جمع بندی قتل بت پرستان در قرآن

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قتل بت پرستان در قرآن
سلام در سوره بقره آیه 191 گفته شده ک باید بت پرستان را کشت. آیا کشتن شان شرایط خاصی دارد؟ مثلا اینکه اگه با ما وارد جنگ شدن و... باید بکشیم شان یا اینکه کلا هربت پرستی رو باید درهرشرایطی کشت! و چرا؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد میقات
  «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ‏ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»  و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى ‏جنگند، نبرد كنيد! و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى ‏كنندگان را دوست نمى ‏دارد.(بقره: 2/ 190)   «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ‏ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ حَتَّى يُقاتِلُوكُمْ فيهِ فَإِنْ قاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذلِكَ جَزاءُ الْكافِرينَ» و آن ها را [بت پرستانى كه از هيچ گونه جنايتى ابا ندارند] هر كجا يافتيد، به قتل برسانيد! و از آن جا كه شما را بيرون ساختند [مكه‏]، آن ها را بيرون كنيد! و فتنه (و بت پرستى) از كشتار هم بدتر است! و با آن ها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نكنيد! مگر اين كه در آن جا با شما بجنگند. پس اگر (در آن جا) با شما پيكار كردند، آن ها را به قتل برسانيد! چنين است جزاى كافران‏.(بقره: 2/ 191)   با سلام و درود خیر؛ این گونه نیست که هر بت پرستی را که دیدیم؛ بکشیم. به آیه 190 دقت فرمایید؛ قرآن کریم در این آیه، قید زده: «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُم‏»؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى‏ جنگند، نبرد كنيد. (بقره: 2/ 190)   بیان تفسیری جهاد اسلامى نه به خاطر فرمانروايى در زمين و كشورگشايى، و نه به منظور به چنگ آوردن غنائم و نه تهيه بازارهاى فروش يا تملک منابع حياتى كشورهاى ديگر، يا برترى بخشيدن نژادى بر نژاد ديگر است. هدف يكى از سه چيز است: خاموش كردن آتش فتنه‏ ها و آشوب ها كه سلب آزادى و امنيت از مردم مى‏ كند و هم چنين محو آثار شرک و بت پرستى، و نيز مقابله با متجاوزان و ظالمان و دفاع در برابر آنان است.(تفسیر نمونه، ج 2، ص 25)   نکته: کافر چند قسم دارد: حربی، ذمی، معاهد ما فقط با کافر حربی می توانیم وارد جنگ شویم؛ کافر حربی کسی است که کمر به نابودی مسلمانان بسته و به قصد جنگ و کشتن، اقدام عملی کرده است. لذا نمی توان از این آیات، قانونی کلی بر جنگ با دیگران در هر زمان را برداشت نمود. از اینرو با کسی که قصد دشمنی و جنگ ندارد و اقدام بر علیه مسلمانان نکرده و در حال مبارزه و دشمنی نیست، جنگی نیست. به همین خاطر، اسلام با کافران دیگر مانند کافر ذمی و کافر معاهد، هیچ مشکلی ندارد و تعرض به آن ها جایز نیست. سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز همین را نشان می دهد.  
  مبارزه با شرک و بت پرستی شرک و بت پرستى، نه دين است و نه آيين و نه محترم شمرده مى ‏شود، بلكه يک نوع خرافه و انحراف است كه بايد به هر قيمت كه ممكن شود آن را ريشه ‏كن ساخت. به همين دليل اسلام دستور مى ‏دهد كه بت پرستى به هر قيمتى كه شده است حتى به قيمت جنگ، از جامعه بشريت ريشه كن گردد. بت خانه ‏ها و آثار شوم بت پرستى اگر از طرق مسالمت ‏آميز ممكن نشد با زور ويران و منهدم گردند.(ر.ک: تفسیر نمونه، ج 2، ص 29)   نکته مهم: از آن جا که بت پرستی و شرک با آیین توحید و یکتاپرستی، هیچ گونه سازگاری ندارد نمی تواند در جامعه اسلامی، مطرح و یا رواج داشته باشد؛ خصوصا در جامعه ای مانند صدر اسلام در شبه جزیره عربستان، که جامعه نوپای اسلامی است و با سابقه و تجربه بت پرستی ای که داشته می تواند تهدید و خطری جدی برای جامعه اسلامی باشد. لذا خداوند متعال دستور می دهد تا با بت پرستی مبارزه و سفره آن برچیده شود.   اما در جایی که مثلا به یک بت پرست برخورد می کنیم، دیگر رواج بت پرستی و تهدید برای جامعه اسلامی مطرح نیست، لذا دیگر نمی توان به آن شخص، تعرضی داشت و یا او را کشت. اسلام چنین اجازه ای نمی دهد: «وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»؛ و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى ‏كنندگان را دوست نمى ‏دارد.(بقره: 2/ 190)  
بايد به هر قيمت كه ممكن شود آن را ريشه ‏كن ساخت. به همين دليل اسلام دستور مى ‏دهد كه بت پرستى به هر قيمتى كه شده است حتى به قيمت جنگ، از جامعه بشريت ريشه كن گردد.
