قرآن چه اشاره به اهمت آثار باستانی کرده است؟
تبهای اولیه
قرآن چه اشاره به اهمت آثار باستانی کرده است؟ آیا اهمیت آثار باستانی در قرآن آمده است؟
[FONT=Century Gothic]قرآن و باستان شناسی(بهصورت تیتروار)
1-اختصاص بخشهای وسیع قرآن به آغاز آفرینش و امم پیشین و پادشاهان
2-سیرو سیاحت در زمین (فی الارض) و نظر افکندن(فینظروا)= تاکید به باستانشناسی
3-امم گذشته همانند تابلوهای زنده هستند: استفاده از فعل "ألم تر" که حاکی از زمان حال است.
4-قرآن بعضی از آثار باستانی را آیات الهی دانسته است(مثل جسد فرعون و آثار اصحاب کهف[1] و یا آثار موسی و هارون[2])
5-بازدید پیامبرصلیاللهعلیهوآله از آثار باستانی ثمود در حجر و بازدید علیعلیهالسلام از طاق کسری و بیان نکات پندآموز در این مورد.
6-وصیت معروف علیعلیهالسلام که: وأعرض علیه اخبار الماضین .. و سر فی دیارهم و آثارهم.. با این مضمون که: باسیری که در آثار {باستانی} گذشتگان کردم گویی همانند یکی از آنان گردیدم .. .[3]
[FONT=Century Gothic]اهمیت باستانشناسی قرآن
-درگذشته کمتر مورد توجه بوده است. در نتیجه ورود افسانه ها و اساطیر در تواریخ مهم مثل طبری، مسعودی، یعقوبی و واقدی.
در نتیجه انتقاد شدید امثال ابن خلدون..
-پیداشدن بسیاری از آثار باستانی قرآنی در بین النهرین و مصر و ... که قرآن به بعضی از آنها تصریح کرده است(مثل جسد فرعون و اصحاب کهف).
قرآن غافلین ازاین آیات را نکوهش کرده است؛ و انّ کثیرا من الناس عن آیاتنا لغافلون[4]
کاوش برای باستانشناسی آثار پیامبران [FONT=Century Gothic]قطعه ای از سفال مربوط به 5700 سال قبل که در شهر 6000ساله نیبپور که در نزدیکی فرات قرار دارد یافت شده است. قرائن نشان میدهد که این عکس مربوط به خروج آدم و حوا از بهشت باشد. [FONT=Century Gothic]محل زندگی و ساخت کشتی: مسجد کوفه. طوفان نوح ناشی از سه چیز: فارالتنـور[6](فوران آبهای گرم از آبفشانهای زمین)، بماء منهمر[7](بارانهای سیلی)، و فجّرنا الارض عیونا[8](فوران آب چشمهها)
-تعبیر فی الارض(در زمین) در قرآن به جای علی الارض(روی زمین) شاید اشاره به حفاری و کند و کاو در اندرون زمین باشد.
-مطالعه باستانی از دو جهت عمودی و افقی اهمیت دارد؛ عمودی برای مطالعه قدمت لایهها و افقی برای تحلیل نسبت بین اشیای درون هر لایه جغرافیای تاریخی قصص قرآن
-دستور قرآن به سیر و سیاحت لازمهاش شناخت مکان و زمان است نه فقط مطالعه متنی
-اهمیت شناخت جغرافیای تاریخی قرآن به دلیل اینکه مورخین و مفسرین اماکن گوناگونی را برای قصههای قرآنی گفتهاند که بعضی از آنها با آیات قرآن منطبق نیست.
-قرآن اسامی مکانهارا گاه اجمالا (مثل مطلع الشمس و مغرب الشمس یا أدنی الارض) و گاه تفصیلا (مثل روم، سینا، مکه، بدر، حنین، احقاف، سبأ و بابل) ذکر میکند.
این کتاب:
-برحسب اماکن تاریخی و محل کاوش باستانشناسی تقسیم شده است.
