چرا تورات و انجیل مانند قرآن از تحریف مصون نمانده اند؟

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا تورات و انجیل مانند قرآن از تحریف مصون نمانده اند؟

سلام
چرا کتب اسمانی ادیان دیگر که وسیله هدایت مردم اند نباید از گزند تحریف دور بمانند؟ طبق قاعده لطف
بر خداوند حکیم و عادل لازم است انسان را در مسیر تحقق و شکوفا شدن استعدادهایش قرار دهد
و بدیهست که مصون ماندن از تحریف باعث هدایت مردم میشود پس خداوند میبایست به جهت جلو گیری از گمراهی مردم این کتب را از تحریف مصون میداشت
ولی بسیاری از مردمان از گذشته تا امروز به خاطر این تحریفات گمراه شده اند...
نمونه ای از تحریفات تورات میتوان به داستان نوح اشاره کرد که کل زمین به زیر اب میرود که واضح است چه ایراداتی به ان وارد است و هر فرد عادی را به خنده می اندازد چه رسد به افراد منطقی و ریزبین

سلام
چرا خداوند براي خدشه وارد نشدن به هدايت كتب تورات و انجيل را همانند قرآن از تحريف حفظ نكرد؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
شکی نیست که همه کتب آسمانی، کلام الهی هستند و آن چیز که نزد خدا است و اصل کتاب های نازل است، نزد خداوند مصون و محفوظ از هر چیزی است اما چیزی که بر انسان ها نازل شده، وضع متفاوتی داشته است.
غیر از قرآن تمامی کتب آسمانی دچار تحریف شده اند.
بدیهی است اگر اراده الهی به مصون نگاه داشتن سایر کتب آسمانی تعلق می گرفت، یقیناً هیچ کدام از آن کتب تحریف نمی گردید، لیکن حکمت هایی اقتضا می کرد که فقط قرآن کریم از تحریف مصون بماند.
البته این سخن به این معنا نیست که اراده الهی به تغییر این کتب آسمانی تعلّق گرفته، بلکه بدین معنا است که انسان ها با اختیار خود می توانند باعث تحریف کتب آسمانی شوند و خداوند مانع این کار نمی شود، اراده خداوند گزاف نیست، بلکه اراده او طبق مصلحت و حکمت جریان می یابد.
در مورد عدم تعلّق اراده الهی بر جلوگیری از تحریف کتاب های آسمانی گذشته به این نکات می توان اشاره نمود:
1ـ چون ادیان پیشین برای مقطع و برهه ای از تاریخ کارآیی داشته اند و قهراً با پیشرفت زمان و تاریخ باید در آن ها تحولاتی حاصل می شد، حفظ آن کتاب ها برای همیشه ضروری نبوده است.
2ـ برای حفظ یک متن به صورت اصلی شرایطی لازم است که باید به طور طبیعی فراهم باشد، به عبارت دیگر خداوند اراده خویش را بر اساس علل و شرایط عادی قرار داده؛ بنابراین در اعصار گذشته، تکامل خط و کتابت به آن میزان نبوده است که بتواند متنی را در بستر خویش و به صورت کامل حفظ نماید، یا اصلاً کتابت صورت نمی گرفته و سینه به سینه نقل می شده و یا این که امکانات کم بوده و کتابت به صورت وسیع صورت نمی گرفته است یا انسان ها به آن اندازه از رشد و بلوغ نرسیده بوده اند که بتوانند کتاب های خود را از دستخوش تحریف حفظ کنند که با رشد تمدن بشری و بلوغ ا نسان ها امکان این امور حاصل شد.
3ـ چون اسلام دین ابدی و قرآن آخرین کتاب آسمانی و کامل ترین آن ها است، باید از دستخوش تحریف و دگرگونی مصون بماند، چرا که اگر تحریف می شد، نقض غرض لازم می آمد. از طرفی آخرین کتاب آسمانی است که راهنمای سعادت انسان‌ها تا نهایت است. از سوی دیگر با تحریف، این غرض حاصل نمی شود، ولی سایر کتب آسمانی مربوط به مقطعی از زمان است.
4ـ بر خلاف پیامبران سابق که معجزه آن ها چیزی غیر از کتاب آسمانی بوده، قرآن مجید، معجزه اساسی پیامبر اسلام بوده است؛ و چون باید در اعصار آینده وجه اعجازی قرآن همچمان حفظ شود تا برای گروندگان آینده به دین اسلام همچنان معجزه ای وجود داشته باشد، پس طبعاً باید قرآن محفوظ بماند تا معجزه جاودان باشد.
5ـ از برخی آیات قرآن به دست می آید تورات و انجیل تا روزهای آغازین دین اسلام به صورت تحریف نشده باقی مانده است.
بر این اساس، تحریف ها (اگر صورت گرفته باشد) پس از نزول قرآن صورت گرفت. در این صورت باید گفت: تورات و انجیل تا پایان دوران مأموریت خویش از تحریف مصون بوده‌اند.
http://www.pasokhgoo.ir/node/2899

