جمع بندی عدم صدور حکم جهاد در شهریور 1320 و موارد مشابه

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدم صدور حکم جهاد در شهریور 1320 و موارد مشابه

سلام
چرا در مواردی چون:
1. حمله متفقین به ایران در شهریور سال 1320 شمسی و تهدید جان ؛ ناموس و عزت مسلمانان ایران
2. حمله آمریکا به عراق و اشغال آن و تعدی به نوامیس مسلمین
روحانیت شیعه حکم جهاد نداده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم
موارد دیگری هم هست
مثلا شیعیان آذربایجان توسط ارمنستان(بزرگترین کشتار شیعیان در تاریخ 200000شهید) و تخریب مساجد قره باغ و تبدیل آن به تویله(نعاذ بالله)

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد محراب

صور اسرافیل;726601 نوشت:
روحانیت شیعه حکم جهاد نداده است؟

با سلام
عرض ادب و احترام
بزرگوار
این مساله را از چند جنبه می توان بررسی کرد
اولا نفس حکم جهاد
همه می دانیم که حکم جهاد به اسانی صورت نمی کیرد و وقتی مرجعی می خواهد چنین حکمی را صادر نماید با چند ده مساله را مد نظر داشته باشد
امادکی مردم حمایت مردم حمایت دیکر مراجع حمایت علما حمایت نخبگان و..........
خب این یک طرف قضیه است
که به راحتی نمی توان از کنارش گذشت و اگر هر کدام از این موارد درست تجزیه تحلیل نشود حکم جهاد لوس می شود و البته جلب حمایت این همه هم کار اسانی نیست

ثانیا
مساله بعدی تبعات جنک است و خونریزی
علاوه بر حمایت های مردمی عده ای هم باید باشند که به جنک بروند شهید شوند جانباز شوند خانواده شان بیوه شود یتیم شود و......

ثالثا
امادکی نظامی مساله دیکری است
نیروهای نظامی باید در حد و اندازه ای باشند که بتوانند مقابله بکنند چون نمی شود که با حکم جهادی کشوری اسلامی را وارد جنک کرد و هزاران کشته داد و پای اجنبی را هم به کشور باز کرد و شاید دشمی که تا دیروز پشت مرزها بود حالا بیاد داخل مرز داخل کشور قلدری نماید

رابعا
داشتن فدائیانی که تا اخرین لحظه و اخرین قطره خون پای حکم جهاد بایستند نه این که وقتی کار سخت شد زود حکم را رها نمایند شما مثلا فدائیان امام خمینی(ره) را با فدائیان کدام مرجع می توانید در تاریخ مقایسه نمایید
دقت نمایید
امام علی(ع) از دست سربازان خود می نالد ولی امام خمینی(ره) نه
امام معصوم را فدائیانش در صحرای کربلا تنها می کذارند
و تک تک امامان دیکر

خب اینها مواردی است که باید بررسی شود و نمی شود که احساسی تصمیم گرفت.
این ها و هزاران مورد دیکر است است که نمی توان به راحتی از کنار این مساله گذشت.

صور اسرافیل;726601 نوشت:
روحانیت شیعه حکم جهاد نداده است؟

باز سلام

مساله دیکر در مورد حکم جهادی است که از طرف علما داده شده است
یک نمونه ان را عرض نمایم
شما از این حکم چه برداشت می کنید؟؟؟

رهبر معظم انقلاب در پیام خویش به مناسبت مصیبت هولناک قتل عام مردم مظلوم غزه می فرماید : « همه‌ی مجاهدان فلسطین و همه‌ی مؤمنان دنیای اسلام به هر نحو ممکن موظف به دفاع از زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع غزه‌اند و هر کس در این دفاع‌ مشروع و مقدس کشته شود شهید است و امید آن خواهد داشت که در صف شهدای بدر و اُحد در محضر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ محشور شود... ملّت‌های مسلمان می‌توانند با عزّم راسخ خود این مطالبات را تحقّق بخشند و وظیفه‌ی سیاستمداران و علما و روشنفکران در این بُرهه بسی سنگین‌تر از دیگران است. ... و مسئولان کشور را به ادای وظایف خود در این حادثه‌ی غم‌انگیز فرا می‌خوانم.»(8/10/1387)