-نتیجه سیر و سیاحتهای مکرر نویسنده به عراق، عربستان، ترکیه، اردن، سوریه، لبنان، مصر و شهرهای ایران باستان و سالها تدریس در گروه باستان شناسی دانشگاه تهران
[FONT=Century Gothic]محتوای کلی کتاب با تاکید بر بعضی اماکن مهم تر:
1-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصه های قرآن در بین النهرین؛
دجله حدود 1850 و فرات حدود 2700 کیلومتر طول دارند و همواره بین اینها مرکز تمدنهای بزرگ. سومریها بین 4500-3500قم در این منطقه. آشوریها و بابلیها نیز.
کشفیات از قرن دهم هجری به بعد توسط اروپاییان و در قرن سیزده اولین کاوش باستانی در بین النهرین و در 1267 کشف کتابخانه آشوربانپال(668 ق م) و .. که این کشفیات بعدها مبنای آشور شناسی قرار گرفت.
[FONT=Century Gothic]الف - سر زمین آدم؛
کشف تصویر زیر در شهر نیپپور در شمال شرقی (باقدمت بیش از 6000سال) که مربوط به 3700 ق م است و در عصر حجر بوده.
بهشت آدم کجاست: تمام قرائن دال بر این است که بهشت عدن در بین النهرین بوده. در میان مفسرین نیز چند قول وجود دارد: منظور بهشت خلد است، منظور بهشتی غیر از بهشت خلد است، بوستانی از بوستانهای زمین است چون شیطان به بهشت خلد راه ندارد و.. (تورات: بین النهرین. بیضاوی: قدس. بعضی: شمال بین النهرین در دشت فرات، بعضی: در ملقای فعلی نهرین و نزدیک خلیج فارس)
هبوطگاه آدم و حوا: (تورات و طبری: کوه سراندیب{سریلانکای جنوب هند} که کوه آدم نیز گفته میشود و قدمگاه آدم زیارتگاه است[5].
ب- سرزمین نوح:
داستان طوفان در الواح سامری و بابلی: یک لوح 100سطری در شهر نیپ پور و الواحی در کتابخانه آشوربانپال.
طوفان نوح: ادعای تورات بر خلاف قرآن میگوید این طوفان عالمگیر بوده ولی باستانشناسی میگوید که در همان عصر در چند نقطه زمین تمدن وجود داشته مثلا آغاز امپراطوری میانه در مصر. (پس باستانشناسی با نظریه قرآن موافق است) [FONT=Century Gothic]این لوحه سومری در شهر نیب پور پیدا شده و متعلق به 2100 قبل از میلاد است و در آن راجع به آفرینش و طوفان سخن به میان آمده است.
لنگر گاه کشتی نوح: کوه جودی با چند احتمال(بلندترین نقطه کوههای آرارات که نخجوان که ترکیب نخ به معنی سفینه و جوان به معنی جایگیرشده در دامنه این کوه است، کوهی در الجزیره شمال بین النهرین، مجموعه ارتفاعات رشته کوه جودی در عربستان، سلسله کوه های کاردین در شرق دجله نزدیک موصل)
[FONT=Century Gothic]ج- سرزمین ابراهیم؛
زادگاهش در شوش اهواز یا بابل یا کوثار(دهکدهای از سواد کوفه) یا حران اما تورات و.. شهر اورکلدانیان یا شهر اور در بابل جنوبی حدودا مجاور شهر فاو.
جغرافیای تاریخ هجرت ابراهیم: از اور به کوفه، از کوفه به کربلا(مشتق از 1- کرب – ایل به معنی تقرب به معبود2- کار یعنی نجات و بلات یعنی امان3- کور یعنی خانه عبادت و بلات یعنی امان موافق با روایتی که میگوید خداوند قبل از مکه کربلا را حرم امن و مبارک قرار داد)، از کربلا به بابل و سپس به حران یا اران (که مسکن پدر زن یعقوب نبی و مرکز صابئین و محل ازدواج ابراهیم با سارا دختر حاکمش است که ساره تحت تاثیر کونی بردا و سلاما قرار گرفت و مسلمان شد)
[FONT=Century Gothic]سرزمین یونس:
نینوا در شرق دجله مقابل موصل محل مبعوث شدن یونس.
جغرافیای تاریخی مسیر یونس: یافا سوار کشتی شد و در صیدون از نهنگ پیاده شد.