پس یعنی اسلام میگه اشکال نداره یه سری مسلمون به یه جامعه ی بت پرست حمله کرده تا به ریشه کن کردن بت پرستی کمک کنن؟
Savora said in بايد به هر قيمت كه ممكن شود
پس یعنی اسلام میگه اشکال نداره یه سری مسلمون به یه جامعه ی بت پرست حمله کرده تا به ریشه کن کردن بت پرستی کمک کنن؟
  با سلام و درود خیر؛ چنین نیست. در جامعه اسلامی، بت پرستی نمی تواند مطرح باشد؛ لذا ارتباطی با سایر جوامع ندارد. عرض بنده هم در ارتباط با جامعه اسلامی است، نه کشورها یا جوامع دیگر. یعنی در یک کشور یا جامعه اسلامی، بت پرستی نمی تواند مطرح بوده یا رواج داشته باشد. اصلا معنای این سخن، هجوم بردن به کشورها یا جوامع دیگر نیست چون اصلا راجع به آن ها سخن نمی گوییم.  
آهان. ممنون از توضیحتون فقط من باز یه کم هنوز تو ذهنم کامل جا نیوفتاده. شما میگین اسلام فقط به جامعه ی اسلامی کار داره و به جوامع دیگه کار نداره و هجوم بردن به اون ها بدون دلیل هم مجاز نیست. و از طرفی میگین که ما حق نداریم اگه یه بت پرست دیدیم همینجوری بزنیم بکشیمش و از اون طرف میگین باید با رواج بت پرستی در جوامع اسلامی با جدیت مبارزه کرد اما اگه تو یه جامعه اسلامی ای یه بت پرست بود نمیشه باهاش کاری داشت چون اون درحال ترویج این کار نیست پس ما حقی نداریم. خب حالا سوال من اینجاس که اگه یه گروه بت پرست توی جامعه ی اسلامی باشن هرچقدرم که تعدادشون کم باشه نسل های بعد از اونا و فرزندانشون ممکنه زیاد باشن و ممکنه به طور ناخودآگاه این بت پرستی شون ترویج پیدا کنه بین بقیه. و افراد نادان رو گمراه کنه. چمیدونم دوستاشون و... ممکنه از راه راست منحرف بشن و این احتمال، کم نیست این درحالیه که اون بت پرستها قصد ترویج نداشتن... قطره قطره جمع شده وانگهی دریا شده Smile خب با این وجود...و با این احتمالات نباید اونا رو کشت؟ و یه سوال دیگه هم اینکه اگه تو یه جامعه ی اسلامی، یه بت پرست بیاد خرافه اش رو تبلیغ کنه تا بتونه ترویجش بده، اما به کسی حمله نکنه و کشت و کشتار به وجود نیاره دراین صورت باید اونو کشت؟ خب اگه ماهم بودیم اعتقاداتمونو ترویج نمیدادیم؟ کاری ندارم اعتقادات اون بت پرست احمقانه است مهم اینه که به نظر خود اون بت پرسته احمقانه نیومده که چنین چیزی رو انتخاب کرده و طبیعیه که بخواد ترویجش بده...هوم؟
اگه یه گروه بت پرست توی جامعه ی اسلامی باشن..... و ممکنه به طور ناخودآگاه این بت پرستی شون ترویج پیدا کنه بین بقیه.  خب با این وجود...و با این احتمالات نباید اونا رو کشت؟
  با سلام و درود تا موقعی که تهدیدی برای جامعه اسلامی محسوب نمی شوند، با آن ها برخورد نمی شود. در صورتی هم که تهدید محسوب شوند، این در حیطه اختیارات حاکم اسلامی است که با آن ها چگونه رفتار و برخورد شود ولی این به معنای کشتار آن ها نیست بلکه می تواند به معنای ایجاد محدودیت برای آن ها و یا حق انتخاب برای آن ها بین ماندن و تبعیت از قوانین جامعه اسلامی و یا خارج شدن از جامعه اسلامی باشد. لذا صرف وجود بت پرست، دلیلی بر جواز قتل او نیست.  