ولی خب مساله فقط این نیست رهبری معظم در همان سال بعد از این پیام چنین فرمودند:
«ملت ما در این قضیه هم بیداری و هم آمادگی خودش را نشان داد. من لازم است از همه‏ی ملت که در راهپیمائی‏ها و تظاهرات و شعارها موضع و عزم خودشان را نشان دادند، تشکر کنم؛ بخصوص از جوانهای مؤمن و پرشوری که به فرودگاه‏ها - در تهران و بعضی جاهای دیگر - رفتند؛ که ما را بفرستید. خوب، دست ما بسته است؛ دست ما بسته است. ما اگر میتوانستیم آنجا حضور پیدا کنیم، لازم بود حضور پیدا کنیم و پیدا هم میکردیم؛ ما ملاحظه‏ی کسی را هم نمیکردیم؛ منتها امکان ندارد؛ این را همه بدانند. دولت جمهوری اسلامی و مسئولین جمهوری اسلامی هر کاری که ممکن باشد که کمک به آن ملت مظلوم باشد، میکند، تا حالا هم کرده، بعد از این هم خواهد کرد. منتها جوانهای ما، جوانهای پرشوری‏اند. این نسل جوانهای امروز ما با این کارشان نشان دادند که مثل همان نسل کربلای 5 - که همین روزها، روزهای یادآور خاطره‏ی کربلای پنج است - و نسل والفجر 4 و عملیات خیبر و عملیات بدر اند. این جوانهای امروز هم مثل همان جوانهای بیست و پنج سال پیش، سی سال پیش آماده‏ی میدان‏اند.
پولی که دستگاه‏های جاسوسی و استعماری دشمنان به بعضی از عناصر خودفروخته‏ی داخلی دادند که جوانهای ما را منصرف کنند، تحلیل بنویسند و این آمادگی را خلاف حکمت و مصلحت وانمود کنند، هدر رفت. جوانهای ما در همان جهتی حرکت میکنند که انقلاب و اسلام و امام حسین (علیه‏السّلام) ترسیم کرده است. این وضع کشور ماست. منتها در دنیای اسلام بایستی ملتها حضور خودشان، عزم خودشان را به طور مشخص نشان بدهند. باید از دولتها بخواهند. بعضی از دولتهای مسلمان تلاشهای خوبی کردند؛ لکن کافی نیست. باید با فشارهای سیاسی، با فشارهای مردمی، دشمن را وادار به عقب‏نشینی کرد. ...متأسفانه فساد مطبوعات و دستگاه‏های خبری و روشنفکری در دنیای اسلام، فساد بسیار تأسف‏انگیزی است. در روزنامه‏ها، در مطبوعات علیه دولت قانونی کنونی فلسطین تحلیل مینویسند، برای این که جنایات صهیونیستها را توجیه کنند! خداوند متعال از اینها نخواهد گذشت. حالا در داخل هم متأسفانه کم و بیش این چیزها هست. البته در داخل کشور افکار عمومی قاطع ملت، همراهی ملت و دولت در این جهتگیری، اجازه نمیدهد به بعضی‏ها که همان خط غلط و فریب و خیانت را دنبال کنند؛ والّا شاید بعضی بیش از اینها در این زمینه اظهار لحیه میکردند؛ حضور قاطع مردم و همراهی و شعارهای مردم و دولت به اینها اجازه نمیدهد. اما در کشورهای دیگر متأسفانه این کار دارد انجام میگیرد. آنچه که محصول و نتیجه این حوادث است، چیست؟ در یک کلمه به طور قطع، پیروزی حق بر باطل است.
اگر دشمن خدای نکرده بتواند یکایک مبارزان فلسطینی را که امروز در حماس دارند دفاع جانانه میکنند و با عزم و اراده‏ی قاطع دارند میجنگند، نابود کند، باز مسئله‏ی فلسطین با این فاجعه‏آفرینی‏ها از بین نخواهد رفت. بدون شک به تجربه‏ی گذشته، از قبل خیلی خیلی قویتر قامت بلند خواهد کرد و بر سر آنها خواهد کوبید و بر آنها پیروز خواهد شد. ملت مسلمان ما باید همین عزم راسخ را در ذهن خود، در دل خود نگه دارد؛ این بصیرت را مغتنم بشمارد؛ این آگاهی و بیداری را که نصیب این ملت شده است، مغتنم بشمارد و حضور خود را حفظ کند؛ مواضع خود را آشکارا نشان بدهد و به دنیا اعلام کند که جمهوری اسلامی بر سر مواضع ظلم‏ستیز خود ایستاده است و برای آن، مقاومت و فداکاری خواهد کرد و مسلماً آنچه که به دست خواهد آورد، از آنچه که از دست خواهد داد، بمراتب گرانبهاتر و ارزشمندتر خواهد بود.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‏ در دیدار جمعی از مردم قم به مناسبت قیام نوزدهم دی‏ 19/10/1387)

