جمع بندی ملاك جريان قاعده لطف

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ملاك جريان قاعده لطف
سلام و خداقوت قاعده لطف نقش مهمی در اثبات نبوت و امامت داره. (اگر در جای دیگری هم استفاده میشه لطفا توضیح بدید.) اما سوالی که دقیقا مطرح هست اینه که اگر قاعده لطف رو بپذیریم(که البته باید قیودش را تحلیل کنیم که به نظرم خیلی مبهمه)، در اینصورت باید هر لطفی را عقلا لازم بدونیم  در حالیکه معلومه بسیاری از لطفها انجام نمیشه (میخوام چرایی اینو رو هم توضیح بدید که چرا بعضی از لطفها رو خدا انجام نمیده با این که علم و قدرتش رو داره) اما اگر قاعده لطف رو نپذیریم در این صورت نمیشه امامت و نبوت رو با این توضیح داد.
موضوعات مشابه: 
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
جمع بندی پرسش: قاعده لطف نقش مهمی در اثبات نبوت و امامت دارد، اما اگر قاعده لطف رو بپذیریم در این صورت باید هر لطفی را عقلا لازم بدانیم در حالی که معلوم است بسیاری از لطف ها انجام نمیشود. پاسخ: قاعده لطف بی قید و شرط نیست، بلکه قیود و شروط روشنی دارد که در کتب کلامی بیان شده است(1) انسان پیش از لطف هم امکان انجام و ترک داشته باشد، یعنی نباید تازه با وجود لطف انسان امکان اطاعت پیدا کند، بلکه باید تکلیف وجود داشته باشد و لطف انسان را به آن نزدیک کند. همچنین لطف باید در راستای هدف از تکلیف باشد، نه هدف از خلقت.(2) همچنین نباید به اجبار منتهی شود، و  با اختبار و اختیار انسان منافات داشته باشد(3) و نیز باید بین لطف و تکلیف تناسب وجود داشته باشد(4) همچنین مانعی نباید در برابر آن باشد مثلا امام معصوم هم وجودش لطف است و هم حضور فیزیکی اش به عنوان امام لطف است، اما امام زمان(عج) حضور فیزیک اش با مانع برخورد کرده است ولی وجودش با مانع برخورد نکرده بنابراین نتیجه آن به امام غائب منتهی شده است. بنابراین امری که این قیود در آن نباشد اساسا لطف نخواهد بود. پی نوشت ها:
  1. به عنوان مثال رجوع کنید به: ربانی گلپایگانی، علی، القواعد الکلامیه، مؤسسة الإمام الصادق(ع‏)، قم، چاپ اول، 1418،  ص101 به بعد.
  2. سبحانی، جعفر، الالهیات، المركز العالمي للدراسات الإسلامية، قم، چاپ سوم، 1412، ج3، صص52و53
  3. قواعد الکلامیه، ص102
  4. همان، ص102
 
موضوع قفل شده است