جمع بندی چرا حضرت علی (ع) با توجه به مصیبت شهادت حضرت فاطمه (س) سه شب بعد، ازدواج کردند؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا حضرت علی (ع) با توجه به مصیبت شهادت حضرت فاطمه (س) سه شب بعد، ازدواج کردند؟


سلام
لطفا به پرسش ذیل الاشاره پاسخ مستند تاریخی را ارائه فرمائيد!
با تو جه به مصیبت شهادت حضرت فاطمه س چرا امام علی ع .با حب شدید که ب ایشان داشتن و ظلم ب نا حق از سوی خلفای جابر و جائر به دختر پیامبر اسلام گردید. سه شب بعد از آن اقدام ب ازدواج نمودند ؟

1-اولا این موضوع که امام علی ع سه شب بعد از شهادت حضرت صدیقه شهید ه س اقدام به ازدواج نمودن صحیح است . یا خیر ؟
2-ثانیا در صورت صحت موضوع علت این امر چه بوده است ؟
3-ثالثا پس اگر صحیح بوده ازدواج حضرت بعد از سه شب انجام شد . وجاهت عزاداری های مرسوم ما چه برای عزیزان از دست رفته خودمان چه معصومین چگونه است ؟ و چطور می شود آنرا با توجه ب سنت امام علی ع تفسیر و توجیه کرد. ؟
با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

آرمین...;914363 نوشت:
-اولا این موضوع که امام علی ع سه شب بعد از شهادت حضرت صدیقه شهید ه س اقدام به ازدواج نمودن صحیح است . یا خیر ؟

سلام علیکم
و با تشکر از پرسش شما
در پاسخ به این پرسش عرض می شود که
اولا: در روایت سه شب نیست بلکه نه شب است
ثانیا: این روایت مورد قبول نمی باشد زیرا
علامه محمد باقر مجلسی در کتاب«بحارالانوار»، روایت نموده حضرت علی علیه السلام نه شب بعد از رحلت همسرشان با «امامة»، ازدواج نموده اند(1) با مراجعه به کتاب«بحار الانوار »، متوجه می شویم که مرحوم مجلسی از کتاب«قوت القلوب»، تالیف: ابوطالب مکی در گذشته به سال 386 می باشد که وی نیز از علمای اهل سنت بوده است.
با مراجعه به کتاب«قوت القلوب»، نیز مشاهده می گردد نویسنده ی کتاب، این نقل را بدون ذکر سند و به شکل مرسل نقل نموده و بیان داشته:«ويقال أنه تزوّج بعد وفاة فاطمة (صلوات اللّه عليها وعلى أبيها) بتسع ليال»؛(2)و گفته شده که علی علیه السلام نه شب پس از رحلت فاطمه(که درود خدا بر وی و پدرش باد) ازدواج نموده است.
روای ابوطالب مکی دو مشکل دارد
1. با واژه یقال آغاز شده است که فعل مجهول است و استفاده از این صیفعه در موادی گویای ضعف روایت است که حتی نزد نویسنده قابل اعتماد نیست
2. بدون سند است

لذا اصل اینکه حضرت علی علیه السلام پس از نه شب با امامه ازدواج کرده است قابل قبول نیست.

منابع:

1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏42، ص: 92
2.

قوت القلوب في معاملة المحبوب ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد، محمد بن علي بن عطية الحارثي المشهور بأبي طالب المكي، ج2، ص408، دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1426 هـ -2005 م.

آرمین...;914363 نوشت:
ثانیا در صورت صحت موضوع علت این امر چه بوده است ؟

عرض شد که اصل روایت نه روز قابل قبول نیست اما بر فرض صحت وصیت خود حضرت زهرا سلام الله علیها است
«وَ أَنَا أُوصِيكَ أَنْ تَتَزَوَّجَ أُمَامَةَ بِنْتَ أُخْتِي زَيْنَبَ تَكُونُ لِوُلْدِي‏ مِثْلِي‏ ...»؛(1)ومن تو را وصیت می نمایم که با امامة دختر خواهرم ازدواج نمایی؛ زیرا که او برای فرزندانم همانند من است.
با توجه به این روایت:حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به رسیدگی از کودکان حساس بودند و در آن شرایط امامه که دختر خواهر ایشان بود بهتر از دیگران بود.
البته این روایت نمی رساند که این امر فوری از انجام شده بلکه طبق فرهنگ آن زمان صورت گرفته است. اما اگر فوری هم باشد اشکال مرتفع می شود زیرا رسیدگی به کودکان از همان روزهای آغازین باید باشد.