خب بزرگوار
تحقق همین حکم شرایط دارد
باید همه این مسایل تحلیل شود و بررسی شود و باز تاکید می کنم
نمی شود احساسی عمل کرد

محراب;728091 نوشت:
[=arial]

[=#008000]ثانیا
مساله بعدی تبعات جنک است و خونریزی
علاوه بر حمایت های مردمی عده ای هم باید باشند که به جنک بروند شهید شوند جانباز شوند خانواده شان بیوه شود یتیم شود و.....

[/]

سلام و عرض ادب ...
تشکر از پاسخ شما ؛
در مورد جهاد و دفاع از وطن:
1. آیا لازم است منتظر حکم مراجع باشیم یا همین که تجاوزگری را می بینیم بر ما واجب است که جهاد دفاعی کنیم ؟
2. کشته شدگان جنگ های دفاعی ایران از زمان صفویه تا کنون که در برابر تجاوز بیگانه یا کفار جان خود را دست داده اند شهید به حساب می آیند؟
تشکر [emoji255]

صور اسرافیل;728098 نوشت:
آیا لازم است منتظر حکم مراجع باشیم یا همین که تجاوزگری را می بینیم بر ما واجب است که جهاد دفاعی کنیم ؟
2. کشته شدگان جنگ های دفاعی ایران از زمان صفویه تا کنون که در برابر تجاوز بیگانه یا کفار جان خود را دست داده اند شهید به حساب می آیند؟


با سلام
عرض ادب و احترام
بزرگوار این سوالات فقهی اند و باید کارشناسان فقهی پاسخگو باشند
می توانید از ایشان سوال نمایید
موفق وموید
یاعلی

سوال
روحانیت شیعه حکم جهاد نداده است؟

پاسخ
با سلام
عرض ادب و احترام
بزرگوار
این مساله را از چند جنبه می توان بررسی کرد
اولا نفس حکم جهاد
همه می دانیم که حکم جهاد به اسانی صورت نمی کیرد و وقتی مرجعی می خواهد چنین حکمی را صادر نماید با چند ده مساله را مد نظر داشته باشد
امادکی مردم حمایت مردم حمایت دیکر مراجع حمایت علما حمایت نخبگان و..........
خب این یک طرف قضیه است
که به راحتی نمی توان از کنارش گذشت و اگر هر کدام از این موارد درست تجزیه تحلیل نشود حکم جهاد لوس می شود و البته جلب حمایت این همه هم کار اسانی نیست

ثانیا
مساله بعدی تبعات جنک است و خونریزی
علاوه بر حمایت های مردمی عده ای هم باید باشند که به جنک بروند شهید شوند جانباز شوند خانواده شان بیوه شود یتیم شود و......

