جمع بندی نوجوانان و جستجوی صفحات نامناسب در اینترنت

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نوجوانان و جستجوی صفحات نامناسب در اینترنت

سلام و درود. روش برخورد با (دختر) نوجوانی که توی اینترنت جستجوی بدی داشته .که بعدها ممکنه آسیب های بیشتری رو در بر داشته باشه چیه؟همچنین رمز داشتن گوشی اونها چه واکنشی رو میطلبه؟

برچسب: 

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد شفیق

[TD][/TD]

محمد132;1028297 نوشت:
سلام و درود. روش برخورد با (دختر) نوجوانی که توی اینترنت جستجوی بدی داشته .که بعدها ممکنه آسیب های بیشتری رو در بر داشته باشه چیه؟همچنین رمز داشتن گوشی اونها چه واکنشی رو میطلبه؟

هوالمحبوب

دیدن چنین شرایطی از طرف فرزند برای هر پدر و مادری سخته و باعث می شه نگرانی هایی برای اونها به وجود بیاره. حالتون و درک می کنم و از شما قدردانی می کنم که تصمیم گرفتین با مشورتی که می کنین، به شیوه درستی رفتار کنین.

با توجه به گفته های کاربر محترم، اینگونه به نظر می رسه که گوشی شخصی دخترشان بوده و گویا هوشمند هم میباشد؛ در ابتدا لازم است عرض نمایم که برای دختر نوجوان، تهیه گوشی هوشمند، چندان ضرورتی ندارد. درنتیجه وقتی چنین وسیله ای که بالقوه می توان انتظار داشت چه مسائلی ممکن است برای نوجوانمان ایجاد کند را خریداری کردیم باید منتظر مسائل آن هم باشیم.

درحقیقت خرید گوشی هوشمند، مانند این است که اسلحه ای به فرزندمان داده ایم که شیوه صحیح بکارگیری آن را هم نمی داند. بنابراین هر لحظه ممکن است اتفاقی خطرناک روی دهد. همانگونه که چنین اسلحه ای را به فرزندمان نمی دهیم، دادن گوشی هوشمند هم بی احتیاطی محسوب می گردد. چه خوب بود اگر آن زمان که تصمیم به تهیه گوشی برای دخترتان گرفتید با مشاوری مشورت می نمودید که چگونه گوشی برایش تهیه نمایید.

حال برای پاسخ به سوال شما کاربر گرامی:

باید گفت که در ابتدا لازم است به دخترتان هشدار مسائلی که ممکن است با گوشی هوشمند برایش اتفاق بیفتد را بدهید و این کار بهتر است توسط مادرش صورت بگیرد.

در برخورد با نوجوان باید نظارت هوشمندانه همراه با محدودیت معقولانه قائل بود.

اگر با هشدارهایی که داده شد باز هم ایشان به این جستجوها ادامه دادند، بهتر است طوری شرایط فراهم شود که نتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. البته باید متذکر شوم که والدین هم باید در استفاده از اینترنت خودشان، الگو باشند.

از مواردی که لازم است بر آن نظارت داشته شود محرک های فیلترشکن هستند که به راحتی فیلم و سایت های مستهجن برای نوجوان باز می کند. مودم های بی سیم از جمله مواردی هستند که باعث می شود نوجوان بدون هیچ محدودیت و نظارتی وارد اینترنت شود. در مورد رمز دار کردن گوشی هم خوب است که یک قانون شود که کسی در منزل، گوشی اش را رمزدار نکند. همیشه برای تربیت باید از خودمان شروع کنیم تا با رفتارمان به آنان آموزش بدهیم. خوب است والدین هم از فیلترشکن استفاده نکنند که فرزند یاد بگیرد.