[FONT=Century Gothic]2-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصه های قرآن در فنیقیه؛
فنیقیه شامل لبنان و فلسطین و قسمتی از سوریه فعلی که مردم آن از کنعانیان بودند با شهرهای معروف صور و صیدا و بعلبلک و یویلوس میشود. بزرگترین خدمت آنها اختراع الفبا بود. عقایدشان متاثر از بین النهرین و بابل. وجود رب النوعها.
الف- آثار پیامبران در سوریه:
قلعهی بُصری و دیر راهب.
آثار و جغرافیای دمشق که پایتخت آرامیها 940قم بود و در 614م ساسانیان و در 635 مسلمانان فتحش کردند:
-غار و مقامهای منسوب به ابراهیم؛ در قریه برزه غار زادگاه ابراهیم و برفراز آن محلی که میگویند ابراهیم در آنجا ستاره و ماه و خورشید را مشاهده کرد.
-سر یحیی و امام حسین علیه السلام در مسجد اموی: 10 قرنقم معبد الهه آرامی و در عصر روم معبد ژوپیتر و بعد از پیروزی مسیحیت بر شرک، کنیسهی یوحنا المعمدان و سپس در سال 14 هجری بین مسلمین و مسیحیان تقسیم و در 86 در زمان ولید بن عبدالملک کلش مصالحه شد.
-مناره عیسی یادگار پیروزی آیین توحید بر شرک [FONT=Century Gothic]غار اصحاب کهف در اردن که شواهد نشان میدهد که از تمامی غارهای منسوب به اصحاب کهف معتبرتر است. جالب است که اداره باستانشناسی اردن هفت جمجمه انسان و یک جمجمه سگ را کشف کرده است. در نزدیکی این غار روستایی به نام رجیب وجود دارد که احتمالا همان رقیم باشد و شهر بزرگ امان نیز در نزدیکی آن است.
-غار اصحاب کهف (به غلط) در صالحیه دمشق؛ بر فراز جبل قاسیون مربوط به چهل شهید مسلمان است.
حلب و قلعه سیف الدوله و مقام خضر نبی.
ب- آثار پیامبران در لبنان؛
-شیث ابوالانبیا و ابوالبشر و سومین پسر آدم که در 130 سالگی آدم متولد شد و 912 سال زندگی کرد و بانی کعبه و قبرش در کوه ابوقبیس یا موصل یا کرک نوح یا بقاع لبنان.
-نوح و الیاس درکِرک نوح؛
ج- آثار پیامبران در فلسطین؛
-هجرت ابراهیم به کنعان.
-حبرون کنونی حدود 32 کم اورشلیم شهر ابراهیم خلیل الله محل اقامت داوود نبی.
-تولد اسماعیل و پیدایش اسماعیلیان؛ که 12 امام از نسل او می آید.
-تولد اسحق در سن 90 سالگی ساره و پیدایش اسرائیلیان.
-حضرت داوود: حدود 972قم میزیسته و پدر سلیمان و داماد طالوت و نسل 14 ابراهیم و پدر 28 عیسی است.
-سلیمان وارث داوود در حکومت و پیامبری بنای تمدنی بر مبنای عبودیت و عدالت و توجه به فقرا و گسترش صنایع و بازرگانی و شهرسازی و فرهنگ.
-کوه زیتون در قسمت شرقی بیت المقدس مرقد زکریا و محل فرود انجیل بر عیسی و مزار سلمان فارسی. 8 درخت زیتون الان هست که میگویند که اصلشان به همان زیتونهایی بازمیگردد که عیسی و شاگردانش زیر آن استراحت میکردند.
-صخره مقدس با طول 17.5 و عرض 13 و ارتفاع 2متر محل معراج پیامبرصلی اللهعلیهوآله و محل قربانی اسماعیل.
[FONT=Century Gothic]-غاری در بیت لحم محل تولد عیسی علیهالسلام.
3-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصه های قرآن در اردن؛
سرزمین پیامبرانی چون نوح، لوط، هود، شعیب، موسی، هارون، ایوب، یوشع، داود، سلیمان و جمعی از اصحاب پیامبرصلیاللهعلیهوآله.
