منظور از سبیلا در این آیه چیست؟؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
منظور از سبیلا در این آیه چیست؟؟

قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَاء أَن يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا ﴿۵۷﴾

بگو بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد (۵۷)

نیایش سبز;13666 نوشت:
قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَاء أَن يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا ﴿۵۷﴾

بگو بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد (۵۷)

با سلام

کلمۀ "سبیلاً" در آیۀ مزبور، اشاره به قرار گرفتن در مسیر شریعت پیامبر (ص) و عمل به احکام دین و توصیه های نبی مکرم اسلام است.

چنانکه در آیه ای دیگر اجر و پاداش و مزد رسالت خود را مودت اهل بیت (ع) بیان می کند. "قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی" که بدون شک درخواست دوستى خاندانش چيزى نيست كه سود آن عائد پيامبر گردد، بلكه خود مردم از آن منتفع مى‏شوند، زيرا دوست داشتن گروهى كه جانشين پيامبر و بازگو كنندگان احكام الهى و مربى جامعه اسلامى مى‏باشند، در حقيقت ‏خود انسان از اين دوستى منتفع مى‏گردد.

مضمون آيه شبيه گفتار پزشكى است كه بيمارى را به‏طور رايگان معالجه كند و نسخه بلند و بالائى بنويسد و اظهار دارد كه من از تو چيزى نمى‏خواهم جز اين كه به اين نسخه عمل كنى. اين پزشك به ظاهر مزد و پاداش خواسته، ولى در باطن چيزى جز خيرخواهى طرف نخواسته است.

بعلاوه آنکه نبی اکرم (ص) در توصیه ای نورانی (حدیث ثقلین)، راه سعادت و نجات را در تمسک و پیروی از قرآن و اهل بیت (ع) بیان فرمودند، و این نسخۀ نجات بخش حقیقتاً عصاره و تمام هدف و رسالت نبی اکرم بود و هر کس به این سبیل در آید، از ادای حقِ اجر و مزد رسالت رسول خاتم (ص) بر امده است.

موفق باشید ...:roz:

صدیق;13763 نوشت:

با سلام

کلمۀ "سبیلاً" در آیۀ مزبور، اشاره به قرار گرفتن در مسیر شریعت پیامبر (ص) و عمل به احکام دین و توصیه های نبی مکرم اسلام است.


موفق باشید ...:roz:



سلام و تشکر ، در اینجا سبیلا مجهول هست (یا به عبارتی نکره) ؟؟؟؟
چطور استنباط یا به قولی تفسیر شده است که منظور قرار گرفتن در مسیر شریعت پیامبر (ص) هست؟؟

نیایش سبز;14648 نوشت:

سلام و تشکر ، در اینجا سبیلا مجهول هست (یا به عبارتی نکره) ؟؟؟؟
چطور استنباط یا به قولی تفسیر شده است که منظور قرار گرفتن در مسیر شریعت پیامبر (ص) هست؟؟

با سلام

سبیل در هر کجا بکار رفته معمولاً به معنای عام آن یعنی راه و مسیر بکار رفته و در این آیه نیز از همین مصادیق است.

از خود آیه نیز می توان استنباط کرد که که "سبیلاً" که به دنبال "الی ربه" آمده مقصود راهی است که سیر آن به سوی پروردگار باشد و به خداوند ختم شود.

مگر جز راه انبیاء الهی و شریعت پیامبر خاتم (ص) که همان اسلام است، صراط مستقیم و راه دیگری داریم که به سعادت و وصال خداوند نائل شود.

بعلاوه در آیات بسیاری کلمۀ سبیل بکار رفته است که برخی از آنها گویای صراط مستقیم و راه هدایت الهی که همان راه انبیاء الهی و شریعت خاتم (ص) یعنی دین اسلام است. برای نمونه یک مورد آن را مورد اشارت قرار می دهیم:

"انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفوراً؛ ما ایشان را به راه هدایت و صراط مستقیم هدایت کردیم، خواه شاکر باشد، خواه کفر ورزد. (دهر، آیه 3). در این آیه نیز سبیل در معنای راه هدایت بکار رفته است. و راهی جز راه هدایت انبیاء الهی و شریعت نبی اکرم (ص) متصور نیست.