ثالثا
امادکی نظامی مساله دیکری است
نیروهای نظامی باید در حد و اندازه ای باشند که بتوانند مقابله بکنند چون نمی شود که با حکم جهادی کشوری اسلامی را وارد جنک کرد و هزاران کشته داد و پای اجنبی را هم به کشور باز کرد و شاید دشمی که تا دیروز پشت مرزها بود حالا بیاد داخل مرز داخل کشور قلدری نماید

رابعا
داشتن فدائیانی که تا اخرین لحظه و اخرین قطره خون پای حکم جهاد بایستند نه این که وقتی کار سخت شد زود حکم را رها نمایند شما مثلا فدائیان امام خمینی(ره) را با فدائیان کدام مرجع می توانید در تاریخ مقایسه نمایید
دقت نمایید
امام علی(ع) از دست سربازان خود می نالد ولی امام خمینی(ره) نه
امام معصوم را فدائیانش در صحرای کربلا تنها می کذارند
و تک تک امامان دیکر

خب اینها مواردی است که باید بررسی شود و نمی شود که احساسی تصمیم گرفت.
این ها و هزاران مورد دیکر است است که نمی توان به راحتی از کنار این مساله گذشت.
مساله دیکر در مورد حکم جهادی است که از طرف علما داده شده است
یک نمونه ان را عرض نمایم
شما از این حکم چه برداشت می کنید؟؟؟

رهبر معظم انقلاب در پیام خویش به مناسبت مصیبت هولناک قتل عام مردم مظلوم غزه می فرماید : « همه‌ی مجاهدان فلسطین و همه‌ی مؤمنان دنیای اسلام به هر نحو ممکن موظف به دفاع از زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع غزه‌اند و هر کس در این دفاع‌ مشروع و مقدس کشته شود شهید است و امید آن خواهد داشت که در صف شهدای بدر و اُحد در محضر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ محشور شود... ملّت‌های مسلمان می‌توانند با عزّم راسخ خود این مطالبات را تحقّق بخشند و وظیفه‌ی سیاستمداران و علما و روشنفکران در این بُرهه بسی سنگین‌تر از دیگران است. ... و مسئولان کشور را به ادای وظایف خود در این حادثه‌ی غم‌انگیز فرا می‌خوانم.»(8/10/1387)

