عکس ذی الروح (روح دار) آویزان شود. و این کاملا ناجایز است نزد اهل سنت )

مسجد زمین زنده است نباید در آن بی حرمتی کرد حتی بزرگان می گویند نباید چیزی را به زمین مسجد محکم گذاشت حتی عده ای می گویند اگر چیزی داغ بود نباید آن را روی زمین مسجد گذاشت بلکه باید چیزی زیر آن گذاشت و این بخاطر حرمت زمین مسجد است چون زمین زنده است! و زمین مسجد قطه ای از زمین بهشت است و روز قیامت همین زمین مسجد گواه می دهد.

همین مساجد هستند که شفاعت می کنند و همین مساجد هستند که شکایت می کنند همانطور که قرآن شفاعت و شکایت می کند. حتی عده ای شفاعت مساجد را از شفاعت هرچیزی حتی قرآن بالاتر می دانند اما اکثر می گویند شفاعت قرآن بالاتر می باشد.

به هر حال مسجد قلب کره ی زمین است و باید سالم و فعال و آباد شود و بهترین انسان ها کسانی اند که برای آبادی مسجد تلاش می کنند.

من خیلی ها دیدم که برای هیات و برای مجالس و ....و..... خیلی تلاش و کوشش می کنند.

اما نسبت به آبادی مساجد و نسبت به ضعف ایمان اهالی مسجد و نسبت به دعوت الی الله (امر به خیر و نماز و ایمان) خیلی بی فکرند و من از این حیرانم!

در زمان خلیفه ی دوم وقتی که یکی از فرستادگان سپاه قیصر و کسری آمده بود و در جستجوی کاخ خیلفه بود.

او را به مسجد بردند و خلیفه را که در حال خواب قیلوله بود. به او نشان دادند

گفتند این است کاخ خیلفه دوم که شرق و غرب از او می لرزد.!

در جنگ بدر مسلمانان 313 نفر بودند کفار هزار نفر کفار تمام تجهیزات را داشتند و از طرفی مسلمانان ایمان راسخ داشتند زیرا شاگردان مکتب رسول الله بودند و مسجدشان آباد بود و جمع شدنشان در مسجد برای الله بود برای دین بود نَ ن دین.

می بینید که 313 نفر پیروز و کفار با تمام تجهیزات ناکام شدند.

کریم;779297 نوشت:
مشکل ما این است. که ادارات فرهنگی ما هم در حد ساعات اداری کار می کنند. ولی مسجد با این چیزها باقی نمی ماندو بلکه مومنانی جهادی می خواهد که با برنامه ریزی درست وفقط برای خدا راه بیفتند. وکار کنند.

ای کاش ادارات فرهنگی ما را کلا تعطیل می کردند و این 6000 میلیارد تومان را به هدر نمی دادند

متاسفانه پول بسیار کلانی وجود دارد اما هیچ نظارتی نیست

خبر زیر را ببینید

در یک سال فقط یک و نیم میلیارد تومان خرج آبدارخانه مبارکه یکی از سازمان های فرهنگی شده است! یعنی روزی چهار میلیون تومان!

بنده هر جور حساب می کنم اگر مسئولان محترم این سازمان فرهنگی!!! هر روز به جای چای، آب طلا هم بخورند، چهار میلیون تومان هزینه اش نمی شود

اگر سالی 15 میلیون تومان هم به یک نفر بدهند (ماهی یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان) که در مسجد بنشیند و به واسطه او در مسجد باز بماند، با خرج یک سال فقط آبدارخانه این سازمان فرهنگی!!!! می توان یکصد مسجد را 24 ساعته باز نگه داشت

http://khabaronline.ir/detail/505588/society/urban

طرح فرهنگی:
ما برای یک طرح نمایشگاه در بزرگترین وشلوغ ترین پارک یکی از شهرها، رفتیم پیش معاون فرهنگی شهر.
قبلا از اینکه ما دهن باز کنیم. گفت: بودجه وضعش خیلی خراب است. فلان جا باید اینقدر بدیم وغیره.
ما گفتیم فلانی ماصحبتی از پول نکردیم. که شما دارید ناله می کنید. واینجا همون جایی بود که برای یک تیم والیبال 12یا13 میلیارد در عرض یک سال هزینه کرده کرده بودند.
صحبت خیلی شد. از اینکه روحانی ها طرح برای کا رفرهنگی ندارند واز این قبیل. من یک سخن به او گفتم.
گفتم شهد چمران مقامات عالی علمی داشت. وبه مقامات دنیوی خوبی هم رسید. اما از هیچکدام برای خود کیسه ندوخت. ولی یک چیز داشت که باعث می شد برای دین کار کند. وآن دغدغه دینی بود. شما دیدید وقتی بچه ای مریض می شود مادر چه کار که برای سلامتی او نمی کند. امثال شهید چمران هم برای دین چنین دغدغه داشتند. لذا یک لحظه هم ننشست. وعمر بابرکتی داشت. که اثار آن در آمریکا، لبنان، ایران مشخص وروشن است.
در کار فرهنگی جرف اول را دغدغه می زند. نه پول، لذا اگر کسی دغدغه دین نداشته باشد. درد دین نداشته باشد. هزاران میلیارد هم دستش باشد، هدر خواهد داد.
البته بگذریم ازاینکه برای آقایان طرح 55میلیونی دادیم که سابق هم اجرا کرده بودیم وموفق بود. اما هنوز که هم که هست قرار است خبر دهند.

تقدم موسیقی برقرآن:
یادم هست سال83 برای انعقاد قرار داد برای کار در کانون واوقات فراغت تابستانی بچه ها در مسجد رفتم به یکی از ادارات وابسته به وزرات ارشاد اسلامی.
مسئول گفت: حاج آقا کلاسهای ما در دو اولویت است:
اولویت اول: کلاسهای هنری مثل موسیقی، نقاشی، کامپیوتر، خوشنویسی و...
اولویت دوم: کلاسهای دینی مثل قرآن، اجکام، عقاید، تاریخ اسلام و...

من گفتم، ما فعالیت هامون قرآنی ودینی است پس کلاسهای اولویت دوم، گفت: نه حاج آقا نمیشه.
چرا!!!
چون اگر اولویت اول باشد ایرادی ندارد، اما اگر کلاسهای دینی باشد باید از کلاسهای هنری حداقل یکی باشد. تا بشود بودجه داد وقرار داد بست. ما هم گفتیم، از بین اینها فقط می توانیم همون خوشنویسی را برگزار کنیم. چون امکانات بقیه را نداریم. در مسجد هم که نمی شود. ارگ ودهل آورد.
آیا انصاف است در نظام اسلامی قرآن واهل بیت(ع) اولویت دوم باشند وموسیقی در اولویت اول جا بگیرد؟

پیام هایی از مراجع بزرگوار تقلید که بی ربط با بحث هم نیست.
پیام آیت اللّه صافی گلپایگانی درباره هجوم فرهنگ‌های ضدّ دینی در برابر هجوم فرهنگ‌های ضدّ دینی، به شخصیّت اسلامی و مسلمان‌بودن خود و عقاید و شعایر و سنّت‌های دینی افتخار کنیم و از رخنه‌های فساد جلوگیری نماییم و نگذاریم تبلیغات سوء، دین را تحریف و معروف را منکر و منکر را معروف جلوه دهند.
به گزارش «شیعه نیوز»، آیت اللّه صافی گلپایگانی به هفتمین اجلاسیه شهدای روحانی استان اصفهان پیامی صادر کرد.

متن پیام این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرّحیم
قالَ الله تعالی: وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ.
اللّهم صلّ علی حبیبک و صفیّک و خاتم رسلک سیّدنا أبی‌القاسم المصطفی محمّد و صلّ علی أهل بیته المظلومین سیّما بقیّه‌الله فی الأرضین، و علی جمیع الشّهداء و الصّدیقین.
سلام بر شهیدان گلگون‌کفن روحانی استان اصفهان، مرکز احیاء ارزش‌های دینی، جایگاه مردم غیور و شرافتمند؛ استانی که بسیاری از بهترین جوانان عزیز خود را در راه دفاع از اسلام عزیز در برابر تجاوز دشمنان به دین مبین، اهداء نمود.
و با عرض ادب و احترام خدمت حاضران در این محفل نورانی و مقدّس، خانواده‌های معظّم شهدای روحانی استان شهیدپرور اصفهان و نیز مسئولان برگزارکننده این اجلاسیه عظیم.
شهادت فی سبیل الله از اعظم قربات و اجلّ مقامات و درجات است. در تاریخ بشریت، شهداء راه فضیلت و مقاصد انسانیت را جایگاهی بس رفیع و مقامی بس منیع است، حیات کرامت و شرافت انسان، مرهون فداکاری و جان نثاری اینان بوده و هست.

درخت تنومند آدمیت از خون این عزیزان، آبیاری و خرم و سرسبز باقی و پایدار و میوه‌های آن طی قرون و اعصار در دسترس همگان است.
شهید و شهداء، سعادتمندان و پاکبازانی هستند که در میدان جهاد فی سبیل‎الله از مرگ، واهمه و اندیشه‎ای ندارند، و نصرت حقّ و یاری دین خدا و جهاد با دشمنان خدا را فوز عظیم می‎دانند، و از میان بارش باران اسلحه دشمن، خود را مظفّر و پیروز و نایل به إحدی‎الحسنیین می‎شمارند. اعلای کلمه اسلام و بقای دین و عزّت و شوکت مسلمین، همه از برکت فداکاری‌ها و جانبازی‌های این رادمردان از جان گذشته است.

در جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی، تنها انگیزه‌ای که مردم را در حضور و استقبال از شهادت به میدان آورد، دفاع از اسلام ، مذهب و حاکمیت دین بود.
شهدای روحانی ما که مانند ستارگانی پر نور می‌درخشند، علم و عمل را در مسیر احیاء امر اهل بیت علیهم السلام و دفاع از دین و ارزش‌های انسانی توأم ساخته و با رشادت‌های خود، برگی زرین در تاریخ اسلام ثبت نمودند.

امروز و فردا و فرداهای بی‌شمار، بر ما و بر نسل‌های آینده است که پاسداری از هدف آن دلیرمردان ـ یعنی حاکمیت احکام اسلام را ـ در صدر مقاصد و مطالب خود بدانیم و از این خون‌های پاک که در راه دفاع از نوامیس دین ریخته شده، حقّ‌‌شناسی و قدردانی کنیم.
در هر شرایطی، اسلام و ولایت اهل بیت علیهم‌السّلام را عزیزتر از هر چیز بدانیم و هوشیار و آگاه، هم‌چنان و همیشه، حافظ ارزش‌های اسلامی باشیم.
در برابر هجوم فرهنگ‌های ضدّ دینی، به شخصیّت اسلامی و مسلمان‌بودن خود و عقاید و شعایر و سنّت‌های دینی افتخار کنیم و از رخنه‌های فساد جلوگیری نماییم و نگذاریم تبلیغات سوء، دین را تحریف و معروف را منکر و منکر را معروف جلوه دهند.

همه مخصوصاً خانواده‌های شهدای روحانی با امر به معروف و نهی از منکر، انحرافات و رواج فرهنگ غرب، ابتذال اخلاقی، اختلاط زن و مرد و شیوع ملاهی و مناهی را محکوم نمایند و خط و راه شهدای عزیز را ادامه دهند.

در خاتمه با اظهار خضوع در برابر مقام والای شهدایی عزیزی که این محفل باشکوه به نام آنان برگزار شده است، نصرت اسلام و تحصیل خوشنودی و مسرّت خاطر انور حضرت‌ولیّ عصر و صاحب دوران امام زمان عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم و السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

۶ ربیع الثانی ۱۴۳۷ ه.ق
لطف‌الله صافی

ضرورت هجرت علماء به شهرستانها در کلام آیت الله مکارم شیرازی:


آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر ضرورت هجرت علما، فضلا و طلاب از قم جهت انجام رسالت تبلیغی تاکید کرد.
به گزارش «شیعه نیوز»، آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر ضرورت هجرت علما، فضلا و طلاب از قم جهت انجام رسالت تبلیغی تاکید کرد.

این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم گفت: یکی از مشکلات حوزه این است که آقایان در حوزه و قم می‌مانند، خیلی ها تا آخر عمر در قم هستند در حالی که نه استاد هستند، نه مؤلف و نه مرجع تقلید، بلکه مادام العمر محصل هستند و معلوم نیست چه زمانی می خواهند به رسالت اصلی خود که همان تبلیغ دین و تبیین معارف اسلام و هدایت مردم است جامه عمل بپوشانند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: الان غالب شهرستان ها از حضور علما خالی شده و این مساله به هیچ وجه درست نیست و مشکلات متعددی را به دنبال دارد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی حضور روحانیت نباشد عرفان‌های کاذب، مذاهب ساختگی و نحله های فاسد رشد می‌کنند، اما وقتی یک نظارتی از سوی روحانیون باشد وضعیت شهرستان‌ها و مناطق متفاوت خواهد بود؛ حضور و ورود روحانیت به هر نقطه ای از مفاسد جلوگیری می کند.

وی خواستار چاره اندیشی همه در این خصوص شد و خاطرنشان کرد: ممکن است این سخن باب میل برخی نباشد، باید انسان بنشیند و فکر کند می خواهد در حوزه چه کار کند، اگر کاری در حوزه قم نمی تواند انجام دهد و در شهرستان ها می تواند انجام دهد باید این کار را انجام دهد.
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خواستار حمایت جدی ویژه از افرادی شد که از قم هجرت می کنند و اضافه کرد: نه تنها شهریه افرادی که به طرح هجرت و تدریس و تبلیغ به شهرستان ها می روند نباید قطع شود بلکه باید مورد حمایت ویژه نیز قرار گیرند، امیدوارم این مساله مورد توجه همگان قرار گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: علما مرزبانان هستند، نباید مرزهای کشور اسلامی را خالی نگه داریم، اسلام فقط قم نیست، خادمان اسلام تنها ساکنان قم نیستند، چگونه در مسائل نظامی یک عده در تهران هستند، یک عده در شهرستان ها و یک عده در مرزها هستند؛ در حوزه نیز باید همین گونه باشد و اجازه ندهیم دشمنان و معاندان و بدخواهان از خالی ماندن شهرستان ها از روحانیت سوء استفاده کنند.

انتهای پیام/654

منبع: خبرگزاری ایسنا

به نام خدا

متاسفانه برخي ،جوونها رو ابزاري ميدونن براي رونق مسجد پدريشون.
همين كه رونق گرفت با كودتا جوونا رو از مسجد بيرون ميكنن.
مسجد پيرمردها يا پيرمردهاي مسجدي؟

Anoushiravan;778160 نوشت:
سلام

بارها برای من پیش اومده که خواستم در مسجدی نماز بخونم، اما درب مسجد بسته بود!

گذشته از این که معلوم نیست چرا مساجد همیشه تعطیل هستند و فقط 20 دقیقه واسه نماز جماعت درشون رو باز می کنند

بر خلاف قدیم که مساجد محل رجوع مردم بودند و امامان جماعت حلال مشکلات مردم.

اون هم در زمان هایی مانند دوره رضاخان که مذهب تحت فشار بود

اما الان اصلا نمیشه امامان جماعت رو دید!

حتی برخی از مساجد برای نماز جماعت صبح هم باز نیستند!

حالا بحث من این نیست

امروز تصاویری رو دیدم که یک کارتن خواب در خیابان بر اثر سرمای زمستان جان سپرده

چرا در مساجد رو برای بی خانمان ها باز نمی کنن تا از سرما یخ نزنن؟

در عهد رسول مگه اصحاب صفه در کنار مسجد سکونت نداشتن؟

چرا در خانه خدا رو به روی بندگان خدا می بندین؟

با سلام
جناب انوشیروان شما دو موضوع را خلط کرده اید
۱ -مسجد و جایگاه ان
۲-فقر و بی خانمانان و کم کاری ارگانها
هر حرف جای وهرنکته مکانی
برنامه‌‌ها و فعالیت‌های اساسی‌ای را که از رسالت مسجد به‌شمار می‌آید و قرآن مجید و آموزه‌های نبوی بر آن تأکید دارد، می‌توان این‌گونه برشمرد:
۱ـ عبادت: به شکل اقامه نمازهای پنجگانه، نوافل و اعتکاف؛
۲ـ تعلیم‌وتعلّم: فراگیری عقاید و احکام دینی و فرادهی آن به دیگران؛
۳ـ ذکر و یاد الله: با کلمات و تعبیرهای پرمحتوا که از پیامبر، صلّی‌الله‌‌علیه‌وسلّم، نقل شده است؛
۴ـ اصلاح و تزکیه: تربیت روح و روان از امراض باطنی و خصلت‌های زشت؛
۵ـ خدمت: نفع‌رسانی مادی به توده مردم
۶ـ دعوت: دعوت، روشنگری، بیداری و آگاهی‌بخشی مردم به شئونات دینی و مسائل اخلاقی و اجتماعی.

جایگاه مسجد باید دارای شرایطی باشد که بتوان در ان نماز خواند !!با یک خانه و یا جایگاه دیگر بسیار متفاوت است !!
میتوانید به احکام در مورد جایگاه و محل نماز گذار رجوع کنید تا متوجه شوید
به عباراتی مسجد خانه خداست مراقبت از ان الزامیست !!
اگر قرار است هر کسی هر کاری میخواهد در ان انجام دهد که دیگر نه نیازی به احکام است و نه فقه دیگر مهم نیست که محیط نجس باشد یا نباشد !!دیگر مهم نیست کافر در مسجد حضور پیدا کند و یا نکند و................و...............

اما مشکل دوم فقر و بیخانمانان را میتوانید بدون حاشیه پردازی با مسجد در تاپیکی مجزا پیگیری کنید

بچه ها یک سوال دارم قبول نباید ادم بد یا معتاد به مسجد راه داد ممکنه کار بدی بکنه

ولی از این طرف سوال دیگه ای دارم

مگه مسجد خونه خدا نیست و خدا در قلب همه ادم ها هست و متعلق به همه هست

ما از کجا میدونیم شاید همون ادمی که ما معتاد خطابش میکنیم رفت مسجد و عابد و زاهد شد ما از کجا میدونیم

بیایم یک کم قضاوت درست و عادلانه داشته باشیم

امام علی بوده فکر کنم این حرفش سر لوحه کارم قرار دادم میگه کسی که شب گناهی انجام داده و دیدی صبح به چشم گناهکار بهش نیگاه نکن شاید توبه کرده باشه

.............................................................

