جمع بندی ماهوی سوری و مأموریت جمع آوری خراج در دوران خلافت امام علی (ع)

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ماهوی سوری و مأموریت جمع آوری خراج در دوران خلافت امام علی (ع)

سلام علیکم. ماهوی سوری مرزبان مرو در زمان یزدگرد سوم بود. توضیح زیادی نمیدم کسی خواست خودش جستجو کنه. ایشون اونجوری که من خوندم (البته منبع مطالعه ام محدود به ویکی پدیا هست) ایشون چندان آدم خوبی نبوده. آدم حیله گری بوده و درستکار نبوده در کل. اما در زمان خلافت امیر المومنین (ع) ماهوی سوری به کوفه فراخونده میشه و امام بهش مسئولیت گرفتن خراج مردم خراسان رو میده. به خاطر همین انتخاب ظاهرا خراسانی ها هم شورش میکنند و این شورش تا پایان زمان خلافت امام ادامه پیدا میکنه. سوال من اینه که چرا امام ایشونو به این مقام برگزیده با توجه به اینکه اولا ایشون آدم درستی نبوده. دوما به توجه به شورش خراسانی ها با عقل بنده، صلاح نبوده این انتخاب صورت بگیره.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مقداد

خدارا خدارا;958381 نوشت:
سلام علیکم.

ماهوی سوری مرزبان مرو در زمان یزدگرد سوم بود.
توضیح زیادی نمیدم کسی خواست خودش جستجو کنه.

ایشون اونجوری که من خوندم (البته منبع مطالعه ام محدود به ویکی پدیا هست) ایشون چندان آدم خوبی نبوده. آدم حیله گری بوده و درستکار نبوده در کل.

اما در زمان خلافت امیر المومنین (ع) ماهوی سوری به کوفه فراخونده میشه و امام بهش مسئولیت گرفتن خراج مردم خراسان رو میده.
به خاطر همین انتخاب ظاهرا خراسانی ها هم شورش میکنند و این شورش تا پایان زمان خلافت امام ادامه پیدا میکنه.

سوال من اینه که چرا امام ایشونو به این مقام برگزیده با توجه به اینکه اولا ایشون آدم درستی نبوده. دوما به توجه به شورش خراسانی ها با عقل بنده، صلاح نبوده این انتخاب صورت بگیره.


علیکم السلام.
اولاً ویکی پدیا هیچگاه بعنوان یک منبع و مأخذ علمی مورد قبول نیست و نمی توان آن را مستندی برای نقل مطلب قرار داد.

ثانیاً مطلبی که در ویکی پدیا نقل شده است به نقل از کتاب آقای زرین کوب است که از منابع معاصر می باشد و نمی تواند منبع و مستندی برای گزارشات تاریخی باشد.مگر اینکه منبعی که از آن نقل کرده است را ذکر کرده باشد.

ثالثاً بر فرض پذیرش ویکی پدیا و کتاب دکتر زرین کوب بعنوان منبع و مأخذ قابل استناد،در مطلب نقل شده هیچ اشاره ای به آدم بد بودن ماهوی سوری و اینکه آشوب بخاطر اعزام وی بوده نشده است.

رابعاً نقل طبری کاملاً بر خلاف مطلب نقل شده از قول دکتر زرین در ویکی پدیا شورش مردم خراسان یک بار بوده و جالب هم اینجاست که هیچ اسمی از ماهوی سوری برده نمی شود.
در طبری درباره این مطلب نوشته شده که مردم خراسان یکبار به دلیل آنچه که طبری آن را کافر شدن عنوان کرده، مقاومت کردند و جعده نتوانست کاری کند و فردی دیگر به دستور اما به انجا رفت و بدون خونریزی و کشت و کشتار مسئله را حل کرد. من عین مطلب طبری را می گذارم تا شما خودتان قضاوت کنید:

شعبی گوید: وقتی علی از صفین باز گشت. جعده بن هبیره مخزومی را سوی خراسان فرستاد که تا ابر شهر رفت که مردم کافر شده بودند و مقاومت کردند. جعده پیش علی باز آمد که خلیده بن قره یربوعی رافرستاد. خلیده مردم نیشابور را محاصره کرد تا به صلح آمدند، مردم مرو نیز با وی صلح کردند.(1)

پی نوشت:
(1). تاریخ طبری/ ترجمه، ج 6، ص: 2583

مقداد;958921 نوشت:

علیکم السلام.
اولاً ویکی پدیا هیچگاه بعنوان یک منبع و مأخذ علمی مورد قبول نیست و نمی توان آن را مستندی برای نقل مطلب قرار داد.

