جمع بندی محل پایان آیه الکرسی کدام آیه است؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
محل پایان آیه الکرسی کدام آیه است؟

سلام
می خواستم بدونم کدوم آیه پایان ایه الکرسی هستش؟
ممنون:Gol:

کارشناس بحث:میقات

سلام این واسه منم سوال هست
از کوچکی فهمیدیم و حفظ کردیم که تا هم فیها خالدون می باشد
ولی در اکثر دستورات قدیمی و حتی چند وقت پیش در برنامه سمت خدا(فکر کنم اسمش همین باشه)که در شبکه سه هم بود یه دستور گفتن که باید تا هو العلی العظیم خونده بشه تو کتب قدیمی هم تذکر داده تا هوالعلی العظیم
حالا خواستم ببینم کدومشون درسته

[="Tahoma"][="Black"]

shahed.chamran;312641 نوشت:
سلام
می خواستم بدونم کدوم آیه پایان ایه الکرسی هستش؟
ممنون:gol:

«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ»


هيچ معبودى نيست جز خداوند يگانه زنده، كه قائم به ذات خويش است، و موجودات ديگر، قائم به او هستند.
هيچگاه خواب سبك و سنگينى او را فرا نمى‏ گيرد (و لحظه ‏اى از تدبير جهان هستى، غافل نمى ‏ماند).
آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آن اوست. كيست كه در نزد او، جز به فرمان او شفاعت كند؟! (بنا بر اين، شفاعت شفاعت ‏كنندگان، براى آنها كه شايسته شفاعتند، از مالكيت مطلقه او نمى‏ كاهد.)
آنچه را در پيش روى آنها [بندگان‏] و پشت سرشان است مى ‏داند (و گذشته و آينده، در پيشگاه علم او، يكسان است.)
و كسى از علم او آگاه نمى ‏گردد جز به مقدارى كه او بخواهد. (اوست كه به همه چيز آگاه است و علم و دانش محدود ديگران، پرتوى از علم بى ‏پايان و نامحدود اوست.)
تخت (حكومت) او، آسمانها و زمين را دربرگرفته و نگاهدارى آن دو [آسمان و زمين‏]، او را خسته نميكند.
بلندى مقام و عظمت، مخصوص اوست‏. (بقره، 255)

[/]

[="Tahoma"][="Black"]با سلام و درود

بنا بر نظر مشهور مفسران، فقط آیه 255 سوره بقره، آیة الکرسی محسوب می شود، لذا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ»، پایان آیة الکرسی است.

برای این نظریه، ادله و قرائنی هم بیان شده:

1. تعبیر شده "آیة الکرسی" و نگفته اند "آیات الکرسی"، لذا روشن می شود که یک آیه منظور است، نه سه آیه.


2. آیه اول است که لفظ "کرسی" دارد و به همین مناسبت به این آیه، آیة الکرسی گفته می شود.


3. در برخی از روایات که در بیان فضائل "آیة الکرسی" است تصریح شده که تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ» است. (الكافي، ج ‏8، ص 290، ح 438)


4. مفسران از شیعه و سنی، فضائل و خواص آية الكرسى را در ذيل همين آيه ذكر كرده‏ اند.


5. قول مشهور عالمان بر این است که آیة الکرسی، فقط آیه 255 است:

از "مجمع البحرین" نقل شده که آية الكرسى معروف است و آن تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» است.(مستدرك سفينة البحار، ج 9، ص 101)

علامه مجلسی(ره) در یک جا این قول را "مشهور"، و جای دیگر "اشهر" دانسته است.(بحارالانوار، ج 83، ص 4؛ و جلد 84، ص 100)


6. در روایتی از پيامبر اكرم (ص) آمده: كسى كه چهار آيه از اول سوره بقره و آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشايندى در خودش و مالش نمى‏بيند و شيطان به او نزديك نمى ‏شود، و قرآن را فراموش نمى‏كند.(الكافي، ج ‏2، ص 621، ح 5)

از اين گونه تعبير آوردن (آیه الکرسی و دو آیه بعد از آن) استفاده مى‏شود كه آية الكرسى فقط همان يك آيه است.