به خدا دلم برای روز های قدیم تنگ شده

روزی که صدای اذان صبح نه کسی رو اذیت میکرد مردم صبح نمازشون انگار نماز مغرب و عشا بود حسابی شلوغ

صبح ها بوی نون تازه مردم سحر خیز مغازه ها از 7.30 صبح به بعد باز

الان چی نسل جدید تا که تا ساعت 10 خوابه مگه اداری باشه صبح زود پا بشه تا نصف شب تو نت و موبایل و .... هست

گذشته مردم با ایمان به هم اعتماد داشتن حیا و نجابت بیشتر بود ولی الان چی برادر به برادر اعتماد نداره وای به حال غریبه

یک دختر زیر ابرو بر میداشت همه به چشم ناموس خودشون بهش نیگاه میکردن متعصب بودن نسبت بهش و خجالت میکشیدن نیگاهش کنند چه برسه حرف بزنند گ

ولی الان چی فرق دختر و خانم مشخص نیست

و.................

..............................................

کاش مثل قدیم ها به جای موبایل واتس اپ و........ دور هم جمع میشدیم خاطرات میگفتیم و میخندیدیم نه الان هر کی سرش تو گوشیش هست و حرفی نمیزنن
...........................................................................................................

و خدا وقتی ما رو میدید نعمتش بیشتر بر ما میفرستاد ولی الان دچار انواع امراض روحی شدیم و جسمی بماند

انواع بلایای طبیعی ........... به قول مدرنیته های امروز همه چی علمی میکنند ولی خب حقیقت هایی هست نمیشه انکارشون کرد

Farzandeh-Shahid;779761 نوشت:
ولی از این طرف سوال دیگه ای دارم

مگه مسجد خونه خدا نیست و خدا در قلب همه ادم ها هست و متعلق به همه هست

ما از کجا میدونیم شاید همون ادمی که ما معتاد خطابش میکنیم رفت مسجد و عابد و زاهد شد ما از کجا میدونیم

بیایم یک کم قضاوت درست و عادلانه داشته باشیم

امام علی بوده فکر کنم این حرفش سر لوحه کارم قرار دادم میگه کسی که شب گناهی انجام داده و دیدی صبح به چشم گناهکار بهش نیگاه نکن شاید توبه کرده باشه


رفتند اونجا مواد کشیدیند ومسجد هم به آتش کشیده شدباید چکار کرد؟
الان از مسجدهای ما کم دزدی نمی شود. بنده خود شاهد دزدی قرآن از مسجد بوده ام که گرفته اند. یا این کفشهایی که از مسجد ها دزدیده می شود. کار کیست؟ فرش مسجد به تاراج می رود.
نکته قبلی را دقت داشته باشید. که هزینه های مسجد واقعا به سختی تامین می شود. وهمین متدین ها تامین می کنند. واگر قرار باشد چیزی این وسط گم وگور شود. از کجا باید تامینش کرد.
طرف میره مراسم عروسی پانصد هزار تومان خرج می کنه، بعد میگه کم خرج کردم. ولی همین آدم وقتی نوبت به مسجد می رسه، تازه از مسجدی باشه، برای یک ماه رمضان سی هزار تومان به چه مصیبتی وکلنجا ربا خود می پردازد. که نکنه زیاد باشه.
من ماه مبارک امثال مسجدی می فتم که در بازاز شهر بود .کسانی هم که می آمدند نوعا وضع مالی خوبی داشتند. ولی برای یک ماه یک میلیون نمی توانستند جمع کنند در حالی که هزینه مسجد قریب به 1200000بود.
یکی از هیئت امناء دائم بنده خدا می گفت بیارید پول بدید. تازه به او اشکال می کردند چون تو همه اش اری میگی، برخی مسجد نمیان.

کریم;779798 نوشت:
رفتند اونجا مواد کشیدیند ومسجد هم به آتش کشیده شدباید چکار کرد؟
الان از مسجدهای ما کم دزدی نمی شود. بنده خود شاهد دزدی قرآن از مسجد بوده ام که گرفته اند. یا این کفشهایی که از مسجد ها دزدیده می شود. کار کیست؟ فرش مسجد به تاراج می رود.
نکته قبلی را دقت داشته باشید. که هزینه های مسجد واقعا به سختی تامین می شود. وهمین متدین ها تامین می کنند. واگر قرار باشد چیزی این وسط گم وگور شود. از کجا باید تامینش کرد.
طرف میره مراسم عروسی پانصد هزار تومان خرج می کنه، بعد میگه کم خرج کردم. ولی همین آدم وقتی نوبت به مسجد می رسه، تازه از مسجدی باشه، برای یک ماه رمضان سی هزار تومان به چه مصیبتی وکلنجا ربا خود می پردازد. که نکنه زیاد باشه.
من ماه مبارک امثال مسجدی می فتم که در بازاز شهر بود .کسانی هم که می آمدند نوعا وضع مالی خوبی داشتند. ولی برای یک ماه یک میلیون نمی توانستند جمع کنند در حالی که هزینه مسجد قریب به 1200000بود.
یکی از هیئت امناء دائم بنده خدا می گفت بیارید پول بدید. تازه به او اشکال می کردند چون تو همه اش اری میگی، برخی مسجد نمیان.

قبول دارم ممکنه همچین مشکلاتی وجود داشته باشه در بالا هم ذکر کردم به طور خلاصه

ولی معتاد مریض اول نه مجرم دوم وقتی سرپناهی براشون نباشه این کار میکنند

من شاید خیلی معتادها هستند اکثرا جوان هستند بعضی ها اگه ترک کنند خیلی زیبا رو هستند

اگه کمپی وجود داشت برای حمایت ازشون و امور فرهنگی و شرعی کامل نشونشون میدادن خیلی خوب میشد

من با تعداد زیادیشون صحبت کردم دوست داشتن ترک کنند و از این کار واقعا خسته شدند و از نیگاه بد مردم به خودشون ناراحت می شدند

یک معتاد از رو اجبار دزدی میکنه نه دل به خواهی

به امید پاکی تمامی معتادین عزیز
................................................................................

دوم درباره مسایل مالی مساجد : این نقطه ضعف یک دولت هست که برای مساجد هزینه ای وجود نداره و قوانینی نیست که بشه برای مساجد هزینه کرد
...............................................................................................................

سوم: باز هم میگم مسجد خونه خداست من یادمه قبلا وقتی به یک شهر مهمون میومد امن ترین جا و نقطه رو مساجد برای استراحت انتخاب میکردن

و لا اقل میتونستیم مساجد محلی برای افزایش معنویت بیشتر مردم بزاریم نه محلی برای برگزاری مراسم فاتحه و ......
.......................................................................................

چهارم : به امید روزی که همه جا پر از معنویت و عدالت بشه با ظهور اقا امام زمان

[=times new roman]عزت در بدست آوردن دنیا نیست ؛
[=times new roman] در از دست دادن و فدا کردن همه ی دنیاست ،
[=times new roman] برای او و برای رضای او ...
[=times new roman]آری حماسه ی او ثابت کرد:
[=times new roman] عزت در بدست آوردن دنیا نیست ...

[=times new roman]صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین

دوستان به نظر من الان مشکل اینجاست سر نمازها هم مساجد تعطیله آخه!
مثلا نماز صبح خیلی دیدم. یکبار هم نماز ظهر مهدیه بسته بود !
یک ماجرایی در مورد آیت الله شاه آبادی خوندم که ایشون نماز شب هم مسجد بودن اون موقع کجا الان کجاییم.
یک خاطره ای هم خودم بگم رفته بودم نماز مغرب و عشاء که بعد از نماز فورا داشتن درو می بستن. مسجد 10 دقیقه بعد از نماز درو میبنده. اجازه قرائت دعا و... به هیچ وجه نمیده.حالا به جز اینا دوستانم درست می فرمایند از لحاظ امنیتی باید تمام ابعاد رو در نظر گرفت.

کریم;779798 نوشت:
رفتند اونجا مواد کشیدیند ومسجد هم به آتش کشیده شدباید چکار کرد؟
الان از مسجدهای ما کم دزدی نمی شود. بنده خود شاهد دزدی قرآن از مسجد بوده ام که گرفته اند. یا این کفشهایی که از مسجد ها دزدیده می شود. کار کیست؟ فرش مسجد به تاراج می رود.
نکته قبلی را دقت داشته باشید. که هزینه های مسجد واقعا به سختی تامین می شود. وهمین متدین ها تامین می کنند. واگر قرار باشد چیزی این وسط گم وگور شود. از کجا باید تامینش کرد.
طرف میره مراسم عروسی پانصد هزار تومان خرج می کنه، بعد میگه کم خرج کردم. ولی همین آدم وقتی نوبت به مسجد می رسه، تازه از مسجدی باشه، برای یک ماه رمضان سی هزار تومان به چه مصیبتی وکلنجا ربا خود می پردازد. که نکنه زیاد باشه.
من ماه مبارک امثال مسجدی می فتم که در بازاز شهر بود .کسانی هم که می آمدند نوعا وضع مالی خوبی داشتند. ولی برای یک ماه یک میلیون نمی توانستند جمع کنند در حالی که هزینه مسجد قریب به 1200000بود.
یکی از هیئت امناء دائم بنده خدا می گفت بیارید پول بدید. تازه به او اشکال می کردند چون تو همه اش اری میگی، برخی مسجد نمیان.

