جمع بندی طریقه خواندن اعراب این دعا چگونه است؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
طریقه خواندن اعراب این دعا چگونه است؟

با سلام
اسن دعای سریع الاجابه هست که بنده در این جملات مشکل دارم؟

الکَثیرَ مِن مَّعاصیک ********آیا به دلیل بودن تشدید در بالای حرف (میم) نباید حرف (نون) تلفظ شود؟

یکن له کفوا احد********** در سوره توحید هم همانند بالا حرف(لام) تشدید دارد اما حرف (نون) تلفظ می شود؟ چرا؟

ان تصلی علی مُحَمَّدٍ وَّ اله*****در دعاها هنگام ذکر صلوات تنوین به کار می رود اما ما بطور معمول تنوین را تلفظ نمی کنیم. آیا در دعاها باید تنوین صلوات تلفظ شود؟
یک سوال دیگر در مورد خط بالا اینکه در اکثر دعاهای مفاتیح بالای حرف (واو) تشدید دارد آیا باید کلمه قبل را به واو متصل کنیم یا تشدیدش خوانده نمی شود مثل همین خط بالا.

و المحمدیه البیضاءِ ****** این جمله در آخر دعا است. بالای الف بعد از حرف (ض) یک علامت آکولاد وجود دارد و بعد شیشک. حالا باید شیشک خوانده شود یا با همان الف آن خط دعا را تمام کنیم؟
ممنونم :Gol:

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد تذکره

در علوم قرآن یک قاعده ای است :
حروف دارای ادغام پس از تنوین و نون ساکن
؛ هرگاه یکی از حروف ی، ر، م، ل، و، ن (که در کلمه «یرملون» جمع شده و به همین نام خوانده می‌شوند) پس از تنوین یا نون ساکن قرار گیرند، به سبب نزدیکی مخرج یا صفت، نون در آ‌ن‌ها ادغام می‌شود.
این شش حرف جدای از ویژگی‌ها و احکام مشترک گاهی در برخی از ویژگی‌ها تفاوت پیدا می‌کنند؛ مثلاً نون ساکن در دو حرف «ل» و «ر» بدون غُنّه ادغام می‌شود و در چهار حرف «ی، م، و، ن» ادغام با غُنّه صورت می‌گیرد.
لذا در پرسش شما از این قواعد برخوردار است :
الکَثیرَ مِن معاصیک خوانده می شود: الکَثیرَ مِم معاصیک
یکن له کفوا احد خوانده می شود : یکل له کفوا احد
ان تصلی علی مُحَمَّدٍ وَّ اله خوانده می شود :ان تصلی علی مُحَمَّدوو اله