دانش;554661 نوشت:
سلام
چرا کتب اسمانی ادیان دیگر که وسیله هدایت مردم اند نباید از گزند تحریف دور بمانند؟ طبق قاعده لطف
بر خداوند حکیم و عادل لازم است انسان را در مسیر تحقق و شکوفا شدن استعدادهایش قرار دهد
و بدیهست که مصون ماندن از تحریف باعث هدایت مردم میشود پس خداوند میبایست به جهت جلو گیری از گمراهی مردم این کتب را از تحریف مصون میداشت
ولی بسیاری از مردمان از گذشته تا امروز به خاطر این تحریفات گمراه شده اند...
نمونه ای از تحریفات تورات میتوان به داستان نوح اشاره کرد که کل زمین به زیر اب میرود که واضح است چه ایراداتی به ان وارد است و هر فرد عادی را به خنده می اندازد چه رسد به افراد منطقی و ریزبین



با سلام و تشکر از جناب عماد که پاسخ شما را ارائه نمودند. بنده هم چند نکته را مطرح می کنم:

اولاً ادعای تحریف، یک ادعای بی اساس و بی سند نیست که همینطوری به چیزی نسبت بدهیم، بلکه باید دلیل و مدرک هم برایش باشد: هم از این جهت که روزی کلام خدا در کتابی بوده و هم از این جهت که کلام خدا تحریف شده است. بنده به صورت تاریخی و الهیاتی، دلیلی برای الهی بودن ابتدایی این کتب ندارم که بخواهد تحریفی رخ بدهد. بارها گفته ام که شما اگر محتوای تورات و انجیل و زبوری که در دست اهل کتاب است را بخوانید، امری الهامی در آنها نمی بینید که حال بخواهید اینها را مصداق تورات و انجیل و زبور نازل شده بر موسی و عیسی و داود بدانید، به خصوص در مورد انجیل خود اهل کتاب قبول دارند که این انجیلها را افرادی بعد از عیسی نوشتند که حتی خودشان حواری نبودن یکی از آنها را هم قبول دارند.

ثانیاً گمراهی اهل کتاب، بیشتر از آنکه به خاطر کتاب مقدّس باشد، به خاطر انحرافات فکری خودشان است. کتاب مقدّس تثلیث و تجسم خدا در مسیح را آموزش نمی دهد ولی آنها مسیحیان با تفسیرهای غلط تفسیر این مباحث را از آن استخراج کرده اند. همینطور است در مورد فدا شدن مسیح بر صلیب برای گناه مردمان. حتی از خودِ کتاب مقدس می توان شواهدی علیه این نگرش پیدا کرد. پس خود محتوای این کتب، به خودی خود، گمراه کنندگی بالایی ندارند و انسان با آنها هم می تواند به حقیقت برسد، ولی به سختی.

ثالثاً موردی که شما از تحریف تورات، ذکر کردید، هرگز دلیلی بر تحریف تورات نیست، و بیشتر به این بر می گردد که شما متن اوّلیه را الهی دانسته اید و بعد چون نتوانسته اید این بخش از تورات را با عقلتان توجیه کنید، گفته اید که باید از تحریفات باشد. حقیقت این است که داستان نوح در تورات، ایراد عقلی خاصی ندارد و برخی از استبعاد محال بودن را استنتاج کرده اند. روایات اسلامی هم بعضاً به سراسری بودن طوفان نوح اشاره دارند.

رابعاً مهمتر از کتاب، حجت خداست، زیرا اگر مردم تحریف لفظی نکنند، تحریف معنوی می کنند. امروزه قرآن بین ماست ولی باز هم قوم هفتاد و دو ملت هستیم!

اراده و خواست خداوند متعال به این تعلق گرفته که قرآن را از تحریف مصون نگه دارد:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛[حجر/۹] ما قرآن را نازل كردیم و ما بطور قطع نگهدار آنیم!»

و این امر به دلایلی در کتب آسمانی قبلی متعلق اراده الهی نبوده و رخ نداده است. اگر خداوند اراده می‏ فرمود كه انجیل و تورات از تحریف مصون بدارد چنین می ‏شد ولی اراده خداوند گزاف نیست. بلكه اراده او برطبق مصلحت و حكمت جریان می‏ یابد. حال در مورد عدم تعلق اراده الهی بر جلوگیری از تحریف كتاب‏ های آسمانی گذشته به این نكات می‏ توان اشاره نمود:

الف) چون ادیان پیشین برای مقطع و برهه ه‏ایی تشریع شده بودند و هر کدام بشارت پیامبر بعدی را درون خود داشتند. بنابراین عدم مصونیت کتاب آن ادیان، هدایت الهی در طول تاریخ را منتفی نمی کرد. در حالی که اسلام دین کاملی است که خدا آن را تام نموده و مرضی خود دانسته است:
«الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا؛[مائده/۳] دین شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم»