ثانیاً مطلبی که در ویکی پدیا نقل شده است به نقل از کتاب آقای زرین کوب است که از منابع معاصر می باشد و نمی تواند منبع و مستندی برای گزارشات تاریخی باشد.مگر اینکه منبعی که از آن نقل کرده است را ذکر کرده باشد.

ثالثاً بر فرض پذیرش ویکی پدیا و کتاب دکتر زرین کوب بعنوان منبع و مأخذ قابل استناد،در مطلب نقل شده هیچ اشاره ای به آدم بد بودن ماهوی سوری و اینکه آشوب بخاطر اعزام وی بوده نشده است.

رابعاً نقل طبری کاملاً بر خلاف مطلب نقل شده از قول دکتر زرین در ویکی پدیا شورش مردم خراسان یک بار بوده و جالب هم اینجاست که هیچ اسمی از ماهوی سوری برده نمی شود.
در طبری درباره این مطلب نوشته شده که مردم خراسان یکبار به دلیل آنچه که طبری آن را کافر شدن عنوان کرده، مقاومت کردند و جعده نتوانست کاری کند و فردی دیگر به دستور اما به انجا رفت و بدون خونریزی و کشت و کشتار مسئله را حل کرد. من عین مطلب طبری را می گذارم تا شما خودتان قضاوت کنید:

شعبی گوید: وقتی علی از صفین باز گشت. جعده بن هبیره مخزومی را سوی خراسان فرستاد که تا ابر شهر رفت که مردم کافر شده بودند و مقاومت کردند. جعده پیش علی باز آمد که خلیده بن قره یربوعی رافرستاد. خلیده مردم نیشابور را محاصره کرد تا به صلح آمدند، مردم مرو نیز با وی صلح کردند.(1)

پی نوشت:
(1). تاریخ طبری/ ترجمه، ج 6، ص: 2583

سلام جناب مقداد.
من این دو صفحه رو خوندم:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%AF_%D8%B3%D9%88%D9%85
قسمت کشته شدن یزدگرد و انقراض دولت ساسانی(چند خطر آخرش)
و
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%DB%8C

یعنی این واقعایت نداره دیگه ان شا الله؟

خدارا خدارا;958934 نوشت:
سلام جناب مقداد.
من این دو صفحه رو خوندم:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%AF_%D8%B3%D9%88%D9%85
قسمت کشته شدن یزدگرد و انقراض دولت ساسانی(چند خطر آخرش)
و
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%DB%8C

یعنی این واقعایت نداره دیگه ان شا الله؟

علیکم السلام.
مطالب این دو صفحه نیاز به بررسی دارد،شما آن بخشی که مد نظر شما می باشد را بفرمایید تا بررسی کنیم.

آنچه بر اساس سوال اصلی مطرح شده قابل بیان می باشد این است که اصل بکارگیری شخصی بنام ماهوی سوری توسط امام علی(علیه السلام) دلیل قابل استناد ندارد.ضمن آنکه طبق نقل منابع شورش مردم خراسان هم بخاطر چنین شخصی نبوده است.

مقداد;959013 نوشت:

علیکم السلام.
مطالب این دو صفحه نیاز به بررسی دارد،شما آن بخشی که مد نظر شما می باشد را بفرمایید تا بررسی کنیم.

آنچه بر اساس سوال اصلی مطرح شده قابل بیان می باشد این است که اصل بکارگیری شخصی بنام ماهوی سوری توسط امام علی(علیه السلام) دلیل قابل استناد ندارد.ضمن آنکه طبق نقل منابع شورش مردم خراسان هم بخاطر چنین شخصی نبوده است.

