جمع بندی منظور از قفل در این روایت چیست؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
منظور از قفل در این روایت چیست؟

سلام

اینکه می گویند در روایات آمده که همه بدیها در چند قفل بسته شده،و کلید آن شراب است و دروغ از شراب بد تر است/حال سوال من این است که این قفلها چیست؟

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد پیام

إمامُ الباقرُ (عليه‏ السلام ):

إنَّ اللّه‏َ عز و جل جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً وجَعَلَ مَفاتِيحَ تِلكَ الأقفالِ الشَّرابَ ، والكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ .


خداوند عز و جل براى بدى قفلهايى نهاده و كـلـيد همه اين قفلها را شراب قرار داده است و دروغ بدتر از شراب است .
بحار الأنوار : ج72 /ص 236
دروغ ریشه و سرچشمه سایر گناهان بوده، اگر همه گناهان در یک فضا موجود باشد، کلید مورد نیاز برای ورود به این فضا دروغ است، در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می نماید، و در میان مردم بی اعتبار می کند، اعتماد عمومی را سلب می نماید و جامعه را به نفاق دچار می کند.
دروغ در اصل در سخن و گفتار است و در اصطلاح به معنی عدم مطابقت سخن و گفتار به واقع است. شخص دروغگو به دنبال این است که با دروغ و سوگندهای دروغین و به سوء استفاده از باورهای مردم به اموری چون خداوند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان (علیهم السلام) سوگند بخورد تا به منافع زشت خود دست یابد.
قفل موردسوال شما (که در روایت آمده)یعنی آنکه آدمی مانعی برای ورود به هر گناه دارد اما با نوشیدن شراب ویا دروغ گفتن پای خویش را به هر گناهی باز می کند(زیرا همه پرده های حیا بین بنده وخدا دریده شده وگناه کردن آسان می نماید) ودر حقیقت این دو گناه بستر ساز هر خطای دیگری برای آدمی خواهند بود.

موضوع قفل شده است