اولویت در هر کاری فرهنگ سازیه! اگه قرار باشه چنین کاری صورت بگیره، با توجه به سطح فرهنگی جامعه، چیزی که فرمودید 100درصد حقیقت داره!! از همین الانم نیازه که فرهنگ سازی شروع بشه! اینجوری ممکنه تا 20سال دیگه چنین کاری 1 از 1000 باشه!! اول نگهبان، بعد از مدتی افزایش ساعت باز بودن، باز بودن زمانی که نگهبان بیداره، 24ساعته باز بودن و در آخر بدون نگهبان!! البته این مواردی که گفتم خیلی خلاصه بود!!
مشکل اصلی الان اینه که کمیت جای کیفیتو گرفته!! تو یه روستا که کلا جمعیت نمازخوناش 100تا هم نمیشه، یهو میبینیم تا 5تا مسجد هست!! خب این بدرد کی میخوره!؟ اصن چطور میشه مدیریتش کرد!!؟ همه الان به فکر ساخت مسجدن!! در حالی که با یه نیم نگاه میشه حداقل 10تا مسجد دید که خیلیاشونم فرسوده ن!!

Farzandeh-Shahid;779808 نوشت:
دوم درباره مسایل مالی مساجد : این نقطه ضعف یک دولت هست که برای مساجد هزینه ای وجود نداره و قوانینی نیست که بشه برای مساجد هزینه کرد
.................................................. .................................................. ...........

سوم: باز هم میگم مسجد خونه خداست من یادمه قبلا وقتی به یک شهر مهمون میومد امن ترین جا و نقطه رو مساجد برای استراحت انتخاب میکردن

و لا اقل میتونستیم مساجد محلی برای افزایش معنویت بیشتر مردم بزاریم نه محلی برای برگزاری مراسم فاتحه و ......
.................................................. .....................................

چهارم : به امید روزی که همه جا پر از معنویت و عدالت بشه با ظهور اقا امام زمان


توصیه یه مسجد یک علتش بخاطر این است. که در آنجا مردم با مشکلات هم آشنا می شوند. واگر مساجد ما رونق داشت وبه آن اهمیت می دادیم شاید اصلا الان کارتن خواب نداشتیم. ولی زمانی که در مسچد نماز خوان از تعداد انگشتان دست کم شده است. اگر قرار باشد محل خواب هم باشد وهمه رفت وآمد کنند. شاید چند مدت بعد از آن مساجد هم خبری نباشد. وقتی مردم ببینند معتادها در مسجد اسکان داده شده اند. بالطبع هیچ کس جرات نمی کند فرزندش را به مسجد بفرستد. ومدتی بعد باید کارری مسجدر ا عوض کنیم.
این موارد را هم در نظر بگیریم.

Masood11;779849 نوشت:
اولویت در هر کاری فرهنگ سازیه! اگه قرار باشه چنین کاری صورت بگیره، با توجه به سطح فرهنگی جامعه، چیزی که فرمودید 100درصد حقیقت داره!! از همین الانم نیازه که فرهنگ سازی شروع بشه! اینجوری ممکنه تا 20سال دیگه چنین کاری 1 از 1000 باشه!! اول نگهبان، بعد از مدتی افزایش ساعت باز بودن، باز بودن زمانی که نگهبان بیداره، 24ساعته باز بودن و در آخر بدون نگهبان!! البته این مواردی که گفتم خیلی خلاصه بود!!
مشکل اصلی الان اینه که کمیت جای کیفیتو گرفته!! تو یه روستا که کلا جمعیت نمازخوناش 100تا هم نمیشه، یهو میبینیم تا 5تا مسجد هست!! خب این بدرد کی میخوره!؟ اصن چطور میشه مدیریتش کرد!!؟ همه الان به فکر ساخت مسجدن!! در حالی که با یه نیم نگاه میشه حداقل 10تا مسجد دید که خیلیاشونم فرسوده ن!!

مساله اینجاست که وقتی اهلی روستا اختلاف می کنند هر کدام مسجد جدا می سازد. وهر دوتا غیر محرم بسته هستند. وضع شهر هم بهتر از این نیست.
برادران مساله ساده است. وقتی پول برای تامین چای مسجد نیست. با چه پولی نگهبان آنجا بماند؟ برادران باور کنید مردم برای مسجد پول آنچنانی خرج نمی کنند. وتازه هیات امناها هم همیشه زیر سوال هستند که پول مسجد می خورند. فقط کافی بیچاره ماشین عوض کن، بیچاره شد.

سلام

سوال جالبی هستش یاد دو موضوع افتادم:

1ـ کولرمسجد دزدیده بودن دربدر دنبال دزد می گشتن یه نامه پیداکردن: ازخونه ی خدا دزدی کردم هواگرم بودزن و بچه ام از گرما تلف می شدن دنبالم نگردین امضا: دزد!!:khaneh:

2ـ از بس داخل مسجد تشریفاتی درست شده چندنمونه ساعت بزرگ باکلاس و صندلی های مخصوص ناتوانان و فرش و موکت و قالیچه ترکیه ای اگه درش نبندن که دیگه ...:Narahat az:

3ـ ازنشانه های نزدیک شدن قیامت تزیین مساجد هست نعوذ بالله:Sokhan:

4ـ مطلب خوبی هست ممنون:Gol:

کریم;779973 نوشت:
مساله اینجاست که وقتی اهلی روستا اختلاف می کنند هر کدام مسجد جدا می سازد. وهر دوتا غیر محرم بسته هستند. وضع شهر هم بهتر از این نیست.
برادران مساله ساده است. وقتی پول برای تامین چای مسجد نیست. با چه پولی نگهبان آنجا بماند؟ برادران باور کنید مردم برای مسجد پول آنچنانی خرج نمی کنند. وتازه هیات امناها هم همیشه زیر سوال هستند که پول مسجد می خورند. فقط کافی بیچاره ماشین عوض کن، بیچاره شد.

خب قدم اول باید این باشه که ساخت مسجد، جاهایی که نیاز نیست ممنوع بشه!! و قدم دوم اینکه اگه جایی مسجد اضافیی هست، به سازمانهایی که به مکان احتیاج دارن داده بشه! اینجور فضای نیازمند کنترل کمتر میشه و در عین حال هزینه هم کمتر میشه! اگرم کسی بخواد مسجد بسازه، با مانع روبرو میشه و مجبوره خرج همون مساجدی که هست کنه! با این کارا شاید 70 80درصد مشکل حل بشه!(اون درصد باقیمونده داستان نذر و ایناست!! که فقط رو دو سه جا متمرکزه!!)

کریم;779973 نوشت:
توصیه یه مسجد یک علتش بخاطر این است. که در آنجا مردم با مشکلات هم آشنا می شوند. واگر مساجد ما رونق داشت وبه آن اهمیت می دادیم شاید اصلا الان کارتن خواب نداشتیم. ولی زمانی که در مسچد نماز خوان از تعداد انگشتان دست کم شده است. اگر قرار باشد محل خواب هم باشد وهمه رفت وآمد کنند. شاید چند مدت بعد از آن مساجد هم خبری نباشد. وقتی مردم ببینند معتادها در مسجد اسکان داده شده اند. بالطبع هیچ کس جرات نمی کند فرزندش را به مسجد بفرستد. ومدتی بعد باید کارری مسجدر ا عوض کنیم.
این موارد را هم در نظر بگیریم.

مساله اینجاست که وقتی اهلی روستا اختلاف می کنند هر کدام مسجد جدا می سازد. وهر دوتا غیر محرم بسته هستند. وضع شهر هم بهتر از این نیست.
برادران مساله ساده است. وقتی پول برای تامین چای مسجد نیست. با چه پولی نگهبان آنجا بماند؟ برادران باور کنید مردم برای مسجد پول آنچنانی خرج نمی کنند. وتازه هیات امناها هم همیشه زیر سوال هستند که پول مسجد می خورند. فقط کافی بیچاره ماشین عوض کن، بیچاره شد.

اقا کریم نمیخوام بگم مسایل وجود نداره

درباره مطلب اولتون ببخشید قصد توهین به روحانیت ندارم و نخواهم داشت

فیلم مارمولک دیدین ؟؟؟؟ خودتون یا نه ؟؟؟ قبل از این که اقا رضا( پرویز پرستویی) بیاد به جز تعداد اندک هیچ کس مسجد نمیرفت

چون ان ها مثل بابای همون اقا پسر جوان افراطی بودند و مردم از مسجد فراری میدادن

ولی اخرش که رضا مارمولک رفت مسجد پر بود از مردم

من میخوام این بگم از حرف خود حاج اقا قرایتی که گفتن من خودم فیلم مارمولک دیدم گفتم عالی بود بعضی از دوستان حاجی به من پریدن چرا میگید و این فیلم توهین و ..........

از مطلب دور نشیم این مسیله باید ریشه ای حل بشه

نمیخوام کسی رو مثال بزنم (خدای نکرده غیبت باشه)

به نظر شما چرا مردم دارن از مسجد و ایمان روز به روز دورتر میشن به نظر شما همین افراط یا تفریط من و امثال شما نیست و بچه مذهبی ها

چرا خارجی ها دارن به دین اسلام ایمان میارند و ما داریم پسرفت میکنیم

......................................................................

رابطه دوم : یک ز مانی من یادم دوستانی که عضو پایگاه مسجد بودند شب ها شیفت داشتند مثل یک نظامی اماده باش بودن هم برای برخورد با دزد و متخلفین اما الان نه دیگه

چرا باید در یک روستا به قول شما دو تا مسجد باشه ؟؟؟؟/ مگه مسجد خونه خدا نیست محل اتحاد هست نه تفرقه

پس به نظرت مقصر ما ادم ها نیستیم و افراد با ایمات که میتونند کمک کنند که مثلا در یک روستا یک مسجد زده بشه و دو تا نشه

و بشه مایه همدلی مردم نه محل عزا فقط

....................

