قبول کردن مهریه زیاد

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قبول کردن مهریه زیاد
سلام آیا قبول کردن مهریه زیاد که می دانیم هیچ گاه قدرت پرداخت آن را پیدا نمی کنیم اشکال دارد؟ در اینصورت عقد اشکال پیدا نمی کند؟  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صادق الوعد
سلام علیکم:  کم یا زیاد بودن مهریه تأثیری در اصل عقد نداردو عقد درهر حال صحیح است. زياد قرار دادن مهريّه إشكال ندارد، ولى هر چه كمتر باشد بهتر است. در إسلام حدى براى مهريّه به نحو لزوم معيّن نشده، ولى مستحبّ مى‌باشد كه مخارج ازدواج و همچنين مهريّه را كم كنند. و نيز مستحبّ است مقدار مهريّه از مهر السنّة كه پانصد درهم است زيادتر نباشد.   استفتاءات (امام خمينى)، ج‌3، ص: 181
سلام خسنه نباشید  500 درهم به پول الان یعنی چقد ؟ میزان مهریه به باید به توافق پدر دختر باشید یا خود دختر ؟
سلام خسنه نباشید  500 درهم به پول الان یعنی چقد ؟ میزان مهریه به باید به توافق پدر دختر باشید یا خود دختر ؟
سلام علیکم: مهرالسنه500 درهم است که حدود 1250 گرم نقره بوده و قیمت آن‌را ‏مى‌‌توانید بر اساس نوسانات از  بازار  به دست آورید. ‏  در اسلام حدّى براى مهریه به نحو لزوم معیّن نشده، ولى هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است که مقدار مهریه از مهر‌السنه زیادتر نباشد. و مقدار مهریه را خانواده ها با مشورت هم معین و بر مبلغی توافق می کنند لکن درهر صورت آن مهریه ای که هنگام عقد مشخص و مورد قبول مرد واقع میگردد  و عقد برطبق آن خوانده می شود  چیزی است که بر عهده شوهر است و فرقی ندارد که پیشنهاد آن از طرف دختر یا پدر دختر و..باشد.
متشکرم  استاد کسی که ضمن عقد سفر مکه و مقداری طلا هم تعیین کرده  ولی در سند ثبت نکردن ایا اونو هم میتونه مطالبه کنه ؟ و بر ذمه مرد هست یا تکلیفی ندارد ؟  
سلام و عرض ادب اگر کسی مهریه سنگین را قبول کند اما نیت پرداخت نداشته باشد در صحت عقد تاثیر دارد؟
موضوع قفل شده است