برای تجسم مفهوم نوجوانی، اتومبیلی را که در جاده‌ای آسفالتی و عریض، با سرعت در حال حرکت است در نظر بگیرید. راننده پس از طی مسافتی بدون علایم هشدار دهنده کافی، ناگهان در مقابل خود جاده‌ای خاکی و پردست‌انداز مشاهده می‌کند، بلافاصله سرعت خود را کم کرده و با احتیاط کامل از کنار موانع و دست‌اندازها عبور می‌کند. سلامت راننده در گرو مشاهده دقیق موانع، تنظیم سرعت، صبر و خویشتن‌داری وی است وگرنه امکان هرگونه تصادم، اصطکاک و آسیب‌دیدگی به شدت وجود دارد. اگر در مثال فوق، جاده زندگی جایگزین شود؛ دوره نوجوانی همان بخش خاکی و پردردسر مسیر حرکت اتومبیل است. طبیعی است آن‌هایی موفق می‌شوند دست در دست نوجوانان این مسیر را به سلامت و با امید به آینده‌ای روشن طی نمایند که ضمن شناخت کامل مسیر، شکیبایی و تفاهم پیشه سازند.[1]

برای ارتباط با نوجوان شرایطی را می طلبد که در ادامه بیان می گردد.

توانایی والدین در کنترل هیجانات خود یکی از اساسی ترین مورد در ارتباط با نوجوان است. چراکه اگر والدین از مشاهده چنین مسائل عصبانی شوند و خشم خود را کنترل نکنند و هدف آنها تخلیه هیجانات خودشان باشد آثار مخربی خواهد داشت.

خودداری از نظارت های بازپرس گونه: با این روش اغلب اعتماد نوجوان نسبت به والدین سلب می شود با نظارت از راه دور و به صورت غیر مستقیم می توان جهت گیری رفتارهای نوجوان را در نظر داشت و در صورت بروز مشکل او را راهنمایی کرد.


[/HR][1]. عبادی، مهدی،مفهوم نوجوانی، سایت پژوهشکده باقرالعلوم، (pajoohe.com).

بالاخره باید پذیرفت که فضای مجازی، رسانه ها ، فیلم ها و غیره آنقدر زیاد شده است. یا حتی فرزند شما ممکن است دسترسی به اینگونه وسایل نداشته باشد ولی هم کلاسی فرزندتان منبع اطلاعاتی او می گردد؛ که چندان نمی شود جلوی آن را گرفت.

خوب است والدین هشدارها و اخطارهایی به نوجوان بدهند و قبل از آن لازم است درباره نوجوانی و تغییرات آن توضیح داده شود.

خانواده­ ها در برخورد با نوجوان­ها در مرحله بلوغ روش و دیدگاه ­های متفاوتی دارند که به طور مختصر به آنها اشاره می­شود.


  • خانواده­ هایی که عقیده دارند که اغلب مسائل را باید بی­ پرده و صریح به نوجوان گفت. آنها عقیده دارند که عدم بیان مسأله حتی، در جزئیات عاملی می­شود تا نوجوان نتواند آن­طور که باید مسائل و ضروریات دوره نوجوانی را بفهمد و مسیر زندگیش را انتخاب کند. این دیدگاه معمولا با فرهنگ جوامع غربی سازگار است و دسترسی بی­پرده به اطلاعات جنسی بیشتر امکان­ پذیر است؛ اگرچه در جامعه کنونی ما نیز برخی از خانواده­ ها به همین­ گونه عمل می­کنند. از معایب عمده­ ی این روش برخورد، آن است که نوجوان بسیار زودتر از آنچه لازم است با مسائلی آشنا می­شود که می­تواند به عنوان محرک زودرس در رفتار او تأثیرگذار باشد و مشکلات زیادی برای نوجوان و خانواده­ اش ایجاد کند.

  • خانواده­ هایی که طرفدار پرده­پوشی مطلق هستند. در این طرز تفکر معمولا بحث و حتی فکر راجع به طرح مسائل جنسی بسیار زشت، بد و مذموم است چه رسد به آنکه برای فرزندانشان بازگو شود. نوجوانان در این خانواده ­ها با اطلاعات بسیار کم و اندک هستند و این بی ­اطلاعاتی از مسائل جنسی باعث می­شود تا افکار و تمایلات درونیش را سرکوب و نفی کند که باعث ظهور بعضی از عقده ­ها و کمبودها یا بروز ناتوانائیها می­شود یا می­تواند تغییراتی در نحوه­ ی ارضای تمایلات جنسی ایجاد کند.