Farzandeh-Shahid;780067 نوشت:
چرا باید در یک روستا به قول شما دو تا مسجد باشه ؟؟؟؟/ مگه مسجد خونه خدا نیست محل اتحاد هست نه تفرقه

پس به نظرت مقصر ما ادم ها نیستیم و افراد با ایمات که میتونند کمک کنند که مثلا در یک روستا یک مسجد زده بشه و دو تا نشه

و بشه مایه همدلی مردم نه محل عزا فقط


بنظر من باید جوانهای خوش فکر وپیشکسوتان باسواد وکار بلد ما برای رونق دادن وفرهنگ سازی مساجد تلاش کنند. وهر کجا اینطور عمل می کنند نتایج خوب یدارد. که بنده خود مواردی این قبیل را می شناسم. وارتباط دارم. وآنها هم اگر موفق هستند. چون عقب نشینی نکرده اند.

کریم;780090 نوشت:
بنظر من باید جوانهای خوش فکر وپیشکسوتان باسواد وکار بلد ما برای رونق دادن وفرهنگ سازی مساجد تلاش کنند.

سلام

مساله ای که یادم رفت بگویم مسجد محله ی ماست خداییش بهترین مسجدی است که تا به حال دیده ام همیشه شلوغ و لبریز از نمازگزار خیلی از مراسم های ختم هم این جاست قاری های خوبی هم دارد (خدا خیرشون بده)

حتی یک بار سرزده رفتم نمازبخوانم یک تکه چندگرمی طلای سینه ریز زنانه افتاده بودپیداکردم به خادم مسجد دادم که صاحبش پیداشود.

فقط حیف که نام مسجد نام بانی آن است!!!(حالا فهمیدید چرا همیشه دربش بازاست؟!):khaneh:

کریم;779138 نوشت:

علل بسته بودن درب مساجد

سلام وعرض ادب محضر جناب انوشیروان، وتقدیر از اینکه کسی پیدا شد که بعد سالها سخن دل مار ا هم بیان داشت.
واقعا چرا درب مساجد مغفول مانده است؟ چرا خیلی از مساجد کلا تعطیل هستند؟ چرا مساجد از رونق افتاده است؟ ودهها چرای دیگر؟؟؟؟؟
بنده در جواب حضرتعالی تا قدری که خود اطلاعات دارم مطالبی را محضر شما عرض می کنم.
مساجد در عصر نبی مکرم اسلام (ص) وائمه(ع) کاربردهای زیادی داشته است. وتا آنجا که بنده مطالعه کرده ودر تاریخ خوانده ام سیره نبی مکرم اسلام طوری بوده است که مساجد در محوریت وهمیشه مورد توجه باشد.
برخی از کارکردهای مسجد در عصر رسول خدا(ص) وصدر اسلام:
1- برگزاری نماز جماعت.
2- برگزاری بحثهای علمی وآموزش های دینی،
یطوری که امام صادق علیه السلام 4000شاگرد خود را در مسجد نبوی تربیت کرده اند. ویا رسول خدا وارد مسجد شدند ودیدند که اصحاب دو دسته شده اند. عده ای مشغول عبادت، وعده ای مشغول مباحثه علمی که حضرت وارد حلقه بحث علمی شدند. واین نشان می دهد که بحث علمی در مسجد اهمیتش بیشتر از عبادت است.
3- یسیج مردمی برای جهاد:
بسیج مردمی از مسجد شروع می شد. نه از میدان شهر.
4- قضاوت:
قضاوت در مورد دعواهای ورفع نزاع در کنار مسجد بود. ومردم برای رفع نزاع های خود نیز به مسجد مراجعه می کردند. وهمه این امور مسجد مورد توجه قرار می داد. اما حالا کدام یک از اینها بغیر از نماز وجود دارد؟
همه اینها برای این بود که کارهای مردم رنگ وصبغه الهی داشته باشد که قرآن به آن دعوت می کند.
صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ (بقره/138)

اين است نگارگرى الهى؛ و كيست خوش‏نگارتر از خدا؟ و ما او را پرستندگانيم.
در سایه ساخت مجموعه های فرهنگی وفرهنگسراهای قرآنی وغیره بصورت مستقل مساجد دیگر حتی از کلاسهای قرآن هم خالی شده است. حضرات بجیا اینکه مساجدر ا به مجهز کنند واز حالت سنتی در آمده وامکان آموزش های مختلف در آن وجود داشته باشد. مجموعه های مستقل ساخته اند که روز به روز مساجد خالی شده است. وباید این آیه شریفه را گوشزد آنها کرد که خداوند متعال می فرماید:
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ‏ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ في‏ خَرابِها أُولئِكَ ما كانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ (بقره/114)
و كيست بيدادگرتر از آن كس كه نگذارد در مساجد خدا، نام وى برده شود، و در ويرانى آنها بكوشد؟ آنان حق ندارند جز ترسان و لرزان در آن [مسجد]ها درآيند. در اين دنيا ايشان را خوارى، و در آخرت عذابى بزرگ است.
وشما به ابن مساله برنامه های تلویزیونی وغیره که وقت همه جوانان را پر کرده است اضافه کنید که دیگر مجالی به سرکشیدن مسجد نمانده است.
اما اینکه چرا بسته است، توجه به چند نکته لازم است.
1- متاسفانه مساجد ما بودجه مشخص ندارند والان هم بصورت مردمی اداره می شوند. وبنده اطلاع دارم که خیلی از این مساجد از عهده پرداخت هزینه های عادی ومراسماتی که برگزار می شود بر نمی آیند. چون کمک های مردمی چندان چشمگیر نیست. در حالی که در خیلی از کشورها حتی اگر اشتباه نکنم اروپایی مساجد بودجه دارند.
2- مشکل دیگر مدیریت مساجد هنوز هم سنتی است. در حالی که زمان فرق کرده ونیازهای جوانان فرق کرده است. وهیات امناء خیلی از مساجد بروز نیستند. ونیازهای فعلی را آگاه ندارند وخیلی از آنها خود مانع فعالیت مسجد می باشند. که البته ما منکر فعالان هم نیستیم.
3- از طرف دیگر هر مسجدی موذنی دارد که برای باز بودن مسجد باید همیشه حضور داشته باشد. در حالی که مسجد پول چندانی ندارد تا او را تامین کند که بتواند همیشه چراغ مسجد را روشن نگه دارد.
ونکته جالب اینجاست که از کسانی که حقوقش را می توان از بیت المال پرداخت کرد موذن است که در کشور هم اصلا به این مساله عمل نمی شود. وتازه بعد سالها برای آنها اوقاف وامور خیریه بیمه قرار داده است. که بخشی از حق بیمه را هم باید خودشان واریز کنند.
شما اگر اینها را کنار هم قرار داده وخوب دقت کنید متوجه می شوید چرا مساجد بسته است.
4- وقتی در بین مسئولان وارگانهای فرهنگی مربوط به مساجد مثل اوقاف، ارشاد، سازمازن تبلیغات عزم جدی آنچنانی وبرنامه مشخص برای سامان دادن مساجد وجود ندارد شما چه انتظاری دارید؟
البته آنها هم شاید برای خود ادله ای داشته باشند مثل کمی بودجه وغیره، ولی یک چیز مسجل است که همت لازم واراده برای سامان دادن مساجد وجود ندارد. واینها همه از روی اطلاع وتبلیغ بیش از 12ساله در مساجد مختلف عرض می کنم.

راه چاره چیست؟
علاج دقت در این فرموده خداوند متعال است:

إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ (توبه/18) مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‏كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏اند، پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند.
اهل ایمان وخیرین باید بیشتر به مساجد اهمیت دهند. مساجد هم همانند مدارس برای بقاء ورونق نیاز مالی دارند ونباید از دولت ومسئولان فرهنگی امید چندانی داشت. بلکه خود مومنان باید پای کار بیاند. واگر برای مسجد اقامه نماز لازم است. اهل زکات هم باید باشند. تا هزینه های این مساجد تامین شود.
باید جوانان فعال وخوش فکر در مدیریت مساجد به کار گرفته شوند که نمی شوند. واینها همت اوقاف وسازمان تبلغات و.. را می طلبد واز همه مهمتر مومنانی که آیه شریفه به صفات آنها اشاره کرده است.