موفق باشید ...:Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

دوست عزیز جناب نیایش سبز

شاید بتوان جواب این سوال شما را در دعای ندبه پیدا کرد :

... وَ قُلْتَ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً ثُمَّ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَوَدَّتَهُمْ فِي كِتَابِكَ فَقُلْتَ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ وَ قُلْتَ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ وَ قُلْتَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلًا فَكَانُوا هُمُ السَّبِيلَ إِلَيْكَ وَ الْمَسْلَكَ إِلَى رِضْوَانِكَ ...

در اینجا اهل بیت پیامبر اکر صلی الله علیه و آله و سلم و علیهم السلام همان سبیلا معرفی می شوند.

التماس دعا - یاعلی

پرسش:
منظور از سبیلا در این آیه چیست؟؟
قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَاء أَن يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا ﴿۵۷﴾
بگو بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد

پاسخ:
کلمۀ "سبیلاً" در آیۀ مزبور، اشاره به قرار گرفتن در مسیر شریعت پیامبر (ص) و عمل به احکام دین و توصیه های نبی مکرم اسلام است.
چنانکه در آیه ای دیگر اجر و پاداش و مزد رسالت خود را مودت اهل بیت (ع) بیان می کند. "قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی" که بدون شک درخواست دوستى خاندانش چيزى نيست كه سود آن عائد پيامبر گردد، بلكه خود مردم از آن منتفع مى‏شوند، زيرا دوست داشتن گروهى كه جانشين پيامبر و بازگو كنندگان احكام الهى و مربى جامعه اسلامى مى‏باشند، در حقيقت ‏خود انسان از اين دوستى منتفع مى‏گردد.
مضمون آيه شبيه گفتار پزشكى است كه بيمارى را به‏طور رايگان معالجه كند و نسخه بلند و بالائى بنويسد و اظهار دارد كه من از تو چيزى نمى‏خواهم جز اين كه به اين نسخه عمل كنى. اين پزشك به ظاهر مزد و پاداش خواسته، ولى در باطن چيزى جز خيرخواهى طرف نخواسته است.
بعلاوه آنکه نبی اکرم (ص) در توصیه ای نورانی (حدیث ثقلین)، راه سعادت و نجات را در تمسک و پیروی از قرآن و اهل بیت (ع) بیان فرمودند، و این نسخۀ نجات بخش حقیقتاً عصاره و تمام هدف و رسالت نبی اکرم بود و هر کس به این سبیل در آید، از ادای حقِ اجر و مزد رسالت رسول خاتم (ص) بر امده است.

پرسش:
در اینجا سبیلا مجهول هست پس چطور استنباط یا به قولی تفسیر شده است که منظور قرار گرفتن در مسیر شریعت پیامبر (ص) هست؟

پاسخ:
سبیل در هر کجا بکار رفته معمولاً به معنای عام آن یعنی راه و مسیر بکار رفته و در این آیه نیز از همین مصادیق است.
از خود آیه نیز می توان استنباط کرد که که "سبیلاً" که به دنبال "الی ربه" آمده مقصود راهی است که سیر آن به سوی پروردگار باشد و به خداوند ختم شود.
مگر جز راه انبیاء الهی و شریعت پیامبر خاتم (ص) که همان اسلام است، صراط مستقیم و راه دیگری داریم که به سعادت و وصال خداوند نائل شود.
بعلاوه در آیات بسیاری کلمۀ سبیل بکار رفته است که برخی از آنها گویای صراط مستقیم و راه هدایت الهی که همان راه انبیاء الهی و شریعت خاتم (ص) یعنی دین اسلام است. برای نمونه یک مورد آن را مورد اشارت قرار می دهیم:
"انا هدیناه السبیل اما شاکراً و اما کفوراً؛ ما ایشان را به راه هدایت و صراط مستقیم هدایت کردیم، خواه شاکر باشد، خواه کفر ورزد. (دهر، آیه 3). در این آیه نیز سبیل در معنای راه هدایت بکار رفته است. و راهی جز راه هدایت انبیاء الهی و شریعت نبی اکرم (ص) متصور نیست.

موضوع قفل شده است