جمع بندی وصیت به حج واجب

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وصیت به حج واجب

با سلام و خسته نباشید
ایا کسی که مستطیع است و حج نرفته می تواند از ثلث اموالش برای انجام حج واجب وصیت نماید؟
بنده مقلد مقام معظم رهبری هستم

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد شفا

یا علی مدد;621299 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
ایا کسی که مستطیع است و حج نرفته می تواند از ثلث اموالش برای انجام حج واجب وصیت نماید؟
بنده مقلد مقام معظم رهبری هستم


سلام علیکم

طبق نظر رهبری:

اگر شخصی که مستطیع است باید خودش به حج برود وبر خودش واجب است؛
واگر الان توانایی جسمی برای رفتن به حج را ندارد و الان از نظر مالی مستطیع شده است ولی چون استطاعت بدنی ندارد،که اصلا حج به او واجب نیست ؛
ولی اگر قبلا که توانایی داشته که به حج برود و استطاعت مالی هم داشته است ونرفته ،واجب است در زمان حیاتش شخصی را به عنوان نائب برای خودش بفرستد تا از طرف او به حج بیارود ؛

واگر این کار را انجام نداد می تواند وصیت کند تا برای او ازاصل مالش یا ثلث مالش برایش حج بجا بیاورند.

حكم ترك‌ حج



مسأله 1 ـ حج از ضروريات دين به شمار مي‌آيد، و وجوب آن با دلايل فراوان در كتاب و سنت به اثبات رسيده است، و كسي كه با دارا بودن شرايط و علم به وجوب حج، آن را ترك كند، گناه كبيره مرتكب شده است.
خداوند متعال در قرآن كريم مي‌فرمايد: (وَلِلّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِي عَنِ الْعَالَمِينَ)(1)؛ «حج گزاردن بيت الله، براي خداوند، بر آنان كه استطاعت دارند، واجب است، و هر كه كفر ورزد (و حج نگزارد)، البته خداوند از جهانيان بي نياز است».
و از حضرت امام صادق (عليه السلام) چنين روايت شده است: «من ماتَ و لم يَحُجَّ حَجّة‌الاسلام و لم يَمنعهُ من ذلك حاجةٌ تجحفُ به أو مرض لا يطيق فيه الحج أو سلطان يمنعه، فليمت يهودياً أو نصرانياً»
(2).
«هر كه بميرد و حج نگزارده باشد، در حالي كه نيازي كه اجحاف به حالش باشد، يا بيماري سخت يا پادشاه (ستمگر) او را از حج باز نداشته باشد، پس بايد يهودي يا نصراني بميرد.
»

مسأله 71 ـ كسي كه حج بر او مستقر شده، اگر بر اثر پيري يا بيماري قدرت رفتن به حج را ندارد، يا براي او حرج و مشقّت دارد و اميدي به بهبودي و قدرت پيدا كردن بر انجام حج بدون مشقّت را ـ هرچند در سال‌هاي آينده ـ نداشته باشد، واجب است نايب بگيرد. ولي كسي كه حج بر او مستقر نشده، واجب نيست نايب بگيرد.

مسأله 74 ـ كسي كه حجّ بر او مستقر شده، اگر پيش از انجام حج فوت كند، و ارثي كه براي هزينه سفر حج كافي باشد از خود باقي گذاشته باشد، ورثه او بايد از اصل مال از طرف او نايب بگيرند، مگر آنكه وصيت كرده باشد كه مخارج حجّ از ثلث پرداخت شود، كه در اين صورت عمل به آن، بر وصاياي مستحب اولويت دارد و اگر ثلث مالش براي انجام آن كافي نباشد، كمبود آن از اصل مال برداشته مي‌شود.

پی نوشت:
اسایت رهبری،مناسک حج،مساله1 و71 و74
http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=126&nodeid=n20570

سلام علیکم

شرایط استطاعت حج:

استطاعت مشتمل بر چند امر مى‌باشد:
الف ـ استطاعت مالي
ب ـ استطاعت بدني و جسمي
ج ـ استطاعت طريقي (ايمن بودن راه‌ها)
د ـ استطاعت زماني

الف:استطاعت مالي مركّب از چند امر است:
1. زاد و توشه‌ي سفر و مَركب.
2. هزينه‌ي زندگي خانواده در زمان سفر.
3. ضروريات زندگي و آنچه در زندگي بدان نياز دارد.
4. بهره‌مندي از زندگي متعارف پس از بازگشت.


ب:استطاعت بدني

مراد از استطاعت بدني، توانايي جسمي لازم براي انجام اعمال حج است. بنابراين حج بر بيمار و سالمندي كه قدرت رفتن به حج را ندارد، يا رفتن به حج براي او حرج و مشقّت دارد، واجب نيست.

ج:استطاعت طريقي

استطاعت طريقی، يعني راه براي رفتن به حج باز و امن باشد، بنابراين كسي كه راه به روي او بسته است، به طوري كه نمي تواند به ميقات برسد يا اعمال حج را تكميل كند، و همچنين كسي كه راه حج براي او باز است ولي امن نيست مانند زماني که در راه، خطري جان يا بدن يا آبرو و يا مال او را تهديد مي‌كند، حجّ بر او واجب نيست.

د ـ استطاعت زماني

استطاعت زمانى يعني استطاعت در زماني محقق شود كه انسان فرصت كافي براي رسيدن به حج در ايام خاص را داشته باشد. بنابراين كسي كه استطاعت او در زماني حاصل شده، كه به سبب تنگي وقت نمي‌تواند حج را درك كند، يا برايش مشقّت و حرج شديد دارد، حج در آن سال بر او واجب نيست.

پی نوشت:
سایت رهبری،مناسک حج،شرایط وجوب حج

موضوع قفل شده است