[=arial]كفعمى در كتاب«بلد الامين»دعايى به روايت از موسى بن جعفر عليهما السلام نقل كرده و گفته است:اين دعا عظيم الشأن‏ و سريع الاجابة است،و آن دعا اين است:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَطَعْتُكَ فِي أَحَبِّ الْأَشْيَاءِ إِلَيْكَ وَ هُوَ التَّوْحِيدُ وَ لَمْ أَعْصِكَ فِي أَبْغَضِ الْأَشْيَاءِ إِلَيْكَ وَ هُوَ الْكُفْرُ فَاغْفِرْ لِي مَا بَيْنَهُمَا يَا مَنْ إِلَيْهِ مَفَرِّي آمِنِّي مِمَّا فَزِعْتُ مِنْهُ إِلَيْكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الْكَثِيرَ مِنْ مَعَاصِيكَ وَ اقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ مِنْ طَاعَتِكَ يَا عُدَّتِي دُونَ الْعُدَدِ وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدَ وَ يَا كَهْفِي وَ السَّنَدَ وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُوْلَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ،
خدايا! تو را در محبوب ترين چيزها نزدت كه يگانه ‏پرستى است اطاعت نمودم،و تو را در مبغوض‏ ترين چيزها كه كفر است نافرمانى نكردم،پس آنچه از گناهان بين اين دو است بر من بيامرز،اى آن‏ كه گرزيگاهم تنها به جانب اوست، از آنچه از آن به سويت پناه آوردم مرا ايمنى بخش،خدايا!بيامرز از نافرماني هاى بسيارم را در پيشگاهت،و طاعت اندكم را در آستانت بپذير، اى تنها توشه‏ ام از ميان توشه‏ ها،و اى اميد و آرامش،و پناه و تكيه‏ گاهم،و اى يگانه و يكتا، اى كه گفتى«بگو او خداى يكتاست،خداى بى‏نياز است،نه زاده و نه زاييده شده،و برايش همتايى نبوده است»
أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مَنِ اصْطَفَيْتَهُمْ مِنْ خَلْقِكَ وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَدا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَفْعَلَ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ الْكُبْرَى وَ الْمُحَمَّدِيَّةِ الْبَيْضَاءِ وَ الْعَلَوِيَّةِ الْعُلْيَا [الْعَلْيَاءِ] وَ بِجَمِيعِ مَا احْتَجَجْتَ بِهِ عَلَى عِبَادِكَ وَ بِالاسْمِ الَّذِي حَجَبْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ فَلَمْ يَخْرُجْ مِنْكَ إِلا إِلَيْكَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي فَرَجا وَ مَخْرَجا وَ ارْزُقْنِي مِنْ حَيْثُ أَحْتَسِبُ وَ مِنْ حَيْثُ لا أَحْتَسِبُ إِنَّكَ تَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
از تو درخواست‏ مى‏ كنم به حق آنان‏كه از ميان آفريده‏ هايت انتخاب نمودى،و هيچ كس را از ميان آفريدگانت همانند آنان قرار ندادى،بر محمّد و خاندانش درود فرست،و با من چنان كن كه سزاوار آنى،خدايا!از تو درخواست مى‏ كنم به حق يگانگى بزرگ‏تر الهى،و مقام تابنده محمّدى،و جايگاه برتر علوى،و به تمام آنچه به آن بر بندگانت حجّت نهادى،و به حق‏ آن نامى كه از آفريدگان خود پنهان داشتى،كه از تو جز براى تو اظهار نگردد،بر محمّد و خاندانش درود فرست و براى من در كارم گشايش و راه نجاتى قرار ده،و از جهاتى كه گمان مى‏ برم و يا گمان نمى‏ برم مرا روزى ده‏ همانا تو هركه را بخواهى بى‏ حساب روزى مى‏ دهی.
[=arial] سپس حاجت خود را درخواست كن.

تذکره;719145 نوشت:
در علوم قرآن یک قاعده ای است :
حروف دارای ادغام پس از تنوین و نون ساکن
؛ هرگاه یکی از حروف ی، ر، م، ل، و، ن (که در کلمه «یرملون» جمع شده و به همین نام خوانده می‌شوند) پس از تنوین یا نون ساکن قرار گیرند، به سبب نزدیکی مخرج یا صفت، نون در آ‌ن‌ها ادغام می‌شود.
این شش حرف جدای از ویژگی‌ها و احکام مشترک گاهی در برخی از ویژگی‌ها تفاوت پیدا می‌کنند؛ مثلاً نون ساکن در دو حرف «ل» و «ر» بدون غُنّه ادغام می‌شود و در چهار حرف «ی، م، و، ن» ادغام با غُنّه صورت می‌گیرد.
لذا در پرسش شما از این قواعد برخوردار است :
الکَثیرَ مِن معاصیک خوانده می شود: الکَثیرَ مِم معاصیک
یکن له کفوا احد خوانده می شود : یکل له کفوا احد
ان تصلی علی مُحَمَّدٍ وَّ اله خوانده می شود :ان تصلی علی مُحَمَّدوو اله

اجرت با امام حسین علیه السلام . یک عمر داشتیم اشتباه می خواندیم.
البته در تلفظ دعای دیگر هم سوالی دارم ان شاء الله دیگر تاپیک جدا نمی زنم در ادامه همین از شما می پرسم.

