جمع بندی چرا باید به تاریخ قرآن پرداخت؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا باید به تاریخ قرآن پرداخت؟
با عرض سلام ببخشید ی سوال داشتم میتونید خلاصه  توضیح دهید: از دیدگاه شما چراباید به تاریخ قرآن پرداخت؟ با تشکر
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد هدی
رسانه said in چرا باید به تاریخ قرآن پرداخت؟
میتونید خلاصه  توضیح دهید:   از دیدگاه شما چراباید به تاریخ قرآن پرداخت؟
با سلام و عرض ادب تاریخ قرآن یکی از زیر شاخه های مباحث علوم قرانی است که در آن به توصیف و تحلیل تاریخ و سرگذشت جمع و تدوین قرآن کریم از آغاز نزول وحی تا کنون می پردازد. اگر نگاهی به فهرست اصلی ترین مباحث تاریخ قرآن بیاندازیم متوجه اهمیت این علم در تشخیص آیات ناسخ از منسوخ(زیرا آیات ناسخ از نظر زمانی دیرتر و آیات منسوخ زودتر نازل شده اند)، سیر تاریخی نزول آیات و سور، مباحث مهم عدم تحریف قرآن در مراحل نزول، کتابت، جمع و تدوین، نقط و اعجام(نقطه گذاری و اعراب گذاری آیات) و ... خواهیم شد. این فهرست عبارتست از:
    - زمان آغاز و پایان نزول قرآن     - زمان و مکان نزول آیات بر پیامبر اسلام     - ترتیب نزول آیات و سوره و ترتیب کنونی     - کتابت و نویسندگان وحی در زمان نزول قرآن و کیفیت نگارش و رسم‌الخط قرآن کریم    - مسئله جمع و تدوین قرآن کریم در زمان رسول اسلام رسول و خلفای راشدین     - اختلاف مصاحف صحابه و تابعین و یکسان‌سازی مصاحف    - تکامل شیوه‌های نگارش قرآن کریم، نقطه‌گذاری و حرکت‌گذاری حروف و کلمات     - نسخه‌های به‌جای‌مانده از گذشتگان و نسخه‌های جدید   تاریخ قرآن مرحوم دکتر رامیار و تاریخ قرآن مرحوم آیت الله محمد هادی معرفت از مهمترین کتب در این زمینه هستند.  
جمع بندی پرسش: بطور خلاصه توضیح دهید از دیدگاه شما چراباید به تاریخ قرآن پرداخت؟ پاسخ: تاریخ قرآن در تشخیص آیات ناسخ از منسوخ(زیرا آیات ناسخ از نظر زمانی دیرتر و آیات منسوخ زودتر نازل شده اند)، سیر تاریخی نزول آیات و سور، مباحث مهم عدم تحریف قرآن در مراحل نزول، کتابت، جمع و تدوین، نقط و اعجام(نقطه گذاری و اعراب گذاری آیات) کاربرد دارد و اهمیت آن نیز به همین موضوعات باز میگردد. موضوعاتی مانند:      - زمان آغاز و پایان نزول قرآن     - زمان و مکان نزول آیات بر پیامبر اسلام     - ترتیب نزول آیات و سوره و ترتیب کنونی     - کتابت و نویسندگان وحی در زمان نزول قرآن و کیفیت نگارش و رسم‌الخط قرآن کریم     - مسئله جمع و تدوین قرآن کریم در زمان رسول اسلام  و خلفای راشدین     - اختلاف مصاحف صحابه و تابعین و یکسان‌ سازی مصاحف     - تکامل شیوه‌ های نگارش قرآن کریم، نقطه‌گذاری و حرکت‌ گذاری حروف و کلمات     - نسخه‌ های به‌جای‌ مانده از گذشتگان و نسخه‌ های جدید که تماما موضوعات مهم حوزه تاریخ قرآن هستند، گویای این مساله اند که در تشخیص ناسخ و منسوخ آیات و یا اثبات عدم تحریف قرآن کریم، کتابت آیات، دستیابی به ترتیب آیات قرآن کریم و ...به علم تاریخ قرآن نیازمندیم. تاریخ قرآن مرحوم دکتر رامیار و تاریخ قرآن مرحوم آیت الله محمد هادی معرفت از مهمترین کتب در این زمینه هستند.  
موضوع قفل شده است