-مقام نوح نبی در کرک اردن
-مقام هود نبی نزدیک جرش
-وادی رمّ سرزمین عاد. (واذکر اخا عاد اذا نذر قومه بالاحقــــاف)
-شهرکهای قوم لوط که قرآن تعبیر به مؤتفکات میکند. وانکم لتمرون علیهم مصبحین و باللیل افلاتعقلون. که این آیه دال بر وجود این شهرکها در سر راه تجاری مشرکین حجاز است.
-مدین یا شهر شعیب که امروزه معان میگویند.
-مزار هارون نبی برادر موسی در کوه هور نزدیک پترا.
-مرقد موسی بر کوه نبو نزدیک مأدبای اردن.
-مقامات خضر نبی: 5 قول درمجمع البحرین محل دیدار موسی و خضر (تنگه جبل الطارق، باب المندب، تنگه داردانل، بحر اردن و دریای سرخ، محل پیوند خلیج عقبه با خلیج سوئز). شهر انطاکیه یا ایله یا ناصره در شمال فلسطین شهری که مردمش به آنها طعام ندادند و خضر دیوارش را درست کرد.
-غار اصحاب کهف؛ کشف غار میان دو روستای رقیم و ابوعلند در 7 کیلومتری عمان، کشف هفت جمجمه انسان و یک جمجمه سگ، کشف معبدی بر بالای غار، نزدیکی به شهر بزرگ أمّان، بالای مسجد جلوی غار نوشته تجدید بنادر 107 هجری، موقعیت جغرافیایی غار (دور از هوای آلوده مراکز شهر، در سرزمین مرتفع، دهانه آن رو به شمال، نور آفتاب مستقیم نمیتابد بلکه اگر طبق آیه به خورشید نگاه کنی هنگام طلوع در راست غار و هنگام غروب در چپ غار است، نور غیرمستقیم و کافی، دهانه آن رو به شمال باعث وزش و جریان بادهای لطیف شمال میشود، محل وسیع که قرآن میگوید: وهم فی فجوه منه، و ماهیت زمین این غار که مرکب از طبقات کلسیمی و منگنز مخلوط با نسبت کمی از املاح رادیوم و اوزانیوم که خاصیتش تولید اشعههای گاوبیتا و گاما است که اثر فعالی در ضدعفونیکردن گوشت دارند ودال بر مومیایی خداوند است) همه اینها دلایل تقویت این قول است.
[FONT=Century Gothic]
[FONT=Century Gothic]4-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصههای قرآن در مصر؛ [FONT=Century Gothic]5-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصه های قرآن در عربستان؛
-آثار یوسف در مصر؛ کشف قبر شخصی به نام الکاب معاصر یوسف علیهالسلام که همراهش کتیبهای شامل شرح قحطی آن دوره وجود دارد. در کتیبههای مصر سخن از دو همزندانی یوسف نیز به میان آمده است. دوران خشکسالی مصر زمان کمشدن آب نیل، مثلا در دوره انقلاب اجتماعی خانوارهای 7-10 که از فرط خشکسالی مردم در رود قدم میزدند و جان میدادند و بعضی کودکان خود را میخوردند. در جزیره سهل جنوبی اسوان اخبار دوران خشکسالی بر صخرهها نقاشی شده.
-مدفن یوسف علیهالسلام در حبرون یا افرایم یا نابلس و جسد مومیایی شده او در شکیم یا شکین به همراهش شمشیری که امرا میبستند.
- گذرگاه دریایی موسیعلیهالسلام و بنی اسرائیل؛ رود نیل، در خلیج سوئز و شاخابه ای از دریای سرخ در شرق پلوزیوم و نقطه پایانی آن حوالی قادش در جنوب فلسطین، جزء شمالی دریای سرخ، سر خلیج جنوبی کوه عناقه ، میانه دریاچه تمساح و دریاچه تلخ، یکی از دریاچه های مرز مصر و صحرای سینا یعنی بین سوئز و مدیترانه، گذرگاه دریاچه سیرونیس، تورات و ..: خلیج کوچکی از مدیترانه در کنار شرقی دلتای نیل. نزدیک سوئز را به دلایلی قوی میدانند چون باد شرقی شمالی به این طرف میوزد و بادهای این منطقه قادرند که آب را کنار بزنند و این با تورات منطبق است که میگوید خدا دریا را به باد شرقی شدیدی برگردانیده دریا را خشک کرد و آب منشق گردید و آب به راست و چپ دیوار بود کما اینکه قرآن میگوید: فانفلق فکان کل فریق کالطور العظیم.