سلام.
من مد نظرم در صفحه ی یزدگرد سوم، قسمت "کشته شدن یزدگرد و انقراض دولت ساسانی"
که در همین قسمت هم بد بودن ماهوی گفته میشه(که اول یزدگرد رو میپریده بعد به کشتنش میده) هست، هم مقامش در دوره خلافت امیر المومنین (ع)

خدارا خدارا;959029 نوشت:
سلام.
من مد نظرم در صفحه ی یزدگرد سوم، قسمت "کشته شدن یزدگرد و انقراض دولت ساسانی"
که در همین قسمت هم بد بودن ماهوی گفته میشه(که اول یزدگرد رو میپریده بعد به کشتنش میده) هست، هم مقامش در دوره خلافت امیر المومنین (ع)

علیکم السلام.
اینکه ماهوی سوری در ماجرای قتل یزدگرد سوم نقش داشته در منابع آمده است ولی در مورد حضور وی در حکومت امام علی(علیه السلام) مستندی نیافتیم.

جمع بندی

پرسش:
طبق نقل ویکی پدیا، امام علی(علیه السلام) شخصی ایرانی به نام" ماهوی سوری" که شخصیت مثبتی نداشته است را بعنوان مأمور جمع آوری خراج به خراسان می فرستند که اعزام این شخص سبب شورش در خراسان می شود،آیا چنین مطلبی صحت دارد؟

پاسخ:
اولاً ویکی پدیا هیچگاه به عنوان یک منبع و مأخذ علمی مورد قبول نیست و نمی توان آن را مستندی برای نقل مطلب قرار داد.آنچه ملاک ارزش گذاری مطالب نقل شده در سایتی همچون ویکی پدیا است منبعی است که مطلب از آن گرفته شده است.

ثانیاً مطلبی که در ویکی پدیا نقل شده است به نقل از کتاب آقای زرین کوب است که از منابع معاصر می باشد و نمی تواند منبع و مستندی برای گزارشات تاریخی باشد.مگر اینکه منبعی که از آن نقل کرده است را ذکر کرده باشد که چنین منبعی در این متن دیده نمی شود.

ثالثاً بر فرض پذیرش ویکی پدیا و کتاب دکتر زرین کوب به عنوان منبع و مأخذ قابل استناد،در مطلب نقل شده هیچ اشاره ای به این مطلب نشده است که ماهوی سوری شخصیتی منفی داشته و آشوب بخاطر اعزام وی بوده است.

رابعاً نقل طبری که قرن ها قبل از کتاب دکتر زرین کوب نوشته شده است و از منابع دست اول تاریخ می باشد،کاملاً بر خلاف مطلب نقل شده از قول دکتر زرین در ویکی پدیا، شورش مردم خراسان یک بار بوده و جالب توجه است که هیچ اسمی از ماهوی سوری برده نمی شود.
در طبری درباره این مطلب نوشته شده که مردم خراسان یکبار به دلیل آنچه که طبری آن را کافر شدن عنوان کرده، مقاومت کردند و جعده نتوانست کاری کند و فردی دیگر به دستور امام به آنجا رفت و بدون خونریزی و کشت و کشتار مسئله را حل کرد. من عین مطلب طبری را می گذارم تا شما خودتان قضاوت کنید:

شعبی گوید: وقتی علی(ع) از صفین بازگشت. "جعده بن هبیره مخزومی" را سوی خراسان فرستاد که تا "ابر شهر" رفت که مردم کافر شده بودند و مقاومت کردند. جعده پیش علی(ع) باز آمد که "خلیده بن قره یربوعی" را فرستاد. خلیده مردم نیشابور را محاصره کرد تا به صلح آمدند، مردم مرو نیز با وی صلح کردند.(1)

 

پی نوشت:
(1). تاریخ طبری/ ترجمه، ج 6، ص: 2583.

 

موضوع قفل شده است