نماز شیعیان درست است یا نماز اهل سنت؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نماز شیعیان درست است یا نماز اهل سنت؟

ایا نماز شیعیان درست است یا اهل سنت ؟؟
جواب: بلی ولی در چند مورد مستحباتی وجود دارد ما نماز ظهر وعصر را باهم ومغرب وعشا را باهم می خوانیم در صورتی که درست نیست چون هر نمازی وقتی دارد در ضمن می دانید که اگر نمازی در وقت خود خوانده نشود قبول نیست
ولی اهل تسنن اذان جداگانه برای هر نماز دارند که این درست است چرا چون اگر پیامبر صلوات خدا و همه ی اهل زمین بر او باد می فرمودند به جای 3 رکعت مغرب و 4 رکعت عشا می فرمودند نماز مغرب یک 3 رکعتی است ویک 4 رکعتی و دیگر این رکعات جداگانه را با لفظ مغرب وعشا جدا نمی کردند و یا می گفتند مغرب 7 رکعت دارد و دیگر اینکه چون خدا وند می خواهد انسان همیشه به ذکر و یاد او مشغول باشد مثلا شما اگر نماز مغرب و عشا خود را باهم بخوانید در مسجد 5.20 تا حدود 6 طول می کشد و بعد ممکن است به یاد خداوند وذکر او مشغول نباشید ولی اگر مغرب را مثلا از 5.20 تا 5.45 خواندید تا موقع نماز عشا موقع اذان نماز عشا خواهید بود تا موقع این نماز شود پس به یاد نماز وذکر خدا خواهید بود.البته این نکته را متذکر شوم حتما فقهای اگاه به زمان نیز نسبت به زمان تر جیح داده اند که به علت مشغله ودیگر کارها صلاح دیده اند با هم باشد در ضمن گفتند هم بهتر است 5 گانه بخوانیم
السلام علیکم و رحمت الله و برکات

irainian;6564 نوشت:
ما نماز ظهر وعصر را باهم ومغرب وعشا را باهم می خوانیم در صورتی که درست نیست چون هر نمازی وقتی دارد در ضمن می دانید که اگر نمازی در وقت خود خوانده نشود قبول نیست

یعنی می فرمایید نمازهای شیعیان قبول نیست ؟ دقیقا متوجه این قسمت نشدم.

irainian;6564 نوشت:
ایا نماز شیعیان در همه موارد درست تر از اهل سنت است

جواب: بلی ولی در چند مورد مستحباتی وجود دارد ما نماز ظهر وعصر را باهم ومغرب وعشا را باهم می خوانیم در صورتی که درست نیست چون هر نمازی وقتی دارد در ضمن می دانید که اگر نمازی در وقت خود خوانده نشود قبول نیست
ولی اهل تسنن اذان جداگانه برای هر نماز دارند که این درست است چرا چون اگر پیامبر صلوات خدا و همه ی اهل زمین بر او باد می فرمودند به جای 3 رکعت مغرب و 4 رکعت عشا می فرمودند نماز مغرب یک 3 رکعتی است ویک 4 رکعتی و دیگر این رکعات جداگانه را با لفظ مغرب وعشا جدا نمی کردند و یا می گفتند مغرب 7 رکعت دارد و دیگر اینکه چون خدا وند می خواهد انسان همیشه به ذکر و یاد او مشغول باشد مثلا شما اگر نماز مغرب و عشا خود را باهم بخوانید در مسجد 5.20 تا حدود 6 طول می کشد و بعد ممکن است به یاد خداوند وذکر او مشغول نباشید ولی اگر مغرب را مثلا از 5.20 تا 5.45 خواندید تا موقع نماز عشا موقع اذان نماز عشا خواهید بود تا موقع این نماز شود پس به یاد نماز وذکر خدا خواهید بود.البته این نکته را متذکر شوم حتما فقهای اگاه به زمان نیز نسبت به زمان تر جیح داده اند که به علت مشغله ودیگر کارها صلاح دیده اند با هم باشد در ضمن گفتند هم بهتر است 5 گانه بخوانیم
السلام علیکم و رحمت الله و برکات

رسول خدا بارها در زمان حیات خود نمازهای ظهر و عصر ، و مغرب و عشا را با هم جمع نمودند و این به جهت آن بود که مومنین در سختی قرار نگیرند .

بله ، اگر نمازها در اوقات پنجگانه ی خاص خود خوانده شود افضل است ، اما با توجه به شرایط زندگی مردم بسیاری از ایشان چنانچه بخواهند این روش را در پیش بگیرند دچار مشکلاتی خواهند شد پس شیعه به سنت حسنه ی رسول خدا تاسی کرده همچنان که در اجرای فریضه ی جماعت سرعت و مراعات حال ضعیف ترین نمازگزاران را شیوه ی مرسوم خود نموده ، در نمازهای جماعت بین نماز ظهر و عصر ، و مغرب و عشا به قاعده ی تانی جمع می کنند .