ب) اراده الهی بر این تعلق گرفته که امور از راه اسباب طبیعی جریان یابد و در اعصار گذشته تكامل خط وكتابت به آن میزان نبوده است كه بتواند متنی را دربستر خویش و به صورت كامل حفظ نماید. و با رشد تمدن بشری زمینه ‏های لازم برای چنین امری پدیدار ‏شد. علاوه بر این که قرآن به تدریج نازل شده و زمینه حفظ آن و تواتر تاریخی آن مهیا شده است.
البته باید به این نیز توجه کنیم که ادعای تحریف شده بودن تورات و انجیل مساله ای نیست که جای شک و شبهه داشته باشد و تنها مسلمانان مدعی آن باشند. وقتی با چندین انجیل مواجه می شویم که با یکدیگر متفاوت هستند، نمی توانیم بگوییم انجیل بدون تحریف به ما رسیده است. چون مسیحیان ۴ انجیل را به رسمیت می شناسند و همین تفاوت ها یعنی نسخه اصلی و دست نخورده نداریم. علاوه بر این که خود مسیحیان معتقدند سال ها(حداقل ۵۰ سال) بعد از به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی (ع) انجیل نوشته شده است.

و در توراتی که حوادث بعد از حضرت موسی (ع) را درون خود دارد، نمی توانیم بگوییم این ها وحی بر حضرت موسی (ع) است. هر چند که عده زیادی از یهودیان تورات را کتاب مقدس می دانند نه وحی الهی! و حتی در بعضی بخش ها و فصل های آن نیز اختلاف نظر دارند که آیا جزء کتاب مقدس هست یا نه!
همچنین تحقیقات زبان‏شناختی نشان می‏ دهد بسیاری از الفاظ به كار رفته در متون مقدس، تا قرن‏ ها پس از زمان حضرت عیسی(ع) رایج نبوده و نشان می دهد این مطالب ربطی به ایشان نداشته است. ادله دیگری نیز در این زمینه از سوی غربی ‏ها ذكر شده كه به جهت وضوح مطلب از ذكر آنها خودداری می شود.
منبع :
شهر سوال
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

خداوند برای آزمودن انسان ها وکسانی که به خدا وپیامبرش ایمان آورده اند آنها راطوری نازل کرده است که مردم نه فقط به این کتاب ها اکتفا کنند بلکه به دنبال جواب سوال های خود در جاهای دیگر نیز بنگرند آیا به نظر شما اگر خداوند از اول همه چیز را در ان کتاب ها قرار داده بود الان نیازی به قران وعترت اهلبیت وجود داشت خداوند وقتی انسان ها رابه وجود اوردصدا زد چه کسی مرا قبول دارد واولین کسی که جواب داد پیامبر عزیز ما بودبه همین جهت ما قوم برگزیده شدیم وبترتیب از قومی که کمترین اعتقاد به خداوند را داشتند به بیشترین تقسیم شدند به همین جهت خداوند آنکتاب ها را طوری نازل کرد تا پس ازمدتی کامل ترین کتاب را به دست با ایمان ترین قوم خداوند نازل کند

با سلام و تشكر

تذکره;558899 نوشت:
و این امر به دلایلی در کتب آسمانی قبلی متعلق اراده الهی نبوده و رخ نداده است. اگر خداوند اراده می‏ فرمود كه انجیل و تورات از تحریف مصون بدارد چنین می ‏شد ولی اراده خداوند گزاف نیست

تذکره;558899 نوشت:
چون ادیان پیشین برای مقطع و برهه ه‏ایی تشریع شده بودند و هر کدام بشارت پیامبر بعدی را درون خود داشتند. بنابراین عدم مصونیت کتاب آن ادیان، هدایت الهی در طول تاریخ را منتفی نمی کرد.

خُب اگر خداوند بنا بر هدايت داشته و دارد هيچ حكمتي نمي تواند بالا تر از حفظ كتب هاي پيشين باشد
اگر قرار باشد كه در جواب هر مجهولي بگوييم حكمتي در كار است كه نميشود!
اگه تورات و انجيل دست نخورده ميماند هم مسلماني مسلمونها بيشتر بود و هم خيلي از مسيحي ها مسلمان بودند و خلاصه وضع دنيا اينگونه كه هست نبود

تذکره;558899 نوشت:
اراده الهی بر این تعلق گرفته که امور از راه اسباب طبیعی جریان یابد و در اعصار گذشته تكامل خط وكتابت به آن میزان نبوده است كه بتواند متنی را دربستر خویش و به صورت كامل حفظ نماید. و با رشد تمدن بشری زمینه ‏های لازم برای چنین امری پدیدار ‏شد. علاوه بر این که قرآن به تدریج نازل شده و زمینه