  • خانواده­ هایی که روش میانه را در پیش می­گیرند. این گروه از خانواده­ ها سعی می­کنند که با واقع­بینی و آگاهی درست از موقعیت نوجوانانشان و با استفاده از تجربیات گذشته، به آن دسته از اطلاعاتی را که او نیاز دارد می­تواند سوالات و ابهامات او را حل کرده و از مشکللاتش بکاهد و در اختیارش قرار دهد. این والدین اغلب رفتاری مسئولانه نسبت به فرزندانشان دارند آنها از افراط و تفریط پرهیز کرده و متناسب با شرایط موجود، فرزندشان را راهنمایی می­کنند. از محاسن این روش آن است که نوجوان بیش از هر کس و هر عامل دیگر به پدر و مادرش اعتماد کرده و به آنها مراجعه می­کند. او در تمام زمینه به والدینش به عنوان اولین منبع اطلاعاتی مورد اعتماد می­ نگرد و این روش امکان بروز انحرافات را در نوجوانان به حداقل می­رساند.

برای پیشگیری از آسیب­های اینترنت، نمی­توان گفت که آن را از صحنه زندگی حذف کرد؛ چراکه در دنیای پیشرفته و مدرن امروز، ناگزیر از بکارگیری اینترنت هستیم. اما چه کارهایی باید کرد تا نوجوان، در بکارگیری از اینترنت، کمتر دچار آسیب­ها و خطاهای آن شود. در ادامه برخی از این راهکارها بیان خواهد شد.


  • از آنجا که تلفن همراه، زمینه ورود به اینترنت و شبکه­ های اجتماعی را، میسر می­کند، والدین، زمان مناسب برای تهیه تلفن همراه برای نوجوانان را در نظر داشته باشند. به نظر می­رسد، برای دختر نوجوان، تلفن همراه چندان ضرورتی ندارد و تماس­هایش را می­تواند از طریق تلفن ثابت در منزل انجام دهد و اگر هم تحقیق یا فعالیت اینترنتی دارد، با رایانه منزل صورت گیرد.

  • «والدین به همراه فرزندان در اینترنت گشت بزنند؛

  • کامپیوتر در جایی از منزل قرار گیرد، که تحت نظارت والدین باشد؛

  • والدین استفاده از اتاق­های چت، یا شبکه­ های اجتماعی را بدون نظارت نپذیرند؛

  • هیچ­گاه اطلاعات خصوصی، را از طریق اینترنت منتقل نکنند؛

  • با غریبه ­ها صحبت نکنند، مثل دنیای واقعی؛

  • برای استفاده از اینترنت وقت تعیین شود»؛

  • کسب اطلاعات اولیاء در مورد آسیب­های تکنولوژی­های جدید و انتقال آن به فرزندان؛

  • فرهنگ­ سازی برای استفاده بهینه از اینترنت؛

  • تشویق به خاطر استفاده مناسب از اینترنت؛

  • غن ی­سازی اوقات فراغت فرزندان با کار و ورزش؛ با صرف وقت و انرژی خود از طریق کار و ورزش به سال م­سازی روح و روان می­پردازند و اسیر حاشیه­ های زندگی نمی­شوند

  • اغنای عاطفی و احساسی دختر نوجوان؛ چراکه بسیاری از آنان در دنیای مجازی به دنبال ارضای نیازهای عاطفی خویش هستند.

  • تربیت دینی، معنوی نوجوان؛ به طوری­که، حق ­طلب و خدامدار باشد تا حق را از باطل تشخیص دهد.

معرفی منبع برای مطالعه:


  1. کیت­ای، شرودر، کلیدهای همراهی و مراقبت از نوجوانان در اینترنت، ترجمه فرناز فرود، صابرین، تهران، 1385.


