جمع بندی مشاوره برای انتخاب موضوع پایان نامه

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مشاوره برای انتخاب موضوع پایان نامه

سلام و خسته نباشید

بنده برای انتخاب موضوع مقاله پایانی ارشد در حوزه علوم قرآنی و حدیث نیازمند راهنمایی و مشاوره هستم.
موضوع کمتر کارشده که قابلیت تبدیل به مقاله رو داشته باشه.
ممنون میشم چند موضوع معرفی بفرمایید.

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد آلاء

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام دارم و عرض ادب و احترام خدمت شما دوست عزيز و بزرگوار

بسيار خوشنودم که راهنمايي اندکي مي توانم به شما داشته باشم .

اما دوست محترم ؛ بررسي سوال و جوب مناسب براي موضوع پايان نامه شما به پاسخ چند فاکتور اساسي بستگي دارد :

1- اول اين که رشته تحصيلي شما دقيقن چه رشته اي است با عنوان خاص زير مجموعه رشته مثلن( الهييات - علوم قرآن و حديث - گرايش تفسير اثري) لطفن رشته خودتان را کامل مطرح فرماييد.

2- يک بيوگرافي مختصر از وضعيت تحصيلي از دبيرستان و بعد از آن در کارشناسي هم ارائه کنيد اگر تحصيلات يا دوره هاي آموزشي خاصي را گذارنده ايد خلاصه فعاليت هاي علمي حتي غير مرتبط خودتان را اعلام کنيد .

3- علاقه مندي خودتان را در زمينه خاصي اگر مد نظرتان است بيان کنيد مثلن روانشناسي به طور مثال ؛ يا اگر دغدغه هايي ذهن شما را هميشه آزار مي ده و وبه دنبال پاسخ به آن هستيد آن را هم مرقوم فرماييد.

4- و در نهايت حوزه اي که دوست داريد در آن فعاليت کنيد را هم اگر مايليد ذکر کنيد مثلن رشته علوم قرآن و حديث هستيد ذکرکنيد علاقه دارم در احاديث فقط تتبع و پژوهش داشته باشم.

بي صيرانه منتظر پاسخ هاي شما به موارد فوق هستم تا بتوانم راهنمايي اندکي خدمت شما دوست محترم داشته باشم .

در پناه حق موفق باشيد . :Gol:

سلام با تشکر از شما
دیروز پاسخ دادم ، مطالعه نفرمودید؟
ارسال پیام خصوصی چون موضوع بسته شده بود.

ته اصلی توسط pakalah
با سلام و خسته نباشید
بنده درخواست مشاوره برای انتخاب موضوع مقاله رو داشتم.
دانشجوی ارشد تفسیر اثری دانشکده علوم قرآن و حدیث هستم.کارشناسی را با معدل 18.28 از دانشگاه تهران گدراندم و معدل ارشدم تا کنون( پایان ترم دوم) 19/75 بوده.
در حال حاضر فرهنگی هستم.
دغدغه خاص و موضوعی مدنظرم نیست.
حتی المقدور موضوعی باشد که نیاز زیادی به رجوع به منابع عربی نداشته باشد. عربی را در حد عمومی و نه تخصصی و متون قدیمی بلدم.
قابل ذکر است که تا کنون موضوعاتی را ارائه داده ام که بدلیل نو نبودن تایید نشده.
این دانشگاه کمی در پژوهش سختگیر است شاید هم از استانداردهای بالایی برخوردار است.
در هر حال از لطف و حوصله شما سپاسگزارم.

سلام دوست عزیز بنده در این حد نیستم که تو این زمینه به شما پیشنهادی کنم ولی موضوعی که مدتهاست ذهنم رو به خودش مشغول کرده و ان شاالله قصد دارم مقاله ایی با این موضوع بنویسم: بیایید دوباره اسلام بیاوریم؟
و برای نوشتن این مقاله باید به اطرافیانتون دقت کنید و عملکردهاشون رو مورد دقت قرار بدید بعد خودتون متوجه میشید که چقدر مردم تو طرز تفکر و رفتار از اسلام دور شدن... به جزئیات هم دقت کنید. و این رفتارها رو از طریق روایات و قرآن مورد انتقاد قرار بدید.
مثلا تو زمینه ی مهمانی ها، رابطه ی نامحرمها با هم، ازدواج(سبک خواستگاری، مهریه، عروسی) طرز تفکر به زندگی مشترک، غیبت کردنهای مردم و توجیه های اونها، نگرش مردم به قرآن و عدم استفاده ی آن تو زندگی ،و فرق گذاشتن بین پسر و دختر تو فرزندان، و نگرششون به شانس و خیلی موارد دیگه ایی که یادداشت کردم ولی الآن اون لیست تو دسترسم نیسم ولی اگه دقت کنید خودتون هزاران مورد پیدا می کنید.
و برای نوشتنش باید با تاریخ دوران جاهلیت و صدر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام آشنایی داشته باشید، چون برخی رفتار مردم با دوران جاهلیت تطابقاتی داره و اسلام این رفتارها و تفکرات رو نفی کرده.