و یه سوال دیگه هم اینکه اگه تو یه جامعه ی اسلامی، یه بت پرست بیاد خرافه اش رو تبلیغ کنه تا بتونه ترویجش بده، اما به کسی حمله نکنه و کشت و کشتار به وجود نیاره دراین صورت باید اونو کشت؟
عرض کردم، اگر خطری برای جامعه اسلامی و اسلام داشته باشد، با آن مقابله می شود ولی این به معنای جواز قتل او نیست، بلکه ابتدا از روش های دیگر استفاده می شود؛ مگر این که تصمیم جدی بر ضربه زدن به مسلمانان و آسیب رساندن به جامعه اسلامی را داشته باشد که آن بحث دیگری است و در حیطه اختیارات حاکم اسلامی است که چگونه با او برخورد کند و میزان خطر او چه مقدار باشد.  
جمع بندی   پرسش: در سوره بقره آیه 191 گفته شده که باید بت پرستان را کشت. آیا کشتن آن ها شرایط خاصی دارد؟ مثلا اگر با ما وارد جنگ شدند باید بکشیم یا هر بت پرستی را باید در هر شرایطی کشت؟   پاسخ: «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ‏ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى ‏جنگند، نبرد كنيد! و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى ‏كنندگان را دوست نمى ‏دارد.(1) «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ‏ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ حَتَّى يُقاتِلُوكُمْ فيهِ فَإِنْ قاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذلِكَ جَزاءُ الْكافِرينَ»؛ و آن ها را [بت پرستانى كه از هيچ گونه جنايتى ابا ندارند] هر كجا يافتيد، به قتل برسانيد! و از آن جا كه شما را بيرون ساختند [مكه‏]، آن ها را بيرون كنيد! و فتنه (و بت پرستى) از كشتار هم بدتر است! و با آن ها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نكنيد! مگر اين كه در آن جا با شما بجنگند. پس اگر (در آن جا) با شما پيكار كردند، آن ها را به قتل برسانيد! چنين است جزاى كافران‏.(2)   خیر؛ این گونه نیست که هر بت پرستی را که دیدیم؛ بکشیم. به آیه 190 دقت فرمایید؛ قرآن کریم در این آیه، قید زده: «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُم‏»؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى‏ جنگند، نبرد كنيد. (3) بیان تفسیری جهاد اسلامى نه به خاطر فرمانروايى در زمين و كشورگشايى، و نه به منظور به چنگ آوردن غنائم و نه تهيه بازارهاى فروش يا تملک منابع حياتى كشورهاى ديگر، يا برترى بخشيدن نژادى بر نژاد ديگر است. هدف يكى از سه چيز است: خاموش كردن آتش فتنه‏ ها و آشوب ها كه سلب آزادى و امنيت از مردم مى‏ كند و هم چنين محو آثار شرک و بت پرستى، و نيز مقابله با متجاوزان و ظالمان و دفاع در برابر آنان است.