جمع بندی مبارزه با نفس و مصادیق آن
تبهای اولیه
مبارزه با نفس و مصادیق آن
مبارزه با نفس چیه؟؟
اینکه مثلا الان من خوابم میاد نخوابم فلان غذا ومیخوام نخورم این مبارزه بانفس؟؟
لطفا باذکر مثال توضیح بدین ممنون.
برچسب:
سیصدوسیزده said in مبارزه با نفس و مصادیق آن
مبارزه با نفس چیه؟؟ اینکه مثلا الان من خوابم میاد نخوابم فلان غذا ومیخوام نخورم این مبارزه بانفس؟؟ لطفا باذکر مثال توضیح بدین ممنون.باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید جهاد با نفس، اصطلاحی برگرفته از متون دینی است که به معنای تلاش و کوشش در جهت مبارزه و مخالفت با درخواستهای مذموم نفسانی می باشد. و در روایات، جهاد با نفس در مرتبهای بالاتر از جهاد با دشمن قرار گرفته است. امیر المومنین (علیه السلام) در بیانی می فرمایند: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) بَعَثَ سَرِيَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ عَلَيْهِم الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ (1) رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) لشكريانى را براى جنگی فرستاد، وقتى بازگشتند، فرمود: آفرين بر گروهى كه جهاد كوچكتر را انجام دادند؛ و حال آنكه جهاد بزرگتر باقى مانده است. گفته شد: اى رسول خدا! جهاد بزرگتر چيست؟ فرمود: جهاد و مبارزه با نفس (خويشتن).» جهاد با نفس به معنای محرومیت از نعمتهای حلال الهی و سرکوب تمایلات مشروع مادی مانند مثال هایی که شما بیان فرمودید، نیست، بلکه به معنای محدود ساختن و مهار کردن خواهش های نامشروع نفس می باشد. پی نوشت: 1.ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي(للصدوق)، كتابچى، تهران،1376 ش،ص466.
اما مثال ها
1- خویشتن داری حضرت یوسف (علیه السلام) در مقابل درخواست نامشروع زلیخا و تن به گناه ندادن ایشان.
2-خویشتن داری حاج شیخ رجبعلی خیاط در اوج جوانی نسبت به خواسته نامشروع یک دختر نامحرم
ایشان می فرمایند: «در ایام جوانی حدود ۲۳ سالگی دختری رعنا و زیبا از بستگان، دلباخته من شد و سرانجام در خانهای خلوت مرا به دام انداخت، با خود گفتم: رجبعلی! خدا می تواند چندین دفعه تو را امتحان کند، بیا یک بار تو خدا را امتحان کن! و از این حرام آماده، به خاطر خدا صرف نظر کن، سپس به خداوند عرضه داشتم:
«خدایا! من این گناه را برای تو ترک میکنم، تو هم مرا برای خودت تربیت کن.»
آنگاه دلیرانه، همچون یوسف (علیه السلام) در برابر گناه مقاومت میکند و از آلوده شدن به گناه اجتناب میورزد و به سرعت از دام خطر میگریزد، این کف نفس و پرهیز از گناه، موجب بصیرت و بینایی او میگردد، بگونه ای که به گفته برخی دیده برزخی او باز میشود و آن چه را که دیگران نمیدیدند و نمی شنیدند، میبیند و میشنود، به طوری که برخی اسرار برای او کشف میشود.»
3- کارمندی که علی رغم، وضعیت نامطلوب اقتصادی، و فشار سخت زندگی، زیر بار گرفتن رشوه نمی رود، تا مبادا لقمه حرام در زندگی او وارد شود، مجاهده با نفس اماره نموده است.
جمع بندی
پرسش:
مبارزه با نفس چیست؟ این که مثلا علی رغم نیاز بدن به خواب، نخوابم و یا فلان غذای مورد علاقه خود را نخورم، مبارزه با نفس است؟
لطفا با ذکر مثال توضیح دهید.
پاسخ:
جهاد با نفس، اصطلاحی برگرفته از متون دینی است که به معنای تلاش و کوشش در جهت مبارزه و مخالفت با درخواستهای مذموم نفسانی می باشد. و در روایات، جهاد با نفس در مرتبهای بالاتر از جهاد با دشمن قرار گرفته است.
امیر المومنین (علیه السلام) در بیانی می فرمایند: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) بَعَثَ سَرِيَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ عَلَيْهِم الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ (1) رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) لشكريانى را براى جنگی فرستاد، وقتى بازگشتند، فرمود: آفرين بر گروهى كه جهاد كوچكتر را انجام دادند؛ و حال آنكه جهاد بزرگتر باقى مانده است. گفته شد: اى رسول خدا! جهاد بزرگتر چيست؟ فرمود: جهاد و مبارزه با نفس (خويشتن).»
جهاد با نفس به معنای محرومیت از نعمتهای حلال الهی و سرکوب تمایلات مشروع مادی مانند مثال هایی که شما بیان فرمودید، نیست، بلکه به معنای محدود ساختن و مهار کردن خواهش های نامشروع نفس می باشد.
اما مثال ها
1-خویشتن داری حضرت یوسف (علیه السلام) در مقابل درخواست نامشروع زلیخا و تن به گناه ندادن ایشان.
2-جوانی که در اوج نیاز جنسی است و در فضای مجازی و حقیقی مراقب چشمان خود و ارتباطش با نامحرم است، مبارزه با نفس نموده است.
3-کارمندی که علی رغم، وضعیت نامطلوب اقتصادی، و فشار سخت زندگی، زیر بار گرفتن رشوه نمی رود، تا مبادا لقمه حرام در زندگی او وارد شود، مجاهده با نفس اماره نموده است.
پی نوشت:
1.ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي(للصدوق)، كتابچى، تهران،1376 ش،ص466.