شيعيان نمازهاي روزانه را در سه وقت ادا مي‌کنند و در يک نوبت، دو نماز را يک جا مي‌خوانند. اما بنگريم که امام -رضي الله عنه- در اين مورد چه مي‌فرمايد: در نامه‌اي که به فرمانداران شهرها در مورد نماز مي‌نويسد، مي‌فرمايد:

«أما بعد فصلوا بالناس الظهر حتى تفيء الشمس مثل مربض العنز، وصلوا بهم العصر والشمس بيضاء حية في عضو من النهار حين يسار فيها فرسخان، وصلوا بهم المغرب حين يفطر الصائم، ويدفع الحاج إلى منى، وصلوا بهم العشاء حين يتوارى الشفق إلى ثلث الليل، وصلوا بهم الغداة والرجل يعرف وجه صاحبه، وصلوا بهم صلاة أضعفهم، ولا تكونوا فتّانين».

«وقتي خورشيد از وسط آسمان مايل گشت، نماز ظهر را بخوانيد. و نماز عصر را وقتي که خورشيد سفيد و نوراني است و مي‌توان تا قبل از غروب دو فرسخ راه را طي کرد،
بخوانيد.
و مغرب را زماني بخوانيد که روزه‌دار افطار مي‌کند و حاجي از عرفه راهي مني مي‌شود. و از زماني که سرخي غروب پنهان مي‌شود تا سپري‌شدن يک سوم شب، نماز عشا را بخوانيد. و نماز صبح را هنگامي بخوانيد که هر فرد چهرة همراهش را مي‌شناسد.

وقتي با مردم نماز مي‌خوانيد و امام آنها هستيد، ناتوان ترين آنها را در نظر بگيريد و مردم را به فتنه مبتلا نکنيد»[2].

اين نامه بسيار مهمي است، زيرا امام -رضي الله عنه- اين نامه را به همه شهرهايي که زيردست او بودند، فرستاد. بنابراين خيلي مهم است و اهميت ديگر آن اين است که مهم‌ترين عبادت در اسلام را که نماز است، توضيح مي‌دهد و مي‌فرمايد:

أ- نماز ظهر بعد از زوال آفتاب است. و سپس فرمود: وقت نماز عصر از زماني که خورشيد روشن و نوراني است تا قبل از غروب.

اگر اين دو نماز يک جا خوانده، مي‌شدند و مي‌توانستيم آنها را با هم جمع کنيم موقع اداي هر کدام را جداگانه مشخّص نمي‌کرد، ولي چون زمان هر يک با ديگري فرق مي‌کند، وقت هر نماز را جداگانه مشخص نموده است.

ب- سپس فرمودند: وقت نماز مغرب «زماني است که روزه‌دار افطار مي‌کند و حاجي به مني برمي‌گردد» و اين کارها به هنگام غروب خورشيد انجام مي‌شوند.

سپس وقت نماز عشاء را بعد از مغرب تعيين فرمود. وقت مغرب از غروب تا زماني است که شفق و سرخي غروب پنهان مي‌شود، آنگاه وقت نماز عشاء شروع مي‌شود و تا يک سوّم شب ادامه دارد. سنّت و روش نماز در دوران اصحاب همين گونه بوده است و امام بر نماز جماعت و وجود يک پيشنماز و وجود جماعتي به عنوان مقتدي، تأکيد مي‌کند.

ج- اين نامه اميرالمؤمنين و حاکم دولت اسلامي است که آن را به همه شهرهايي مي‌فرستد که تحت امر او مي‌باشند، پس جايز نيست مردم برخلاف حق و برخلاف کتاب و سنت، به انجام عبادت بپردازند.

نمي‌خواهيم به قضاياي فقهي و اختلاف فقهاء در اين موارد بپردازيم، ولي آنچه براي ما مهم است، اينکه امام براي نماز، پنج وقت تعيين کرده است و نه سه وقت.

سلام بهsunnikurd
منظورتان از امام کیست؟
ما غیر از علی ابن ابی طالب علیه السلام که به گفته ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین فقط ایشان شانیت لقب امیرالمومنین را دارند امیرالمومنین دیگری نمیشناسیم.

