عشره مبشره و موی پیامبر اکرم
تبهای اولیه
ببخشید می خواستم درباره حدیث عشره مباشره و درباره موی پیامبر که بعضی می گویند بلند بوده و بعضی می گویند کوتاه بوده بپرسم و اصلا این حدیث در کجا امده است با تشکر
میان این دو روایت تنافی وجود ندارد، با این توضیح: روایات در مورد موی سر پیامبر به سه دسته تقسیم میشوند: گفتنی است که این قسم از روایات به لحاظ سند و دلالت متنی از دو قسم دیگر گویاتر و روشنتر است، مانند در تفسیر المیزان، ج 6، ص 422 در این باره مرحوم علامه مطالبی را ذکر فرموده اند. درحدیث 95 همین کتاب است که میگوید: سال هفتم از هجرت بود که پیامبر وقتی میخواست عمرةالقضا را انجام دهد، مدت زمانی قبل از احرام موی سر خود را نتراشید، تا زمانی که احرام بست، سپس وارد مکه شد، پس از انجام اعمال موهای خود را تراشید و دیگر موهای خود را بلند نگذاشت. یا حق
از قسم اول به خوبی استفاده میشود که موهای پیامبر(ص) همیشه کوتاه بوده و آن جناب مدام به موهای خود رسیدگی میکرده.
قسم دوم روایاتی است که دلالت دارد بر اینکه موهای پیامبر(ص) بلند بود، تا جایی که اندازه موها را مشخص کرده ولی به لحاظ متنی و دلالتی به احادیث اولی نمیرسد و در آن تشویش و ابهام وجود دارد.
قسم سوم بر مقطعی از عمر پیامبر دلالت دارد، که پیامبر به خاطر ضرورت در مقطعی از زمان موهایش را بلند گذاشته است.
احادیثی که دلالت بر موی بلند پیامبر دارد، مربوط به این مقطع از زمان میشود که منظور همان چند ماه از سال هفتم هجرت میباشد که پیامبر میخواست عمره انجام دهد، و گرنه ایشان پس و قبل از آن مویش کوتاه بوده، و ظاهراً همین برداشت صحیحتر است، که احادیث قسم دوم میگوید پیامبر مویش کوتاه بود،و فرق نمیگذاشته است.
اما اینکه چرا علامه طباطبائی دو روایت متناقض را ذکر کرده، پاسخش آن است که ظاهراً علامه در جمعآوری کتاب هدفش نقد و تحلیل روایات و جدا کردن صحیح از غیر صحیح نبوده، بلکه آنچه را بیانگر سنتهای حضرت بوده، جمعآوری کرده است
نکته دیگر این که روایت 92 از این کتاب که ناظر بر موهای بلند حضرت است از ملحقات کتاب علامه میباشد، بنابر این خواننده کتاب باید معیارهای تشخیص روایات صحیح را در مطالعه و استفاده از کتاب لحاظ کند.