قربانی در دو شهر مختلف

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قربانی در دو شهر مختلف
سلام وقت بخیر شخصی میخواد قربانی کند ولی نصف گوسفند را در یک شهر با یک قصابی به نیازمندان میخواد بده نصف دیگه در جایی گیر با کسی شریک شود وبه نیازمندان بده آیا اون قربانی بحساب میاد  ورفع بلا برایش حسا ب میشود یا خیر ؟ لطفا سریع جواب بدی ممنونم
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صادق الوعد
رسانه said in قربانی در دو شهر مختلف
سلام وقت بخیر شخصی میخواد قربانی کند ولی نصف گوسفند را در یک شهر با یک قصابی به نیازمندان میخواد بده نصف دیگه در جایی دیگر با کسی شریک شود وبه نیازمندان بدهد آیا اون قربانی بحساب میاد  ورفع بلا برایش حسا ب میشود یا خیر ؟
سلام علیکم  اگر در دو مکان مختلف هرچند با شراکت گوسفند قربانی کند و به نیازمندان بدهد صحیح است و از ثوابش بهره مند می شود 
 سلام علیکم میشه لطفا اداب عقیقه رو هم بفرمایید و اینکه خانم می تونه بدون اجازه شوهرش عقیقه انجام بده ؟ و چه کسانی نمی تونن از عقیقه بخورن ؟و کسی که بخواد بره حج حتما باید عقیقه کرده باشه ؟ رهبر
سیصدوسیزده said in  سلام علیکم
 سلام علیکم میشه لطفا اداب عقیقه رو هم بفرمایید و اینکه خانم می تونه بدون اجازه شوهرش عقیقه انجام بده ؟ و چه کسانی نمی تونن از عقیقه بخورن ؟و کسی که بخواد بره حج حتما باید عقیقه کرده باشه ؟ رهبر
با سلام وتشکر از ارتباط شما:  در عقیقه اموری است که توجه به آنها لازم می باشد عبارت اند از: 1. عقیقه حتما باید یکی از انعام ثلاثة باشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر. 2. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود. 3. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند. البته اگر قبل از زوال روز هفتم بمیرد، استحباب عقیقه ساقط می شود. و اگر تا زمان بلوغ عقیقه نشد، مستحب است خودش برای خودش عقیقه کند. یعنی تا وقتی طفل بالغ نشده، استحباب و سنت بودن عقیقه برای پدر طفل است و پس از بلوغ، بر خود فرزند سنت است که برای خودش عقیقه کند. بلکه اگر برای خودش در تمام مدت زندگی عقیقه نکرد، مستحب است برای او پس از مُردنش عقیقه کنند. شرائط عقیقه مستحب است شرائط حیوانی که برای قربانی تهیه می کنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر می گیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی: الف. حیوان سالم باشد. ب. اگر شتر است، سنش کمتر از پنج سال نباشد. ج. اگر گاو است، کمتر از دو سال نباشد. د. اگر بز است، کمتر از یک سال کامل نباشد. ه . اگر گوسفند است، کمتر از هفت ماه نباشد. موارد مصرف عقیقه 5. مستحب است که پا و ران حیوان عقیقه را به قابله بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند. و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند. و اگر کودک هنکام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این صدقه اختصاص به فقراء ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را می بخشد. و اگر قابله مادر بزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد. 6. مکروه است والدین کودک و نیز کسانی که نان خور آنها حساب می شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است. 7. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند. [و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است. 8. دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آنها تقسیم می شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند. 9. مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف می کنند، پس از آن برای کودک دعا کنند. 10. مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوانها نشکند. 11. شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنند، خوب است.     کسی که می خواهد حج برود عقیقه کردن براو واجب نیست زن از اموال خودش می تواند عقیقه انجام دهد و نیاز به اجازه نیست مگر اینکه لازم باشد از منزل خارج شود که برای این کار باید اجازه بگیرد
موضوع قفل شده است