جمع بندی قول دعا به دیگران الزام آور است؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قول دعا به دیگران الزام آور است؟
سلام میخوام بدونم وقتی یکی بهمون میگه التماس دعا چه وظیفه ای داریم باید براش حتما دعا کنیم من میدونم که ثواب داره و بهتره دعا کنیم ولی میخوام بدونم آیا واجبه؟  و اگر در جواب التماس دعا بهش بگیم باشه  حتما، یا چشم  چی؟ اونموقع واجبه دعا کنیم؟ مرجعم رهبره
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد حنیف
سلام میخوام بدونم وقتی یکی بهمون میگه التماس دعا چه وظیفه ای داریم باید براش حتما دعا کنیم من میدونم که ثواب داره و بهتره دعا کنیم ولی میخوام بدونم آیا واجبه؟ و اگر در جواب التماس دعا بهش بگیم باشه  حتما، یا چشم  چی؟ اونموقع واجبه دعا کنیم؟ مرجعم رهبره
  بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و احترام گفتنِ التماس دعا به خودی خود تکلیف و وظیفه ای برای شما ایجاد نمی کند. اما اگر در جواب بگویید «چشم، حتما» و امثال اینها، از آنجایی که اینها مصداق قول و وعده است، به لحاظ اخلاقی (نه شرعی) بر شما واجب می شود که ایشان را دعا کنید. ضمنا توجه بفرمایید که دعا کردن هم مسئله ی پیچیده ای نیست و نیازی نیست زمان خاصی قرار داده و دعای طولانی داشته باشید، بلکه می توانید همانجا به دنبالِ چشم، بفرمایید که «خدا ان شاالله شما را عاقبت به خیر کند» یا «حاجت روا باشید ان شاالله» و جملاتِ‌ دعایی مثل این، کفایت می کند.  
چه جالب یعنی وقتی در پیام به کسی بگم "انشالله حاجت روا باشید"  و امثال این حکم دعا داره و لازم نیست که حتما مستقیما از خدا بخوام تا حاجت اون شخص رو برآورده کنه؟  
چه جالب یعنی وقتی در پیام به کسی بگم "انشالله حاجت روا باشید"  و امثال این حکم دعا داره و لازم نیست که حتما مستقیما از خدا بخوام تا حاجت اون شخص رو برآورده کنه؟
  وقتی به صورت کلی به شما التماس دعا گفته باشند،‌ دعای کلی هم کفایت می کند. و اگر به طور خاص بگویند که برای فلان مشکلم دعا کن و قول داده باشید که دعا کنید، قاعدتا باید به قولتان عمل کنید.
جمع بندی: پرسش: وقتی کسی به ما «التماس دعا» می گوید، چه وظیفه ای داریم؟ آیا برای او واجب می شود، یا صرفا بهتر است دعا کنیم؟ اگر در جواب بگوییم «چشم» یا «حتما» چطور؟   پاسخ: گفتنِ« التماس دعا» به خودی خود تکلیف و وظیفه ای برای شما ایجاد نمی کند. اما اگر در جواب بگویید «چشم، حتما» و امثال اینها، از آنجایی که اینها مصداق قول و وعده است، به لحاظ اخلاقی (نه شرعی) بر شما واجب می شود که ایشان را دعا کنید. ضمنا توجه بفرمایید که دعا کردن هم مسئله ی پیچیده ای نیست و نیازی نیست زمان خاصی قرار داده و دعای طولانی داشته باشید، بلکه می توانید همانجا به دنبالِ چشم، بفرمایید که «خدا ان شاالله شما را عاقبت به خیر کند» یا «حاجت روا باشید ان شاالله» و جملاتِ‌ دعایی مثل این، کفایت می کند. و اگر به طور خاص بگویند که برای فلان مشکلم دعا کن و قول داده باشید که دعا کنید، قاعدتا باید به قولتان عمل کنید.  
موضوع قفل شده است