(4) نکته: کافر چند قسم دارد: حربی، ذمی، معاهد ما فقط با کافر حربی می توانیم وارد جنگ شویم؛ کافر حربی کسی است که کمر به نابودی مسلمانان بسته و به قصد جنگ و کشتن، اقدام عملی کرده است. لذا نمی توان از این آیات، قانونی کلی بر جنگ با دیگران در هر زمان را برداشت نمود. از اینرو با کسی که قصد دشمنی و جنگ ندارد و اقدام بر علیه مسلمانان نکرده و در حال مبارزه و دشمنی نیست، جنگی نیست. به همین خاطر، اسلام با کافران دیگر مانند کافر ذمی و کافر معاهد، هیچ مشکلی ندارد و تعرض به آن ها جایز نیست. سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز همین را نشان می دهد. مبارزه با شرک و بت پرستی شرک و بت پرستى، نه دين است و نه آيين و نه محترم شمرده مى ‏شود، بلكه يک نوع خرافه و انحراف است كه بايد به هر قيمت كه ممكن شود آن را ريشه‏كن ساخت. به همين دليل اسلام دستور مى ‏دهد كه بت پرستى به هر قيمتى كه شده است حتى به قيمت جنگ، از جامعه بشريت ريشه كن گردد. بت خانه ‏ها و آثار شوم بت پرستى اگر از طرق مسالمت ‏آميز ممكن نشد با زور ويران و منهدم گردند.(5) نکته مهم: از آن جا که بت پرستی و شرک با آیین توحید و یکتاپرستی، هیچ گونه سازگاری ندارد نمی تواند در جامعه اسلامی، مطرح و یا رواج داشته باشد؛ خصوصا در جامعه ای مانند صدر اسلام در شبه جزیره عربستان، که جامعه نوپای اسلامی است و با سابقه و تجربه بت پرستی ای که داشته می تواند تهدید و خطری جدی برای جامعه اسلامی باشد. لذا خداوند متعال دستور می دهد تا با بت پرستی مبارزه و سفره آن برچیده شود. اما در جایی که مثلا به یک بت پرست برخورد می کنیم، دیگر رواج بت پرستی و تهدید برای جامعه اسلامی مطرح نیست، لذا دیگر نمی توان به آن شخص، تعرضی داشت و یا او را کشت. اسلام چنین اجازه ای نمی دهد: «وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ»؛ و از حدّ تجاوز نكنيد، كه خدا تعدّى ‏كنندگان را دوست نمى ‏دارد.(6) سؤال و جواب آیا اسلام اجازه می دهد مسلمانان به یک جامعه بت پرست حمله کرده تا بت پرستی را ریشه کن کنند؟ در جواب باید گفت: خیر؛ چنین نیست. در جامعه اسلامی است که بت پرستی نمی تواند مطرح باشد؛ لذا ارتباطی با سایر جوامع ندارد. عرض بنده هم در ارتباط با جامعه اسلامی است، نه کشورها یا جوامع خارج از جامعه اسلامی. از طرفی اگر معاهده و عهد و پیمانی بین جوامع ـ از جمله جامعه کفار ـ برقرار است، آن ها جزء کافران معاهد محسوب می شوند و تا موقعی که بر عهد و پیمان خود باشند، مسلمانان نیز بر عهد خود باقی هستند. ممکن است پرسیده شود اگر یک گروه کوچک بت پرست در جامعه اسلامی باشند، علی القاعده، نسل و فرزندان آن ها نیز چنین اعتقادی را دنبال می کنند؛ آیا این دلیل نمی شود تا بتوان آن ها را کشت؟ در جواب باید گفت: تا موقعی که تهدیدی برای جامعه اسلامی محسوب نمی شوند، با آن ها برخورد نمی شود. در صورتی هم که تهدید محسوب شوند، این در حیطه اختیارات حاکم اسلامی است که با آن ها چگونه رفتار و برخورد شود ولی این به معنای کشتار آن ها نیست بلکه می تواند به معنای ایجاد محدودیت برای آن ها و یا حق انتخاب برای آن ها بین ماندن و تبعیت از قوانین جامعه اسلامی و یا خارج شدن از جامعه اسلامی باشد. لذا صرف وجود بت پرست، دلیلی بر جواز قتل او نیست.   پی نوشت ها: 1. بقره: 2/ 190. 2. بقره: 2/ 191. 3. بقره: 2/ 190. 4. مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 2، ص 25. 5. ر.ک: همان، ج 2، ص 29. 6. بقره: 2/ 190.  
موضوع قفل شده است