7. در بعضى از روايات وارد شده كه آية الكرسى پنجاه كلمه است و در هر كلمه‏ اى پنجاه بركت است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 626)

شمارش كلمات نيز نشان مى‏ دهد كه تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» پنجاه كلمه است.

______________________
(ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏3، ص 10؛ تفسير نمونه، ج ‏2، ص 276)

[/]

با سلا خدمت دوست عزیز .آیة الکرسی از آیه ی 255 سوره بقره شروع شده و در آیه ی 257 پایان می یابد:hamdel::Gol:

پرسش:

می خواستم بدانم کدام آیه پایان آیه الکرسی است؟

پاسخ:

«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ»؛ هيچ معبودى نيست جز خداوند يگانه زنده، كه قائم به ذات خويش است، و موجودات ديگر، قائم به او هستند. هيچگاه خواب سبك و سنگينى او را فرانمى‏گيرد (و لحظه‏اى از تدبير جهان هستى، غافل نمى‏ماند). آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آن اوست. كيست كه در نزد او، جز به فرمان او شفاعت كند؟! (بنا بر اين، شفاعت شفاعت‏كنندگان، براى آنها كه شايسته شفاعتند، از مالكيت مطلقه او نمى‏كاهد.) آنچه را در پيش روى آنها [بندگان‏] و پشت سرشان است مى‏داند (و گذشته و آينده، در پيشگاه علم او، يكسان است.) و كسى از علم او آگاه نمى‏گردد جز به مقدارى كه او بخواهد. (اوست كه به همه چيز آگاه است و علم و دانش محدود ديگران، پرتوى از علم بى‏پايان و نامحدود اوست.) تخت (حكومت) او، آسمانها و زمين را دربرگرفته و نگاهدارى آن دو [آسمان و زمين‏]، او را خسته نميكند. بلندى مقام و عظمت، مخصوص اوست‏.(1)
با سلام و درود
بنا بر نظر مشهور مفسران، فقط آیه 255 سوره بقره، آیة الکرسی محسوب می شود، لذا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ»، پایان آیة الکرسی است.
برای این نظریه، ادله و قرائنی هم بیان شده:
1. تعبیر شده "آیة الکرسی" و نگفته اند "آیات الکرسی"، لذا روشن می شود که یک آیه منظور است، نه سه آیه.
2. آیه اول است که لفظ "کرسی" دارد و به همین مناسبت به این آیه، آیة الکرسی گفته می شود.
3. در برخی از روایات که در بیان فضائل "آیة الکرسی" است تصریح شده که تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ» است.(2)
4. مفسران از شیعه و سنی، فضائل و خواص آية الكرسى را در ذيل همين آيه ذكر كرده‏ اند.
5. قول مشهور عالمان بر این است که آیة الکرسی، فقط آیه 255 است:
از "مجمع البحرین" نقل شده که آية الكرسى معروف است و آن تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» است.(3)
علامه مجلسی(ره) در یک جا این قول را "مشهور"، و جای دیگر "اشهر" دانسته است.(4)
6. در روایتی از پيامبر اكرم (ص) آمده: كسى كه چهار آيه از اول سوره بقره و آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشايندى در خودش و مالش نمى‏بيند و شيطان به او نزديك نمى ‏شود، و قرآن را فراموش نمى‏كند.(5)
از اين گونه تعبير آوردن (آیه الکرسی و دو آیه بعد از آن) استفاده مى‏شود كه آية الكرسى فقط همان يك آيه است.
7. در بعضى از روايات وارد شده كه آية الكرسى پنجاه كلمه است و در هر كلمه‏ اى پنجاه بركت است.(6)
شمارش كلمات نيز نشان مى‏ دهد كه تا «وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» پنجاه كلمه است. (7)

_____________
(1) بقره، 255.
(2) الكافي، ج ‏8، ص 290، ح 438.
(3) مستدرك سفينة البحار، ج 9، ص 101.
(4) بحارالانوار، ج 83، ص 4؛ و جلد 84، ص 100.
(5) الكافي، ج ‏2، ص 621، ح 5.
(6) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 626.
(7) ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏3، ص 10؛ تفسير نمونه، ج ‏2، ص 276.

موضوع قفل شده است