نحله های عرفانی

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نحله های عرفانی

چند نوع نحله و مسلک عرفانی وجود دارد؟
تفاوت این مسلکها در چیست؟
نقاط قوت مسلکها در چیست؟
بزرگان نحله ها چه کسانی هستند؟

tahora87;125209 نوشت:
چند نوع نحله و مسلک عرفانی وجود دارد؟ تفاوت این مسلکها در چیست؟ نقاط قوت مسلکها در چیست؟ بزرگان نحله ها چه کسانی هستند؟

سلام
فایده ای بر دانستن آن نمی بینم . عمده شناخت عرفان از لسان عالم ربانی است که بین ظاهر و باطن شریعت را جمع کرده باشد و حق هر یک را ادا نموده باشد
موفق باشید

حامد عزیز وقتی اطلاعی نداری،نگو فایده ای بر آن نمیبینم،مسلک های متفاوت دلیل بر تفاوت امزجه است که در دریافت معارف تاثیر بسزائی دارد،پس اطلاع از جزئیات این مسلکها به افراد مختلف کمک شایانی در سلوک خواهد کرد،بنده با طرح این سوال خواستم میزان اطلاع افراد را ببینم و همچنین زمینه ای فراهم شود تا از پاسخ کارشناسان بهره مند شویم.

tahora87;125422 نوشت:
حامد عزیز وقتی اطلاعی نداری،نگو فایده ای بر آن نمیبینم،مسلک های متفاوت دلیل بر تفاوت امزجه است که در دریافت معارف تاثیر بسزائی دارد،پس اطلاع از جزئیات این مسلکها به افراد مختلف کمک شایانی در سلوک خواهد کرد،بنده با طرح این سوال خواستم میزان اطلاع افراد را ببینم و همچنین زمینه ای فراهم شود تا از پاسخ کارشناسان بهره مند شویم.

سلام
بنابر نظر بزرگان ما عرفانهای متکثر نداریم یک حقیقت است که در افراد مختلف ظهورات متفاوت داشته است اصل فراگیری آن حقیقت واحد است که باید از عالم ربانی آموخت
موفق باشید

ظاهرا شما اصل موضوع را نگرفتی،بنده نگفتم عرفانهای متفاوت یا متکثر،بلکه گفتم مسلکهای متفاوت،که همگی اگر صادق باشند یک نتیجه خواهند داد،علاوه بر این گفتید بنا بر نظر علما،مگر شما نظر همه علما را استحصاء کرده ای؟؟؟،آن علمائی هم که مقصود شماست و بنده حدس میزنم چه کسانی باشند همین گفته بنده را تصدیق میکنند،اصل این حرف از ایشان است،حفظهم الله إن شاء الله.
اندکی در مورد این بحث جستجو کنید بد نیست.
احتمال این را هم بدهید که شما مطلب را درست نگرفته اید.

tahora87;125480 نوشت:
بنده نگفتم عرفانهای متفاوت یا متکثر،بلکه گفتم مسلکهای متفاوت،که همگی اگر صادق باشند یک نتیجه خواهند داد

سلام
فرق عرفانهای متکثر با مسلکهای عرفانی متفاوت چیست ؟
موفق باشید

حامد;125485 نوشت:
سلام
فرق عرفانهای متکثر با مسلکهای عرفانی متفاوت چیست ؟
موفق باشید

عرفانهای متکثر نتیجه های متفاوتی دارند و اصلا نام عرفان بر آنها گذاشتن صحیح نیست،اما مسلکهای متفاوت طریقه های متفاوت برای نتیجه واحد است،مثالهایی میزنم تا مقصود واضح تر شود:
نحله نجف که عمدتا طریقه آنها معرفت نفس بوده از بزرگان این نحله جناب ملا حسین قلی شوندی،مرزا علی آقا قاضی و اکنون علامه حسن زاده آملی را میتوان نام برد(البته در مورد شخص علامه صحبتهای دیگری نیز هست که فعلا مجال بحث نیست،زیرا ایشان متأثر از بزرگان بسیاری بوده اند)یا نحله اصفهان که عمدتا ریاضتی بوده اند،از بزرگان این نحله میتوان به مرحوم تخت فولادی،شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی اشاره کرد.
اما دانستن این مطالب و پی بردن به ظرایف و دقایق این مسلکها کلید هائی به دست انسان خواهد داد که در سیر و سلوک بسیار مؤثر است.