محمد132;1028297 نوشت:
سلام و درود. روش برخورد با (دختر) نوجوانی که توی اینترنت جستجوی بدی داشته .که بعدها ممکنه آسیب های بیشتری رو در بر داشته باشه چیه؟همچنین رمز داشتن گوشی اونها چه واکنشی رو میطلبه؟

با سلام

به نظر بنده نیازی نیست حداقل تا 18 سالگی یک نوجوان گوشی هوشمند در اختیارش قرار بگیره .
متاسفانه در حال حاضر من میبینم هر درخواستی از طرف کودک یا نوجوان با پاسخ مثبت والدین روبرو میشه
این همیشه خوب نیست .

مثل این هست که یک ماشین رو در اختیار یک نوجوان 10 ساله قرار میدید تمام و کمال .
خب این نوجوان اون پختگی لازم رو نداره که بدونه چطور با شرایط بوجود اومده مواجهه بشه

خرید گوشی هوشمند هم همین طور

جمع بندی  پرسش: روش برخورد با دختری که در فضای مجازی جستجوی بدی داشته است؛ چگونه باید باشد؟ در مورد رمز گذاشتن برای گوشی خودش هم چه واکنشی باید نشان داد؟ پاسخ: گوشی هوشمند برای دختر نوجوان، چندان ضرورتی ندارد. با خرید چنین وسیله ای، می بایست منتظر چنین مسائل هم بود. در ابتدا لازم است به دختر نوجوان، هشدار مسائلی که ممکن است با گوشی هوشمند برایش اتفاق بیفتد را داد؛ که این کار بهتر است توسط مادرش صورت گیرد. در برخورد با نوجوان نظارت هوشمندانه همراه با محدودیت معقولانه بهترین راهکار است. اگر با هشدارهایی که داده شد باز هم به جستجو ادامه داد، بهتر است شرایط طوری فراهم شود که نتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد؛ اگرچه از مواردی که لازم است بر آن نظارت داشته شود محرک های فیلترشکن هستند که به راحتی فیلم و سایت های مستهجن برای نوجوان باز می کند. مودم های بی سیم از جمله مواردی هستند که باعث می شود نوجوان بدون هیچ محدودیت و نظارتی وارد اینترنت شود. در مورد رمز دار کردن گوشی هم خوب است که یک قانون شود که کسی در منزل، گوشی اش را رمزدار نکند. همیشه برای تربیت باید از خودمان شروع کنیم تا با رفتارمان به آنان آموزش بدهیم. خوب است والدین هم از فیلترشکن استفاده نکنند که فرزند یاد بگیرد.  برای تجسم مفهوم نوجوانی، اتومبیلی را که در جاده‌ای آسفالتی و عریض، با سرعت در حال حرکت است در نظر بگیرید. راننده پس از طی مسافتی بدون علایم هشدار دهنده کافی، ناگهان در مقابل خود جاده‌ای خاکی و پردست‌انداز مشاهده می‌کند، بلافاصله سرعت خود را کم کرده و با احتیاط کامل از کنار موانع و دست‌اندازها عبور می‌کند. سلامت راننده در گرو مشاهده دقیق موانع، تنظیم سرعت، صبر و خویشتن‌داری وی است وگرنه امکان هرگونه تصادم، اصطکاک و آسیب‌دیدگی به شدت وجود دارد. اگر در مثال فوق، جاده زندگی جایگزین شود؛ دوره نوجوانی همان بخش خاکی و پردردسر مسیر حرکت اتومبیل است. طبیعی است آن‌هایی موفق می‌شوند دست در دست نوجوانان این مسیر را به سلامت و با امید به آینده‌ای روشن طی نمایند که ضمن شناخت کامل مسیر، شکیبایی و تفاهم پیشه سازند.