1. بحارالانوار، ج28،ص304.

آرمین...;914363 نوشت:
ثالثا پس اگر صحیح بوده ازدواج حضرت بعد از سه شب انجام شد . وجاهت عزاداری های مرسوم ما چه برای عزیزان از دست رفته خودمان چه معصومین چگونه است

بر فرض صحت منافات ندارد زیرا پیش انداختن ازدواج از روی ناچاری به معنای عروسی و شادی نیست
در جایی خودم دیدم که به دلیل پیش آمدن شرایط خاص، شخصی روز اول وفات همسرش ازدواج کرد و در صورتیکه هنوز لباس سیاه برتنش بود و اشک بر دیدگانش

با توجه به پست های قبلی چنین ازدواجی صورت نگرفته است. البته نه اینکه اصلا صورت نگرفته بلکه زودهنگام نبوده است و برفرض صحت ازدواج زود هنگام نیز بنابر وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها، به معنانی نادیده گرفتن عزای ایشان نیست

شاید این سوالات به خاطر ذهنیت های امروزه ماست

متاسفانه در فرهنگ امروز شیعه ازدواج مرد بعد از مرگ همسرش و یا ازدواج زن بعد از تمام شدن عده اش خیانت است و قابل قبول نیست برای همین ما فکر می کنیم چرا امیر مومنان بعد از شهادت حضرت زهرا ازدواج کرد در حالی که هیچ آیه و روایتی نداریم که ازدواج بعد از وفات همسر را خیانت و بی وفایی بداند.

پس ازدواج امیر مومنان
نه خیانت است
نه بی وفایی
نه خلاف عزاداری

نقل قول:
علامه محمد باقر مجلسی در کتاب«بحارالانوار»، روایت نموده حضرت علی علیه السلام نه شب بعد از رحلت همسرشان با «امامة»، ازدواج نموده اند(1) با مراجعه به کتاب«بحار الانوار »، متوجه می شویم که مرحوم مجلسی از کتاب«قوت القلوب»، تالیف: ابوطالب مکی در گذشته به سال 386 می باشد که وی نیز از علمای اهل سنت بوده است.

با مراجعه به کتاب«قوت القلوب»، نیز مشاهده می گردد نویسنده ی کتاب، این نقل را بدون ذکر سند و به شکل مرسل نقل نموده و بیان داشته:
«ويقال أنه تزوّج بعد وفاة فاطمة (صلوات اللّه عليها وعلى أبيها) بتسع ليال»؛(2)و گفته شده که علی علیه السلام نه شب پس از رحلت فاطمه(که درود خدا بر وی و پدرش باد) ازدواج نموده است.

تا جایی که بنده اطلاع دارم تنها سندی که گفته شده ایشان چند شب بعد وفات ام ابیها، ازدواج کردند همین حرف یک عالم سنّی است!

عجبا از اهل سنت که این همه اطلاعات راجع به ائمه ما دارند و ما شیعیان نداریم!!!

وای بر ما اگر تنها بخاطر حرف یک سنی، درباره اماممان بداندیشی کنیم!

تو این چند سال اخیر احادیث و سخنان جعلی زیادی دیدم که اهل سنت نقل کرده اند اکثرش خنده دار است یا در باطن ائمه و پیامبر نازنین را مورد تمسخر قرار داده و... مانند سخنانی درباره شکم بزرگ امام علی و حدیث شهر علم و....

