جمع بندی مبارزه با نفس و مصادیق آن

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مبارزه با نفس و مصادیق آن
مبارزه با نفس چیه؟؟ اینکه مثلا الان من خوابم میاد نخوابم فلان غذا ومیخوام نخورم این مبارزه بانفس؟؟ لطفا باذکر مثال توضیح بدین ممنون.
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد کافی
سیصدوسیزده said in مبارزه با نفس و مصادیق آن
مبارزه با نفس چیه؟؟ اینکه مثلا الان من خوابم میاد نخوابم فلان غذا ومیخوام نخورم این مبارزه بانفس؟؟ لطفا باذکر مثال توضیح بدین ممنون.
 باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید جهاد با نفس، اصطلاحی برگرفته از متون دینی است که به معنای تلاش و کوشش در جهت مبارزه و مخالفت با درخواست‌های مذموم نفسانی می باشد. و در روایات، جهاد با نفس در مرتبه‌ای بالاتر از جهاد با دشمن قرار گرفته است. امیر المومنین (علیه السلام) در بیانی می فرمایند: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) بَعَثَ‏ سَرِيَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ عَلَيْهِم‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ (1) رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) لشكريانى را براى جنگی فرستاد، وقتى بازگشتند، فرمود: آفرين بر گروهى كه جهاد كوچك‌تر را انجام دادند؛ و حال آن‌كه جهاد بزرگ‌تر باقى مانده است. گفته شد: اى رسول خدا! جهاد بزرگ‌تر چيست‌؟ فرمود: جهاد و مبارزه با نفس (خويشتن).» جهاد با نفس به معنای محرومیت از نعمت‌های حلال الهی و سرکوب تمایلات مشروع مادی مانند مثال هایی که شما بیان فرمودید، نیست، بلکه به معنای محدود ساختن و مهار کردن خواهش های نامشروع نفس می باشد. پی نوشت: 1.ابن بابويه، محمد بن على‏، الأمالي(للصدوق)، كتابچى‏، تهران‏،1376 ش‏،ص466.  
اما مثال ها 1- خویشتن داری حضرت یوسف (علیه السلام) در مقابل درخواست نامشروع زلیخا و تن به گناه ندادن ایشان. 2-خویشتن داری حاج شیخ رجبعلی خیاط در اوج جوانی نسبت به خواسته نامشروع یک دختر نامحرم ایشان می فرمایند: «در ایام جوانی حدود ۲۳ سالگی دختری رعنا و زیبا از بستگان، دلباخته من شد و سرانجام در خانه‌ای خلوت مرا به دام انداخت، با خود گفتم: رجبعلی! خدا می تواند چندین دفعه تو را امتحان کند، بیا یک بار تو خدا را امتحان کن! و از این حرام آماده، به خاطر خدا صرف نظر کن، سپس به خداوند عرضه داشتم: «خدایا! من این گناه را برای تو ترک می‌کنم، تو هم مرا برای خودت تربیت کن.» آنگاه دلیرانه، همچون یوسف (علیه السلام) در برابر گناه مقاومت می‌کند و از آلوده شدن به گناه اجتناب می‌ورزد و به سرعت از دام خطر میگریزد، این کف نفس و پرهیز از گناه، موجب بصیرت و بینایی او می‌گردد، بگونه ای که به گفته برخی دیده برزخی او باز می‌شود و آن چه را که دیگران نمی‌دیدند و نمی شنیدند، می‌بیند و می‌شنود، به طوری که برخی اسرار برای او کشف می‌شود.» 3- کارمندی که علی رغم، وضعیت نامطلوب اقتصادی، و فشار سخت زندگی، زیر بار گرفتن رشوه نمی رود، تا مبادا لقمه حرام در زندگی او وارد شود، مجاهده با نفس اماره نموده است.      
جمع بندی پرسش: مبارزه با نفس چیست؟ این که مثلا علی رغم نیاز بدن به خواب، نخوابم و یا فلان غذای مورد علاقه خود را نخورم، مبارزه با نفس است؟ لطفا با ذکر مثال توضیح دهید. پاسخ: جهاد با نفس، اصطلاحی برگرفته از متون دینی است که به معنای تلاش و کوشش در جهت مبارزه و مخالفت با درخواست‌های مذموم نفسانی می باشد. و در روایات، جهاد با نفس در مرتبه‌ای بالاتر از جهاد با دشمن قرار گرفته است. امیر المومنین (علیه السلام) در بیانی می فرمایند: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) بَعَثَ‏ سَرِيَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِيَ عَلَيْهِم‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ (1) رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) لشكريانى را براى جنگی فرستاد، وقتى بازگشتند، فرمود: آفرين بر گروهى كه جهاد كوچك‌تر را انجام دادند؛ و حال آن‌كه جهاد بزرگ‌تر باقى مانده است. گفته شد: اى رسول خدا! جهاد بزرگ‌تر چيست‌؟ فرمود: جهاد و مبارزه با نفس (خويشتن).» جهاد با نفس به معنای محرومیت از نعمت‌های حلال الهی و سرکوب تمایلات مشروع مادی مانند مثال هایی که شما بیان فرمودید، نیست، بلکه به معنای محدود ساختن و مهار کردن خواهش های نامشروع نفس می باشد. اما مثال ها 1-خویشتن داری حضرت یوسف (علیه السلام) در مقابل درخواست نامشروع زلیخا و تن به گناه ندادن ایشان. 2-جوانی که در اوج نیاز جنسی است و در فضای مجازی و حقیقی مراقب چشمان خود و ارتباطش با نامحرم است،  مبارزه با نفس نموده است. 3-کارمندی که علی رغم، وضعیت نامطلوب اقتصادی، و فشار سخت زندگی، زیر بار گرفتن رشوه نمی رود، تا مبادا لقمه حرام در زندگی او وارد شود، مجاهده با نفس اماره نموده است. پی نوشت: 1.ابن بابويه، محمد بن على‏، الأمالي(للصدوق)، كتابچى‏، تهران‏،1376 ش‏،ص466.      
موضوع قفل شده است