آلا ٔ عزیز منتظر مشاوره شما هستم همچنان

بسم الله الرحمن الرحيم

مشاوره براي انتخاب موضوع پايان نامه ( پست جمع بندي شماره 2)

سوال :
موضوع مناسب براي نگارش يک مقاله با سبک و سياق نو و غير تکراري در رشته تفسير اثري چيست؟

پاسخ:
بهترين موضوع براي مقاله نويسي در رشتة تفسير اثري که رشته اي است که به مباحث تفسيري با رويکرد روائي مي پدازد شايد بررسي روش مفسران جديد در اين حوزه باشد که يکي از جديدترين و عالمانه ترين اين تفاسير، تفسير « الاثري الجامع» نگاشتة استاد محمد هادي معرفت رضوان الله عليه است. اما به ساير موضوعات مناسب در اين موضوع نيز در ادامه اشاره مي شود:

موضوع پيشنهادي اول:

در خصوص همين تفسير « اثري جامع» از استاد معرفت مقالات و نوشته هايي به قلم نگارش در آمده است اما آنچه هنوز در اين عرضه از نظر گاه نقد و بررسي مفقود مانده است ، پرداختن به اين مساله است که استاد معرفت رضوان الله تعالي عليه همانند ساير محدثان در ابتداي تفسير خود مباحث علوم قرآني را مطرح مي کند و پس از آن وارد تفسير سورة حمد مي شود و مانند استاد بزرگوارش آيت الله العظمي خويي رحمت الله عليه تنها عمر شريفش به اتمام تفسير اين سوره کفايت مي دهد و البته ساير مجلدات اين تفسير از فيش هاي آماده و مورد ملاحظه استاد تدوين مي شود.
اما بعدي از ابعاد تفسير نگارانة استاد معرفت که مغفول مانده چگونگي چينش و انتخاب روايات در تفسيرش و نيز پياده سازي مباحث مورد نظر در اين تفسير است. مثلن ايشان در کتاب التمهيد و در مقدمه اين تفسير بحث مستوفايي در مورد بحث « قرائات» انجام شده اما در تفسير سورة حمد و در مورد نحوة قرائت « ملک و مالک»‌ اين بحث را به شيوة‌خاصي مطرح نموده است که بررسي و نوع روش استاد نياز به تحقيق و پژوهش دارد.

موضوع پيشنهادي دوم:

به نظر مي رسد با توجه به دغدغه ها و آسيب هاي بسيار زندگي اجتماعي و فردي امروزين ،‌ پرداختن به مباحث روانشناسي با رويکرد ديني بسيار لازم و ضروري است ، از سوي ديگر مي توان با رويکرد جديد و نو بين رشته اي وارد مباحث مطرح شده در روايات شد. بخش بسيار زيادي از روايات در کتب حديثي شيعه به رويکردهاي روانشناسانه امروز نزديک است مانند ابواب خشم و غضب و يا طمع و حرص و ..... و يا مثلن بحث هاي مربوط به هوش و تفکر و راه هاي سريع يادگيري، تامل و تعمق در روايات با اين رويکرد مي تواند به نوعي حضور دين را در زندگي امروزي پر رنگ تر کند.

نتيجه :

از مجموع مباحث فوق مي توان به اين جمع بندي رسيد که موضوعات مناسب براي نگارش مقاله در حوزة تفسير اثري، موضوعات با عناوين روش شناسي تفسيري آيت الله معرفت در تفسير الاثري الجامع و نيز بحث هاي روان شناسي ميان رشته اي در حوزة روايات است.

موضوع قفل شده است