نمیدانم چرا چرا چرا فقهای شیعه احادیث و روایاتی را در کتب نقل میکنند در حالیکه صد درصد جعلی یا تحریف شده است؟!!!!! مگه روحانیون، ناقل اند نه فقیه و متفکر؟ و تازه بعضی مواقع همین احادیث جعلی را توجیه هم میکنند!!!

پرسش:
آیا حضرت علی (ع) سه شب بعد از شهادت حضرت فاطمه (س) ازدواج کردند؟ اگر آری، چرا؟ و هنگامیکه خود حضرت علی (ع) به این زودی ازدواج می کنند ما چرا باید باری همسران ایشان عزاداری کنیم.

پاسخ:
در پاسخ به این پرسش عرض می شود که
اولا: در روایت سه شب نیست بلکه نه شب است
ثانیا: این روایت مورد قبول نمی باشد زیرا
علامه محمد باقر مجلسی در کتاب«بحارالانوار»، روایت نموده حضرت علی علیه السلام نه شب بعد از رحلت همسرشان با «امامة»، ازدواج نموده اند(1) با مراجعه به کتاب«بحار الانوار »، متوجه می شویم که مرحوم مجلسی از کتاب«قوت القلوب»، تالیف: ابوطالب مکی در گذشته به سال 386 می باشد که وی نیز از علمای اهل سنت بوده است.
با مراجعه به کتاب«قوت القلوب»، نیز مشاهده می گردد نویسنده ی کتاب، این نقل را بدون ذکر سند و به شکل مرسل نقل نموده و بیان داشته:«ويقال أنه تزوّج بعد وفاة فاطمة (صلوات اللّه عليها وعلى أبيها) بتسع ليال»؛(2)و گفته شده که علی علیه السلام نه شب پس از رحلت فاطمه(که درود خدا بر وی و پدرش باد) ازدواج نموده است.
روای ابوطالب مکی دو مشکل دارد
1. با واژه یقال آغاز شده است که فعل مجهول است و استفاده از این صیفعه در موادی گویای ضعف روایت است که حتی نزد نویسنده قابل اعتماد نیست
2. بدون سند است

لذا اصل اینکه حضرت علی (علیه السلام) پس از نه شب با امامه ازدواج کرده است قابل قبول نیست.
اما بر فرض صحت وصیت خود حضرت زهرا (سلام الله علیها) است یعنی خود حضرت زهرا (سلام الله علیها) در این گزارش وصیت می کنند تا حضرت علی (علیه السلام) با امامه ازدواج کنند
«وَ أَنَا أُوصِيكَ أَنْ تَتَزَوَّجَ أُمَامَةَ بِنْتَ أُخْتِي زَيْنَبَ تَكُونُ لِوُلْدِي‏ مِثْلِي‏ ...»؛(3)ومن تو را وصیت می نمایم که با امامة دختر خواهرم ازدواج نمایی؛ زیرا که او برای فرزندانم همانند من است.
با توجه به این روایت:حضرت زهرا (سلام الله علیها) نسبت به رسیدگی از کودکان حساس بودند و در آن شرایط امامه که دختر خواهر ایشان بود بهتر از دیگران بود.
البته این روایت نمی رساند که این امر فوری از انجام شده بلکه طبق فرهنگ آن زمان صورت گرفته است. اما اگر فوری هم باشد اشکال مرتفع می شود زیرا رسیدگی به کودکان از همان روزهای آغازین باید باشد.بر فرض صحت منافات ندارد زیرا پیش انداختن ازدواج از روی ناچاری به معنای عروسی و شادی نیست
برفرض صحت ازدواج زود هنگام نیز بنابر وصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به معنانی نادیده گرفتن عزای ایشان نیست بلکه اضطرار باعث این ازدواج شده است.

منابع:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏42، ص: 92
2.قوت القلوب في معاملة المحبوب ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد، محمد بن علي بن عطية الحارثي المشهور بأبي طالب المكي، ج2، ص408، دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1426 هـ -2005 م.
3.بحارالانوار، ج28،ص304.

موضوع قفل شده است