سلام
چرا اینجوریه واقعا
و اینجا بعنوان یه مرکز ملی وظیفش چیه؟
امروز اخبار نشون داد حافظان قران حق دارن با بودجه بیت المال درس بخونن و کشانی بودن حافظ قران میلیونی بابت هزینه تحصیلات تکمیلی رو فقط بخاظر حافظ قران بودنشون دارن مصرف میکنن اونوقت این وضع مساجد ماست!!!!
خب کسی واقعا قران رو واسه این چیزا حفظ میکنه به چ درد میخوره؟
یا اصلا اون چجور حافظ قرانیه که یه درصد به دستوراتش عمل نمیکنه و با وجدان راحت بیت المال رو حق خودش برای هزینه های دانشگاه ازاد و تحصیلات تکمیلی خودش میدونه

حالا بگذریم ک همه اینا بودجش از اوقافه ک اونم شکر خدا درامدش خوبه ولی خوب مصرف ننیکنن
ما ک خونمون جای خوب شهره و کلی هزینه ملک رو دادیم ، علاوه بر اون سالیانه کلی اجاره اوقاق میدیم اینهمه. پول کجا میره؟

الان مساجد جای اینکه جای جوونا و رفت و اومدشون باشه و فعالیتشون
شده جای پیر مردا پیر زنای بازنشسته و رهگذرایی که مشجد رو فقط بخاطر دستشوییش میخوان

من جوون متختصص بارها شده گفتم بجای بیکاری برم مسجد کلاس کنکور و کامپیوتر و مهارت های فنی بذارم توی مشجد برای جوونای دیگه ک هم از بیکاری در بیام هم استقلال مالی بیشتری پیدا کنم و هم مسجد رونق بدم ولی کی جرات داره همچین چیزی رو مطرح کنه

saan67;780113 نوشت:
الان مساجد جای اینکه جای جوونا و رفت و اومدشون باشه و فعالیتشون
شده جای پیر مردا پیر زنای بازنشسته و رهگذرایی که مشجد رو فقط بخاطر دستشوییش میخوان

من جوون متختصص بارها شده گفتم بجای بیکاری برم مسجد کلاس کنکور و کامپیوتر و مهارت های فنی بذارم توی مشجد برای جوونای دیگه ک هم از بیکاری در بیام هم استقلال مالی بیشتری پیدا کنم و هم مسجد رونق بدم ولی کی جرات داره همچین چیزی رو مطرح کنه


متاسفانه.
درد تقریبا برای همه مشخص است. دوستان بفرمایید با همین شرایط فعلی راه درمان چیست؟ باید چکار کرد؟ ما در حد خودمان چکارهایی می توانیم انجام دهیم. بنده خود دیده ام کسانی هم که آستین بالا زده وتلاش کرده اند نتایج خوبی گرفته اند. به هر حال خود به کار خالص برکت می دهد وهمیشه راهها بسته نمی ماند.
منتظر راهکارها هستیم.

کریم;780123 نوشت:
متاسفانه.
درد تقریبا برای همه مشخص است. دوستان بفرمایید با همین شرایط فعلی راه درمان چیست؟ باید چکار کرد؟ ما در حد خودمان چکارهایی می توانیم انجام دهیم. بنده خود دیده ام کسانی هم که آستین بالا زده وتلاش کرده اند نتایج خوبی گرفته اند. به هر حال خود به کار خالص برکت می دهد وهمیشه راهها بسته نمی ماند.
منتظر راهکارها هستیم.

راهکار مشخصه
اول از همه نباید درب مساجد بسته بمونه تا بشه کاری کرد

یه بار من مرکز شهر بودم نیم ساعت یه ساعتی از وقت نماز ظهر گذشته بود خواستم برم مسجد دیدم درش بسته از لای در به خادم گفتم، گفت "حاجی" گفته درو ببند
این حاجی بنظر شما کیه که تز برپاداشتن نمتز توی خونه خدا نهی کرده و جلوگیری کرده و مردمم مجبورن برن پشتش نماز بخونن؟ حداقل یه خورده هم نرمش بخرج نمیدن که کثلا اگه فلان ساعت کسی اومد در مسجد رو زدخواست نمتز بخونه در رو به روش باز کنید...

این خانه از پای بست ویران است....
متاسفم که توی حکومت اسلامی و تنها حکومت شیعی، حتی جزیی ترین احکام اسلامی برپا داشته نمیشه و وای بر کسانی که مسئولن توی این مملکت و با خیال راحت شبا میخوابن
کسئولین مساجد کجا هستن؟کیا هستن؟
اداره اوقاف فقط کارش پول گرفتن از امثال منه؟مسئولیتی دیگه نداره؟

نمایندگان مجلس ک این روزا دنباا رای هستن چیکار میکنن؟
چ انتظاری از منی که قدرتی تو این مملکت ندارم هست وقتی کسی که به وظیفش عمل نمیکنه و قدرتش رو داره؟ چیکار از دست من بر میاد؟

سلام

من نمیدونم چرا همش مسجد را به موضوعات مالی ربط می دهند من نمیگم !مسجد هم باید تا حدودی تزیین شود حمام و دیگر امکانات داشته باشد اما اینا ملاک بحث نیست.

برکت ،عبادت ، قرآن، نماز، ذکر اینا چرا تو بحث های ما نیست.

یک مسیحی از یکی از مسلمانان هندوستان پرسید وضعیت نماز جماعت تان چطور است مسلمان گفت الحمد لله اکثر مردم نماز جماعت شرکت می کنند.

مسیحی گفت : نه از جماعت صبح می پرسم نماز جماعت صبخ تان چطور است آیا جماعت صبح همچون نماز جمعه پر رنگ است؟

در جواب گفت : نه نماز صبح ما مسلما ن ها سست است.

مسیحی گفت: ما از بزرگانمان شنیده ایم که هر گاه جماعت صبح مسلمین مانند نماز جمعه شان بود دیگر کار ما مسیحیان تمام است.

البته موضوع بنده سر مسیحی و مسلمان نیست بلکه می گویم. اگر آخرت و ایمان برای ما ارزش داشت .

اونوقت همانطور وقتی که می بینیم یک فردی که کیسه ای شکر پشت موتورش انداخته و آن کیسه سوراخ شده و شکرها دارد می ریزد چطور فریاد می زنیم جناب کیسه شکرتان سوراخ است و شکرها دارند می ریزند.

اگر نسبت به آخرت (جنت و دوزخ) اگر نسبت غیب همین قدر که نسبت به مادیات باور و اعتماد داریم . آنوقت همین برخورد را با فرد بی نماز می داشیتم همین برخورد را نسبت به خالی بودن و ناآبادی مسجد

می داشتیم آبادی مسجد رو تزیینات نیست یک چیزی می گویم بنده قصدی ندارم بعضی برادران تشیع ما به تزیینات و رنگ و روغن مسجد بیشتر اهمیت می دهند تا نسبت به بی نمازی برادر همسایه بی

ایمانی دوست خود غرق در گناه بودن نزدیکان خود حال آنکه ملاک اصلی همین است.

در برخی شرایط زمانی برخی از چیزهای دین باید بیشتر نسبت به بقیه ی چیزها اهمیت داده شود زیرا شرایط همین را می پذیرد.

به عنوان مثال در روایات داریم که در یک جنگ مسلمین با کفار که زمان روزه بودن مسلمانان بود اما جنگ به شدتی سخت بود که مسلمین طاقت کافی نداشتند اما چون مسئله قالب بودن اسلام وایمان بر باطل

بود پیامبر به یارانش گفت روزه تان را بخورید و جنگ را ادامه دهید.

اکنون زمانی است که روح اسلام و ایمان در بین مسلمانان کم رنگ شده و بی نمازی عام شده و همه از خدا دور شده و چسبیده و مال و مادیات گشته اند در این شرایط نیز باید چنین قیاسی را از عملکرد پیامبر بگیریم.

و افراد دین دار و متدین نیز باید دنبالی همین راه باشند که چه کنیم روح اسلام در جوانان بیدار شود و جوانان ما تابع سنت نبی باشند چه کنیم که مساجد ما آباد شوند چه کنیم ....؟؟

همین چه کنیم گفتن و فکر کردن اثر دارد و اگر فردی نسبت به این دردمند باشد که چه کنیم تا ایمان و اسلام در بین مسلمین و حتی کل جهان آشکار و غالب شود الله تعالی اثر درد و فکر او را به کل جهان می برد

چرا که فکر انسان زودتر از هر چیز اثر می گذارد بزرگان دین می گویند یک مشوره و هم فکری مسلمانان برای دین و اسلام هفتاد مشوره اهل کفر را باطل می کند.

پیامبر به هیچ جایی بیرون از سرزمین عرب سفر نکرد اما اثر درد و فکر او که نسبت به کل دنیا بود باعث شد تا صهیب از روم و سلمان از فارس و بلال از حبشه خودبخود به طرف پیامبر گرویده شوند حال آنکه

پیامبر نه قاصدی فرستاد نه از اسباب مادی دعوت استفاده کرد. اما این اثر درد و غم یک مسلمان است. و این ضابطه برای تمام این امت است هر فرد این امت نایب رسول ص است.

قل هذه سبیلی ادعوا الی الله (آیه ی قرآن)

کنتم خیر امت اخرجت للناس (آیه ی قرآن) آل عمران

اگر این موضوع را دغدغه فکری خود قرار دهیم آنوقت است که باد اسلام نه تنها در ایران بلکه کل جهان می پیچد و اثرات اسلام باعث خیر و برکت کشورمان و باعث حجاب و بیداری و عزت نفس هر فرد مسلمان می شود. و سبب می شود خودبخود غیر مسلم به طرف اسلام بیایند.

خیلی ها فکر می کنند گرانی از تحریم و سیاست دولت است اما اینطور نیست باید بدانیم که گرانی و ارزانی بستگی به اعمال مسلمین دارد هرگاه فحشا بیداد کند هر گاه گناه غالب شود گرانی و بی برکتی می آید.

و هر گاه ایمان و سنت سول پا برجا شود آنگاه برکت و ارزانی می آید.

