جمع بندی مستجاب نشدن دعاهایم و ترديد در اعتقادات

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مستجاب نشدن دعاهایم و ترديد در اعتقادات
سلام خسته نباشين من ٢٨ سالمه از تهران جوان معصومي نيستم اما كم گناه و مطمئنم هستم مادري داشتم فداكار مهربون مذهبي و دست كم توان بگير كه هشت ماه پيش دچار بيماري سرطان شد و سخت ترين عذاب ها رو تو دنيا كشيد  درد پشت درد من از ٧ سالگي واسه امام حسينم زنجير زدم هيچ چيز نخواستم دو بار پاي پياده زيارتش رفتم بار اول سلامتي مادر و خواستم بار دوم شفاء  مادرم ده سال تمام ولادت امام رضا زيارتش ميكرد  من در طول مريضيش دو بار رفتم امام رضا عاجزانه خواستم شفاش بده و ... من سي جزء قرآن تموم كمال خوندم  اما اما اما  مادرم تو سن ٥٠ سالگي با وضعيت سخت رفت اين عدالته؟  مگه نميگه بخوانيد مرا تا استجابت كنم دعاهاي شما رو ؟ شايد بگين شفاء اخروي دادن اما من شفاء دنيوي خواستم خودش تو بستر بيماري هر روز حضرت زهرا رو صدا ميكرد و دقيقا ولادت حضرت زهرا فوت شد پس دل ما چي ؟ چهار تا پسر مجرد داشت مگه ميشه صلاح به رفتن باشه؟ خودشم دوست داشت بمونه  من ايمانم كم شده من اعتقاداتم كم شده چيكار كنم ؟ قانع نميشم از حكمت خدا مادر خوب و اين همه عذاب؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام و تشکر از شما برای پاسخ به سوال شما باید مقداری با مفهوم دعا و هدف آن و ارتباط انسان و خدا و علل و اسباب مادی و .. باید صحبت کنیم که به تدریج این مباحث رو مطرح می کنیم ان شاالله.
استجابت دعا به‌معنای پاسخ دادن و پذیرفتن درخواست است و «مجیب» به‌معنای اجابت‌کننده درخواست بندگان یکی از اسماء الهی است. (۱) و وعده‌ای است که خداوند به بندگان خود در چند آیه از قرآن داده است. (۲) مفسران با توجه به مجموع این آیات به نکاتی اشاره کرده‌اند:   استجابت دعا با رعایت شرایط و رفع موانع از سنت‌های قطعی الهی است. (۳) گاهی به‌خاطر مصالح و حکمت‌هایی، اجابت دعا به تأخیر می‌افتد. (۴) وعده استجابت دعا نباید جایگزین تلاش انسان برای رسیدن به اهداف و منجر به کنار گذاشتن اسباب ظاهری و مختل شدن مسیر طبیعی زندگی شود. (۵)       پی نوشت‌ها:   ۱. ابن منظور، لسان العرب، ۱۴۱۴ق، ذیل واژه جوب.   ۲. سوره بقره، آیه ۱۸۶؛ سوره غافر، آیه ۶۰؛ سوره شوری، آیه ۲۶.   ۳. طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۲، ص۳۲.   ۴. قرائتی، محسن، تفسیر نور، ۱۳۸۸ش، ج۱، ص۲۸۹.   ۵. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۱، ص۶۴۷.
مستجاب شدن دعا و درخواست ما صرفا عین همان چیزی که می خواهیم ممکن است نباشد و با وجود درخواست ما نباید فکر کنیم که همه مسایل عالم از طریق معجزه حل شود. بلکه این دنیا، عالم اسباب و مسببات هست و بسیاری از کارها از راه عادی پیش می رود و حتی انبیا و پیامبران نیز به ندرت از اعجاز آن هم به دلیل خاص استفاده می کردند. اولیای الهی با این که خود شایسته ترین بودند بیشترین سختی و مشکلات را داشتند که این چند دلیل دارد:  اول این که دنیا محل آسایش و راحتی نیست و لذتهای آن کوتاه و گذرا و آمیخته با سختی ها و مشکلات هست  دوم این که خدا بندگانی را که دوست دارد بیشتر به سختی و بلا مبتلا می کند که این گاهی برای امتحان و گاهی برای رشد و گاه برای بالارفتن مقام آنهاست. انسان در سختی ها پیشرفت کرده و قوی می شود همان طور که درخت بیابانی که کم آب خورده و آفتاب زیادی دیده قوی تر و محکم تر هست ولی شاخه نازک کنار جوی آب به راحتی می شکند. بنابراین ایمان داشتن به این معنی نیست که حتما سختی ها دور شده و ما زندگی راحت با دعاهای مستجاب طبق نظر خودمان داشته باشیم؛ بلکه خیرخواهی و حکمت خدا و حقیقت این دنیا باعث می شود که مشکلاتی وجود داشته باشد و در لابه لای این زندگی می توان عنایت و لطف خدا را مشاهده کرد.