سلام مجدد لطفا طرز خواندن این دعاها را نیز به بنده کمک کنید:مشکلاتم را به رنگ بنفش نوشته ام.
دعای علی بن الحسن علیه اسلام صفحه 1279 مفاتیح

1- بها فِی الحَیوةِالی اخرتی

من اینطوری می خوانم : بها فِل حیواته اِلا اخرتی

2- وَ اَطفِا عَنّی نارَ مَن شَبَّ لی وَقُودَهُ،

من اینطوری می خوانم : و اَطفِ عننی نار من شببَ لی وَقودَه (آیا حرف "واو"، واو خوانده میشود مانند آونگ یا "او" تلفظ می شود مانند تورج؟)

دعای زیارت عاشورا

1- انی سِلمٌ لِّمَن سالَمَکُم

انی سِلمُللِمَن سالمکم

2- اَن یّجعََلَنی معکم فی الدنیا و الاخره

اَییَجعَلَنی و ...

ممنونم :Gol:

پرسش:
طریقه خواندن اعراب این دعا چگونه است؟ اصلا دعای سریع الاجابه هست که بنده در این جملات مشکل دارم؟
الکَثیرَ مِن مَّعاصیک : آیا به دلیل بودن تشدید در بالای حرف (میم) نباید حرف (نون) تلفظ شود؟
یکن له کفوا احد:در سوره توحید هم همانند بالا حرف(لام) تشدید دارد اما حرف (نون) تلفظ می شود؟ چرا؟
ان تصلی علی مُحَمَّدٍ وَّ اله:در دعاها هنگام ذکر صلوات تنوین به کار می رود اما ما بطور معمول تنوین را تلفظ نمی کنیم. آیا در دعاها باید تنوین صلوات تلفظ شود؟
یک سوال دیگر در مورد خط بالا این که در اکثر دعاهای مفاتیح بالای حرف (واو) تشدید دارد آیا باید کلمه قبل را به واو متصل کنیم یا تشدیدش خوانده نمی شود مثل همین خط بالا.
و المحمدیه البیضاءِ : این جمله در آخر دعا است. بالای الف بعد از حرف (ض) یک علامت آکولاد وجود دارد و بعد شیشک. حالا باید شیشک خوانده شود یا با همان الف آن خط دعا را تمام کنیم؟

پاسخ:
در علوم قرآن یک قاعده ای است :
حروف دارای ادغام پس از تنوین و نون ساکن ؛ هرگاه یکی از حروف ی، ر، م، ل، و، ن (که در کلمه «یرملون» جمع شده و به همین نام خوانده می‌شوند) پس از تنوین یا نون ساکن قرار گیرند، به سبب نزدیکی مخرج یا صفت، نون در آ‌ن‌ها ادغام می‌شود.

این شش حرف جدای از ویژگی‌ها و احکام مشترک گاهی در برخی از ویژگی‌ها تفاوت پیدا می‌کنند؛ مثلاً نون ساکن در دو حرف «ل» و «ر» بدون غُنّه ادغام می‌شود و در چهار حرف «ی، م، و، ن» ادغام با غُنّه صورت می‌گیرد.
لذا در پرسش شما از این قواعد برخوردار است :
الکَثیرَ مِن معاصیک خوانده می شود : الکَثیرَ مِم معاصیک
یکن له کفوا احد خوانده می شود : یکل له کفوا احد
ان تصلی علی مُحَمَّدٍ وَّ اله خوانده می شود : ان تصلی علی مُحَمَّدوو اله
[=arial]
کفعمی در بلدالامین دعایی از امام موسی کاظم (علیه السلام) نقل کرده و فرموده: عظیم الشأن و سریع الاجابة است که جملات صدر و ذیل آن چنین است:
«اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک و هو التوحید»: خدایا من تو را اطاعت کردم در آنچه بیشتر دوست داری و آن یگانه دانستن تواست.
«و ارزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسبه، انک ترزق من تشاء بغیر حساب»، روزی ام ده، از آن جا که گمان می برم و از آن جا که گمان نمی برم؛ زیرا تو روزی دهی هر که را بخواهی بی حساب؛ پس از اتمام دعا حاجت خود را بطلب.[=arial](1)
[=arial]پی نوشت :
[=arial]1. مفاتیح الجنان، دعای سریع الاجابة، ص ۲۳۷ و ۷۵۴.

موضوع قفل شده است