[FONT=Century Gothic]-کشف جسد فرعون معاصر موسی علیهالسلام
-30000سال قبل هوای عربستان خنک و مرطوب تر با دریاچه های آب شیرین تا هزاره 4قم. رودی که به خلیج فارس میریخته است.
-مکه فرودگاه آدم و حوا؛ نزول در سریلانکا و پس از سالها به عرفات و ملاقات حوا، نزول آدم به کوه صفا(ان الله اصطفی آدم) و حوا به مروه(چون اون مرئه و زن بوده).
-کوه ابوقبیس مدفن آدم و حوا و شیث؛ در غار کنز این کوه.
-قبر حوا در ساحل دریای سرخ بیرون جده؛ سنگهای روی قبر 50 ذراع
-الحجر مقر ویرانههای باستانی شمال غربی عربستان نزدیک مدائن صالح(پایتخت خلافت قوم ثمود)
-اسکان ذریه ابراهیم در مکه و ماموریت تجدید بنای کعبه و غار حرا(در کوه موعود در توارت که میگوید نور الهی در جبل فاران درخشان خواهد شد[9] لذا به آن جبل النور میگویند).
-مولد النبی، خانه خدیجه در کوچه الحجر یا کوچه عطاران که زادگاه فاطمهسلاماللهعلیها است هردو در مکه. [10]
-خانه پیامبر صلی الله علیه و آله و فاطمه سلامالله علیها در مدینه
6-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصههای قرآن در احقاف و سبأ؛
-جغرافیای عمان؛
-کشف صحرای احقاف؛ حقف در قرآن یعنی تپههای مستطیل ریگ و دارای پیچ و خم. احقاف صحرایی میان عمان و مهره در یمن یا اقوال دیگر. اینجا جایگاه قوم عاد و سرسبز بوده. گفته میشود که قبر هود در اینجاست.
-سبأ: (لقد کان لسبأ فی مساکنهم آیه). نام قوم هزارهقم که با دوقوم معینیان و حمیریان نقش مهم در تاریخ عربستان داشتهاند. کشف 5 کتیبه در 1810 و ارسال 50 کتیبه در 1843 به اروپا و 1870 انتشار کتائب و پردهبرداری از اسرار این منطقه ... 1869 نیز 686 کتیبه کشف شد و 1889 به بعد 1032 کتیبه و 1892 دو کتیبه حاکی از شکستن سد مأرب. کشف شهر مأرب و کاخ بلقیس و آثار باستانی دیگر. سد مأرب بین دوکوه بلق دارای شاهکارهای مهندسی فراوان منهدم در 400ق از اسلام یا 600 م یا 500م و علت ویرانی ناشکری مردم(فاعرضوا فارسلنا علیهم سیل العرم)
7-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصههای قرآن در ترکیه؛
-کوه جودی در اغری با 5165 ارتفاع محل هبوط آدم و کشتی نوح.
-جبل نمرود؛ در شهر غازی عنتاب که معبدی با عجایب و مجسمه های فراوان در آن است.
-غار ایوب در شهر اورفا که در مرض جذام در آن بوده.
-خانه مریم علیها سلام در 7کیلومتری افس
-شهر افسوس و هفت خفته افسوس
-موزه پیامبر صلیاللهعلیهوآله در توپی کاپی استانبول و آثار منسوب به آن حضرت(موها، دندان و مهر، نامه او، شمشیر)
-ضریح و مسجد ابوایوب انصاری
8-باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصههای قرآن در آسیای میانه و خاور دور؛
-مباحث مربوط به ذوالقرنین و سد یأجوج و مأجوج.