ولی خب مساله فقط این نیست رهبری معظم در همان سال بعد از این پیام چنین فرمودند:
«ملت ما در این قضیه هم بیداری و هم آمادگی خودش را نشان داد. من لازم است از همه‏ی ملت که در راهپیمائی‏ها و تظاهرات و شعارها موضع و عزم خودشان را نشان دادند، تشکر کنم؛ بخصوص از جوانهای مؤمن و پرشوری که به فرودگاه‏ها - در تهران و بعضی جاهای دیگر - رفتند؛ که ما را بفرستید. خوب، دست ما بسته است؛ دست ما بسته است. ما اگر میتوانستیم آنجا حضور پیدا کنیم، لازم بود حضور پیدا کنیم و پیدا هم میکردیم؛ ما ملاحظه‏ی کسی را هم نمیکردیم؛ منتها امکان ندارد؛ این را همه بدانند. دولت جمهوری اسلامی و مسئولین جمهوری اسلامی هر کاری که ممکن باشد که کمک به آن ملت مظلوم باشد، میکند، تا حالا هم کرده، بعد از این هم خواهد کرد. منتها جوانهای ما، جوانهای پرشوری‏اند. این نسل جوانهای امروز ما با این کارشان نشان دادند که مثل همان نسل کربلای 5 - که همین روزها، روزهای یادآور خاطره‏ی کربلای پنج است - و نسل والفجر 4 و عملیات خیبر و عملیات بدر اند. این جوانهای امروز هم مثل همان جوانهای بیست و پنج سال پیش، سی سال پیش آماده‏ی میدان‏اند.
پولی که دستگاه‏های جاسوسی و استعماری دشمنان به بعضی از عناصر خودفروخته‏ی داخلی دادند که جوانهای ما را منصرف کنند، تحلیل بنویسند و این آمادگی را خلاف حکمت و مصلحت وانمود کنند، هدر رفت. جوانهای ما در همان جهتی حرکت میکنند که انقلاب و اسلام و امام حسین (علیه‏السّلام) ترسیم کرده است. این وضع کشور ماست. منتها در دنیای اسلام بایستی ملتها حضور خودشان، عزم خودشان را به طور مشخص نشان بدهند. باید از دولتها بخواهند. بعضی از دولتهای مسلمان تلاشهای خوبی کردند؛ لکن کافی نیست. باید با فشارهای سیاسی، با فشارهای مردمی، دشمن را وادار به عقب‏نشینی کرد. ...متأسفانه فساد مطبوعات و دستگاه‏های خبری و روشنفکری در دنیای اسلام، فساد بسیار تأسف‏انگیزی است. در روزنامه‏ها، در مطبوعات علیه دولت قانونی کنونی فلسطین تحلیل مینویسند، برای این که جنایات صهیونیستها را توجیه کنند! خداوند متعال از اینها نخواهد گذشت. حالا در داخل هم متأسفانه کم و بیش این چیزها هست. البته در داخل کشور افکار عمومی قاطع ملت، همراهی ملت و دولت در این جهتگیری، اجازه نمیدهد به بعضی‏ها که همان خط غلط و فریب و خیانت را دنبال کنند؛ والّا شاید بعضی بیش از اینها در این زمینه اظهار لحیه میکردند؛ حضور قاطع مردم و همراهی و شعارهای مردم و دولت به اینها اجازه نمیدهد. اما در کشورهای دیگر متأسفانه این کار دارد انجام میگیرد. آنچه که محصول و نتیجه این حوادث است، چیست؟ در یک کلمه به طور قطع، پیروزی حق بر باطل است.
اگر دشمن خدای نکرده بتواند یکایک مبارزان فلسطینی را که امروز در حماس دارند دفاع جانانه میکنند و با عزم و اراده‏ی قاطع دارند میجنگند، نابود کند، باز مسئله‏ی فلسطین با این فاجعه‏آفرینی‏ها از بین نخواهد رفت. بدون شک به تجربه‏ی گذشته، از قبل خیلی خیلی قویتر قامت بلند خواهد کرد و بر سر آنها خواهد کوبید و بر آنها پیروز خواهد شد. ملت مسلمان ما باید همین عزم راسخ را در ذهن خود، در دل خود نگه دارد؛ این بصیرت را مغتنم بشمارد؛ این آگاهی و بیداری را که نصیب این ملت شده است، مغتنم بشمارد و حضور خود را حفظ کند؛ مواضع خود را آشکارا نشان بدهد و به دنیا اعلام کند که جمهوری اسلامی بر سر مواضع ظلم‏ستیز خود ایستاده است و برای آن، مقاومت و فداکاری خواهد کرد و مسلماً آنچه که به دست خواهد آورد، از آنچه که از دست خواهد داد، بمراتب گرانبهاتر و ارزشمندتر خواهد بود.»(1)

خب دوست عزیز
تحقق همین حکم شرایط دارد
باید همه این مسایل تحلیل شود و بررسی شود و باز تاکید می کنم نمی شود احساسی عمل کرد
پی نوشت:
1-بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‏ در دیدار جمعی از مردم قم به مناسبت قیام نوزدهم دی‏ 19/10/1387

موضوع قفل شده است