عوامل عدم استجابت دعا:   ۱- نشناختن جهت و راه دعا   ۲- وقت نشناسی   ۳- وفا نکردن به عهد نسبت به خداوند   ۴- ایمان و یقین ناکافی   ۵- شرک در دعا   ۶- همراه نبودن یاد خدا و صلوات در دعا   ۷- نیت آلوده   ۸- سنگ دلی   ۹- ناممکن و نامشروع بودن   ۱۰- سرگرم محرمات و لهو و لعب بودن   ۱۱- خودخواهی   ۱۲- ناامیدی   ۱۳- اعراض از امر به معروف و نهی از منکر   ۱۴- دعا نکردن در زمان راحتی   ۱۵- ندانستن سود و زیان از جانب خداوند   ۱۶- دعا نکردن به صورت جمعی   ۱۷- تضرع و زاری و اصرار نکردن   ۱۸- قطع ارتباط با خدا
عوامل استجابت دعا برخی از این راهکارهای برگرفته از روایات به این ترتیب می باشد: ۱- ایمان به خدا   ۲- حسن ظن و اعتماد به خداوند     ۳- حضور قلب     ۴- توسل به اهل بیت(علیهم السلام)     ۵- تکرار و پافشاري در دعا     ۶- صلوات قبل و بعد و وسط دعا     ۷- دل شکستگی و منقلب شدن و گریه در موقع دعا     ۸-  توجه به زمان استجابت دعا دعا در زمان‌هایی که وعده داده شده به اجابت نزدیک‌تر است مانند: موقع اذان ظهر- بعد از هر نماز- قبل از غروب – سحرگاه - شب جمعه - موقع نزول باران- در نماز وتر (نافله شب) - به هنگام قرائت قرآن - وقت اذان - موقع ریخته شدن خون شهید- شب قدر و شب‌هاي مانند آن مثل شب عید فطر و قربان و روز عرفه   ۹- توجه به مکان‌هاي استجابت دعا     ۱۰- صدقه ۱۱- بلندکردن دست‌ها به هنگام دعا ۱۲- حضور در جمع مؤمنین و دعا کردن ۱۳- به صورت جمع دعا کردن و نه فقط براي خود دعا کردن [بلکه به فکر دیگران هم باشیم] ۱۴- دعا برای دیگران ۱۵- دعاي پدر و مادر ۱۶- استغفار و اقرار به گناه ۱۷- ستایش خداوند ۱۸- خواندن اسماء خداوند با آن معانی بلند و دلنشین قبل از دعا ۱۹- بندگی و اطاعت خدا  
چرا بلا نازل می‌شود؟ امیرالمؤمنین علی علیه السلام: إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة   بلا برای ظالم ادب نمودن و تنبیه کردن است؛ برای مؤمن امتحان است؛ برای انبیاء درجه است و  برای اولیاء کرامت.    بحارالأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۵
جمع بندی پرسش: جوان كم گناهی هستم که مادري داشتم فداكار و مذهبي و مقید كه دچار بيماري سرطان شد و سخت‌ترين عذاب ها را در دنيا كشيد و در سن ٥٠ سالگي با وضعيت سخت از دنیا رفت. بسیار متوسل شدیم و شفاء دنيوي خواستیم. حکمت و عدالت خدا چطور با فوت مادر به این خوبی و اذیت و عذاب زیاد سازگار می‌کند؟   پاسخ: ۱- استجابت دعا به‌معنای پاسخ دادن و پذیرفتن درخواست است و «مجیب» به‌معنای اجابت‌کننده درخواست بندگان یکی از اسماء الهی است. (۱) استجابت دعا وعده‌ای است که خداوند به بندگان خود در چند آیه از قرآن داده است. (۲) مفسران با توجه به مجموع این آیات به نکاتی اشاره کرده‌اند:   ۲- استجابت دعا با رعایت شرایط و رفع موانع از سنت‌های قطعی الهی است.(۳)  مستجاب شدن دعا و درخواست ما صرفا عین همان چیزی که می خواهیم ممکن است نباشد و با وجود درخواست ما نباید فکر کنیم که همه مسایل عالم از طریق معجزه حل شود. بلکه این دنیا، عالم اسباب و مسببات هست و بسیاری از کارها از راه عادی پیش می‌رود و حتی انبیا و پیامبران نیز به ندرت از اعجاز آن هم به دلیل خاص استفاده می کردند. گاهی به‌خاطر مصالح و حکمت‌هایی، اجابت دعا به تاخیر می‌افتد.(۴)  وعده استجابت دعا نباید جایگزین تلاش انسان برای رسیدن به اهداف و منجر به کنار گذاشتن اسباب ظاهری و مختل شدن مسیر طبیعی زندگی شود.(۵)   ۳- اولیای الهی با این که خود شایسته ترین بودند بیشترین سختی و مشکلات را داشتند که این چند دلیل دارد:  اول این که دنیا محل آسایش و راحتی نیست و لذتهای آن کوتاه و گذرا و آمیخته با سختی ها و مشکلات هست  دوم این که خدا بندگانی را که دوست دارد بیشتر به سختی و بلا مبتلا می‌کند که این گاهی برای امتحان و گاهی برای رشد و گاه برای بالارفتن مقام آن‌هاست. انسان در سختی ها پیشرفت کرده و قوی می‌شود همان طور که درخت بیابانی که کم آب خورده و آفتاب زیادی دیده قوی‌تر و محکم‌تر هست ولی شاخه نازک کنار جوی آب به راحتی می‌شکند. بنابراین ایمان داشتن به این معنی نیست که حتما سختی ها دور شده و ما زندگی راحت با دعاهای مستجاب طبق نظر خودمان داشته باشیم؛ بلکه خیرخواهی و حکمت خدا و حقیقت این دنیا باعث می‌شود که مشکلاتی وجود داشته باشد و در لابه لای این زندگی می‌توان عنایت و لطف خدا را مشاهده کرد.     پی نوشت‌ها: ۱. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۱۴ق، ذیل واژه جوب. ۲. سوره بقره، آیه ۱۸۶؛ سوره غافر، آیه ۶۰؛ سوره شوری، آیه ۲۶.  ۳. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات، ۱۳۹۰ق، ج۲، ص۳۲. ۴. قرائتی، محسن، تفسیر نور، قم، در راه حق، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۲۸۹. ۵. مکارم شیرازی ناصر با همکاری جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۵۴ – ۱۳۸۷، ج۱، ص۶۴۷.
موضوع قفل شده است