-اقوال ذوالقرنین: ابوکرب شمریحرعش حمیری، صعب بن همال حمیری320 م، اسکندر کبیر322ق م(طبری و طوسی و ابوالفتوح و ابن خلدون و..)، شی هوانگ تی پادشاه بزرگ چین، کوروش کبیر539 ق م(اولین نفر سِر سید احمد خان بانی دانشگاه علیگره هند، علامه طباطبایی)، داریوش بزرگ483ق م.
-یأجوج و مأجوج: بعضی: یاجوج معرب یوچانک و ماجوج معرب مانچونک قبایل وحشی چین.
-اقوال سد ذوالقرنین: ترمذ در ازبکستان، تاجیکستان، دیوارچین، تنگه داریال، سد دربند در کوه های قفقاز، سد عظیم چین، سد یاجوج و ماجوج در منطقه ای در هند.
-نتایج این بحث: حوادث تاریخی اتفاقی نبوده و تحولات مهم تاریخی به فرمان خداست نه پادشاهان. ..و تاریخ قانونمند است، تاریخ چون قانونمند است به طور مشابه تکرار میشود و چقدر تاریخ زمان کوروش و داریوش و اسکندر و شیهوانگ به یکدیگر شبیهاند که مورخین را متحیر کرده است.
9-باستانشناسی و جغرافیای تاریخی قصههای قرآن در ایران؛
-مسجد سلیمان قدیمیترین تمدن ماقبل تاریخ دوره نئولیتیک(نوسنگی)، تپهی 26 مسجد سلیمان نام یکی از اتلال باستانی است. لطمات فراوان شرکت نفت به این تپه و کشف مجسمه ذبح اسماعیل در آن.
-زرتشت پیامبر ایران باستان؛ (ان الذین آمنوا و...المجوس و الذین اشرکوا..) که آیه مجوس را مقابل مشرکین قرار داده است نه همراه آنها. مکان پیدایش او سیحون و آنگاه جیحون و سپس شهرری مرکز او شده، آذربایجان و سپس خراسان، و خوارزم..
-محل تولد او را اکثر مورخین مثل بلاذری و ابن خرداذبه و ابن فقیه و یاقوت و مستوفی آذربایجان گفتهاند.
-زمان پیدایش؛ حدود 551-628 قم. زرتشیان: 258 قبل از حمله اسکندر یعنی 588قم.
-گفته میشود: قبر عزیر یا ارمیای نبی نواده بنیامین فرزند یعقوب در ( خاویه علی عروشها)
-دو پیامبر در سمنان؛ سمنان مشتق از سیم و لام که نام دو پیامبر است. در اکثر کتب آن را سنگسر گفته اند یعنی محل سکونت سکاها.
-چهار انبیا در قزوین؛
نام نیک انبیـــــــا این باشـد ای اهــــل ولا
یک سلام و یک سلوم و یک سهولی، القیا
واقع در خیابان پیغمبریه.
-اشموئیل در ساوه؛ (ألم تر الی الملأ من بنی اسرائیل من بعد موسی اذ قالوا لنبی لهم ابعث لنا ملکا) که مفسرین میگویند منظور این آیه حضرت اشموئیل معرب صموئیل است. واقع در 11کم ساوه در جاده بویین زهرا که قسمت شرقیاش به دست ناصر الدین شاه افزوده شده است. [FONT=Century Gothic] کهن ترین نسخه عهد جدید که در سال 125 میلادی نوشته شده و در مصر آن را کشف کردهاند.
-ساوه بسیار قدیمی با مساجد و بناهای قدیمی و به دست مغول در 617 تخریب شدند.
-اصفهان؛ دستکم دو پیامبر به نامهای اشعیاء (همراه امامزاده اسمعیل) و یوشع(تخت فولاد) در آنجاست و در گذشته «کی» نام داشته. تا سال 300 بعد از اسلام شهر به دو قسمت شهرستان و یهودیه و بین دو قسمت دیواری بوده که وجود این پدیده حاکی از سکونت یهودیان و دو پیامبر بنیاسرائیل از قدیم بوده است.
-قیدار نبی در شهر خدابنده زنجان در 85 کیلومتری جنوب شرقی زنجان فرزند اسمعیل و جد سیام پیامبر اسلامصلیاللهعلیهوآله؛
-استِرومُردخای نبی در مرکز شهر همدان؛
-حجّی یا حجّای نبی در خیابان باباطاهر همدان؛ پیامبر قبل از زکریای نبی و بعد از مُردخای در سال 520 قم دروه نبوتش بوده است.
