جمع بندی عمل نکردن دیگران به نهی از منکر

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عمل نکردن دیگران به نهی از منکر
سلام یکی هست توی اداره ما خیلی غیبت میکنه پشت سر دیگران بهش هم تذکر دادم که غیبت نکن ولی میگه اون به من ظلم کرده من بخاطر همین غیبت میکنم مرحله بعدی برای نهی از منکر چیه؟ یعنی کسی که به صورت زبانی نهی از منکر کردیم - در مرحله بعد چه اقدامی باید انجام بدیم؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
سوالات من said in عمل نکردن دیگران به نهی از منکر
سلام یکی هست توی اداره ما خیلی غیبت میکنه پشت سر دیگران بهش هم تذکر دادم که غیبت نکن ولی میگه اون به من ظلم کرده من بخاطر همین غیبت میکنم مرحله بعدی برای نهی از منکر چیه؟ یعنی کسی که به صورت زبانی نهی از منکر کردیم - در مرحله بعد چه اقدامی باید انجام بدیم؟
با سلام توصیه اولی که به شما دارم این است که از نهی از منکر زبانی ناامید نشوید. در گفتگو ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آن برای تاثیرگذاری بر دیگران بهره برد. ممکن است واقعا همکار شما فرد متدینی باشد و گمان کند ظلم دیدن از دیگران مجوز غیبت کردن از آن ها است. یکی از استثنائات حرمت غیبت موارد دادخواهی و کمک طلبی در برابر ظلم دیگران است. اما اجازه نداریم به بهانه دادخواهی نزد هر کسی آبروی دیگری را ببریم. دادخواهی در صورتی مجوز غیبت است که اولا ظلم آن فرد ثابت شده باشد. ثانیا نتوان از طریق خود او به حقمان برسیم و تنها راه رسیدن به حق دادخواهی از فرد دیگری باشد. ثالثا هدفمان از تعریف کردن ماجرا رسیدن به حق باشد نه بردن آبروی آن فرد و انتقام گرفتن از او. بنابراین با وجود این شرایط فرد مظلوم می تواند از ظلمی که به او شده پرده بر دارد. اما در نزد کسی که به خاطر مسئولیت و یا نفوذ کلامی که دارد میتواند حق او را بگیرد. ولی شما به عنوان همکار ممکن است نه توان گرفتن حق او را داشته باشید و نه وظیفه ای در این قبال. بنابراین مجوز غیبت در این مورد صدق نمی کند. به صورت منطقی و دلسوزانه همین موراد را با او مطرح کنید تا توجیه و بهانه غیبت از او گرفته شود.
اگر مرحله زبانی نهی از منکر مفید و موثر واقع شد علاوه بر اینکه خودتان را از گناه نجات داده اید آن فرد را نیز نسبت به ترک غیبت مجاب و موفق نموده اید. اما اگر این کار نتیجه نداد با ترک هم صحبتی با او حداقل خودتان را از این گناه مصون نگاه دارید. اما اگر در محیطی هستید که خواه نا خواه حرف های او را خواهید شنید میتوانید با دفاع از غیبت شونده به وظیفه خود عمل کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که انگیزه بسیاری از افراد غیبت کننده خوش صحبتی و به نوعی گرم کردن مجلس است. بنابراین اگر حرفشان تکذیب شود باعث سرخوردگی و بازدارندگی آنها خواهد شد.  مطالعه این موضوع نیز مفید خواهد بود.: آیا غیبت مراتب داره؟
جمع بندی پرسش: فردی در اداره ما پشت سر دیگران دائما غیبت می کند. وقتی هم به او تذکر میدهیم می گوید به من ظلم کرده است. مرحله بعدی نهی از منکر درباره او چیست؟ پاسخ: توصیه اولی که به شما دارم این است که از نهی از منکر زبانی ناامید نشوید. در گفتگو ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آن برای تاثیرگذاری بر دیگران بهره برد. ممکن است واقعا همکار شما فرد متدینی باشد و گمان کند ظلم دیدن از دیگران مجوز غیبت کردن از آن ها است. یکی از استثنائات حرمت غیبت موارد دادخواهی و کمک طلبی در برابر ظلم دیگران است. اما اجازه نداریم به بهانه دادخواهی نزد هر کسی آبروی دیگری را ببریم. دادخواهی در صورتی مجوز غیبت است که اولا ظلم آن فرد ثابت شده باشد. ثانیا نتوان از طریق خود او به حقمان برسیم و تنها راه رسیدن به حق دادخواهی از فرد دیگری باشد. ثالثا هدفمان از تعریف کردن ماجرا رسیدن به حق باشد نه بردن آبروی آن فرد و انتقام گرفتن از او. بنابراین با وجود این شرایط فرد مظلوم می تواند از ظلمی که به او شده پرده بر دارد. اما در نزد کسی که به خاطر مسئولیت و یا نفوذ کلامی که دارد میتواند حق او را بگیرد. ولی شما به عنوان همکار ممکن است نه توان گرفتن حق او را داشته باشید و نه وظیفه ای در این قبال. بنابراین مجوز غیبت در این مورد صدق نمی کند. به صورت منطقی و دلسوزانه همین موراد را با او مطرح کنید تا توجیه و بهانه غیبت از او گرفته شود. اگر مرحله زبانی نهی از منکر مفید و موثر واقع شد علاوه بر اینکه خودتان را از گناه نجات داده اید آن فرد را نیز نسبت به ترک غیبت مجاب و موفق نموده اید. اما اگر این کار نتیجه نداد با ترک هم صحبتی با او حداقل خودتان را از این گناه مصون نگاه دارید. اما اگر در محیطی هستید که خواه نا خواه حرف های او را خواهید شنید میتوانید با دفاع از غیبت شونده به وظیفه خود عمل کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که انگیزه بسیاری از افراد غیبت کننده خوش صحبتی و به نوعی گرم کردن مجلس است. بنابراین اگر حرفشان تکذیب شود باعث سرخوردگی و بازدارندگی آنها خواهد شد.  مطالعه این موضوع نیز مفید خواهد بود.: آیا غیبت مراتب داره؟
موضوع قفل شده است