tahora87;125611 نوشت:
عرفانهای متکثر نتیجه های متفاوتی دارند و اصلا نام عرفان بر آنها گذاشتن صحیح نیست،اما مسلکهای متفاوت طریقه های متفاوت برای نتیجه واحد است،مثالهایی میزنم تا مقصود واضح تر شود: نحله نجف که عمدتا طریقه آنها معرفت نفس بوده از بزرگان این نحله جناب ملا حسین قلی شوندی،مرزا علی آقا قاضی و اکنون علامه حسن زاده آملی را میتوان نام برد(البته در مورد شخص علامه صحبتهای دیگری نیز هست که فعلا مجال بحث نیست،زیرا ایشان متأثر از بزرگان بسیاری بوده اند)یا نحله اصفهان که عمدتا ریاضتی بوده اند،از بزرگان این نحله میتوان به مرحوم تخت فولادی،شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی اشاره کرد. اما دانستن این مطالب و پی بردن به ظرایف و دقایق این مسلکها کلید هائی به دست انسان خواهد داد که در سیر و سلوک بسیار مؤثر است.

سلام
بنده متوجه فرقی که بیان فرمودید نشدم . مهم نیست . بحثتان را ادامه دهید ان شاء الله مورد استفاده خواهد بود
موفق باشید

به نام الله و سلام بر دوستان، آقا حامد شما خودتان مي گوييد:
بنابر نظر بزرگان ما عرفان های متکثر نداریم یک حقیقت است که در افراد مختلف ظهورات متفاوت داشته است اصل فراگیری آن حقیقت واحد است که باید از عالم ربانی آموخت، شما به هر شكلي كه شده مطالبي نقل مي فرماييد، كه رديه و نقدي بر گفته طرف مقابل باشد، اگر در جايي مطلب قابل جمع است، همچنانكه از علامه حسن زاده آملي نقل مي فرماييد كه مطالب را جمع كرده شما هم جمع بفرماييد، اول بحث شما در عرفان عملي است يا نظري؟ مقصود دوستمان سلوك است، كه قابل ها و امزجه آنها متفاوت است، اصل يكي است، كه همگي با توجه به نوع سلوكشان رسيدن به حضرت حق را تعريف مي كنند، چرا مطالبي هم كه واضح است و بزرگان در اين خصوص مطالبي گفته اند، نمي فهميد، مگر گفته شده حقيقت متكثر است؟ خوب خودتان هم مي گوييد بايد از عالم رباني آموخت شما اگر از عالم رباني پيرامون اين مطلب آموخته ايد، بفرماييد و الا ضرورتي به جواب دادن نيست.

فرزاد;125865 نوشت:
شما به هر شكلي كه شده مطالبي نقل مي فرماييد، كه رديه و نقدي بر گفته طرف مقابل باشد، اگر در جايي مطلب قابل جمع است، همچنانكه از علامه حسن زاده آملي نقل مي فرماييد كه مطالب را جمع كرده شما هم جمع بفرماييد، اول بحث شما در عرفان عملي است يا نظري؟ مقصود دوستمان سلوك است، كه قابل ها و امزجه آنها متفاوت است، اصل يكي است، كه همگي با توجه به نوع سلوكشان رسيدن به حضرت حق را تعريف مي كنند، چرا مطالبي هم كه واضح است و بزرگان در اين خصوص مطالبي گفته اند، نمي فهميد، مگر گفته شده حقيقت متكثر است؟ خوب خودتان هم مي گوييد بايد از عالم رباني آموخت شما اگر از عالم رباني پيرامون اين مطلب آموخته ايد، بفرماييد و الا ضرورتي به جواب دادن نيست.

سلام
در این مجادله فایده ای نیست . جناب طهورا مطالب خودشان را مطرح کنند بهتر است . بنده همین ابتدا به یک اصل مهم اشاره کردم تا در لابلای مباحث سر نخ گم نشود .
موفق باشید

از جمله خصوصیات نحله نجف،پرداختن به معرفت نفس به عنوان شاه کلید سلوک بوده است،ایشان بر طبق روایات معرفت نفس را نافعترین معرفتها دانسته و به دنبال این بودند تا با شناخت نفس به عنوان حقیقت انسان که خلیفة الله است راهی در شناخت خداوند پیدا کنند بزرگانی در این بحث معرفت نفس کار کرده اند که اشاره به آنها را به بعد از اظهار نظر های دوستان در این باب موکول میکنم.

موضوع قفل شده است