-حبقوق نبی در تویسرکان؛
-دانیال نبی در شوش؛ شوش مربوط به 6000 سال قبل است.
10-باستانشناسی کهنترین نسخ توارت و انجیل و قرآن و نامههای پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآله
·مصالح کتیبه به مقتضای محیط متفاوت بوده است؛ در مصر که گیاه پاپیروس زیاد است از آن نوعی کاغذ میساختند. در ایران از سنگ، در فلسطین قطعات چوب با قشر صمغ و در قدیم از پوست گوسفند و گوساله یا فلز یا استخوان و عاج استفاده میشده است.
[FONT=Century Gothic]·علم بررسی این طرق: پالئوگرافی نام دارد
·محل نگهداری آثار حضرت موسی و هارون(تابوت عهد مشتمل بر حقه من و عصای هارون و دو لوح عهد ده فرمان و تورات): ابتدا در کوه صهیون و سپس در قدس.
·نسخههای کهن کتاب مقدس؛ ..کهنترین تورات در غرب بحرالمیت توسط چوپانهای مسلمان کشف شد که مربوط به قبل از تولد عیسی مسیح است الان در موزه اورشلیم نگهداری میشود.این کتاب از گاتاهای زردشتیان خیلی تاثیر پذیرفته است.
·قدیمیترین نسخه قرآن؛ مربوط به 1300 سال قبل که گفته میشود توسط عثمان نوشته شده و الان در تاشکند است. در قرن اول در مدینه و .. بوده و در دوره مغول به سمرقند منتقل شده.
·کشف قرآن با خط علیعلیهالسلام در یمن؛ به خط کوفی قدیم و توسط علی علیهالسلام نوشته شده و زید بن ثابت و سلمان نیز به حضرت کمک کردهاند.
·قرآن منسوب به امام سجاد علیهالسلام؛
·نامه های پیامبر ; نامه به دست د.م.دنلوب رسیده است.
ب- به منذر بن ساوی؛
ج- به خسرو پرویز؛ جزء کلکسیون هانری فرعون وزیر خارجه سابق لبنان بود که در جنگ جهانی 150 سکه طلا خریدش و جالب است که جای دوختگی پارگی آن هست هنوز.
[FONT=Century Gothic]اصل نامه پیامبرصلیاللهعلیهوآله به خسروپرویز؛ جالب است که جای پارگی نامه نیز در آن مشخص است. [FONT=Century Gothic]اصل نامه پیامبرصلیاللهعلیهوآله به هرقل پادشاه روم
د- به هرقل پادشاه روم؛ اصلش الان در موزه امان
هـ- به مقوقس بزرگ مصر؛ الان در موزه توپی کاپی استانبول است که در کلیسایی در اخیم مصر پیدا شده است.
[FONT=Century Gothic]والسلام[FONT=Century Gothic] [FONT=Century Gothic]تمامی عکسها و مطالب برگرفته از کتاب باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن نوشته دکتر عبدالکریم بیآزار شیرازی. [FONT=Century Gothic]
[1] فالیوم ننجیک ببدنک لتکون لمن خلفک آیه ..(یونس92)
[2] ان آیه ملکه ان یاتیکم التابوت فیه سکینه من ربکم و بقیه مما ترک آل موسی و آل هرون .. ان فی ذلک لایه لکم ان کنتم مومنین(بقره248)
[3] نهج البلاغه نامه 31
[4] روم42
[5] رحله ابن بطوطه ج4 صص181-182
[6] هود 40
[7] قمر11
[8] قمر 12
[9] سفر تثنیه 33: 1-3.
[10] نویسنده گفته میشودهای زیادی دارد که ناقلش معلوم نیست و در واقع بیشتر معلوم است که کاملا ضعیف است مثال ص290 پ3، ص307 پ،. البته این کار به عنوان شروع به کار باستانشناسی علیرغم این ضعفها کار مهمی محسوب میشود.
حسین نعیم آبادی