ببخشید ذکر نکردم منظور حضرت علی (ع) است ودر نهج البلاغه نامه 52 نوشته شده است

sunnikurd;6660 نوشت:
اما بنگريم که امام -رضي الله عنه- در اين مورد چه مي‌فرمايد

تا آنجا که من میدانم خداوند از امام علی علیه السلام راضی است چون معصوم است پس من بعد در مورد ایشان این صفت(رضی الله عنه)را به کار نبرید تا هم بدانیم که منظورتان علی ابن ابیطالب است هم رعایت شان والای مولای متقیان را نموده باشید.
امام باقر از پدرشان امام سجاد و ایشان از امام حسین علیهم السلام نقل کرده اند که فرمودند: "إن فی اللوح المحفوظ تحت العرش علی بن أبی طالب أمیرالمؤمنین" یعنی در لوح محفوظ نام علی همراه امیرالمؤمنین ثبت شده است.(الیقین، ص135)

در مورد روایتی که نقل نموده اید هم باید کارشناسان محترم نظر بدهند.منتظریم

با سلام

ذکر دونکته:

-با اجازه جناب sunnikurd بنده فونت ریز مطلب را بزرک کردم

نکته دیکر این که منبع حدیث را ایشان ذکر نکرده اند.

طاها;6679 نوشت:
نکته دیکر این که منبع حدیث را ایشان ذکر نکرده اند.

ظاهرا جنابsunnikurd فرموده اند در نهج البلاغه آمده است:
sunnikurd;6674 نوشت:
ببخشید ذکر نکردم منظور حضرت علی (ع) است ودر نهج البلاغه نوشته شده است

netuser;6586 نوشت:
رسول خدا بارها در زمان حیات خود نمازهای ظهر و عصر ، و مغرب و عشا را با هم جمع نمودند و این به جهت آن بود که مومنین در سختی قرار نگیرند .

بله ، اگر نمازها در اوقات پنجگانه ی خاص خود خوانده شود افضل است ، اما با توجه به شرایط زندگی مردم بسیاری از ایشان چنانچه بخواهند این روش را در پیش بگیرند دچار مشکلاتی خواهند شد پس شیعه به سنت حسنه ی رسول خدا تاسی کرده همچنان که در اجرای فریضه ی جماعت سرعت و مراعات حال ضعیف ترین نمازگزاران را شیوه ی مرسوم خود نموده ، در نمازهای جماعت بین نماز ظهر و عصر ، و مغرب و عشا به قاعده ی تانی جمع می کنند .


عزیز من هم که نگفتم قبول نیست در ضمن هم که نگفتم اشکال دارد گفتم مستحباتی است ولی درست تر 3گانه خوانده شود در ضمن نمی دانستم رسول خدا بارها سه گانه می خواندند ممنون که فرمودید اگر می شود منبع را هم ذکر کنید

شیعه همچون فرقه های مختلف اسلامی معتقد است که انجام هر نماز در وقت خودش افضل است و مستحب است(ا).

ولی به تبع روایات اهل عصمت و طهارت و به جهت رفع عسر و حرج و دشواری در تفریق خصوصا در جماعات حکم به جواز جمع بین دو نماز نموده است، زیرا اسلام دین سهولت و آسانی است.

سهل بن حنیف از پدرش نقل می کند و او از جدش که رسولخدا (ص) فرمود:

بر خود سخت نگیرید زیرا کسانی که قبل از شما بودند به جهت سختگیری بر خود هلاک شدند.(2)

روایات در جمع بین دو نماز:

1- ابن عباس می گوید: با رسولخدا (ص) هشت رکعت «ظهر و عصر» و نیز هفت رکعت "مغرب و عشاء" را به طور جمع خواندیم.(3)

2- و همچنین می گوید: رسولخدا (ص) در مدینه در حالیکه مقیم بودند نه مسافر، نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را جمع می خواندند.(4)

3- مسلم به سند خود از ابن عباس نقل کرد که فرمود: رسولخدا (ص) در مدینه بین ظهر و عصر، جمع نمود در حالیکه نه خوفی بود و نه سفر. سعید گوید: از ابن عباس پرسیدم چرا چنین کرد؟ فرمود: تا آنکه بر امتش دشوار نباشد(5)

و نیز مثل این روایت از ابن عمر از رسولخدا نقل شده است.

جواز جمع بین دو نماز به عقیده جمعی از علماء سنی:

ربیعه، ابن منذر... و از علمای متأخرین اهل سنت بعضی جایز شمرده اند زیرا تفریق را مستلزم عسر و حرج و دشواری دانسته اند.

1- شیخ احمد شاکر بعد از نقل از ابن سیرین می گوید: این رای «جواز جمع» همان رای صحیحی است که از متن حدیث گرفته شده است.(6)

2- شیخ علی خفیف در کتاب اسباب اختلاف الفقهاء نیز جمع بین دو نماز را جایز شمرده است.(7)

پی نوشت:

1- آیات عظام: شیخ مفید، سید کاظم یزدی، سید محسن حکیم تفریق را مستحب می دانند.

2- سیوطی/ تفسیر در المنثور ج1/ 193-192.

3- مسند احمد ج1/221- صحیح بخاری ج1/72- صحیح مسلم ج2/ 152.

4-همان .

5- صحیح مسلم ج2/ 151.

6-حاشیه سنن ترمذی، ج1 / 359-358.

7-کتاب اسباب اختلاف الفقهاء، ص 78.

موضوع قفل شده است