همانطور که از کلام دوستان هم استفاده می شود نوعا ما اشکال گردن دیگران می اندازیم. بودن اینکه از مشکلات آنها هم خبر داشته باشیم. مثلا از باب نمونه عرض کنم. بنده ماعه رمضان مسجدی می رفتم که ساعات باز بودن مسجد زیاد بود. خادم هم داشت. ولی جالب بود، دستگیره های شیر دستشویی ها را باز می کردند. به دستگیره شیر هم رحم نمی کنند. بنده خداها برای نگه داشتن این مساحد که حداقل دووعده نماز در آن برگزار شود چکار کنند؟
خیلی ها فقط از دستشویی مسجد استفاده می کنند. واگر صابون ویا مایع ظرفشویی نباید هیات امناء را به باد فحش می گیرند. که بهداشت نمی فهمند. ولی هیچوقت از خود سوال نمی کنند باید پولی باشه تا اینها خریداری شود.
عزیزان من اشکال گردن یکی نفر نیست. متاسفانه جامعه ما رنگ دینی ضعیف شده است. این درد عام البلوی است. اهمیت به امور دینی در رتبه چهارم وپنجم هم نیست.
پس همه وظیف دارند در حد خود تلاش کنند که این نمادها وارزشها پابرجا بماند.

کریم;780246 نوشت:
پس همه وظیف دارند در حد خود تلاش کنند که این نمادها وارزشها پابرجا بماند.

سلام یکی از خویشاوندان ما بندر بودن می گفت امروز جمعیت نمازگزار به نصف رسیده بود!!گفتم چرا؟!پرسید: اومدن افغانی رو ها رو راهی کردن شهر و دیار خودشون صف مسجد هم شده نصف!

می بینید بومی های خودمون که اهل نماز نباشن پسرا هم دنبال شلوارهای نیمه پاره(می گن مده!) و دخترا هم دنبال اس ام اس بازی دیگه تو خودحدیث مفصل بخوان از این مجمل

بازبودن مساجد نصف راه است باید برنامه ریزی بشه با مسابقه حتی با وای فای مجانی!!:khandeh!::Gol:

کریم;779973 نوشت:
توصیه یه مسجد یک علتش بخاطر این است. که در آنجا مردم با مشکلات هم آشنا می شوند. واگر مساجد ما رونق داشت وبه آن اهمیت می دادیم شاید اصلا الان کارتن خواب نداشتیم. ولی زمانی که در مسچد نماز خوان از تعداد انگشتان دست کم شده است. اگر قرار باشد محل خواب هم باشد وهمه رفت وآمد کنند. شاید چند مدت بعد از آن مساجد هم خبری نباشد. وقتی مردم ببینند معتادها در مسجد اسکان داده شده اند. بالطبع هیچ کس جرات نمی کند فرزندش را به مسجد بفرستد. ومدتی بعد باید کارری مسجدر ا عوض کنیم.

این که می فرمایید تعداد نمازخوان چرا اینقدر کم شده است

به خاطر کم کاری شما روحانیون هست

بنده افراد متعددی رو دیدم که نمازخوان وارد دانشگاه شدند و کافر از اون خارج شدند! (حتی خدا رو هم قبول نداشتند)

تو اون جدولی که بنده گذاشتم ذکر شده که

۱۲- نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ۱۰۲ میلیارد تومان

حالا برید ببینید نهاد با بودجه سالانه صدو دو میلیارد تومانی داره چیکار می کنه؟

خود من بارها تذکراتی رو دادم

کو گوش شنوا؟

توی خوابگاه هایی که 700-800 نفر جوان دانشجو بودند و اتفاقا خیلی از اوقات هم ساعات بیکاری زیادی دارند، هیچ خبری نیست!

هیچ روحانی پاش به این مکان ها باز نمیشه!

اگر هم بیاد، موقع نماز مغرب میاد و سریع هم غیب میشه!

شبهات هم که تا دلتون بخواد وجود داره. اما کسی نیست جواب بده!

خود من مطرح کردم و راهکارهایی دادم که از نظر خودشون هم غیر منطقی نبود. اما با وجود این که میدونیم بودجه خوبی دارند هیچ کاری نمی کنند

کل کار فرهنگی رو در زدن 4 تا بنر می دونند و چاپ نشریه ای که من تا حالا ندیدم کسی اون رو بخونه و معمولا به عنوان زیرقابلمه ای ازش استفاده میشد!

یا شربت دادن به هنگام اعیاد!

حالا این در دانشگاه بود. در سطح شهر و روستا هم اوضاع مثل این هست

به پست های من هم نگاه کنید سعی کردم بعضی از شبهات رو در اینجا بپرسم و براش جواب محکمه پسندی بگیرم تا بتونم جواب بچه های ملت رو بدم در حد توان خودم

به پست های داروینسم (که باعث الحاد بسیاری از بچه های تجربی و زیست شناسی ما شده) یا کوروش و ذوالقرنین (که ضد اسلام ها بهش خیلی توجه دارند) و ... شده نگاهی بیندازید، فکر کنم مشخص هست

جواب های دوستان کارشناس رو هم ببینید. مثلا در همین بحث داروینسم جناب آیت الله سبحانی یه بحثی رو 40-50 سال پیش مطرح کردند

الان حتی کارشناسان این سایت از اون نظریات استفاده می کنند. در حالی که حجم علم هر 4 سال دوبرابر میشه و این پاسخ ها اصلا جوابگو نیست!

همین یه قضیه به ظاهر ساده باعث الحاد بسیاری و یا حداقل تضعیف اعتقاد افراد میشه (من چون در محیط دانشگاهی بیشتر با دوستان برخورد داشتم این رو مطرح کردم)

اما کی هست که جواب بده؟ یه نرم افزار دست دوستان کارشناس این سایت هست که فقط پاسخ ها رو از روش کپی می کنند. بدون هیچ بازنگری و بروزرسانی!

-----------------

کریم;779973 نوشت:
توصیه یه مسجد یک علتش بخاطر این است. که در آنجا مردم با مشکلات هم آشنا می شوند. واگر مساجد ما رونق داشت وبه آن اهمیت می دادیم شاید اصلا الان کارتن خواب نداشتیم. ولی زمانی که در مسچد نماز خوان از تعداد انگشتان دست کم شده است. اگر قرار باشد محل خواب هم باشد وهمه رفت وآمد کنند. شاید چند مدت بعد از آن مساجد هم خبری نباشد. وقتی مردم ببینند معتادها در مسجد اسکان داده شده اند. بالطبع هیچ کس جرات نمی کند فرزندش را به مسجد بفرستد. ومدتی بعد باید کارری مسجدر ا عوض کنیم.

مسجد خانه خداست، نه ملک شخصی هیات امنا یا هر کس دیگری

در صدر اسلام هم اصحاب صفه در کنار مسجد سکونت داشتند

یک جا در تاریخ به من نشان دهید که رسول گرامی یا امامان بزرگوار کسی را از ورود به مسجد منع کرده باشند

به این دلیل که فقیر است یا جای خواب ندارد یا درمانده است و ...

هر کسی که کارتن خواب است معتاد نیست

هر کسی هم که در راه مانده است معتاد و انگل اجتماع نیست

ممکن است دزد به او زده باشد. ممکن است پولش به هر دلیلی تمام شده باشد و ...

رفته اید در هر مسجد چند میلیون تومان فرش و اثاثیه گذاشته اید و الان هم نگران دزدیدنش هستید و به خاطر آن در مسجد را می بندید

وگرنه مگر کسی از مساجد صدر اسلام چیزی میدزدید؟

الان کار به جایی رسیده است که حتی مساجدی که خادم و متولی خاصی هم دارند در غیر وقت اذان ظهر و مغرب بسته هستند

این هم که می گویید مسجد کاروانسرا می شود را هم قبول ندارم

من به مناطق شمالی کشور خیلی مسافرت کرده ام

مثلا همین تابستان گذشته در روستای جواهرده که بسیار هم توریست دارد

بسیاری از مسافران در مسجد یا حیاط آن می خوابیدند و در مسجد همیشه هم باز بود

نماز مسجد هم همیشه به راه بود و اتفاقا امام جماعتشان که پیرمردی نورانی هم بود، در حیاط مسجد می نشست و به سوالات مردم جواب میداد

اگر اشتباه نکنم به همراه دوستان به حدود 10 مسجد کوچک و بزرگ آن ناحیه سرزدیم. در همگی هم باز بود و کسی در مسجد را نبسته بود. با آن که جای بعضی از آنها محل عبور مردم هم نبود.

اما در همین تهران. شما به بزرگترین مساجد هم بخواهید بروید، در غیر ساعات اذان بسته هستند

Anoushiravan;780269 نوشت:
این که می فرمایید تعداد نمازخوان چرا اینقدر کم شده است

به خاطر کم کاری شما روحانیون هست

بنده افراد متعددی رو دیدم که نمازخوان وارد دانشگاه شدند و کافر از اون خارج شدند! (حتی خدا رو هم قبول نداشتند)

تو اون جدولی که بنده گذاشتم ذکر شده که

۱۲- نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ۱۰۲ میلیارد تومان

حالا برید ببینید نهاد با بودجه سالانه صدو دو میلیارد تومانی داره چیکار می کنه؟

خود من بارها تذکراتی رو دادم

کو گوش شنوا؟

توی خوابگاه هایی که 700-800 نفر جوان دانشجو بودند و اتفاقا خیلی از اوقات هم ساعات بیکاری زیادی دارند، هیچ خبری نیست!


