ملاك جريان قاعده لطف

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ملاك جريان قاعده لطف

سلام و خداقوت

قاعده لطف نقش مهمی در اثبات نبوت و امامت داره. (اگر در جای دیگری هم استفاده میشه لطفا توضیح بدید.)

اما سوالی که دقیقا مطرح هست اینه که اگر قاعده لطف رو بپذیریم(که البته باید قیودش را تحلیل کنیم که به نظرم خیلی مبهمه)، در اینصورت باید هر لطفی را عقلا لازم بدونیم 

در حالیکه معلومه بسیاری از لطفها انجام نمیشه (میخوام چرایی اینو رو هم توضیح بدید که چرا بعضی از لطفها رو خدا انجام نمیده با این که علم و قدرتش رو داره)

اما اگر قاعده لطف رو نپذیریم در این صورت نمیشه امامت و نبوت رو با این توضیح داد.

موضوعات مشابه: 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

قاعده لطف نقش مهمی در اثبات نبوت و امامت داره. (اگر در جای دیگری هم استفاده میشه لطفا توضیح بدید.)

اما سوالی که دقیقا مطرح هست اینه که اگر قاعده لطف رو بپذیریم(که البته باید قیودش را تحلیل کنیم که به نظرم خیلی مبهمه)، در اینصورت باید هر لطفی را عقلا لازم بدونیم 

در حالیکه معلومه بسیاری از لطفها انجام نمیشه (میخوام چرایی اینو رو هم توضیح بدید که چرا بعضی از لطفها رو خدا انجام نمیده با این که علم و قدرتش رو داره)

اما اگر قاعده لطف رو نپذیریم در این صورت نمیشه امامت و نبوت رو با این توضیح داد.

قاعده لطف بی قید و شرط نیست، بلکه قیود و شروط روشنی دارد که در کتب کلامی بیان شده است(به عنوان مثال رجوع کنید به کتاب القواعد الکلامیه، ص101 به بعد)

انسان پیش از لطف هم امکان انجام و ترک داشته باشد، یعنی نباید تازه با وجود لطف انسان امکان اطاعت پیدا کند، بلکه باید تکلیف وجود داشته باشد و لطف انسان رابه آن نزدیک کند. همچنین لطف باید در راستای هدف از تکلیف باشد، نه هدف از خلقت.(الالهیات، ج3، صص52و53)

همچنین نباید به اجبار منتهی شود، و  با اختبار و اختیار انسان منافات داشته باشد(قواعد الکلامیه، ص102)

و نیز باید بین لطف و تکلیف تناسب وجود داشته باشد(همان، ص102)

همچنین مانعی نباید در برابر آن نباشد مثلا امام معصوم هم و وجودش لطف است و هم حضور فیزیکی اش به عنوان امام لطف است، اما امام زمان(عج) حضور فیزیک اش با مانع برخورد کرده است ولی وجودش با مانع برخورد نکرده بنابراین نتیجه آن به امام غائب منتهی شده است.

بنابراین امری که این قیود در آن نباشد اساسا لطف نخواهد بود.