[1] برای ارتباط با نوجوان شرایطی را می طلبد که در ادامه بیان می گردد. توانایی والدین در کنترل هیجانات خود یکی از اساسی ترین مورد در ارتباط با نوجوان است. چراکه اگر والدین از مشاهده چنین مسائل عصبانی شوند و خشم خود را کنترل نکنند و هدف آنها تخلیه هیجانات خودشان باشدآثار مخربی خواهد داشت. خودداری از نظارت های بازپرس گونه: با این روش اغلب اعتماد نوجوان نسبت به والدین سلب می شود با نظارت از راه دور و به صورت غیر مستقیم می توان جهت گیری رفتارهای نوجوان را در نظر داشت و در صورت بروز مشکل او را راهنمایی کرد. بالاخره باید پذیرفت که فضای مجازی، رسانه ها ، فیلم ها و غیره آنقدر زیاد شده است. یا حتی نوجوان ممکن است دسترسی به اینگونه وسایل نداشته باشد ولی هم کلاسی و هم سالان منبع اطلاعاتی او می گردند؛ که چندان نمی شود جلوی آن را گرفت. برای پیشگیری از آسیب­های اینترنت، نمی­توان گفت که آن را از صحنه زندگی حذف کرد؛ چراکه در دنیای پیشرفته و مدرن امروز، ناگزیر از بکارگیری اینترنت هستیم. اما چه کارهایی باید کرد تا نوجوان، در بکارگیری از اینترنت، کمتر دچار آسیب­ها و خطاهای آن شود. در ادامه برخی از این راهکارها بیان خواهد شد.
  • از آنجا که تلفن همراه، زمینه ورود به اینترنت و شبکه­ های اجتماعی را، میسر می­کند، والدین، زمان مناسب برای تهیه تلفن همراه برای نوجوانان را در نظر داشته باشند. به نظر می­رسد، برای دختر نوجوان، تلفن همراه چندان ضرورتی ندارد و تماس­هایش را می­تواند از طریق تلفن ثابت در منزل انجام دهد و اگر هم تحقیق یا فعالیت اینترنتی دارد، با رایانه منزل صورت گیرد.
  • «والدین به همراه فرزندان در اینترنت گشت بزنند؛
  • کامپیوتر در جایی از منزل قرار گیرد، که تحت نظارت والدین باشد؛
  • والدین استفاده از اتاق­های چت، یا شبکه­ های اجتماعی را بدون نظارت نپذیرند؛
  •  هیچ­گاه اطلاعات خصوصی، را از طریق اینترنت منتقل نکنند؛
  •  با غریبه­ ها صحبت نکنند، مثل دنیای واقعی؛
  • برای استفاده از اینترنت وقت تعیین شود»؛[2]
  • کسب اطلاعات اولیاء در مورد آسیب­های تکنولوژی­های جدید و انتقال آن به فرزندان؛
  • فرهنگ­ سازی برای استفاده بهینه از اینترنت؛
  • تشویق به خاطر استفاده مناسب از اینترنت؛
  • غنی­ سازی اوقات فراغت فرزندان با کار و ورزش؛ با صرف وقت و انرژی خود از طریق کار و ورزش به سالم ­سازی روح و روان می­پردازند و اسیر حاشیه­ های زندگی نمی­شوند.
  • اغنای عاطفی و احساسی دختر نوجوان؛ چراکه بسیاری از آنان در دنیای مجازی به دنبال ارضای نیازهای عاطفی خویش هستند.
  • تربیت دینی، معنوی نوجوان؛ به طوری­که، حق ­طلب و خدامدار باشد تا حق را از باطل تشخیص دهد.
معرفی منبع برای مطالعه:
  • پناهی، علی­ احمد و داوودحسینی، بادخترم، موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی، قم، 1389.
  • احمدی، سید احمد، روان­شناسی نوجوانان و جوانان، مشعل، اصفهان، 1382.
  • کیت­ای، شرودر، کلیدهای همراهی و مراقبت از نوجوانان در اینترنت، ترجمه فرناز فرود، صابرین، تهران، 1385.
پی نوشت ها: [1]. عبادی، مهدی، مفهوم نوجوانی، سایت پژوهشکده باقر العلوم، ( www.pajoohe.com) [بی ­تا]. [2]. کیت­ای، شرودر، کلیدهای همراهی و مراقبت از نوجوانان در اینترنت، ترجمه فرناز فرود، صابرین، تهران، 1385، ص 18.
موضوع قفل شده است