بنده فرمایشات شما را قبول دارم. ولی فکر کنم یک طرفه به قاضی نریم بهتر است. مشکل ما اینجاست که تبلیغ در کشور ما حتی حوزه جایگاه مشخصی ندارد. مساله ای مهم می باشد. وبنده اطلاع دارم که دوستان مبلغ وطلبه ما که عمرخود را برای کارهای تبلیغی قرار داده اند. چه مشکلاتی دارند.
ولی با اینهمه بنده قبول دارم که از طرف روحانیت هم کوتاه یکم نیست. ولی اینکه همه چیز را گردن روحانیت انداخته وبریم کنار، پاک کردن صورت مساله است.
شهید چمران روحانی نبود ولی مبلغ دین بود. وخیلی ها که از طریق ایشان در آمریکا، لبنان مسلمان وشیعه شدند. وچه خدمات دینی که انجام نداد.
ولی همانطو رکه اشاره کرده اید. مشکل اصلی ما سبک ودرسی است. که ملحد پرور است. ومبانی درسی موجود دردانشگاههای ما اسلام نیست. وبرگانی همچون آیت الله جوادی آملی وغیره دائما این مساله را گوشزد می کنند. ولی چرا تغییری ایجاد نمی شود بنده نمی دانم. چون نمی شود با فکر غیر دینی ظاهری دینی داشت. وچیزی که در مبانی وروشهای درسی ما ایجاد می شود. القاء مبانی سکولار، وامثال آن است.
ولی از طرف دیگر متاسفانه خانواده ها هم نسبت به مساله تدین فرزندان خود وپرورش آنها با فکر دینی بی تفاوت شده اند. ودغدغه دینی کم رنگ شده است. واگر ما فرزندان خود را قبل از ورود به دانشگاه با فکر دینی تربیت کرده باشیم که اوج آن در دوران نوجوانی وشکوفایی ذهنی حین بلوغ است. جلوی خیلی از این مشکلان گرفته می شود.

Anoushiravan;780276 نوشت:
این هم که می گویید مسجد کاروانسرا می شود را هم قبول ندارم

من به مناطق شمالی کشور خیلی مسافرت کرده ام


چرا دیوار مساجد از همه جا کوتاهتر است. بنده هم آرزویم این است که درب مساجد همیشه باز باشد ومخالف وضعیت موجود هستم. من خودم زیاد شده است که بخاطر طولانی شدن نماز بعد دقایقی زا اتمام نماز عمومی با نهیب موذن مواجه شده ام. که توهم خودت مسخره کردی، وقت گذشته است.
خلاصه وضعیت فعلی این است. وامیدی هم به برنامه ریزی نهادها یمربوزه نیست. لذا من وشمایی که دغدغه داریم وبرایمان مهم است باید در حدی که می توانیم همراه با دوستان خود تلاش کنیم.
الان در مساجدی که جوانها فعال هستند. وکار می کنند درب مساجد باز است، هیات امناء اعتماد دارند، هر موقع خواستند می توانند برنامه اجرا کنند. چون این جوانها با هم همکا ری می کنند. ولی اینکه من خودم از کنار بشینم. وهی بگم چرا اینطور یاست که مشکلی حل نمی شود.( منظورم شخص شما نیستید).

کریم;780385 نوشت:
با نهیب موذن مواجه شده ام. که توهم خودت مسخره کردی، وقت گذشته است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام علیکم

استاد عزیز وقتی موذن یک مسجد (چه رسد به مردم عادی) به شما که روحانی هستی اینگونه برخورد و توهین میکند واقعا چه میشود گفت و چه میشود کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! :Gig: :Ghamgin: آن هم در شهر مقدسی چون قم!!!!!!!! :Moteajeb!:

وای به حال آن نوجوان و جوان و بی نماز و مسجد نرفته ای که برای اولین بار یا به تازگی به مسجد می آید!!!!!!!!! :Ghamgin:

جایگاه اخلاق حقا مورد طرد و تحقیر و مهجوریت قرار گرفته!

حقا حوزه وروحانیت(البته برخی) چقدر کم کاری کردند که در مرکز حوزه تشیع با یک روحانی شیعه در مسجد اینگونه برخورد میشود!!!

[="Indigo"]سلام

مطالبو کامل نخوندم. ولی یه سری رفته بودیم مسافرت. بعد از اذان صبح دو سه مسجد رفتیم درشون بسته بود.

ماهم که نه قبله میدونستیم کدوم طرفه نه آب داشتیم برا وضو. اینقدر اینطرف اونطرف در پی مسجد رفتیم تا بالاخره آفتاب طلوع کردو نماز هممون قضا شد:Ghamgin::Ghamgin:

کارمندای شهرداری که به نظرشون خیلی عجیب بود ما دنبال مسجد میگشتیم. یعنی براشون عادی بود که دره سجد این موقه بستس[/]

رضا ثقلین;780393 نوشت:
استاد عزیز وقتی موذن یک مسجد (چه رسد به مردم عادی) به شما که روحانی هستی اینگونه برخورد و توهین میکند واقعا چه میشود گفت و چه میشود کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟!!!!!!!!!!!! آن هم در شهر مقدسی چون قم!!!!!!!!

سلام، البته این خاطره مال ایام نوجوانی است. نه بعد طلبگی، خواستم به دوستان عرض کنم که ما هم این بی اخلاقی ها را دیده ایم.

رضا ثقلین;780393 نوشت:
حقا حوزه وروحانیت(البته برخی) چقدر کم کاری کردند که در مرکز حوزه تشیع با یک روحانی شیعه در مسجد اینگونه برخورد میشود!!!

البته مساجد قم باز نسبت به جاها یدیگر بهتر است. نوعا همه موقع نماز صبح باز هستند ونما زجماعت براقرار است. هرچند بنده تصور می کنم. مساجد قم باید بیشتر از این فرهنگ سازی بشه، ودیدن برخی رفتارهای عامیانه از اهالی هیات ومساجد انسان را ناراحت می کند. وبزرگان قم باید به فکر مساجد هم باشند. وجایی که پر از فضلا است فقط ممحض در تدریس علوم حوزوی نباشند واز مردم عادی غفلت کنند. که علی الظاهر این عفلت وجود دارد. چون همه قم حرم واطراف آن نیست.

پرسش:
چرا درب مساجد بلافاصله بعداز نماز بسته می شود؟

پاسخ:
علل بسته بودن درب مساجد:

1- متاسفانه مساجد ما بودجه مشخص ندارند و الان هم بصورت مردمی اداره می شوند. و بنده اطلاع دارم که خیلی از این مساجد از عهده پرداخت هزینه های عادی و مراسماتی که برگزار می شود بر نمی آیند. چون کمک های مردمی چندان چشمگیر نیست. در حالی که در خیلی از کشورها حتی اگر اشتباه نکنم اروپایی مساجد بودجه دارند.

2- مشکل دیگر مدیریت مساجد هنوز هم سنتی است. در حالی که زمان فرق کرده و نیازهای جوانان فرق کرده است. و هیات امناء خیلی از مساجد به روز نیستند. و نیازهای فعلی را آگاهی ندارند و خیلی از آنها خود مانع فعالیت مسجد می باشند. که البته ما منکر فعالان هم نیستیم.

3- از طرف دیگر هر مسجدی موذنی دارد که برای باز بودن مسجد باید همیشه حضور داشته باشد. در حالی که مسجد پول چندانی ندارد تا او را تامین کند که بتواند همیشه چراغ مسجد را روشن نگه دارد.
و نکته جالب اینجاست که از کسانی که حقوقش را می توان از بیت المال پرداخت کرد موذن است که در کشور هم اصلا به این مساله عمل نمی شود. و تازه بعد سال ها برای آنها اوقاف و امور خیریه بیمه قرار داده است. که بخشی از حق بیمه را هم باید خودشان واریز کنند.
شما اگر اینها را کنار هم قرار داده و خوب دقت کنید متوجه می شوید چرا مساجد بسته است.

4- وقتی در بین مسئولان و ارگان های فرهنگی مربوط به مساجد مثل اوقاف، ارشاد، سازمازن تبلیغات عزم جدی آنچنانی و برنامه مشخص برای سامان دادن مساجد وجود نداردشما چه انتظاری دارید؟
البته آنها هم شاید برای خود ادله ای داشته باشند مثل کمی بودجه و غیره، ولی یک چیز مسجل است که همت لازم و اراده برای سامان دادن مساجد وجود ندارد. و اینها همه از روی اطلاع و تبلیغ بیش از 12ساله در مساجد مختلف عرض می کنم.

راه چاره چیست؟
علاج دقت در این فرموده خداوندمتعال است: «إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ»؛ مساجد خدا را تنها كسانىآباد مى‏كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات دادهو جز از خدا نترسيده‏اند، پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند.(1)
اهل ایمان و خیرین باید بیشتر به مساجد اهمیت دهند. مساجد هم همانند مدارس برای بقاء و رونق نیاز مالی دارند و نباید از دولت و مسئولان فرهنگی امید چندانی داشت. بلکه خود مومنان باید پای کار بیاند. و اگر برای مسجد اقامه نماز لازم است. اهل زکات هم باید باشند. تا هزینه های این مساجد تامین شود.

باید جوانان فعال و خوش فکر در مدیریت مساجد به کار گرفته شوند که نمی شوند. و اینها همت اوقاف و سازمان تبلغات و ... را می طلبد و از همه مهم تر مومنانی که آیه شریفه به صفات آنها اشاره کرده است.
البته علماء دین هم همانطور که رهبری و مراجع تقلید تایید دارند بجای تمرکز در شهر مقدس قم، باید در شهرستان ها حضورداشته باشند. و فضای دینی و فرهنگی شهرها را مدیریت کنند و اجازه ندهند مساجد خلوت شود. و همچنین علمایی که در ارگان های مختلف و دانشگاه ها مشغول هستند نباید از مساجد غافل شوند.

_______
(1) توبه/ 18.

موضوع قفل شده است